Bukefalos 28 år!

Skällande/larmande i lägenhet, vad göra?

Jag håller också med helt galet att folk som anser sig kunna hund tycker att ex en stressad och understimulerad , ensamlämnad hund ska korrigeras med antiskall, och så tror de att bara för att hunden tvingas vara tyst så är den lycklig.

Nu läser du ju dock in något helt annat än vad TS skriver. Detta börjar ärligt talat bli absurt.

Antiskallet har använts när TS varit hemma. Efter att ha testat flera olika metoder utan resultat med hjälp av tränare.

Det är rätt pinsamt när man kommer in som okunnig och i princip inte fattar någonting.
 
En fysisk korrigering behöver inte vara våld.
Det räknas alltid som våld när det handlar om människor.
Man får inte uppfostra barn så.
Varför skulle man då uppfostra hundar så?
Det kan väl ändå inte behövas?

Att lyfta undan barnet/hunden när det behövs är att avvärja att det blir fel.
Det är inte en fråga om inlärning av rätt.
 
Men det är den metod som man skall använda.
Straffa fysiskt är absolut otillåtet och oacceptabelt.
Det är när, hur och för vad som sedan avgör om det är bra eller inte.
Inte metoden i sig.
Man får aldrig, aldrig slå.

Enligt många forskare så fungerar hunduppfostran alldeles utmärkt på små barn.
I en annan tråd är vi överen om att hundar uppnår ett 2-3 årigt barns mentala förmåga.
(Jag anser att det är högre än så, men dit är vi överens.)

Varför skulle det då vara fel att behandla hunden efter de förutsättningarna?

Jag verkar helt ärligt ha en större tilltro till hundens förmåga att förstå än många som ser sig som experter.
Det förvånar mig.

Du missar totalt mina poänger: Socialt tryck fel utfört är totalvidrigt, dvs det beror helt på hur en utför det. Djur är inte människor, dvs de fungerar inte som oss.

Att leka expert och tom ge råd när en som du inte har kunskap eller erfarenhet är uppåt väggarna galet. Det kan dessutom bli riktigt farligt så försök visa lite ödmjukhet inför att du faktiskt inte är expert på hunduppfostran eller -träning.
 
Hundar kategoriserar inte in livet i vad som är tekniska hjälpmedel eller ej. De är inte alls överens om vad som är våld heller. Min hund ser en lätt fot i sidan som en påminnelse om att jag finns. En annan hund jag känner tjuter som om det gjorde ont av samma behandling. En hund blir helt låg av att visas bort från flocken medan en annan inte kunde bry sig mindre. Jag skulle inte ens testa antiskall på min egen, hon hade blivit väldigt upprörd tror jag.

Det bästa för hunden är att ha en ägare som ser den och läser av den och som inte sätter upp så mycket regler om hur det borde vara utan utgår ifrån den faktiska hunden och den faktiska situationen och läser av och är beredd att ödmjukt ändra sig.
Det kan jag köpa.
 
Du missar totalt mina poänger: Socialt tryck fel utfört är totalvidrigt, dvs det beror helt på hur en utför det. Djur är inte människor, dvs de fungerar inte som oss.
Det blir totalvidrigt både på hund och människa.
Naturligtvis så måste det användas rätt.
Annars så blir det psykisk misshandel.

Allt blir inte okej bara för att man inte straffar fysiskt.
Men man får aldrig slå.
 
Tom jag som inte är speciellt kunnig på hund fick lite ont i magen när du berättade att du fräst, skickat iväg hunden, glömt bort den och att den sedan var låg när du kom ihåg den. Li
Ja det blev riktigt dåligt där och är något som jag både skäms för och grämer mig över.
Det visar hur oerhört lojal hunden är, något som jag måste vara försiktig med att överutnyttja.
Jag (vi) har försökt att gottgöra hunden för det misstaget.
 
Men det är den metod som man skall använda.
Straffa fysiskt är absolut otillåtet och oacceptabelt.
Det är när, hur och för vad som sedan avgör om det är bra eller inte.
Inte metoden i sig.
Man får aldrig, aldrig slå.

Enligt många forskare så fungerar hunduppfostran alldeles utmärkt på små barn.
I en annan tråd är vi överen om att hundar uppnår ett 2-3 årigt barns mentala förmåga.
(Jag anser att det är högre än så, men dit är vi överens.)

Varför skulle det då vara fel att behandla hunden efter de förutsättningarna?

Jag verkar helt ärligt ha en större tilltro till hundens förmåga att förstå än många som ser sig som experter.
Det förvånar mig.

Men nu får du ärligt talat ge dig. Ingen har skrivit att man ska slå sin hund. Lägg av nu.
 
Att leka expert och tom ge råd när en som du inte har kunskap eller erfarenhet är uppåt väggarna galet.
Var någonstans skulle jag påstå att jag är expert?
Jag försöker hela tiden vara tydlig med att jag är tämligen både okunnig och oerfaren och att min erfarenhet handlar om endast en hund av rasen schäfer.
Men ändå så går det jättebra för oss och vår hund.
Är det inte märkligt så säg?
 
Men nu får du ärligt talat ge dig. Ingen har skrivit att man ska slå sin hund. Lägg av nu.
Nej ni skriver att man skall använda tekniska hjälpmedel.
Jag tycker att det liknar de numera förbjudna metoderna för att fösa grisar eller få kor att backa ut i skitrännan för att bajsa.
 
Var någonstans skulle jag påstå att jag är expert?
Jag försöker hela tiden vara tydlig med att jag är tämligen både okunnig och oerfaren och att min erfarenhet handlar om endast en hund av rasen schäfer.
Men ändå så går det jättebra för oss och vår hund.
Är det inte märkligt så säg?

Nej, du har bevisligen fått en lättsam hund som någon annan uppfostrat tidigare. Hade du träffat min mosters FM-schäfer hade du nog inte haft samma uppfattning. Hon blev inte uttagen till tjänst pga psyket... och var inte en hund vem som helst kunde hantera.

Men du klampar in i en tråd där någon har ett problem och slänger runt dina sanningar och låter som att du är en expert och säger samtidigt emot de som är erfarna. Det kan, i fel tråd och med fel hund, bli livsfarligt.
 
Nej, du har bevisligen fått en lättsam hund som någon annan uppfostrat tidigare. Hade du träffat min mosters FM-schäfer hade du nog inte haft samma uppfattning. Hon blev inte uttagen till tjänst pga psyket... och var inte en hund vem som helst kunde hantera.
Det är jag medveten om.
Försvarsmakten gjorde ett bra job där med rätt hund hund till rätt familj när det gäller oss.
 
Men du klampar in i en tråd där någon har ett problem och slänger runt dina sanningar och låter som att du är en expert och sägar samtidigt emot de som är erfarna. Det kan, i fel tråd och med fel hund, bli livsfarligt.
Att råda till att flytta dit hunden inte stör grannarna kan aldrig bli särskilt farligt.
Hur skulle det gå till?
 
Det räknas alltid som våld när det handlar om människor.
Man får inte uppfostra barn så.
Varför skulle man då uppfostra hundar så?
Det kan väl ändå inte behövas?

Att lyfta undan barnet/hunden när det behövs är att avvärja att det blir fel.
Det är inte en fråga om inlärning av rätt.

Om någon skulle spreja lite vatten på en människa som stressar runt så den vaknar till så kommer det inte räknas som misshandel. Är du på riktigt?
 
Nej, du har bevisligen fått en lättsam hund som någon annan uppfostrat tidigare.

sitt-ner-i-5c3dd7.jpg
 
Att ge folk dåligt samvete för att de inte bor helt perfekt för sina hundar och säga att det är misshandel att spreja lite vatten på dom är väl absolut elakt, mot människorna. På tal om sociala korrigeringar...
Jag tycker ju att man skall ha rätt förutsättningar för de djur som man skaffar sig.
För djurets skull.
Att ha djur är ingen mänsklig rättighet, det är ett ansvar att göra det så bra för djuret som det är möjligt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej på er! Önskar synpunkter på vad som är ok eller inte när det gäller hunduppfostran. Har testat allt från positiv förstätkning till...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 453
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 671
Senast: Kraxa
·
Hundträning Jag har Haft en lång o jobbig period där jag känner mig maktlös och uppgiven över min ena hund. Jag skulle önska få tips och kanske...
Svar
9
· Visningar
2 215
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 867
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp