Sitsen hos Islandsryttare förbryllar

@Sporthorse Här har du en video från femgångsfinalen på SM 2015. Allt är inte perfekt, precis som att en hoppryttare kan riva hinder i en världscuptävling kan moment gå fel även här, men det ser ju generellt ganska annorlunda ut mot de videos du postat.

Går även att se bogbladens rörelser på vissa hästar, och därmed anledningen till att sadeln är placerad som den är.

 
@Sporthorse Här har du en video från femgångsfinalen på SM 2015. Allt är inte perfekt, precis som att en hoppryttare kan riva hinder i en världscuptävling kan moment gå fel även här, men det ser ju generellt ganska annorlunda ut mot de videos du postat.

Går även att se bogbladens rörelser på vissa hästar, och därmed anledningen till att sadeln är placerad som den är.

Men även om man såklart ska lämna plats för hästens bogar så ser man ju på hästarna i videon att sadlarna slutar på tog för långt bak. De går nästan hela vägen till virveln på hästarna. Inte har väl islandshästarna så annorlunda anatomi att deras sadelläge sträcker sig så långt bak?
 
Men även om man såklart ska lämna plats för hästens bogar så ser man ju på hästarna i videon att sadlarna slutar på tog för långt bak. De går nästan hela vägen till virveln på hästarna. Inte har väl islandshästarna så annorlunda anatomi att deras sadelläge sträcker sig så långt bak?
Nä, fast det gör de ju inte. De slutar alla en bit innan, ingen sadel ligger an mot hästarnas länd. Sitsen är som sagt i regel också längre än anläggningsytan på sadlarna.
 
Det där är ju passlöp, där enda syftet är att det ska gå så fort som möjligt, i flygande pass. Om det är vad du vill diskutera är ju läget annorlunda, men nej, det är i regel inte sådär folk sitter i alla gångarter och alla grenar.

Pass är en svår gångart att rida, och man kan som sagt behöva hjälpa hästen att hålla den stabil i ett helt löp ibland. Du kan liksom inte jämföra det med dressyrsits, utan precis som i exempelvis monté handlar det om att komma först över mållinjen i rätt gångart, ingen bedömer ryttarens sits.
Det förstår jag, men som jag skriver så sitter dom mer eller mindre ALLTID så oavsett hastighet. Har även postat video innan på sits i andra gångarter.
 
Nä, fast det gör de ju inte. De slutar alla en bit innan, ingen sadel ligger an mot hästarnas länd. Sitsen är som sagt i regel också längre än anläggningsytan på sadlarna.
Nu högg jag bara första bästa i lämplig vinkel och tog en print screen, i mina ögon ser det ut som att sadeln slutar bakom hästens sadelläge.
1588932260540.png
 
Precis sådär, dålig sits med tårna utåt Och neråt, krampaktig hållning med mera, om än inte lika extremt som det jag beskådat.
@Sporthorse Här har du en video från femgångsfinalen på SM 2015. Allt är inte perfekt, precis som att en hoppryttare kan riva hinder i en världscuptävling kan moment gå fel även här, men det ser ju generellt ganska annorlunda ut mot de videos du postat.

Går även att se bogbladens rörelser på vissa hästar, och därmed anledningen till att sadeln är placerad som den är.

id
 
Det förstår jag, men som jag skriver så sitter dom mer eller mindre ALLTID så oavsett hastighet. Har även postat video innan på sits i andra gångarter.
Okej, då har vi väldigt olika uppfattning. Om du redan bestämt dig för att alla alltid sitter så, av vilket syfte ställde du då frågorna i början? Jag trodde du var intresserad av det hela, men nu funderar jag på om du bara är ute efter att kritisera?
 
Okej, då har vi väldigt olika uppfattning. Om du redan bestämt dig för att alla alltid sitter så, av vilket syfte ställde du då frågorna i början? Jag trodde du var intresserad av det hela, men nu funderar jag på om du bara är ute efter att kritisera?
Jag är intresserad, men har inte fått någon förklaring.
Kanske är det så att man vill hjälpa hästen att hålla gångarter på något vänster? Eller vill sitta långt bak för att få större rörelser fram? Gissar hej vilt i brist på förklaring.
 
Anläggningsytan är ju dock inte så långt bak som sadeln är. Jag har varit med och gjort flera ”trycktester” och sadeln ligger inte an hela vägen bak (lite beroende på häst och sadel, då).
Fast hur menar du nu? Jag ser ju vart panelerna/bossorna slutar ligga an. Det syns tydligt på bilderna. Anläggningsytan kan ju inte sluta innan bossan/panelerna lämnar ryggen.
 
Fast hur menar du nu? Jag ser ju vart panelerna/bossorna slutar ligga an. Det syns tydligt på bilderna. Anläggningsytan kan ju inte sluta innan bossan/panelerna lämnar ryggen.
Nja, det är ju det som det ofta inte gör. Vissa, ja, men i många fall ser det ut som att de ligger an med tryck längre än de gör.
 
Nja, det är ju det som det ofta inte gör. Vissa, ja, men i många fall ser det ut som att de ligger an med tryck längre än de gör.
Jag har extremt svårt att tro att det skulle stämma. Trycket kommer fördelas på hela den tillgängliga ytan, något annat vore jättekonstigt. Och islandshästar går ju ofta med samma typer av sadlar som man har i dressyren - skulle anläggningsytan plötsligt förändras för att man lägger den på en islandshäst?

Men däremot verkar det ju finnas en förklaring till sadlandet här. Inom islandsvärlden tycks det finnas en (troligen felaktig) uppfattning om att det inte gör något att sadeln ligger på hästens länd.
 
Men däremot verkar det ju finnas en förklaring till sadlandet här. Inom islandsvärlden tycks det finnas en (troligen felaktig) uppfattning om att det inte gör något att sadeln ligger på hästens länd.
Eh?
Alla jag känner till är högst medvetna om problemet med kort rygg och problemet att sadla så sadeln inte stör. Sadlar med kort anläggningsyta är populära.
 
Eh?
Alla jag känner till är högst medvetna om problemet med kort rygg och problemet att sadla så sadeln inte stör. Sadlar med kort anläggningsyta är populära.
Ja så är det även hos de jag känner. I filmen som lades ut ser man ju dock att hästar går med sadlar där anläggningsytan är för lång. Då påstods det att det inte gör något eftersom att trycket inte fördelas på hela ytan som ligger mot hästen. Det är den uppfattningen jag syftar på (som jag förövrigt inte har hört någonannanstans än nu i denna tråd).
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 002
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 422
Senast: Ray
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 630
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp