Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hans stam är heldansk, vilket inte är så konstigt eftersom uppfödaren också kommer därifrån.
Jag erkänner att jag inte har nån större koll på danska stammar.
Ja, det stämmer.
Som jag förstått det importerades hans mamma till Sverige när hon var dräktig?..
Har inte lagt så mycket vikt vid stammen, eller det uppfödaren som vi köpte av pladdrade om :angel:

Hans personlighet passade oss helt perfekt, vilket var det viktigaste.. en riktigt rar ponny är det ♥️
 
Ja, det stämmer.
Som jag förstått det importerades hans mamma till Sverige när hon var dräktig?..
Har inte lagt så mycket vikt vid stammen, eller det uppfödaren som vi köpte av pladdrade om :angel:

Hans personlighet passade oss helt perfekt, vilket var det viktigaste.. en riktigt rar ponny är det ♥️
Allt beror ju på vad man ska ha ponnyn till. En valack är ju tämligen svår att använda i avel och då har stammen mindre betydelse än om det varit ett sto (eller en avelshingst).
Det allra viktigaste är att ponnyn passar till er!
 
Jag får kanske presentera min lilla stjärna här.
Femårig valack, med det största hjärtat jag någonsin träffat på. Otroligt vänlig och snäll, och alltid glad.
Hela familjen älskar honom, främst vår 2-åriga som som står och pussar på honom länge varje dag ♥️
Ska vara inkörd, men jag har varken grejer eller kunskap att ta vid. Tömkör lite och så ”åker” sonen på honom. Inriden var han inte när han kom för två månader sen, men det fanns inte ens en fundering över hur man bär sig åt med barn på ryggen ⭐

Visa bifogad fil 89987
Välkommen till shettislivet!
Frågar du mig byter jag en B-ponny mot en shettis alla dagar i veckan.
Jag råkade bli med shettis för drygt 2 år sedan efter att inte ha "hållit på" med sådana sedan jag var barn.
På sikt tycker jag du ska ta hjälp av någon kunnig med att kolla av i körningen. För man har så mycket nöje av den. Frestar med en bild 😁

@ameo Appropå stam.
Mumma hade väl påbra av shettistravare? Mamman eller pappan, eller båda?
Har du också koll på hur snabbt shettistravarna springer egentligen, eller var man hittar tider?
Mumma är så himla rolig just nu, har sådant go (kondisen börjar bli bra).
Jag har sagt till två olika personer denna veckan att jag måste försöka hitta det här temperamentet på min nästa ridhäst.
Pigg och ambitiös, men ändå så snäll och tar det mesta nytt med ro.
 

Bifogade filer

  • IMG_20210623_111626~2.jpg
    IMG_20210623_111626~2.jpg
    511,6 KB · Visningar: 54
Välkommen till shettislivet!
Frågar du mig byter jag en B-ponny mot en shettis alla dagar i veckan.
Jag råkade bli med shettis för drygt 2 år sedan efter att inte ha "hållit på" med sådana sedan jag var barn.
På sikt tycker jag du ska ta hjälp av någon kunnig med att kolla av i körningen. För man har så mycket nöje av den. Frestar med en bild 😁

@ameo Appropå stam.
Mumma hade väl påbra av shettistravare? Mamman eller pappan, eller båda?
Har du också koll på hur snabbt shettistravarna springer egentligen, eller var man hittar tider?
Mumma är så himla rolig just nu, har sådant go (kondisen börjar bli bra).
Jag har sagt till två olika personer denna veckan att jag måste försöka hitta det här temperamentet på min nästa ridhäst.
Pigg och ambitiös, men ändå så snäll och tar det mesta nytt med ro.
Tanken har slagit mig angående körningen, vet bara inte var jag ska hitta en sådan person 🙈
Just nu är det mycket fokus på min store så Jack får stå tillbaka lite, men vi ska komma igång mer här framåt sommaren.
Mannen har sagt han skulle vilja lära sig köra så han kan ha mer glädje av hästarna också så det ska jag definitivt ta tillvara på 😅

Fin din Mumma är 😍
 
Tanken har slagit mig angående körningen, vet bara inte var jag ska hitta en sådan person 🙈
Just nu är det mycket fokus på min store så Jack får stå tillbaka lite, men vi ska komma igång mer här framåt sommaren.
Mannen har sagt han skulle vilja lära sig köra så han kan ha mer glädje av hästarna också så det ska jag definitivt ta tillvara på 😅

Fin din Mumma är 😍
Det finns ju körklubbar precis som ridklubbar bland annat. Sedan har nog shettissällskapets lokalklubbar kontakter?
Tror inte du bor nära mig va? (Enköping-Västeråstrakten).
 
Tanken har slagit mig angående körningen, vet bara inte var jag ska hitta en sådan person 🙈
Just nu är det mycket fokus på min store så Jack får stå tillbaka lite, men vi ska komma igång mer här framåt sommaren.
Mannen har sagt han skulle vilja lära sig köra så han kan ha mer glädje av hästarna också så det ska jag definitivt ta tillvara på 😅

Fin din Mumma är 😍
Aha, men kanske maken på sikt sedan vill använda lite som brukshäst också då 😇?
 

Bifogade filer

  • IMG_20210502_102446.jpg
    IMG_20210502_102446.jpg
    796,1 KB · Visningar: 41
Det finns ju körklubbar precis som ridklubbar bland annat. Sedan har nog shettissällskapets lokalklubbar kontakter?
Tror inte du bor nära mig va? (Enköping-Västeråstrakten).
Ska kika på det! Tack för tips! Är ju helt nybörjare på rasen 😅
Jag bor i Skåne så det är en bit bort.
 
Någon som har barfotaboots vid tappskor? Funkar det? Just nu lindar jag hoven för att kanterna inte ska bli allt för trasiga, men funderade på om det kunde funka med boots istället?
 
Någon som har barfotaboots vid tappskor? Funkar det? Just nu lindar jag hoven för att kanterna inte ska bli allt för trasiga, men funderade på om det kunde funka med boots istället?
Inte på shettisen, bara de andra.
Mummas hovar är så pass bra att jag bara behöver raspa flikarna och hålla koll några dagar tills skon hovis kan komma.
Om det inte trasig hovvägg eller så slår jag förvisso ofta på tappskor själv...😊
 
Inte på shettisen, bara de andra.
Mummas hovar är så pass bra att jag bara behöver raspa flikarna och hålla koll några dagar tills skon hovis kan komma.
Om det inte trasig hovvägg eller så slår jag förvisso ofta på tappskor själv...😊
Tyvärr är framhovarna på grabben sämre efter fång för många år sedan (därför han är skodd fram), och går sönder när han drar av en sko. hovis är rädd att de ska gå sönder mer.
 
@ameo Appropå stam.
Mumma hade väl påbra av shettistravare? Mamman eller pappan, eller båda?
Har du också koll på hur snabbt shettistravarna springer egentligen, eller var man hittar tider?
Mumma är så himla rolig just nu, har sådant go (kondisen börjar bli bra).
Jag har sagt till två olika personer denna veckan att jag måste försöka hitta det här temperamentet på min nästa ridhäst.
Pigg och ambitiös, men ändå så snäll och tar det mesta nytt med ro.
Det är på fädernet Mumma har bra travare, även om hennes mamma också startade ett par gånger. Mumma har samma pappa som Lufsen, som har det svenska rekordet - km-tid precis över 2 minuter.
Spannet mellan svenska eliten och långsammaste godkända kvaltid är drygt 1,5 minut/km och det finns lopp för både snabba och långsamma ponnyer. Kvaltid för kat A är 3.50 min/km
Och, jag förstår att hon är som du beskriver, med de föräldrarna. Det trygga kommer från mamma och det ambitiösa från pappa.
Tanken har slagit mig angående körningen, vet bara inte var jag ska hitta en sådan person 🙈
Just nu är det mycket fokus på min store så Jack får stå tillbaka lite, men vi ska komma igång mer här framåt sommaren.
Mannen har sagt han skulle vilja lära sig köra så han kan ha mer glädje av hästarna också så det ska jag definitivt ta tillvara på 😅

Fin din Mumma är 😍
Kolla med uppfödaren, hon känner folk i närheten och kan nog tipsa om någon som kan hjälpa dig med körningen.
 
Det är på fädernet Mumma har bra travare, även om hennes mamma också startade ett par gånger. Mumma har samma pappa som Lufsen, som har det svenska rekordet - km-tid precis över 2 minuter.
Spannet mellan svenska eliten och långsammaste godkända kvaltid är drygt 1,5 minut/km och det finns lopp för både snabba och långsamma ponnyer. Kvaltid för kat A är 3.50 min/km
Och, jag förstår att hon är som du beskriver, med de föräldrarna. Det trygga kommer från mamma och det ambitiösa från pappa.
Tack!
Undrar hur snabbt hon springer i dagsläget.... Får väl testa med stoppur bara för att jämföra hur snabbt det skulle kunna gå 😇
Men någon travhäst blir hon aldrig här😁.

Riktigt bra avlat där säger jag. Perfekt kombination och tokrolig ponny.
"Råkade" rida upp jämsides med vagnen med fjordingen idag när vi travade. Då såg jag hur tävlingsinstinkten slog in och hon laddade på för att försvara täten.
En förhållning senare så insåg hon att vi inte tävlade och lugnade sig fint.
Så laddad häst och ändå så tydlig broms. 🥰
 
Börjat komma upp knappt grönt i hagen och jag tycker mini har gått upp i vikt igen.
Hon var ju rejält överviktig när vi köpte henne för snart ett år sen. Har tyvärr inte haft tiden att få ner henne i vikt så mycket som jag velat, men nu tycker jag att det lilla som försvunnit börjar komma tillbaka.
Hon måste gå upp i vikt av att titta på mat :cautious: .
 
Och så måste jag antingen hitta en ny körsele eller en annan vagn. Dom jag har nu är inte kompatibla tyvärr. Ska se om jag kan få hjälp att modifiera vagnen och sätta dit en svängel och korta av skaklar.
 
Tack!
Undrar hur snabbt hon springer i dagsläget.... Får väl testa med stoppur bara för att jämföra hur snabbt det skulle kunna gå 😇
Men någon travhäst blir hon aldrig här😁.

Riktigt bra avlat där säger jag. Perfekt kombination och tokrolig ponny.
"Råkade" rida upp jämsides med vagnen med fjordingen idag när vi travade. Då såg jag hur tävlingsinstinkten slog in och hon laddade på för att försvara täten.
En förhållning senare så insåg hon att vi inte tävlade och lugnade sig fint.
Så laddad häst och ändå så tydlig broms. 🥰
@ameo
Nu approximerade jag bara mobilen och räknade sträcka mha hitta.se vägbeskrivning.
Men travade Mumma dryga km idag med rockard och bara bröstsele på grusvägen.
Pushade henne inte max heller.
Grov uppskattning 3,5 min/km men med kort avbrott för ett bilmöte.
Ska försöka minnas stoppuret nästa gång :angel:.
 
Och så måste jag antingen hitta en ny körsele eller en annan vagn. Dom jag har nu är inte kompatibla tyvärr. Ska se om jag kan få hjälp att modifiera vagnen och sätta dit en svängel och korta av skaklar.
Vad drygt!
Jag är förvånansvärt nöjd med den billiga syntetselen jag köpte för att ha framförallt under inkörning. Nu sisådär 2 år senare så funkar den bra fortfarande.
Det enda är att jag fått ha koll på passformen lite då synteten töjde sig något när den "satte sig" efter ett tag.
Så mitt tips om det känns dyrt att byta sele och du måste, är alltså att titta på syntetalternativen :angel:.
 
Och så måste jag antingen hitta en ny körsele eller en annan vagn. Dom jag har nu är inte kompatibla tyvärr. Ska se om jag kan få hjälp att modifiera vagnen och sätta dit en svängel och korta av skaklar.
Vad drygt!
Jag är förvånansvärt nöjd med den billiga syntetselen jag köpte för att ha framförallt under inkörning. Nu sisådär 2 år senare så funkar den bra fortfarande.
Det enda är att jag fått ha koll på passformen lite då synteten töjde sig något när den "satte sig" efter ett tag.
Så mitt tips om det känns dyrt att byta sele och du måste, är alltså att titta på syntetalternativen :angel:.
Jag uppfattar det som att @hemlig har en vagn som saknar svängel och att selen har draglinor (och kanske lös brösta?). Så att det är vagnen som inte passar den sele som är bra.
Annars håller jag med @Cattis_E om att syntetsele är ett utmärkt budgetalternativ för hemmakörning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 589
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 035
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 695
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
64 358
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp