Ska man bli glad eller bara förvirrad..?

Exit

Trådstartare
Ja, jag förstår mig nog helt enkelt inte på vissa människor.. Lite bakgrund:

Jag har under ett par tre månaders tid sökt med ljus och lykta efter en lämplig häst att ta på foder som sällskap åt mitt halvblodssto. Min egen fröken är, hmm.. inte riktigt som andra barn :angel: och är verkligen inte en häst för alla.

En av mina bästa vänner har ett nybyggt stall hemma hos sig med plats för fyra hästar. Stallet blev klart förra sommaren men då blev min vän gravid och placerade ut sina två hästar på foder. Vi bestämde tidigt att jag och min "lilla" Thyra skulle flytta till min väns stall i maj denna vår. Hennes hästar kommer dock inte hem förrän i slutet på september.

Som beteskompis åt mitt sto har jag fått låna en shettis från en bekant till dess att rätt foderhäst dyker upp. Som önskemål har jag haft en 100% terräng- och trafiksäker häst. Jag har inga krav på skolning eller ras. Hästen får gärna vara gammal, den får ha en tidigare skada eller annars bara vara lämplig för lättare promenadridning. En häst att träna och tävla med har jag ju redan.

Förutom att den foderpållen ska agera sällskapsdam skulle det vara trevligt med en skogskompis som då och då kan följa med mig och Thyra ut i skogen. Jag har två mycket duktiga vänner som för tillfället är hästlösa som mer än gärna följer med ut på en tur någon gång. Utöver det tänker jag själv rida hästen i den mån den behöver motioneras.

Jag har svarat på massor med annonser. Ibland har hästen visat sig olämplig för det som jag vill använda den till och ibland har hästen redan blivit "tingad". Jag hittade till slut en häst som lät perfekt. På annonsen kunde man enbart svara via mail.

Sagt och gjort. Jag svarade på annonsen (för ca en vecka sedan) där jag ärligt beskrev vad jag hade tänkt använda hästen till men fick inget svar. Att personer inte svarar på mail är ingenting nytt har jag fått lära mig:mad: Kan man inte bara svara och skriva typ "Tyvärr låter det inte som om min häst passar dina behov" eller "Har redan hittat en fodervärd" eller whatever, svara!!:devil:

Nåja, jag sköt undan den hästen tills precis för en halv timme sedan. Då fick jag ett sms där någon säger att jag ligger bra till och att det antagligen blir jag eller en annan som får ta hästen. Vaddå? Vem är människan? Vilken häst pratar vi om?! Haha, ska man skratta eller gråta..:crazy: Kan man inte helst presentera sig? Personen i fråga hade ju inte ut namn i annonsen eller nåt, hur skall jag veta vem det är?

Är 99 % säker på vilken häst det gäller men eftersom människan inte behagade svara på mail så har jag ju sedan dess svarat på andra annonser också.. Vilken soppa. Skall i alla fall ringa i mårgon, inte nu mitt i natten! Bor i Finland så kl är ju snart 12 på natten:p

Stön, allt detta känns verkligen hyffsat oseriöst... Blir bara så trött på detta sökande krånglande, måste få avreagera mig lite:o
 
Sv: Ska man bli glad eller bara förvirrad..?

:D
förlåt om jag måste småflina lite men jag kan se mig själv om jag skulle få ett sånt sms helt plötsligt.:cool:
Skulle bara stå och gaaaapa och sen börja skratta:D

Det har sagts på Bukes förr men kan ej sägas för ofta- Det finns folk till allt!

Vad ska du säga om det är du som "får" hästen? Hur mycket vet du egentligen om den?
Jisses alltså, kan tänka mig om du skulle tanka nej, då skulle du antagligen bli en av dessa "oseriösa" som man ser på vissa annonser folk sätter ut,bara för att du inte ville ta den hästen:D
Håll oss uppdaterade!
 
Sv: Ska man bli glad eller bara förvirrad..?

Haha som sagt det finns folk till allt.
Vilken tur du har som får just denna häst haha

När jag hjälpte till o sälja ett varmblodssto som var det en som skickade ett sms "ok jag tar henne om hon finns kvar". Hade inte haft kontakt med människan innan och visste inget om honom. Man blir ju bara målös.
 
Sv: Ska man bli glad eller bara förvirrad..?

Ne brydde mig inte ens om o svara ;)

Inte heller 11 åringarna som ridit hela 2 terminer på ridskolan och ville ha sommarhäst fick henne. Känns sådär med mkt het oinriden travare haha
 
Sv: Ska man bli glad eller bara förvirrad..?

Svarar alla lite allmänt.

Jo, känner mig väldigt hedrad som tydligen kanske skall få hästen:angel:

I mailet som jag skickade när jag svarade på annonsen bifogade jag lite bilder. Några på hästarna och några på stall med omgivning, helt enkelt så att människan skulle få kika lite på hurudant ställe det är frågan om.

Kollade just min mail. Igår på kvällen hade hästägaren skickat ett mail där det kort och gott stod:

Ni har väldigt vackert stall, ring mig på nr *****.

??:grin:

Är det alltså bara stallbilderna hon går efter eller? Klart att stallet är snyggt, det är ju nytt! Men hur är det med mig som människa? Tänk om jag är jordens största skitstövel som inte kan ta hand om mina djur?

Nåja, så länge hennes häst får ett snyggt stall så...:cool:

Jo, glömde nästan. Lägg märke till att JAG får tillåtelse att ringa henne... (Jo, hon har min nr.) Stön.
 
Sv: Ska man bli glad eller bara förvirrad..?

ta för gudsskull inte emot en sådan häst men en sådan ägare. Det luktar problem lång väg!
 
Sv: Ska man bli glad eller bara förvirrad..?

Jo, du kan vara säker på att den röda varningslampan blinkar hysteriskt;).
 
Sv: Ska man bli glad eller bara förvirrad..?

Nej, efter både det ena och det andra från denna hästägare (som visade sig vara en flicka på 15 år) ringde jag helt enkelt upp och sa att hon inte behöver räkna med mig som fodervärd.

Så, nu står jag här igen, på ruta ett, utan foderhäst..

Ska ikväll och titta på en häst som finns bara 40 km från mitt stall, alltså nära och bra! Tyärr säger ryktet att denna häst är svårriden... Jag börjar hur som helst få slut på tid och måste snart "ta det jag får tag på" i hästväg:(

Nåja, jag åker iväg med öppet sinne så får vi se var det slutar;)
 
Sv: Ska man bli glad eller bara förvirrad..?

Nu har jag då tittat på kvällens häst, en 17-årig Orlovtravare. Den har nu stått avställd i ett helt år ( :o ) p.g.a. att ägaren har haft problem med ryggen. Människor runt omkring säger dock att ägaren blivit rädd för att rida hästen men rykten är ju alltid svåra att bedöma.

Hästen var väldigt muskelfattig och rund som en boll runt magen! För övrigt en trevlig häst med tanke på kroppsbyggnad.

Inne i boxen var hästen verkligen en liten pärla, njöt i fulla drag av att bli ompysslad:) Jag provred hästen lite lätt, en liten bit ut i terräng (ensam häst, ägaren följde med på promenad) och en liten stund på ridbanan bara i skritt och några varv trav per håll.

I terrängen var hästen lite tittig men bra mycket lugnare än min egen tant:D så det är helt klart överkomligt. Skulle inte direkt kalla hästen svårriden men den fungerar nog inte heller om ryttaren blir nervös eller för stum i handen.

Mina första krav på en 100% terräng- och trafiksäker häst har med denna hästen alltså inte kunnat uppfyllas... Jag hoppas och tror hur som helst att det skall funka i alla fall, hästen var på inget vis okontrollerbar eller väldigt stressad i terräng.

För övrigt var hästen snäll att sko, lasta och hantera.

Att hästen stått avställd så lång tid kommer ju verkligen att kräva en långsam igångsättning. Det stör inte mig för jag har tid och tålamod. Min egen häst är ju dessutom den som jag tävlar och tränar med.

Så, summa sumarum hästen kommer att flytta hem till mig som Thyras nya sällskapsdam:p Jag får nu bara hoppas på att hästen fungerar bra i sin nya "flock" vilket är huvudsaken. Börjar sedan terrängridningen med båda hästarna samtidigt fungera så har jag tydligen lyckats välja rätt häst. Fungerar det inte så har jag bara kontrakt skrivet till sista september och därefter med möjlighet till förlängning.

Jepps, kvällens uppdatering;)
 
Sv: Ska man bli glad eller bara förvirrad..?

glöm inte att veterinärbesiktiga innan! Lycka till med hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har haft ett par hästar ute på annons och bara fått mail och sms-svar. Tycker det känns oseriöst. I början svarade jag på dessa, men de...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 948
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 354
Ekonomi & Juridik Hej! :) Har frågor gällandes hästhållning i ett eget stall med två boxar och därmed två hästar/ponnys. Tacksam för ALLA svar! Jag har...
Svar
5
· Visningar
2 789
Senast: Flaekja
·
B
Hästmänniskan Ponera följande scenario: Du lämnar ut en häst på foder med påskrivet standardavtal. Det är en prova på innan köp affär där hästen ska...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
37 802
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp