Shoppingtråden del 4

Har Stubbens, tror du det funkar? :)
Borde funka risk att det kanske går åt rätt mycket dock om man vill mjuka upp lädret på typ en gång då stubbens är lite fastare i konsistensen, men det är nog en smaksak också tycker balsam har en härligare konsistens bara! eller kanske bara jag som älskar att kladda på med balsamet då det är så mjukt och lätt att kanske överdosera med haha men prova du! :D
 
Jag fick ett bortglömt, torrt träns av en vän en gång. Jag plockade isär och la det i paraffinolja i ca 8 timmar. Det blev verkligen superfint! Jag tror faktiskt inte sömmarna tar så mycket stryk av att oljebada EN gång rejält. Bättre det än att hålla på och "dutta" tror jag faktiskt :)
 
Jag fick ett bortglömt, torrt träns av en vän en gång. Jag plockade isär och la det i paraffinolja i ca 8 timmar. Det blev verkligen superfint! Jag tror faktiskt inte sömmarna tar så mycket stryk av att oljebada EN gång rejält. Bättre det än att hålla på och "dutta" tror jag faktiskt :)

Det är inte sömmarna som tar mest stryk utan fibrerna i lädret. Det kanske blir mjukt (eftersom fibrerna bryts isär) men lädret tappar styrka och hållbarhet.
 
Det är inte sömmarna som tar mest stryk utan fibrerna i lädret. Det kanske blir mjukt (eftersom fibrerna bryts isär) men lädret tappar styrka och hållbarhet.

Jo men nu var det ju sömmarna @Dressyrtjejen_97 var orolig för :)
De flesta läderbalsam är ju också oljebaserade (kanske inte paraffinolja nej, men man kan välja en annan olja att bada i om man inte gillar det), så jag förstår inte varför folk är så rädda att olja ska skada lädret? Då borde väl balsam också göra det? Eller har jag missat något? :)
 
Jo men nu var det ju sömmarna @Dressyrtjejen_97 var orolig för :)
De flesta läderbalsam är ju också oljebaserade (kanske inte paraffinolja nej, men man kan välja en annan olja att bada i om man inte gillar det), så jag förstår inte varför folk är så rädda att olja ska skada lädret? Då borde väl balsam också göra det? Eller har jag missat något? :)

Det är ju inte bara olja i läderbalsam, inte riktigt samma sak.
 
Jo men nu var det ju sömmarna @Dressyrtjejen_97 var orolig för :)
De flesta läderbalsam är ju också oljebaserade (kanske inte paraffinolja nej, men man kan välja en annan olja att bada i om man inte gillar det), så jag förstår inte varför folk är så rädda att olja ska skada lädret? Då borde väl balsam också göra det? Eller har jag missat något? :)

Det är ingen fara att använda olja - med måtta. Att bada det i olja i timmar är inte bra.

Ja folk brukar oroa sig för sömmarna, just för att det inte vet att fibrerna är det som tar mest skada.
 
Tycker oljerädsla är något nytt. För tio år sedan upplevde jag att olja ansågs vara det bästa för torrt läder, i kontrast mot nu när det finns en uppsjö av läderbalsam av diverse specialvarianter som alla skall vara bra pga. x-anledning.
Några av mina absolut äldsta träns (ett är 20 år gammalt) är oljade och än idag i fint skick, inga remmar bytta eller hål helt utnötta. Man får såklart välja själv om man vill olja eller inte, men jag tycker än idag att lite olja gör under för uttorkad läder. Till vardags smörjer jag med läderbalsam.
 
Tycker oljerädsla är något nytt. För tio år sedan upplevde jag att olja ansågs vara det bästa för torrt läder, i kontrast mot nu när det finns en uppsjö av läderbalsam av diverse specialvarianter som alla skall vara bra pga. x-anledning.
Några av mina absolut äldsta träns (ett är 20 år gammalt) är oljade och än idag i fint skick, inga remmar bytta eller hål helt utnötta. Man får såklart välja själv om man vill olja eller inte, men jag tycker än idag att lite olja gör under för uttorkad läder. Till vardags smörjer jag med läderbalsam.


Tack! Då kanske jag ska testa lite olja trots allt. :up:
Tränset är som sagt bara torrt på ytan (ej rakt igenom eller så!), så att bada i olja skulle ändå kännas onödigt. Men kanske lite försiktigt skulle testa med typ en pensel och en liten pyttemängd olja. :up:
 
Ja det där med att försöka ha köpstopp smög ju sig rätt kvickt haha. Var inne på Hööks idag och de hade rea på Amigotäcken, så köpte varsitt regntäcke till hästarna :D. Och så ett nackludd i fårskinn. Ett nytt Rambo innetäcke ligger även och väntar på Ica. Känns som om köpstoppet snarer fick mig att gå bananas fullständigt :o.
50321299_10216067369308923_2140287997231235072_n.jpg
 
Jag håller för fullt på med ”bett-bingo” (älskar det uttrycket som en annan användare på Buke myntade 😁). Har haft hästen sedan september och har hunnit prova över 10 olika bett på henne. Dyyyyyrt så in i sjuttsingen att ha en envis, stark men samtidigt känslig kallblodstravare...
 
My one har konkursutförsäljning och man får 30% på allt och därutöver var tredje vara gratis. Passade således på att köpa Veredusskydd fram och bak och ett golden wings bett. Fick bettet på köpet och 30% på resten så helt klart värt det :)
Vet du om det är utsorterat eller finns en del kvar?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 328
Senast: ii-ssa
·
IT & mobiler Finns det någonstans i datorn där man kan ändra så att vid radbyte de små bokstäverna fortsätter automatiskt? Inte ändrar till stor...
Svar
6
· Visningar
293
Senast: Rie
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 519
Senast: em76
·
Foder & Strö Hej! Jag är lite nyfiken på / intresserad av grovfoderanalyser. Skulle ni vilja dela med er av era och skriva var i landet, när de...
Svar
1
· Visningar
471
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp