Sjukaste som hänt på tävling

Du menar händelser som när jag skulle hoppa en fjording, första tävlingen nånsin för mig som ridit knappt 3 år, hoppar 2 hinder, mellan nummer 2 och nummer 3, sticker fjordingen rätt ut från banan, in i skogen, jag ger icke-upp och återkommer sedan in på banan, från skogen och hoppar resterande hinder? Men jag gick inte till omhoppning tydligen...
Tidigt 90-tal :D
Triatlon med häst😉
 
En vän var på en dressyrtävling där en duva flög in på banan och skrämde hästar upprepade gånger. Hennes mor uppmuntrade dock att hennes häst var inte rädda för fåglar, så kommer den in under ritten så bara rid på så flyttar den sig. Duvan kom mycket riktigt in under ritten och satte sig på diagonalen där vännen var mitt i en ökning. Hon red på och hästen blev mycket riktigt inte rädd.... Dock flyttade sig inte duvan som tjongades iväg av en hov.... Vännen var rätt skärrade efteråt och inte nöjd med löftet att duvan skulle flytta sig. De ryttarna som kom efter var däremot glada att problemet var löst, och några som red innan arga för att de inte fick göra om sin ritt.
 
Starta min enda hopptävling på gymnasiet med skolhäst. Eftersom jag va osäker var få hästar jag hade hopplektion på skolan, mest ett äldre sto. Hon var inte så framåt på hoppträningarna och fick oftast övertyga henne med ta hinderna, perfekt för mig då tvungen koncentrera på få henne hoppa mer än fokusera på min osäkerhet. Fick ok av hoppläraren starta henne på tävling. Tänkte inga bekymmer kommer va i samma ridhus hon går i varje dag.

Jo, tjena madame märkte det var hopptävling trots allt. Kände att hon var laddad, men tänkte går bra, vet hästar kan var lite mer laddade när är tävling. Hennes mentala ålder droppa från 17år till 4år, och när starta var full rulle. Vi tog två hinder sen rätt ut från banan. Stoppade där både för min och hennes del. Min mamma orolig jag va rädd och ledsen inte gick vägen, men möttes av mig skrattandes. Kul med krut i gamla hästdamen 😎 Det var många, inklusive läraren som undra om jag verkligen hade tagit rätt häst :rofl:
 
Starta min enda hopptävling på gymnasiet med skolhäst. Eftersom jag va osäker var få hästar jag hade hopplektion på skolan, mest ett äldre sto. Hon var inte så framåt på hoppträningarna och fick oftast övertyga henne med ta hinderna, perfekt för mig då tvungen koncentrera på få henne hoppa mer än fokusera på min osäkerhet. Fick ok av hoppläraren starta henne på tävling. Tänkte inga bekymmer kommer va i samma ridhus hon går i varje dag.

Jo, tjena madame märkte det var hopptävling trots allt. Kände att hon var laddad, men tänkte går bra, vet hästar kan var lite mer laddade när är tävling. Hennes mentala ålder droppa från 17år till 4år, och när starta var full rulle. Vi tog två hinder sen rätt ut från banan. Stoppade där både för min och hennes del. Min mamma orolig jag va rädd och ledsen inte gick vägen, men möttes av mig skrattandes. Kul med krut i gamla hästdamen 😎 Det var många, inklusive läraren som undra om jag verkligen hade tagit rätt häst :rofl:
Åh! Vi kan ju ingå i samma lag! Kalla oss utbrytarna.
 
Åh! Vi kan ju ingå i samma lag! Kalla oss utbrytarna.

Får jag vara med? jag är dock kanske en fastbrytare?

Red dressyr (LC) på en schysst nordsvensk. Det var min allra första tävling nånsin. Jag var kanske lite entusiastisk med galoppskänkeln och hästen svänger ut baken. Vilket leder till att han kilar fast hoven i dressyrstaketet. VI fick vänta på att nån hämtade hammare och kofot för att bända sönder staketet för att få loss oss.
 
Jag hade tidigare en smått galen rödtott till häst, som jag tävlade i rodeodressyr med. Enligt min far iaf. Han sa att vi uppfann den grenen.
Hästen hade en hel flock med rävar bakom varje öra och kunde gå som en klocka, få ett litet utbrott och sen fortsätta som om ingenting hade hänt.

En gång hade han inte lust att bromsa in efter en galoppökning och gjorde ett par bocksprång. Sen ställde han sig på bakbenen, gick ner igen, vände sig till publiken som för att säga "alla såg va? Bra!" Och sen travade han vidare och genomförde resten av programmet jättebra.

En annan gång hade han varit spänd vid en sprakande högtalare och tillslut fick han nog när vi kom på en diagonal rakt emot den. Tvärvändning och rodeo. Plötsligt stod min mamma inne på banan. Hästen hade stannat precis innan och jag hängde runt hans hals. Jag frågade mamma vad hon höll på med och hon svarade: "jag vet inte. Jag tänkte att jag kanske skulle fånga dig i luften eller nåt!"
Hon stod och filmade, men sen ser man hur bilden vrida och filmar marken. Då kastade hon kameran till någon som stod bredvid innan hon rusade in på banan. Tyvärr fortsatte inte den personen att filma. 😅

Vi gjorde dressyr till en actionfylld publiksport. 😎
 
Red fram till en dressyrtävling på ponny mycket tidigt 2000-tal, alltså innan fasta starttider, Equipe osv. Mitt i min uppvärmning harklar sig speakern och säger att det ska bli en timmes paus, för Prinsessan Madeleine ska landa med helikopter så alla hästar måste flyttas från ett (ganska stort) område så de inte blir rädda. Hon skulle dela ut ett stipendium på den här tävlingen (Hästivalen i Gävle), därav rabaldret. Så det var bara att vänta en timme…
 
Jag brukade åka på ponnytrav med mina ponnyer när äldsta dottern var liten och var van vid ordningen där, en kompis skulle iväg på hopptävling och jag och bebis hakade på.

Hade tänkt ha bebis i barnvagn men tog som tur vad med mig bärsele. Hann inte ens till framridningen innan första STORA hösten kommer galopperande i sidled halvt utom kontroll rakt genom ledet av andra ryttare och åskådare...

På väg in till åskådarplats är det en häst som backar okontrollerat in i en åskådare och trycker upp hen mot en stallvägg.

Inne i tävlingsarenan har de en liten, liten tjej som kämpar med sargdörren, hon höll på att bli överriden flera gånger den stund jag stod på läktaren.

Det var fler incidenter också och det värsta var att ingen reagerade?! Det sågs som normalt att hästarna, hanterade av vuxna betedde sig på det viset?!

Jämfört med ponnytravet som givetvis också hade incidenter, men där reagerade funktionärer och föräldrar/vuxna på en gång när något hände, här sågs det som normalt att stora hästar ballade ur...
 
Jag hade tidigare en smått galen rödtott till häst, som jag tävlade i rodeodressyr med. Enligt min far iaf. Han sa att vi uppfann den grenen.
Hästen hade en hel flock med rävar bakom varje öra och kunde gå som en klocka, få ett litet utbrott och sen fortsätta som om ingenting hade hänt.

En gång hade han inte lust att bromsa in efter en galoppökning och gjorde ett par bocksprång. Sen ställde han sig på bakbenen, gick ner igen, vände sig till publiken som för att säga "alla såg va? Bra!" Och sen travade han vidare och genomförde resten av programmet jättebra.

En annan gång hade han varit spänd vid en sprakande högtalare och tillslut fick han nog när vi kom på en diagonal rakt emot den. Tvärvändning och rodeo. Plötsligt stod min mamma inne på banan. Hästen hade stannat precis innan och jag hängde runt hans hals. Jag frågade mamma vad hon höll på med och hon svarade: "jag vet inte. Jag tänkte att jag kanske skulle fånga dig i luften eller nåt!"
Hon stod och filmade, men sen ser man hur bilden vrida och filmar marken. Då kastade hon kameran till någon som stod bredvid innan hon rusade in på banan. Tyvärr fortsatte inte den personen att filma. 😅

Vi gjorde dressyr till en actionfylld publiksport. 😎
Jag bifogar en bildserie på spektaklet, där man ser att vinkeln ändras när mamma kastar kameran. Jag hade väldigt gärna haft en film/bild när hon står med utslagna armar på banan och tror att hon ska fånga mig när jag flyger genom luften. Vilket jag iofs inte gjorde, för jag kravlade tillbaka i sadeln.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20190129-195428_Facebook~2.jpg
    Screenshot_20190129-195428_Facebook~2.jpg
    185,8 KB · Visningar: 533
Inte jag men en kompis;
Dressyrstart, blåsig dag. Mitt under programmet kommer ett förrymt partytält inrullande på banan :nailbiting: Hon fick bryta medan det samlades in, och sen fick hon möjlighet att slutföra programmet - vilket hon gjorde, men hästen var en aaaning spänd (😅) så procenten blev inget att hurra över..
 
Jag hade tidigare en smått galen rödtott till häst, som jag tävlade i rodeodressyr med. Enligt min far iaf. Han sa att vi uppfann den grenen.
Hästen hade en hel flock med rävar bakom varje öra och kunde gå som en klocka, få ett litet utbrott och sen fortsätta som om ingenting hade hänt.

En gång hade han inte lust att bromsa in efter en galoppökning och gjorde ett par bocksprång. Sen ställde han sig på bakbenen, gick ner igen, vände sig till publiken som för att säga "alla såg va? Bra!" Och sen travade han vidare och genomförde resten av programmet jättebra.

En annan gång hade han varit spänd vid en sprakande högtalare och tillslut fick han nog när vi kom på en diagonal rakt emot den. Tvärvändning och rodeo. Plötsligt stod min mamma inne på banan. Hästen hade stannat precis innan och jag hängde runt hans hals. Jag frågade mamma vad hon höll på med och hon svarade: "jag vet inte. Jag tänkte att jag kanske skulle fånga dig i luften eller nåt!"
Hon stod och filmade, men sen ser man hur bilden vrida och filmar marken. Då kastade hon kameran till någon som stod bredvid innan hon rusade in på banan. Tyvärr fortsatte inte den personen att filma. 😅

Vi gjorde dressyr till en actionfylld publiksport. 😎
Och så säger dom att dressyr är tråkigt och att det inte händer nått 😅
 
Vårt ridhus är 60*22 så bygger man en 20*40 bana i dressyren blir det ett litet mellanrum mellan staketet och väggen.
Förra året var det ett barn som i väntan på sin tur i collectingring fick för sig rida runt banan medans en annan ryttare red sitt program 🙈.
 
När jag var domarassistent på en hopptävling i våras så var det en ritt som verkligen fick mig att KOKA. Det var en ponny som i fullständig stress ömsom skenhoppade, ömsom vägrade. Ungen skänklar och drar samtidigt för kung och fosterland, domaren varnade i högtalare och hade hon inte själv vägrat ut sig så hade domaren avbrutit strax därefter. Mamman stod precis utanför domartornet för att kunna filma hela ritten, och vi hör ju vart ungen får sin inställning till hästar. Domaren bad mig hålla koll på dem när de tar sig ut för att kolla hur de behandlar hästen och de går 10 meter rätt till transporten, sliter av utrustningen och kör hem med hästen. Jag skämdes som hästmänniska där, fy fan.
 
Får jag vara med? jag är dock kanske en fastbrytare?

Red dressyr (LC) på en schysst nordsvensk. Det var min allra första tävling nånsin. Jag var kanske lite entusiastisk med galoppskänkeln och hästen svänger ut baken. Vilket leder till att han kilar fast hoven i dressyrstaketet. VI fick vänta på att nån hämtade hammare och kofot för att bända sönder staketet för att få loss oss.
Ja du är välkommen i laget! Vi får ta med oss en verktygslåda ill tävlingarna också o ha redo.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
402
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 567
Senast: Marita73
·
Tävling Jobbat på många ponny-tävlingar, och jag har slutat räkna hur många gånger jag sett pappor lyfta in ponnysar tillsammans... Gärna...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
9 284
Senast: SiZo
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 379
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp