Skäggiga damen.

Lilla

Trådstartare
Har rejäl hårväxt i ansiktet. Svarta hår på hela hakan, bredvid munnen, ner på halsen och upp mot öronen. Lider av det. Någon som har tips på permanent lösning eller någon form av vax eller ngt? Som det är nu rycker jag med pincett eller rakar och det tar bara ett par timmar innan det syns igen.
 
Raka ska du absolut inte göra, risken finns att det blir grövre hår då.
Hade jag varit som du hade jag gått till salong och vaxat bort det, och sedan kan du underhålla med pincett mellan vaxningarna.
 
Jag har provat med bara pincett men det kommer tbx lika fort och lika grovt och jag måste raka under dagen om jag ska kunna visa mig.
Här finns det ingen salong som vaxar ansikte vad jag vet.
 
Har du några andra problem? Hormonproblem? Mens sällan eller oregelbundet? Övervikt? Svårt att gå ner i vikt?

I så fall kan du gå till läkare, gynekolog, och ta upp frågeställningen om PCOS. I fall du har det kan du få hjälp med att få behandling för ditt skägg, eftersom det är ett av symptomen och beror på för hög testosteronhalt i kroppen.

Jag har PCOS och har hår i ansiktet och det är skitirriterande och jävligt pinsamt. Jag har dock inte så stora problem som du verkar ha så jag har inte tagit upp det med min gynekolog. Jag funderar på att göra det, men tror inte jag har tillräckligt stora bekymmer av det.
 
Min mamma och min mormor har/ har haft det också så tyvärr är det väl ärftligt.
Angående hormoner och mens så tar jag p-spruta. Hårväxten har varken ökat eller minskat av det.
 
Prova att läsa på om hårborttagning med laser är bra.

Epilering ska inte fungera så bra.
Raka ska du absolut inte göra, risken finns att det blir grövre hår då.
Hade jag varit som du hade jag gått till salong och vaxat bort det, och sedan kan du underhålla med pincett mellan vaxningarna.

NEJ, det blir verkligen inte grövre. Det kanske däremot uppfattas så eftersom det blir ett avhugget strå och inte en "sliten/smal" topp när det växer ut igen.
 
Har rejäl hårväxt i ansiktet. Svarta hår på hela hakan, bredvid munnen, ner på halsen och upp mot öronen. Lider av det. Någon som har tips på permanent lösning eller någon form av vax eller ngt? Som det är nu rycker jag med pincett eller rakar och det tar bara ett par timmar innan det syns igen.

Rakning kommer inte göra att stråna grövre, däremot gör plockning med pincett det.
Jag rekommenderar laserbehandling, det borde gå att få bra resultat om du har så pass grov hårväxt som du beskriver (även om det tar ett antal behandlingar).

Tillägg: Jag har erfarenhet av hårborttagning i ansiktet mha laser, du får gärna fråga om det är något du undrar över.
 
Jag skulle också först gå till läkare. Det kan vara ngt hormonellt som går att behandla och kanske lättare och billigare än vax etc.
 
Har rejäl hårväxt i ansiktet. Svarta hår på hela hakan, bredvid munnen, ner på halsen och upp mot öronen. Lider av det. Någon som har tips på permanent lösning eller någon form av vax eller ngt? Som det är nu rycker jag med pincett eller rakar och det tar bara ett par timmar innan det syns igen.
Jag fick hårborttagning med diatermi subventionerad av landstinget. (Stockholm) Fick 30 gånger, gjorde det för några år sen men nu har det kommit tillbaks, antagligen nya hårsäckar som vaknat. Funderar på att gå och ta det med laser men känner mig inte så motiverad just nu och så kostar det typ 2000 kr per gång. Rakar mig varje dag om jag ska ut eller träffa nån. :meh:
P.S. Diatermi gör s*tans ont. :devil:
 
NEJ, det blir verkligen inte grövre. Det kanske däremot uppfattas så eftersom det blir ett avhugget strå och inte en "sliten/smal" topp när det växer ut igen.

Mulberry skrev:
Rakning kommer inte göra att stråna grövre, däremot gör plockning med pincett det.


Va, blir det inte? :o
I så fall ber jag väldigt mycket om ursäkt för felinformation!

Jag har alltid fått höra att rakning gör stråna grövre och mörkare, men vaxning/plockning/epilering gör att stråna som växer ut är mjuka och "fina" eftersom man drar ut dom med roten?
 
Va, blir det inte? :o
I så fall ber jag väldigt mycket om ursäkt för felinformation!

Jag har alltid fått höra att rakning gör stråna grövre och mörkare, men vaxning/plockning/epilering gör att stråna som växer ut är mjuka och "fina" eftersom man drar ut dom med roten?
Att det ska grövre och faktiskt även mer är en skröna som är svår att ta död på. Men om man tänker lite logiskt så skulle ju alla som börja bli tunnhåriga få mer om dom rakade sig på huvudet (vilket ju många gör för att dölja flinten). Men det blir dom ju tyvärr inte.
 
Att det ska grövre och faktiskt även mer är en skröna som är svår att ta död på. Men om man tänker lite logiskt så skulle ju alla som börja bli tunnhåriga få mer om dom rakade sig på huvudet (vilket ju många gör för att dölja flinten). Men det blir dom ju tyvärr inte.

Men att man blir flint har ju ofta att göra med att hårsäckarna "går i vila" av någon anledning och slutar nyproducera?
En sådan hårsäck är ju så klart svårt att få liv i. Det borde ju vara skillnad på en sådan och en aktiv hårsäck.

Jag tänker mer, att om man tänker logiskt så blir ju huden tjockare av nötning, och det borde ju håren också bli då :p

Men vad sur jag blir att jag bara blint trott på att det faktiskt blir grövre för att man rakar :p
Tack för upplysningen i alla fall!
 
@MarieJ
Om du ska göra laserbehandling, så håll koll på Groupon och Let's Deal. Där brukar dom emellanåt ha jättebra erbjudanden på sådana behandlingar.
 
Erfarenhet av laser?
Jag håller på och gör laserbehandling i armhålorna. Det viktiga för att det ska bli bra är att håret är mörkare än huden. Desto mörkare hår desto bättre resultat. Det bränner till lite just under behandlingen men det går ju väldigt snabbt, båda armhålorna tar två-tre minuter totalt.

Dock ska man inte vistas i solen eller rycka bort hårstrån så om du funderar på behandling kanske det är bäst att börja på hösten så borde det vara klart till nästa sommar. Man gör en behandling ca var 6:e vecka.
 
Eftersom PCOS är ärftligt och många som har det har problem med generande hårväxt kan man få hjälp via sjukvården. Betydligt trevligare att betala 300 kr för behandlingen jämfört med någon tusenlapp som någon skrev här. Så ett gynbesök vore nog inte fel i alla fall.
 
Tyvärr är tex Västra Götalandsregionen oerhört restriktiva med behandling mot generande hårväxt. Det varierar lite landsting till landsting vad som erbjuds. Men annars håller jag med @Enya - ett gynbesök är nog en bra idé. Är det PCOS så finns det möjlighet att behandla hormonproblemet i sig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har mycket hårväxt och då är tyvärr hakan inkluderad. Grova svarta hår. Jag rakar på morgonen innan jag visar mig. Rakar ibland så...
2
Svar
30
· Visningar
2 530
Senast: Lilla
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 221
Senast: Amk
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 142
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 698
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp