Sjukaste som hänt på tävling

Åh, jag kommer ihåg när jag var funktionär på en hopptävling för ponny. En tjej hoppar banan och över sista hindret hamnade hon på sidan av ponnyn, hon lyckades klänga sig fast om halsen ända till mållinjen där hon åkte av direkt på andra sidan. Hon vann klassen :D
 
Åh, jag kommer ihåg när jag var funktionär på en hopptävling för ponny. En tjej hoppar banan och över sista hindret hamnade hon på sidan av ponnyn, hon lyckades klänga sig fast om halsen ända till mållinjen där hon åkte av direkt på andra sidan. Hon vann klassen :D

Jag hade vid en klubbtävling orsak att ställa frågan om huruvida man blir utesluten om man påbörjar luftfärden över sista hindret men sen landar typ på mållinjen. ;)
 
När jag var på avelspraktik på Gotland så var jag på ett stall med travhästar. Vi skulle följa med en dag till travbanan för ett unghäst lopp eller vad man ska säga. Träningslopp hette det nog.

Det gick inte mer än 5 sekunder efter start så var det ett ekipage där kusken ramlade ut, därefter sprang den lösa hästen på våran häst och kusk så hon ramlade av och blev överkörd av den lösa hästen. Två lösa hästar på banan blev det, den ena sprang bara runt, våran häst sprang mot utgången, igenom staketet och sedan drog den igenom 4 plaststaket hagar tills sulkyn lossnade och den stannade och åt gräs. Hästen klarade sig med ett skrapsår på ett framben och vår kusk fick halva örat avslitet. Det var hon som ägde gården vi var praktikanter på. Jag fick tag i den skadade hästen, och då varr det tjafs var den skulle stå i väntan på veterinär pga eventuell karenstid osv. Vi ställde den i en box och det var ramaskri och vi behövde byta. Bytte box, så vart det lugnt. Vi hade ju dock en annan häst där också som inte hade fått starta som vi tänkte åka hem med, men då började folk gapa om att vi kan ju inte åka iväg med den andra hästens kompis... Det roliga var att dessa hästar avskydde varandra så det var bara bäst för den icke skadade att åka hem. Sagt och gjort, en ganska tumultartad dag på gotlands travbana 🙈
 
Kanske inte sjukt på samma sätt som mångas historier, men innan internet och smartphones (2004 ish?) när mannaår programmen i en bok på papperssidor var jag också på tävling och red iväg från framridningen mot banan för det var ju inga fasta starttider och jag ville vara beredd. Det var då den som var inne på banan och en till före mig. Jag reagerade på att ryttaren på banan inte red det program jag lärt mig. Till saken hör att det programmet hade ändrats det året och jag inser att jag lärt mig det gamla programmet. Hon kommer ut från banan och säger till sin följeslagare att hon ridit fel. Jag säger till min pappa som är med att han måste hämta programboken ”Jamen hon sa ju att hon red fel så det är nog ok…”
”HÄMTA BOKEN!!”
Pappa kutar till bilen och hämtar boken och medan ryttaren innan mig rider lär jag in det nya programmet och red sen bara fel en gång! Är nog en av mina större bedrifter 😆
 
En gång åkte jag på tävling, första start 9.00. Jag var på plats typ 07.50, för att vara redo för start 9.00. En kompis ringer och undrar var jag är när jag lastar av. Det visade sig att det stod olika starttid på olika ställen. Jag skulle alltså rida min klass 9.00. (Jag tror att jag skulle värma upp med 90 cm före min 100 cm klass, hästen var inte jättegammal). På med grejer, travade till framhoppningen, där vi galopperade en del innan vi kunde hoppa fram lite snabbt. Vi hade blivit flyttade sist i klassen, men det var typ 10 startande så det gav inte oss så mycket tid.

Jag hade inte gått banan, utan fick leta efter siffrorna under rittens gång 😅 vi var faktiskt felfria, men hästen var nog lite chockad över tempot och var lite tröttare till 100 cm, så där tror jag vi rev ett eller två hinder. Jag startade nämligen först i 100 cm, så vi var totalt på tävlingsplatsen i cirka 1,5 timme 😂
 
Det värsta jag har orsakat själv var när jag hade en huva på hästen för första gången på en tävling och hästskrället brallar till på framridningen och lyckas på något vänster skaka av sig hela tränset, jag lyckades dock få stopp på nämnda skrälle relativt snabbt, och tränsade kvickt och bad om ursäkt till övriga ekipage. Huvan fick aldrig följa med på tävling igen😅
 
En gång åkte jag på tävling, första start 9.00. Jag var på plats typ 07.50, för att vara redo för start 9.00. En kompis ringer och undrar var jag är när jag lastar av. Det visade sig att det stod olika starttid på olika ställen. Jag skulle alltså rida min klass 9.00. (Jag tror att jag skulle värma upp med 90 cm före min 100 cm klass, hästen var inte jättegammal). På med grejer, travade till framhoppningen, där vi galopperade en del innan vi kunde hoppa fram lite snabbt. Vi hade blivit flyttade sist i klassen, men det var typ 10 startande så det gav inte oss så mycket tid.

Jag hade inte gått banan, utan fick leta efter siffrorna under rittens gång 😅 vi var faktiskt felfria, men hästen var nog lite chockad över tempot och var lite tröttare till 100 cm, så där tror jag vi rev ett eller två hinder. Jag startade nämligen först i 100 cm, så vi var totalt på tävlingsplatsen i cirka 1,5 timme 😂
Nytt rekord tidsmässigt!
 
Önskar hade film på min kortaste tävling, någonsin. Men lägger in bild på kära damen som tyckte kul köra i 100knyck. Tror finns nån här inne som känner igen henne.
Tänk på bilden är 12år 😅


Edit: Detta är precis efteråt, ska tilläggas.

1697740552840.png
 
Det absolut värsta som hänt på tävling för mig var förra året när min häst skakade av sig tränset och kom lös. Av nån outgrundlig anledning tog han alla svängar så han sprang ut på E4an. Han springa mitt på motorvägen i nästan tre kilometer innan han vek av-mot jätnvägen. Tack och lov fick vi tag på honom 100 meter från rälsen. Det var verkligen en fullständig mardröm och jag är så tacksam för ponnypappan som hade sin fyrhjuling och körde efter hästen med mig som var helt panikslagen. Häst klarade sig mirakulöst med ett litet skrapsår..
 
Strömsholm. Tidigt 90-tal. En av dressyrlärarna ska starta en av de yngre skolhästarna i en lägre hoppklass. Hon har de längsta stigläder jag sett någon hoppa i och hon LEDS in på banan av sin sambo, dåvarande Strömsholmschefen, hon hoppar banan utan större debacle och tas emot vid utgången och leds därifrån. Helt overkligt. Hästen hette Jiu-jutsi.
 
Jag var på väg till tävling med två hästar i transporten, kan det vara runt 2009 typ, efter ett par mil tappar jag en del av avgassystemet på bilen. Träffar i samband med det två killar som nog tror att jag kan köra en bit till, så i stället för att väna hem så fortsätter jag 🙈 I en lång uppförsbacke med någon mil kvar till tävlingen stannar bilen. Jag ringer min kompis som även är hoppdomare på denna tävling, hon kommer och hämtar upp mig med sin bil. Det är såklart en liten bil utan baksäte så de två tjejerna som följde mig fick sitta i skåpet och transporten sköt bilen i kurvorna. Vi hann precis fram till tävlingen börjar, men den kan ju ändå inte börja förrän hoppdomare var där! Kommer inte ihåg hur själva tävlingen gick men blev upphämtad sen och fick även hjälp att bogsera bilen till verkstad. Har lärt mig att om man tappar delar av bilen så åker man hem! Har även varit nära att tappa ett däck på väg hem från tävling, de vita ridbyxorna har fortfarande små svarta fläckar efter det.
 
Inte särskilt galet i sig, men en av mina ungponnyer hoppade över dressyrstaketet i sin första tävlingsstart. Det roliga, storasyster med samma mamma gjorde samma sak i samma klass, medans uppfödaren stod på läktaren och såg på. Ingen av dem blev ju heller dressyrponny i slutändan. Storasyster blev hopponny och min blev en fälttävlansponny som verkligen åt terrängen.
 
Åh, jag kommer ihåg när jag var funktionär på en hopptävling för ponny. En tjej hoppar banan och över sista hindret hamnade hon på sidan av ponnyn, hon lyckades klänga sig fast om halsen ända till mållinjen där hon åkte av direkt på andra sidan. Hon vann klassen :D
Min klasskompis gjorde samma sak fast hon ramlade av precis innan mållinjen, jag var målflaggare. Hon tittade på mig och tyckte nog att jag borde sänkt flaggan:angel:
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
389
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 518
Senast: Marita73
·
Tävling Jobbat på många ponny-tävlingar, och jag har slutat räkna hur många gånger jag sett pappor lyfta in ponnysar tillsammans... Gärna...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
9 257
Senast: SiZo
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 376
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp