”Ska inte behöva vara fyra personer vid varsin dator för att kunna starta några hästar”

"Man ska inte behöva vara fyra personer på helspänn vid varsin dator för att kunna starta några hästar under två helger." Det skriver Ridsports gästkrönikör Louise "Loi" Lindström och erkänner samtidigt att hon är en av "överanmälnings-bovarna" för att inte riskera att missa kvalmöjligheter.
 
Värmland/Karlstad. Men det kan ju ses som inre Norrland för en Stockholmare.

Dock kan jag tycka att ditt sätt att uttrycka dig - med en taskig smiley och något slags förakt mot Norrland - inte är helt på sin plats.

Jag blev bara så förvånad. Därav smileyn. Trodde nämligen att det (kanske inte exakt så som i Sthlm, men åt det hållet!) var så i stora delar av landet, varför inre Norrland var det första stället jag kom och tänka på när du skrev att det var jättefå starter.
 
Här precis söder om Gbg blir vissa populära tävlingar fulla, de flesta inte! Men det handlar inte om sekunder utan att dom blir fulla på kanske ett par dgr med något undantag.
 
Någonting måste verkligen göras i Sthlm, det är iaf ett som är säkert.
20 platser till en LB:3 gick just på 7 (!!) sekunder. Tror nästan det måste vara rekord, även här i krokarna.
Få flera klubbar att arrangera mycket fler tävlingar är vad som skulle behövas.
 
Norrlandskusten, finns alltid plats att starta, men boxarna tar slut fort. Vi har dock ofta långa sträckor att köra, så utan box är det inte alltid värt att åka
 
Här blir som sagt var sällan klasserna fulla utan det är boxarna som är problemet. Särskilt tävlingar tidig vår/sen höst. Då gäller huggsexan ffa inneboxar.
 
Ja, eller kanske bara göra slut på ”monopolet” så löser det sig för oss tävlande. Men, det är klart att det är både bekvämt och trevligt SRF att ha kvar det.

Jag vet inte, jag.

Tänker du att utan monopol så skulle det kunna bli fler tävlingar med fler arrangörer?
Kanske, blir min reflektion.
Samtidigt är det väl inte osannolikt att det skulle bli svårt för den som vill delta att veta innan, vilken standard det skulle bli och vilken eventuell "status" en tävling skulle få.

Och viss risk finns väl för urvattning av domarna. Skulle SvRF domare välja att anlitas av Karin Karlsson som vill ordna en "tävling" hemma hos sig? Eller, om Karin anlitar någon annan än en utbildad domare som dressyrdomare; hur skulle man då bedöma resultatet?

Eller i hoppning, det kan ju vara rätt ont om banbyggare till exempel i vissa distrikt. Skulle det eventuellt bli svårt att bedöma om banan är "vettig" om man inte har överenskommen standard?
 
Jag vet inte, jag.

Tänker du att utan monopol så skulle det kunna bli fler tävlingar med fler arrangörer?
Kanske, blir min reflektion.
Samtidigt är det väl inte osannolikt att det skulle bli svårt för den som vill delta att veta innan, vilken standard det skulle bli och vilken eventuell "status" en tävling skulle få.

Och viss risk finns väl för urvattning av domarna. Skulle SvRF domare välja att anlitas av Karin Karlsson som vill ordna en "tävling" hemma hos sig? Eller, om Karin anlitar någon annan än en utbildad domare som dressyrdomare; hur skulle man då bedöma resultatet?

Eller i hoppning, det kan ju vara rätt ont om banbyggare till exempel i vissa distrikt. Skulle det eventuellt bli svårt att bedöma om banan är "vettig" om man inte har överenskommen standard?

Ärligt är jag mer inne på linjen att ett så kraftigt monopol också gör att man tror att allt annat är fel, urvattnat och sämre.
Det är lätt att indoktrinera folk att tro sådant. Varför skulle det bli så, tänker jag? Varför måste alla ha samma standard?
Ett VM kan ju vara en överenskommen standard där fler förbund skulle kunna koppla sig. Det finns ju många sätt att göra saker. Det är farligt att tro att det bara finns ett sätt.

Jag måste säga att jag saknar att åka på en liten tävling arrangerad av något privat litet stall eller stallcuper, grannar mellan.
Det fungerade då och det skulle fungera nu. Varför skulle det inte? Enda anledningen till att det inte sker nu är att du kan bli utesluten ur det ENDA förbund som finns för de har satt det som regel. Vilket de enligt lag inte får.

Anmäla till tävling gör man på de olika förbundens hemsida och således är det lätt att veta vilken standard du tävlar efter.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter "Det finns ingenting som är viktigare än att våra hästar mår bra och på den punkten kan vi aldrig någonsin kompromissa." Så skriver...
Svar
0
· Visningar
473
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 644
Senast: cirkus
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp