Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kan gå, men skulle säga att det är stor risk att bli bli för lång.
Jag lyckas använda en jag har till mina "stora".
Men det måste väl finnas att beställa för ponnytravare på nätet? Jag tycker jag sett det. Men kanske inte av märket Finntack.
Det är ett sånt här jag använder så det ersätter ju inte ditt.. Men som sagt så bör det finnas fler varianter till shettis om man letar.
Fanns något som hette ”ponny” men de var inte så fina :o En i övrigt tyckte jag faktiskt inte jag hittade så mycket till just ponny!
 
Fanns något som hette ”ponny” men de var inte så fina :o En i övrigt tyckte jag faktiskt inte jag hittade så mycket till just ponny!
Beror nog lite på vilka sidor du kollade?
En del ställen som man tror har sånt får det nästan att framstå om att det bara finns tex två storlekar på hela marknaden. Men jag har inte grävt jättemycket i det ännu. För närvarande klarar jag mig med det som finns hemma 😁.
 
Mitt hjärta 😭❤️
Varför kan de inte leva för evigt? ❤️
D18F9C5E-CE74-4E1C-B8E5-C25643CBA472.jpeg
 
En bild till från mig, säg till om det blir tjatigt...
Vi har fällt lite träd...
Mumma har att göra.
Idag drog vi fram några stockbitar ur vår ganska kuperade skog. Inte läge att fotografera/filma då. Så ni får bara en bild på vägen 😇.
Hon är duktig och klok. Kan bli lite hetsig (pigg framåt) när det är trögt, men det är ju bara en vilja att utföra uppgiften.
Men även då lyssnar hon på mina direktiv.
Bara nöta på så hittar hon tekniken att lägga sig i selen då istället.
 

Bifogade filer

  • IMG_20220107_133056.jpg
    IMG_20220107_133056.jpg
    291,3 KB · Visningar: 91
Vad använder alla för sele? Särskilt ni som har mini.
Har ju ingen mini, men...
För vagnskörning (rockard) har jag en bröstsele i syntet med lös brösta, billig variant som jag tänkte ha vid inkörning bara men som funkar långt över förväntan.
För skogsarbete en gammal loksele som legat på B-ponny där jag bytt några delar.
 
Jösses min ena är superpigg för tillfället. Försöker aktivera så gott jag kan men de har fått vila mycket pga underlaget (typ.. is)

Letar lite smått ryttare till min ena, vad har ni för max-gräns på era?
 
Hur går det med era shettisar? Har ni också istid så det är svårt att göra något vettigt?
Hagen på bilden kan ju få det att se ut som vi borde ha bra underlag men... Vi har en mix av frusen barmark, blankis och områden med någon decimeter snö. Mumma rids förvisso 1-2 dagar i veckan men det är inte mycket.
Jag försöker promenera henne några dagar i veckan också.
Rockarden längtar jag efter att sitta i, men inte i detta väglaget.

Men det finns gott hopp om att bli av med isen framöver. Bara det slutar vara några minusgrader varje natt 😇
 

Bifogade filer

  • IMG_20220303_135900.jpg
    IMG_20220303_135900.jpg
    580,7 KB · Visningar: 25
Hur går det med era shettisar? Har ni också istid så det är svårt att göra något vettigt?
Hagen på bilden kan ju få det att se ut som vi borde ha bra underlag men... Vi har en mix av frusen barmark, blankis och områden med någon decimeter snö. Mumma rids förvisso 1-2 dagar i veckan men det är inte mycket.
Jag försöker promenera henne några dagar i veckan också.
Rockarden längtar jag efter att sitta i, men inte i detta väglaget.

Men det finns gott hopp om att bli av med isen framöver. Bara det slutar vara några minusgrader varje natt 😇
Har 7 plusgrader och barmark men tar mig ändå inte för att göra något. Borde verkligen men tror faktiskt att jag har tröttnat på körning. Tror jag skulle uppskatta det mer att bara vara med mina hästar, utan pressen att motionera dem.
 
Hur går det med era shettisar? Har ni också istid så det är svårt att göra något vettigt?
Hagen på bilden kan ju få det att se ut som vi borde ha bra underlag men... Vi har en mix av frusen barmark, blankis och områden med någon decimeter snö. Mumma rids förvisso 1-2 dagar i veckan men det är inte mycket.
Jag försöker promenera henne några dagar i veckan också.
Rockarden längtar jag efter att sitta i, men inte i detta väglaget.

Men det finns gott hopp om att bli av med isen framöver. Bara det slutar vara några minusgrader varje natt 😇
vi har haft barmark mer eller mindre hela vintern, med korta uppehåll... Lovis hälsar till lillasyster att hon är välkommen hit till södern om hon vill slippa istiden.. :p
 
Vi har också haft tråkigt underlag så det mesta stått stilla.

Min ena rids 1-2 gånger i veckan typ, en gång lektion (med mig) med ett grannbarn och sen rider mitt barn ibland.

Försökte hitta medryttare till den andra men han är rätt tuff så kanske behöver ge upp det. Inga konstigheter med mig, men man får vara beredd att parera lite i början om han vill smita, och kunna säga till när han dummar sig (med mig har han tex vänt när vi ska tömköra. Jag vände tillbaka fyra gånger typ, passade snabbare nästa gång och då slutade han testa).

Så skulle antingen behöva en rätt duktig ryttare eller någon så liten att föräldrarna fortfarande leder hästen.. :/
 
Har 7 plusgrader och barmark men tar mig ändå inte för att göra något. Borde verkligen men tror faktiskt att jag har tröttnat på körning. Tror jag skulle uppskatta det mer att bara vara med mina hästar, utan pressen att motionera dem.
De dör inte av lite vila..
Känns det som att något annat skulle kunna vara roligt?
Minns inte vad du brukar göra med dina men jag hade nog blivit rätt less om det köndes som jag alltid måste just köra.

Provar att ge lite tips på alternativ, som jag tar till när allt känns motigt.
Har du provat släpa träd/ris? Jag gjorde med bröstsele i början, det funkade bra 😊.

Löshoppning (när underlag tillåter)?
Det går ju även att hoppa i lina om man inte har möjlighet att bygga bana och väljer längre hinderstöd så linan inte fastnar.
Jag löshoppar, travar bommar en del i min rundcorall.

Promenera, om man orkar med korta travintervall, klättra upp på någon sten i skogen, lyfta på fötterna över stock och sten (små då, de är ju inte så stora våra pluttponnys😇)

Kan du hitta någon/några medryttare/körare som kan motionera några dagar i veckan så pressen minskar på dig?

Mumma har två olika tjejer som kommer sammanlagt tre dagar i veckan, hon tycker ridningen är så kul och pressen på mig minskar.

När isen släpper taget och ljuset återkommit kan jag dessutom ta henne som handhäst ibland, motionera två till priset av en..
 
De dör inte av lite vila..
Känns det som att något annat skulle kunna vara roligt?
Minns inte vad du brukar göra med dina men jag hade nog blivit rätt less om det köndes som jag alltid måste just köra.

Provar att ge lite tips på alternativ, som jag tar till när allt känns motigt.
Har du provat släpa träd/ris? Jag gjorde med bröstsele i början, det funkade bra 😊.

Löshoppning (när underlag tillåter)?
Det går ju även att hoppa i lina om man inte har möjlighet att bygga bana och väljer längre hinderstöd så linan inte fastnar.
Jag löshoppar, travar bommar en del i min rundcorall.

Promenera, om man orkar med korta travintervall, klättra upp på någon sten i skogen, lyfta på fötterna över stock och sten (små då, de är ju inte så stora våra pluttponnys😇)

Kan du hitta någon/några medryttare/körare som kan motionera några dagar i veckan så pressen minskar på dig?

Mumma har två olika tjejer som kommer sammanlagt tre dagar i veckan, hon tycker ridningen är så kul och pressen på mig minskar.

När isen släpper taget och ljuset återkommit kan jag dessutom ta henne som handhäst ibland, motionera två till priset av en..
Har haft ett två år långt uppehåll. Varierat med körning, tömkörning och harvning av stallplan och grusvägen bakom stallet. Överväger att sälja/låna ut men tror jag skulle vara för kräsen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 133
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 574
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
66 903
Senast: cirkus
·
Relationer Känner att jag borde hjälpa min kompis på något sätt. Hon hamnar i dåliga relationsmönster utan att se det själv pga att hon lätt blir...
Svar
0
· Visningar
768
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp