Bukefalos 28 år!

Sits-hjälp

B

breccia

Har inga egentliga katastrofala problem, men ett litet problem iaf ;)
Min häst har stora gångarter, speciellt traven är svår nu när han kommer loss och börjar att verkligen ta ut stegen. Jag tror inte att jag stör honom direkt, jag kan sitta stilla och studsar inte - MEN! Jag kryper liksom upp på bakvalvet. Det ser ju inte så snyggt ut, får lite stolsits då också tyvärr. Jag tror att det är för att jag trycker ner mig i sadeln för att orka sitta ordentligt, det kanske inte ens syns mycket men det känns verkligen. Tips på hur jag kan komma ner mer mitt i sadeln och inte krypa upp på bakvalvet? :)
 
Tänk "fram" i varje steg. Din häst färdas framåt, du måste färdas lika mycket framåt i varje steg! Tankens kraft kan göra under! (Jag säger inte att det är lätt dock...)
 
Jo, jag antog att det var något sånt :p Ska prova det idag när jag tränar :) Tack! :bow:
 
jag tror att du kryper upp sådär osv kanske beror på att du inte vant dig med hästens rörelser o det blir som en bieffekt.

men det jag själv brukar göra när jag rider hästar med stora steg och verkligen inte får till min sits är att försöka vänja mig med den. låter helt självklart men jag brukar ialalfall rida i alla gångarter med halvlånga tyglar, tänka inte så mkt på hästen utan bara att den går fram. sen rida utan stigbyglar en stund för att sen avancera till att rida med. liksom fokusera enbart på att slappna av och hitta den där känslan då man sitter (någorlunda) korrekt.
sen prövar man sig fram. oftast kan man känna av då vad man gör för fel som gör att man hamnar i tex. bakvalvet...
pröva runt...
 
jo då van är jag :) efter nio månader vänjer man sig! :) men det är lixom, jag vet inte det känns som om jag inte vill störa honom där framme, förstår du? haha, låter snurrigt men jag vill låta honom gå i den formen han själv vill och inte tynga ner honom.
kan knappt rida utan stigbyglar :o jag har haft sitsträning för Bellaaa här på forumet på honom och det var inte lätt, jag höll på att skumpa av och då gick han inte ens i form. Men ska försöka tvinga mamma att longera mig på honom så jag får in det där :)
 
Ett litet tips är att rida barbacka :p
Då slappnar iaf jag av rätt bra och lär mig att följa med i gångartena lättare... Försöker rida mitt sto (med lååånga steg) barbacka iaf en gång i veckan...

//Lilla jag :bump:
 
Jo jo, rida barbacka :angel: Det gjorde jag i lördags, efter det kunde jag inte gå :o :D
Här pratar vi spetsig manke och ännu inte helt utvecklade ryggmuskler! :D Men jag ska prova :)
 
hejje!
jag kanner verkligen igen problemet! jag hade det nar jag tranade dressyr pa en palle med huvva steg. han var samtidigt ratt sa kanslig i munnen, sa man ville akta sig massor for att stora "framtill". jag brukade ocksa hamna baktill, mycket for att jag spande benen alldeles for mycket o istallet for att vaga rida till takten o slappna av?

har du provat att 'stotdampa' i magen? med det menar jag: fram med hofterna (sa aker inte du tillbaka heller ;) ), skuldrorna tillbaka o slappna av i lar o ben - ett satt som kan funka att tanka pa ar att hela tiden tynga halen bakat/nerat. pa det sattet blir det svart att hamna i stolsits o darmed ramla bakat i sadeln.

(tankte pa en sak - kan det vara sa att din sadel inte geer dig det stod du behover??)
jag vet att det absolut inte ar sa latt som det later!! o har inga tvivel om att det ar precis dit du vill

annars kan du ha ett ridpass da du ovar pa igangsattningr o avbrott. i dessa ovningar haller hasten sign ofta samlad o i ett lugnare tempo, sa du kan tex skritta, trava tio steg, bryta av, gora om etc. pa det sattet get du dig sjalv en chans att hanga med. i varje overgang, koncentrera sa mycket du kan pa en korrekt o helt avslappnad sits, sa att varge overgang blir mjuk o fin (sa gor det inte lika ont :idea:) kanner du dig aventyrsfull, gor det utan stigbyglar.

sa ger du bade dig o hasten ett pass fullt av koncentration!

mina magmuskler lider med dig :bow:
 
Okej, jag tror du inte förstår mitt problem, det är inte så att jag inte klarar av det själv ;)
Jag har redan varit på Stenbro så jag vet att det är bra :) Men tipset Carmenzita gav mig funkade super! :)
 
Jag har också ett sitsproblem, jag kan inte sitta still med fötterna i traven. Dom bara huxar och fluxar. Tar stötarna i fötterna, men för mycket, hela låren och benen åker upp och ner i varje travsteg.

Oj, det lät som det var skitilla, så illa är det faktiskt inte, men ungefär så är mitt problem. Fötterna åker upp och ner i traven, och det ser inte snyggt ut.

:crazy:


Nån som har något tips?


--

Krya upp på bakvalvet?
Jag förstår inte vad du menar?
Menar du att du lutar dig bakåt eller sätter du dig för långt bak i sadel?
Eller nått annat?
Gash jag är riktigt trög. :crazy:
 
Sånt hade jag oxå problem med på ponny :p haha

Alltså jag lutar mig för mycket så jag har bakvalvet i ryggen. eller gjorde. det vet ja inte :p
 
prova att tanka pa att insidan av nedre delen av vaden, dvs insidan av halsenan (typ) hela tiden ska ligga mjukt mot hastens sida, samtidigt som du slappnar av i hoft o kna. och later halen soka sig nerat.
har du provat att efter du har varmt upp, rida utan stigbyglar nagra varv o sen plocka upp dem igen?
 
Har två tips för sitsträning. Det ena är att få hjälp av någon som kan longera medan du sitter på hästen och rider utan både stigbyglar och tyglar utan bara koncentrera dig på att skjuta dig ner i sadeln.
Ett annat knep är att rida med en käpp bakom ryggen, dvs du tvingar tillbaks axlarna (ngt överdrivet, ja) men dessutom om använt rätt så skjuts höften fram och ner i sadeln...
Har också en häst med stort steg i traven som dessutom gärna är över tempo, med hjälp av en käpp bakom ryggen kommer jag däremot direkt ner i sadeln och får om skänkeln så att pållen jobbar ordentligt och samlar sin trav (och galopp...)
 
Om jag ridit med käpp bakom ryggen hade jag istället svankat mer och hamnat ännu mer på bakvalvet, det beror nog lite på hur ens kropp är skapad.
 
Alltså, jag kommer ner i sadeln, inte uppåt/bakåt. Neråt/bakåt är jag ;) Vill vara neråt/framåt mera :) Och det som Carmenzita tipsade om hjälpte, man behöver bara nån som berättar det tror jag... :)
 
Nja, alla jag känner som ridit med käpp bakom ryggen har det funkat för. Det stämmer dock att man kan hamna i att man svankar, men det händer egentligen bara när man vill jobba mot käppen istället för med den, ha ha, det här låter ju virrigt. Vad jag försöker säga är att man får rida med händerna alldeles för långt bak mot vad man normalt gör. Men ja, ja :smirk: det hela funkar för mig i alla fall.

Ha det gott!
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 986
Senast: valy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 577
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 179
Senast: banani
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 570
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp