Skadad häst , hur skall jag göra?

Blazicq

Trådstartare
I dag när jag skulle ta ut hästen ur boxen på morgonen så märkte jag att han inte kunde andvända ena frambenet ordetligt :cry:

Kände igenom honom men kunde inte se något i hovarna eller känna någon svullnad i nedre delen av benen (kollade givetvis alla ben). Det var inte förenst jag gick upp till början av bogen vid det benet han släpade när han skulle flytta på sig som jag märkte att han ömmade i "armhålan" (säger man så :confused: ) och där var han väldigt spänd. Ingen feber , han äter ordentligt. Men om han skall röra på sig släpar han det ena frambenet och han hoppar på tre ben.

Jag ringde direkt till distrikts veterinär som pratade om att han kunde fått en nervskada om han ex hade blivit sparkad i hagen.

Ringde även till djurskjukhus efter råd från distrikts vet.

Båda dessa sa att jag skulle ha hästen på box vila , linda de "friska" benen så han fick bättre stöd och sen skulle jag avakta.

Märkte inget igår när jag tog in honom från hagen.

Nu är det ju så att hästen inte är min ännu utan jag har han på prov. Ägarna är utomlads just nu så himla typiskt.

Vad tror in att han råkat ut för? Kanske svårt att säga genom att bara läsa en text men kan det verkligen bara vara en spark han fått?

Han vill inte flytta sig när jag kommer och skall rengöra boxen, utan han bara står som en staty.

Vad händer om det är så att han skadat sig så allvarligt i hagen att han behöver nödslaktas? :cry: Då tänker jag på att hans ägare inte är hemma och jag vet inte riktigt hur jag får tag i dem. Skulle ni försökt få tag i dem för att tala om hur läget var med hästen?

Det är kanske bara jag som är löjligt orolig :o Man vill ju inte förstöra deras semeter hur som helst heller. :cry:

Hoppas ni förstår något av vad jag skriver är så orolig! :cry:
 
Sv: Skadad häst , hur skall jag göra?

Har haft en liknande skada på en häst för många år sedan, den hästen gled och fläkte sig i stallgången så vi viste ju vad som hänt syntes inget direkt efter men dagen efter kunde han inte stödja på benet utan hoppade på treben. Då boxvilade vi honom så länge han inte kunde stödja (gav butta) tog nog en 4-5 dagar innan han gick lite grann på benet då fick han gå i sjukhage samt skrittas vid hand. Tog lång tid innan han var helt bra från denna skada, dessutom fick vi värma ur den ett bra tag då den muskeln lätt blev stel när han inte jobbade. Tror det tog ca 3 månader innan han var helt ohalt. Idag finns ju bättre behandling att sätta in laser eller elbehandling vilket borde göra att liknande skada går betydligt fortare att bli bra ifrån.
Se till att hästen får antiinflammatoriskt/smärtstillande och jaga tag i någon som kan behandla med laser eller el.
 
Sv: Skadad häst , hur skall jag göra?

Han har inte sträckt sig rejält 'bara' då?En sträckning i bogpartiet kan vara illa nog men kan lätt rättas till, kanske du kan kontaka en hästmassör/kiropraktor och höra vad de tycker?
 
Sv: Skadad häst , hur skall jag göra?

Om hästen ömmar för beröring i armbågen och har såpass svår hälta att han inte vill stödja på benet så kan det t ex vara en ligamentskada, muskelbristning. Han kan ha fått en spark på armbågsspetsen och ha fått en fraktur eller en spricka. Märker du någon svullnad i området som ömmar? Var? Ökar svullnaden brukar komma successivt och sjunker lite nedåt så småningom. Jag tycker vet ska titta på hästen idag. Med så mycket smärta skulle jag vilja att vet satte in smärtstillande om det vore min häst. Typiskt att det alltid händer på helgerna.

mvh
Lejonelle
 
Sv: Skadad häst , hur skall jag göra?

Jag gjorde som veterinären sa och avaktade dagen efter stod han på alla fyra igen.

Men han är ruskigt svullen , svullen vid "armhålan" och han har fått som en "kaka" i armhålan. :( Svullnaden sitter alltså i "armhålan" och sedan går det ner i överdelen av benet , knät och "senan". Senan är svullen en liten bit sen är resten normalt.

Han går och står bra (tycker jag) och han ömmar inte lika mycket i armhålan. Men så är det svullnaden på benet.

Har kontaktat veterinär igen som säger att jag skall avakta. Hästen äter , har ingen feber och ser pigg och glad ut. Han skulle nog gärna gå ut i hagen om han fick :) Jag vill dock att han står innen tills jag ser att svullnaden gått ner och att han kan gå med mig ute några rundor utan problem.

Vad tror ni om detta? :confused:

Tusen tack för era svar!!! :bow: :bow:
 
Sv: Skadad häst , hur skall jag göra?

Svullnad sjunker alltid nedåt mot marken. Antingen är det en rejäl lårkaka som din häst har fått pga t ex en spark, eller också har du en muskelbristning i exempelvis en bröstmuskel eller muskler på insidan av skulderbladet (kan uppstå pga att hästen halkat eller fläkt sig) eller i böjarmusklerna på baksidan av frambenet. Jag tolkar det som att svullnaden är innanför armbågsspetsen och sedan följer frambenet nedåt på insidan, är detta rätt? Ingen svullnad på bogens utsida?

Vid lindriga muskelbristningar är det bra att röra lite lätt på hästen, det underlättar läkningen och gör att svullnaden minskar. Ta gärna korta skrittpromenader om hästen går på benet och inte verkar smärtpåverkad.

mvh
Lejonelle
 
Sv: Skadad häst , hur skall jag göra?

Unghästen som jag hade hemma på inridning i somras var en dag döhalt. Han kunde inte stödja på vänster fram och det såg ut som det satt i bogen. En annan hästägare hade sett honom busa i hagen och vi trodde han gått omkull eller något liknande. Ägaren kom till stallet dagen efter och då var han ännu haltare.
Vi bestämde att vi skulle köra till helsingborg. Iväntan på bil o släp kom hovslagaren förbi. Jag bad honom titta på hästen och han sa direkt hovböld. Nähä sa jag, jag känner ingen värme eller puls och han ömmar inte i hoven. Men hovis hade rätt. Hittade en bovböld i tån och så fort han öppnat den var hästen ohalt....
 
Sv: Skadad häst , hur skall jag göra?

Japp det stämmer , ingen svullnad på utsidan av bogen. Utan det är i "armhålan" och sen går det neråt. Nästan hela benet är svullet i dag men han ömmar inte alls lika mycket om jag är där och pillar. Borde ju vara ett litet bra tecken?

Har tagit ut han på lite små promenader och han traskar på bra :)

Hoppas nu bara svullnaden lägger sig, skall kontakta veterinären i morgon igen och se vad han säger.

Tack för svaret :bow:
 
Sv: Skadad häst , hur skall jag göra?

Att svullnaden går ned snabbt och att ömheten går ned snabbt är ett bra tecken och som sagt så sjunker den nedåt. Försök hitta skadestället som kanske är varmt, ömt, behöver inte längre vara svullet, du kan eventuellt känna som en grop eller ett hål i muskulaturen. Jämför med andra sidan, beskriv skadestället så noggrannt som möjligt så ska jag försöka hjälpa till. Man kommer upp ganska långt innanför armbågen med handen, prova på andra sidan först så du vet hur det ska kännas.
mvh
Lejonelle
 
Sv: Skadad häst , hur skall jag göra?

Skulle det bli enklare om jag fotade honom och la upp det så du kunde se hur det ser ut?

Tusen tack för att du vill hjälpa!!!
 
Sv: Skadad häst , hur skall jag göra?

Ja, men det kanske inte blir så lätt om skadan sitter innanför armbågsspetsen :)
 
Sv: Skadad häst , hur skall jag göra?

Äsh det går nog , får la lägga mig under honom och fota :rofl:

Skämt åsido jag gör ett försök i morgon att fota annars så får jag försöka förklara så utförligt det går :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
239
· Visningar
17 224
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 294
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 477
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp