Skällande/larmande i lägenhet, vad göra?

Först och främst, tack alla som har svarat och gett tips Och råd!

jag önskade att jag ej behövde använda antiskall på min ena hund i lägenheten. Jag skäms faktiskt, men jag har försökt med många olika mjuka metoder på hundens skällande och det har inte hjälpt! Nu kommer det se ut så att hundarna och jag kommer på hos föräldrarna för alltid. Pga. Min psykiska ohälsa. Jag får hjälp med hundarna av föräldrarna vid mina svåra perioder, så dom går det ingen nöd på. Sedan om det ev. Blir i framtiden att jag flyttar till lägenhet så får dom bo kvar hos föråldrarna. Då slipper hon antiskallhalsbandet. Det blir bäst så. Jag älskar hundarna men dom ska inte behöva lida för min skull.
Skällande är något av det absolut svåraste beteendet att träna bort tycker jag.
Så må inte dåligt över det. Men bra att ni har en lösning som fungerar för er alla.
 
På vilket sätt?
Hon skall tala om för husse om det kommer någon till gården, vem som kommer och var den befinner sig.
Samt även helst berätta om annat som låter.
Hon skall också uppmärksamma honom på telefonen och väckarklockan.
Det fungerade bra med telefonen tills han bytte den och det var ny signal. Min telefon bryr hon sig inte om.

Hon signalerar om besökare är kända eller inte och hur frekventa de är på gården samt var de befinner sig.
Hennes arbete ger min sambo en mycket högre livskvalitet, han lider av tinnitus som varierar mellan att han inte hör om det knackar på dörren och att han hör normalt tal bra. Det är någon konstig dagsform på det där och det är ärftligt. Vi vet att det kommer att bli sämre med åren.
Hund är det som verkar fungera bäst, men den kanske inte behöver vara så stor.
 
Hon skall tala om för husse om det kommer någon till gården, vem som kommer och var den befinner sig.
Samt även helst berätta om annat som låter.
Hon skall också uppmärksamma honom på telefonen och väckarklockan.
Det fungerade bra med telefonen tills han bytte den och det var ny signal. Min telefon bryr hon sig inte om.

Hon signalerar om besökare är kända eller inte och hur frekventa de är på gården samt var de befinner sig.
Hennes arbete ger min sambo en mycket högre livskvalitet, han lider av tinnitus som varierar mellan att han inte hör om det knackar på dörren och att han hör normalt tal bra. Det är någon konstig dagsform på det där och det är ärftligt. Vi vet att det kommer att bli sämre med åren.
Hund är det som verkar fungera bäst, men den kanske inte behöver vara så stor.

Låter som de flesta av mina hundar faktiskt.
 
Världen. Är. Inte. Så. Svartvit.

Det finns ungefär lika många åsikter som det finns hundägare. Alla korrigerar vi och använder obehag av olika grad, det är en ganska naturlig del av kommunikation och inlärning. Vad som är en effektiv och schysst korrigering eller belöning avgör hunden, inte du.

Min schäfer har tex flera saker som hon anser är världens bästa belöning som min lilla hade ansett vara hemska straff. Det är inte min åsikt i frågan som räknas. Det är deras.
Jag håller verkligen med om att det är hundens upplevelse som räknas.
 
Låter som de flesta av mina hundar faktiskt.
Ja det var det som människor med hund berättade, att de flesta hundar gör så. Det var därför som vi valde att prova om just hund skulle lösa våra problem.
Och det gjorde det.
Husse behöver ha henne med ute på gården där hon måste hålla sig passiv och inte lägga sig i arbetet samtidigt som hon har vakten om det kommer någon.
Det blir inte bra om hon försöker hjälpa husse att svetsa.
Hon ligger på en uppvärmd filt i bakluckan på sin bil när hon jobbar ute. Och det är inte plats för lek just då.
 
Ja det var det som människor med hund berättade, att de flesta hundar gör så. Det var därför som vi valde att prova om just hund skulle lösa våra problem.
Och det gjorde det.
Husse behöver ha henne med ute på gården där hon måste hålla sig passiv och inte lägga sig i arbetet samtidigt som hon har vakten om det kommer någon.
Det blir inte bra om hon försöker hjälpa husse att svetsa.
Hon ligger på en uppvärmd filt i bakluckan på sin bil när hon jobbar ute. Och det är inte plats för lek just då.
Ok. De flesta menar något annat med arbetande hund. Och oavsett vad du kallar din hund så tycker jag att det är bättre att läsa av hunden än att följa principer som att undvika vissa tekniska hjälpmedel. Jag gillar inte ens antiskallhalsband egentligen. Men jag har tillräckligt med erfarenhet för att ha lärt mig att en metod som fungerar dåligt för mig och mina hundar kan vara utmärkt för en annan.
Hundens känsla är allt. Omständigheterna spelar mindre roll.
 
Nej jag ser verkligen inte upp till Cesar Milan.
Så vill jag verkligen inte behandla hundar.
Men jag hittade ett reportage om stridigheter inom hundvärlden där en ung kvinna som var utbildad av Cesar Milan var på ena sidan och Anders Hallgren på den andra.
https://www.google.com/amp/s/amp.sv...-kanslor-folk-skriver-att-dom-vill-strypa-mig

Jag tittar på hans program och förfasas.
Det är intressant på något skruvat vis ändå.
Jag skulle aldrig göra så.
Av massor av orsaker.

Det känns mest som att du försöker vända kappan efter vinden.
 
Det känns mest som att du försöker vända kappan efter vinden.
Nej du missuppfattade mig, alternativt så var jag otydlig.
Jag drog till med det som det värsta exempel som jag känner till för att se om det blev några hurrarop på metoderna.
Och det blev det ju inte.
Till min glädje.

Jag är inte en person som vänder kappan efter någon vind.
Det borde du veta vid det här laget.
 
Att du förvrider både din egen och andras argumentation efter hur vinden blåser förekommer ju hela tiden.
Jag diskuterar och ändrar uppfattning om något bättre än mina argument kommer upp ja.
Det är inte att vända kappan efter vinden utan att ta intryck av bättre åsikter/kunnande/vett.
Stryk det ej tillämpliga.
Jag kan liksom ändra mig om någon annan har något bättre att komma med.
 
Jag diskuterar och ändrar uppfattning om något bättre än mina argument kommer upp ja.
Det är inte att vända kappan efter vinden utan att ta intryck av bättre åsikter/kunnande/vett.
Stryk det ej tillämpliga.
Jag kan liksom ändra mig om någon annan har något bättre att komma med.

Det är inte vad jag menar.
 
Uppdatering till er alla; Har hittat ett naturligt lugnade tillskott till hunden som jag har ej testat ännu. Det är känt märke som har halsband som feromener som utsöndras. Halsbandet och uttaget har jag testat tidigare. Funkar hyfsat men inte helt. Men märket har nu kommit ut med tuggtabletter med naturligt lugnade tillskott. Köpte det i samband med veterinärfodret på nätet. Har testat andra märken tidigare men hunden har då blivit känsligare och skäligare tyvärr. Men hoppas på detta så klart! Håll tummarna med hjälp av mental aktivering o detta preparat hjälper hunden!
 
Det räknas alltid som våld när det handlar om människor.
Man får inte uppfostra barn så.
Varför skulle man då uppfostra hundar så?
Det kan väl ändå inte behövas?

Att lyfta undan barnet/hunden när det behövs är att avvärja att det blir fel.
Det är inte en fråga om inlärning av rätt.
Har du någonsin sett en tik med sina valpar?

Sen, min hund hade tyckt ditt sätt att korrigera, dvs skicka bort - lämna ensam skulle vara hundra resor värre än att jag skulle slå honom (nu slår jag inte mina hundar, men för att förtydliga).
 
Nej det är det inte.
Det var ett misstag.

Vi har inte för avsikt att upprepa det misstaget.

Men en arbetande hund har ju ett mera inrutat och kontrollerat liv än en hund som alltid är ledig.
Det är en svår uppgift att ligga stilla ute när husse jobbar och hålla koll på allt som händer för att meddela husse det.
Hon meddelade just nu att det flög förbi en helikopter.
Jag tackade för upplysning och gav beröm.
Nej, misstaget var att du glömde hunden i bilen, men du korrigerar ju den ändå, det är du medveten om va?
 
Att isolera ett flockdjur från flocken är en av de värsta bestraffningarna man kan göra. Det är bland annat därför isoleringscell används som bestraffning på fängelser.
Och ändå så lämnar massor av hundägare sina hundar ensamma hemma i många, långa timmar.
Det gör inte vi.
 
Nej, misstaget var att du glömde hunden i bilen, men du korrigerar ju den ändå, det är du medveten om va?
Jadå.
Den måste lämna mig ifred en stund så att jag kan göra vad som behövs.
Bättre att vara med än att lämnas instängd hemma medan jag jobbar ute, tänker jag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej på er! Önskar synpunkter på vad som är ok eller inte när det gäller hunduppfostran. Har testat allt från positiv förstätkning till...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 385
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 582
Senast: Kraxa
·
Hundträning Jag har Haft en lång o jobbig period där jag känner mig maktlös och uppgiven över min ena hund. Jag skulle önska få tips och kanske...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 791
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp