Bukefalos 28 år!

Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Shetland nord har en tävlingsdag med massa olika klasser, brukstävling, körning, hoppning, agility, tömkörning.. typ allt för shettis? 😅

Vi ska starta en hoppklass :)

Räknar jag på 5 minuter per ekipage (oavsett klass) kommer det ta 12 h innan det är vår tur och det känns helt orealistiskt..
Jag vet inte hur Nord brukar lägga upp sina brukstävlingar, men de bruksdagar jag har sett har haft flera grenar igång samtidigt.
 
Jag vet inte hur Nord brukar lägga upp sina brukstävlingar, men de bruksdagar jag har sett har haft flera grenar igång samtidigt.
Ah, ja det vore ju skönt om det var så :up:

Står inget speciellt om det, bara att det är många starter och att man ska försöka ha tempo typ. Så vitt jag förstått är Hallsta en stor ridskola så inte omöjligt med flera banor :)
 
Shetland nord har en tävlingsdag med massa olika klasser, brukstävling, körning, hoppning, agility, tömkörning.. typ allt för shettis? 😅

Vi ska starta en hoppklass :)

Räknar jag på 5 minuter per ekipage (oavsett klass) kommer det ta 12 h innan det är vår tur och det känns helt orealistiskt..
Hoppklasser på vanlig lokal/regional hopptävling har jag oftast räknat 2 min per ekipage. Men det beror en hel del på hur effektiv arrangören är. På vissa behöver man räkna 3 min.

Edit: Hittade någon startlista men då det är handlerhoppningar och så vidare som kan ta mer tid och de kanske tillåter omstart och så vidare så hade jag inte vågat mig på att räkna tyvärr.
Och oklart hur många olika banor som är igång.
 
Senast ändrad:
Hoppklasser på vanlig lokal/regional hopptävling har jag oftast räknat 2 min per ekipage. Men det beror en hel del på hur effektiv arrangören är. På vissa behöver man räkna 3 min.
Tack, det ska jag lägga på minnet!
Det lite extra kluriga här är ju att det är flera olika grenar, så måste bygga om banor också. Men hoppas det är som @ameo sa att de kör flera parallellt. Antar att man inte behöver ett helt ridhus för shettisagility :)
 
Tack, det ska jag lägga på minnet!
Det lite extra kluriga här är ju att det är flera olika grenar, så måste bygga om banor också. Men hoppas det är som @ameo sa att de kör flera parallellt. Antar att man inte behöver ett helt ridhus för shettisagility :)
Ja precis. samtidigt, om de ska hinna med alla på den startlistan lär det vara minst två banor. Men kanske går shettisagilityn och hoppning på samma bana som byggs om.
Sedan vet man aldrig om de tär någon paus osv.
Jag tror de tänker sig en dag där "alla" umgås och vill var kvar länge?
Är pållen stökig i transporten när ni står stilla?
 
Ja precis. samtidigt, om de ska hinna med alla på den startlistan lär det vara minst två banor. Men kanske går shettisagilityn och hoppning på samma bana som byggs om.
Sedan vet man aldrig om de tär någon paus osv.
Jag tror de tänker sig en dag där "alla" umgås och vill var kvar länge?
Är pållen stökig i transporten när ni står stilla?
En paus vid lunch är aviserad :)

Jag vet inte - vi har inte varit iväg innan. Hon tycker iaf inte om att stå ensam inne i stallet. Utgår ifrån att jag helst inte vill lämna henne (så mycket). Har ju två och de har liksom hängt ihop hela livet så vet inte om hon rest utan honom heller.

Vi är bjudna på påskmiddag 😅
 
En paus vid lunch är aviserad :)

Jag vet inte - vi har inte varit iväg innan. Hon tycker iaf inte om att stå ensam inne i stallet. Utgår ifrån att jag helst inte vill lämna henne (så mycket). Har ju två och de har liksom hängt ihop hela livet så vet inte om hon rest utan honom heller.

Vi är bjudna på påskmiddag 😅
Ja, då är det ju svårt att veta men jag tycker många är okej med det om de har mat i släpet.
Alternativt om det är praktiskt möjligt och du tror att det skulle hjälpa att ta med båda.. Om det skulle kännas bättre att lämna då.

Något jag försöker att alltid göra på tävlingsplats är att lämna lapp i vindrutan eller annan väl synlig plats med telefonnummer till mig de kan ringa om hästen är orolig.
En del klubbar uppmanar dessutom till att göra det genom att dela ut lappar när man ankommer tävlingsplats.
Du kanske kan få tag på någon ansvarig att fråga om lite detaljer? Tänker att de kanske kan ha en ungefärlig uppfattning om tider?
Annars är det nog tyvärr vara att gilla läget och gå runt med ponny i handen 🙈.
Det har jag gjort ett antal gånger i mitt liv 😇.
 
@Cattis_E har faktiskt tänkt tanken att ta med båda, eftersom det ska finnas en våg på plats :up:
Men med risk för dubbeltrubbel?
Trist dag för honom också att mest stå på transport. Nästa gång tar jag med mig hästskötare och tävlar själv :D
 
@Cattis_E har faktiskt tänkt tanken att ta med båda, eftersom det ska finnas en våg på plats :up:
Men med risk för dubbeltrubbel?
Trist dag för honom också att mest stå på transport. Nästa gång tar jag med mig hästskötare och tävlar själv :D
Jag hade nog tänkt att de är tryggare "i flock" och tagit med mycket hö.
Men egentligen har jag ingen vana av att köra flera. Har bara en shettis och min fjord är så "tung" och behöver stå halvbrett så aldrig varit aktuellt att lasta någon annan bredvid.
Om de är trygga i transporten när man kör så så tycker jag enda skillnaden när man står stilla är att de kan bli otåliga men med hästar som gillar man så har jag alltid kunnat lösa det med fri tillgång på hö. Men du känner ju din häst bäst.
Har ni lång resa dit också?
 
Jag hade nog tänkt att de är tryggare "i flock" och tagit med mycket hö.
Men egentligen har jag ingen vana av att köra flera. Har bara en shettis och min fjord är så "tung" och behöver stå halvbrett så aldrig varit aktuellt att lasta någon annan bredvid.
Om de är trygga i transporten när man kör så så tycker jag enda skillnaden när man står stilla är att de kan bli otåliga men med hästar som gillar man så har jag alltid kunnat lösa det med fri tillgång på hö. Men du känner ju din häst bäst.
Har ni lång resa dit också?
Nej inte alls långt, halvtimme med släp kanske?
Åkte lugnt när de flyttade hem, sen har hon sluppit resa. Generellt är ju shettisar rätt coola så kanske nojar i onödan.

Men prinsessan har liksom lite bestämda åsikter ibland.
 
Nej inte alls långt, halvtimme med släp kanske?
Åkte lugnt när de flyttade hem, sen har hon sluppit resa. Generellt är ju shettisar rätt coola så kanske nojar i onödan.

Men prinsessan har liksom lite bestämda åsikter ibland.
Jag tror du nojar..:angel:
Då bor vi kanske typ en timme ifrån varandra. Eller kortare. Jag blev nästan sugen på att åka och kolla, men vet inte om jag är så upplagd för utflykt. Varit mycket med konvalescent av annan ras här hemma.
Är inte med i Shetlandssällskapet så hade ingen koll på att detta skulle vara.
 
Jag tror du nojar..:angel:
Då bor vi kanske typ en timme ifrån varandra. Eller kortare. Jag blev nästan sugen på att åka och kolla, men vet inte om jag är så upplagd för utflykt. Varit mycket med konvalescent av annan ras här hemma.
Är inte med i Shetlandssällskapet så hade ingen koll på att detta skulle vara.
Fullt rimligt, jag är rätt nojig med hästarna :o

Jag såg evenemanget på Facebook :)
 
För ungefär en vecka sen fick jag hjälp att spänna donnan för vagn för första gången (i vår ägo, ska tilläggas. Hon ska vara inkörd men för över tre år sen). Det gick bra, tills jag insåg att selen och vagnen inte var kompatibla med varandra (ingen svängel på vagnen). Så nu har sambon i uppdrag att sätta dit svängel, annars måste jag leta ny sele.


Alltså, jag tänker rätt ofta att jag inte hinner med henne som jag skulle vilja. Och att jag kanske borde sälja. Men så är jag med henne och varje gång inser jag hur rolig hon är och hur mycket jag faktiskt gillar henne och vill fortsätta utvecklas med henne :heart .
 
På lördag 16/4 i Hallstahammar.
Efter att ha läst ryttarmeddelandet så tror jag de kommer att ha en klass åt gången...
Tänkte jag skulle räkna lite nu på när jag hade trott hoppklasserna startar, men det kan likväl bli fel med 2h för att de är långsammare än jag trodde. Men du får bara ta det som en fingervisning så att jag inte gör så du missar din start. :angel:
Tänkte bara jag skulle räkna så får vi jämföra det mot vad verkligheten blev sedan. Återkommer.
Jag hittade lite gamla resultatlistor som kan hjälpa att avgöra för olika klasser också.
https://shetlandnord.com/onewebmedia/19resultat_bruks_koping_24-8.pdf
 
Var iväg och letade ägg med shettisen idag. Älskar att åka iväg med henne, hon är så himla cool :D
278373315_321492830084951_4424623940285056806_n.jpg


Har börjat leka med tanken på om vi ska testa på agility - hon är ju ändå en riktig shettis som är både smart, tuff och gillar att hitta på grejer. Var inne på Shetland Väst och har insett att det verkar vara en del grejer på gång bara sådär 20 minuter hemifrån, och nu när husse har fixat en shettisanpassning till vår transport så blir ju allt väldigt mycket smidigare :p
 
@Blyger Om de inte får många strykningar gissar jag på att de börjar den första höjdhoppklassen 35C1 efter lunch om de tar lunch vid 12. Men det var ju det där med att förutse mängden strykningar.

Men vilken röra med klassordningen. Tänk om de kunnat skriva startlistan i den ordning klasserna skulle gå.

Jag skulle vilja gissa på hoppning mellan klockan 13-14 (närmare 13:30). Har räknat på tider inne på banan på någon minut, men sedan blir det lite dödsekunder innan varje start också..
Har satt rätt snålt med tid på banombyggnader då jag tror att de återanvänder mycket samma banor mellan många klasser.

Har utelämnat eventuella prisutdelningar, men det kanske de har och då skjuts tiden fram.

MEN jag hade nog inte vågat chansa på det utan försökt få tag på någon ansvarig och fråga om de tror det ser ut som att hoppningarna (beroende på vilken du är med i kommer efter lunch).
Och i ärlighetens namn, känner jag mig själv rätt hade jag nog varit där innan 11 :idea:. Jag har inga nerver för att stanna hemma.

Ovanstående skulle i så fall ge en tid på sista start runt 16:00. Men beroende på vanan hos arrangören så kan det likväl dra ut på tiden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 643
Senast: Solis
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
515
Senast: Lady_S
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 536
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 786
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp