Skadade hästar och konvalescenter

Fast det kan ju finnas smärta i andra mjukdelar runt omkring tänker jag om han har dragit till sig lite igen
Kanske?

Tänkte jag skulle maila kliniken. Ska ju bli intressant att se hur det blir nu närmaste veckorna när effekten av kortisonet försvinner.

Har beställt en shoesecure också, fungerar det så är det ju brilliant. Funkar det inte så är det bara mer pengar i det svarta hålet.

Kanske?

Tänkte jag skulle maila kliniken. Ska ju bli intressant att se hur det blir nu närmaste veckorna när effekten av kortisonet försvinner.

Har beställt en shoesecure också, fungerar det så är det ju brilliant. Funkar det inte så är det bara mer pengar i det svarta hålet.
Min kompis (och Mirres andra uppfödare) var den som tog in Shoesecure i Sverige. Hon var i alla fall väldigt peppad på dem, så länge man tar av och håller rent så ska de vara bra.

Kanske?

Jag hade shoesecure på min ett tag, var lite meckigt att passa in till hans hovform först men funkade toppen och var lätta att sätta på och ta av när de väl format till sig! Det man ska ha i bakhuvudet är att de blir ändå som en liten ”klack” i bak, så kan få lite samma bromsande effekt som broddar beroende på underlag. Men står man mellan pest och kolera så får man ju välja liksom, i vårt fall var de toppen för att hålla sjukbeslagen på när det behövdes.

Min kompis (och Mirres andra uppfödare) var den som tog in Shoesecure i Sverige. Hon var i alla fall väldigt peppad på dem, så länge man tar av och håller rent så ska de vara bra.
Min går ju ute 24/7 och behöver dem då. Men tänkte att jag får ta av dem när han rids och när han står inne medan den andra rids.

Red ut med sällskap idag och han var så nöjd. Kunde gå först, men även galoppera bakom utan att ha panik. Men rätt stark blir han ute nu.

Ställde upp pivon i fårhagen jag red i häromdagen, jag tycker han rör sig bra. Jag rider däremot sådär. 🤪

IMG_0036.webp

Jag har deppat ihop lite kring min skadebenägna häst och den stadiga strömmen av veterinärfakturor. Har börjat tänka kring hur mycket pengar det egentligen kan tänkas handla om som jag lagt på veterinärkostnader under tiden jag haft henne, och ja det känns bara surt. Har tidigare haft en upplevelse av att det blir mindre skador ju äldre hon blir, men senaste 1,5-2 åren har nog egentligen bestått av väldigt frekventa veterinärfakturor. Iofs inte bara skador, utan det har också varit en krånglig tand som inneburit täta tandkollar.
Tycker att jag har en ganska rymlig ekonomi, men när man har veterinärfakturor mer eller mindre varenda månad över lång tid så börjar det ju bli påtagligt...

Sa till min sambo att jag funderade på att låta Nelly bli avelssto istället, vilket han tyckte slog alla rekord gällande "hästmänniskologik". Hästen kostar för mycket -> tillverka ytterligare en häst:idea::up::rofl::rofl::rofl:

Om jag ska vara lite positiv till Sveland så tog de 10 gångers vattenträning för Mirre så jag får bara betala 650 kr typ, för självrisken.

Men Mirre fortsätter tappa skor. Två st på sex dagar, trots boots och att de faktiskt inte leker så vilt. Men än så länge har fötterna inte blivit så trasiga…

Liknande trådar

Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
574
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
2 062
Senast: Willys
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 393
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
4 004
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka