Skällande/larmande i lägenhet, vad göra?

Jag tycker ju att man skall ha rätt förutsättningar för de djur som man skaffar sig.
För djurets skull.
Att ha djur är ingen mänsklig rättighet, det är ett ansvar att göra det så bra för djuret som det är möjligt.

Men då förstår jag inte varför ni har kvar hunden ni har om du anser att obehag är så vidrigt? För den typen av sociala korrigeringar du pysslar med är värre. Är du på riktigt såhär okunnig eller trollar du?
 
En sak som kan hjälpa är att introducera filtar åt hundarna. Väldigt speciella magiska filtar där det bara händer lugna men positiva saker. Som gos. Tuggben. Godbitar. Uppmuntrande ord.

Man kan göra hur som helst, men t.ex. kan du lägga en godbit på filten (skriver i singular för det blir enklast). Och när ni är nära filten säger du "gå till din plats" och låter hunden hitta godbiten. Efter ett tag associerar den "gå till din plats" med att det är värt att kolla filten.

Då börjar ni träna ligg på filten. Använd inte kommando-ligg utan få hunden att lägga sig med nån slags telepati och ge godbit.

Sen tränar du att det är bra att stanna där. Ge ett tuggben. Om hunden lämnar tuggbenet snor du tillbaka det. Ge godbitar, sluta när hunden lämnar filten och fortsätt när den går tillbaka. Lägg filten nära matbordet och ge hunden från bordet när den är på filten men inte när den är utanför filten. Ge hunden favoritgoset och sluta om den lämnar filten. Du förstår poängen, variera efter vad som passar.

Gör detta hos dina föräldrar till att börja med.

Om du ska använda denna metoden är det viktigt att du aldrig använder filten som en bestraffning utan det är aaaalltid mysigt och framförallt tryggt på filten. Ingen social press, inga krav, bara mys.

Ta bort filten mellan gångerna så att de ser den som något speciellt och extra bra.

Sen tar du filten till lägenheten. Med trötta hundar!! Ge dem varsitt tuggben. Om de flyger upp från sina filtar så snor du tuggbenen (lugnt och utan konflikt). Om de ligger kvar får de en extra godbit när det händer något i trappen.

Ta hjälp av en kompis som öppnar porten till trappen var 15e sekund i 5 minuter. Ge en godbit på filten varje gång. Kör ett pass då och då men enbart ett och samma ljud per gång och på filtarna.

Det är inte alls säkert att du kommer kunna avbryta skällande genom att skicka dem till filten. Men jag tror att det skulle kunna hjälpa ändå. Det är enklare att vara konsekvent om man har ett sånt här system. Och en trygg plats är bra i många sammanhang.
 
Men då förstår jag inte varför ni har kvar hunden ni har om du anser att obehag är så vidrigt? För den typen av sociala korrigeringar du pysslar med är värre. Är du på riktigt såhär okunnig eller trollar du?
Hunden arbetar som hörselhjälpmedel åt min sambo.
Ett arbete som den sköter mycket bra.
Vi har tränat den själva för jobbet.

Jag är på riktigt så här okunnig.
Jag skulle aldrig skaffa hund för egen del.
Men nu så arbetar min sambo borta veckovis så hunden och jag är hänvisade till varandra dygnet runt.
Det är en snäll och trevlig hund så vi försöker att göra det bästa av situationen, hunden och jag.
Och det går faktiskt bra.
Mest tack vare hunden.
 
En sak som kan hjälpa är att introducera filtar åt hundarna. Väldigt speciella magiska filtar där det bara händer lugna men positiva saker. Som gos. Tuggben. Godbitar. Uppmuntrande ord.

Man kan göra hur som helst, men t.ex. kan du lägga en godbit på filten (skriver i singular för det blir enklast). Och när ni är nära filten säger du "gå till din plats" och låter hunden hitta godbiten. Efter ett tag associerar den "gå till din plats" med att det är värt att kolla filten.

Då börjar ni träna ligg på filten. Använd inte kommando-ligg utan få hunden att lägga sig med nån slags telepati och ge godbit.

Sen tränar du att det är bra att stanna där. Ge ett tuggben. Om hunden lämnar tuggbenet snor du tillbaka det. Ge godbitar, sluta när hunden lämnar filten och fortsätt när den går tillbaka. Lägg filten nära matbordet och ge hunden från bordet när den är på filten men inte när den är utanför filten. Ge hunden favoritgoset och sluta om den lämnar filten. Du förstår poängen, variera efter vad som passar.

Gör detta hos dina föräldrar till att börja med.

Om du ska använda denna metoden är det viktigt att du aldrig använder filten som en bestraffning utan det är aaaalltid mysigt och framförallt tryggt på filten. Ingen social press, inga krav, bara mys.

Ta bort filten mellan gångerna så att de ser den som något speciellt och extra bra.

Sen tar du filten till lägenheten. Med trötta hundar!! Ge dem varsitt tuggben. Om de flyger upp från sina filtar så snor du tuggbenen (lugnt och utan konflikt). Om de ligger kvar får de en extra godbit när det händer något i trappen.

Ta hjälp av en kompis som öppnar porten till trappen var 15e sekund i 5 minuter. Ge en godbit på filten varje gång. Kör ett pass då och då men enbart ett och samma ljud per gång och på filtarna.

Det är inte alls säkert att du kommer kunna avbryta skällande genom att skicka dem till filten. Men jag tror att det skulle kunna hjälpa ändå. Det är enklare att vara konsekvent om man har ett sånt här system. Och en trygg plats är bra i många sammanhang.
Jag känner att jag gillar dig.
 
Jag tycker att du ska sluta shamea en hundägare som vågat be om råd.
Tycker du att jag shamear?
Jag tycker att hunden inte får rätt förutsättningar utifrån sina individuella behov.
Olika helt enkelt.

Det är mycket som jag inte håller med dig om.
Alla hundexperter resonerar tack och lov inte som du.

Hur tror du att Cesar Milan hade gjort?
 
Hunden arbetar som hörselhjälpmedel åt min sambo.
Ett arbete som den sköter mycket bra.
Vi har tränat den själva för jobbet.

Jag är på riktigt så här okunnig.
Jag skulle aldrig skaffa hund för egen del.
Men nu så arbetar min sambo borta veckovis så hunden och jag är hänvisade till varandra dygnet runt.
Det är en snäll och trevlig hund så vi försöker att göra det bästa av situationen, hunden och jag.
Och det går faktiskt bra.
Mest tack vare hunden.

Så det är okej att eran hund får uppleva obehag pga korrigeringar för att ni anser att ni har ett behov av den?

Men andra får inte korrigera sina hundar på mildare vis för då är de elaka?

Du påpekar hela tiden att du är okunnig. Du kanske faktiskt skulle bete dig som det också och göra som @Fruentimber föreslog och sitta ner i båten istället för att sitta och diskutera något som du inte har kunskap i?

The audacity alltså 😅
 
Så det är okej att eran hund får uppleva obehagliga pga korrigeringar för att ni anser att ni har ett behov av den?
Nej det är det inte.
Det var ett misstag.

Vi har inte för avsikt att upprepa det misstaget.

Men en arbetande hund har ju ett mera inrutat och kontrollerat liv än en hund som alltid är ledig.
Det är en svår uppgift att ligga stilla ute när husse jobbar och hålla koll på allt som händer för att meddela husse det.
Hon meddelade just nu att det flög förbi en helikopter.
Jag tackade för upplysning och gav beröm.
 
Nej det är det inte.
Det var ett misstag.

Vi har inte för avsikt att upprepa det misstaget.

Men en arbetande hund har ju ett mera inrutat och kontrollerat liv än en hund som alltid är ledig.
Det är en svår uppgift att ligga stilla ute när husse jobbar och hålla koll på allt som händer för att meddela husse det.
Hon meddelade just nu att det flög förbi en helikopter.
Jag tackade för upplysning och gav beröm.

Varje gång du skickar bort hunden på det sättet så är det ett straff. Enligt din hund dessutom ett ganska rejält sådant.

Nej men snälla nån. Kalla hunden inte en arbetande hund för att den larmar på en helikopter 😅 På alla beskrivningar så låter det som en sällskapshund som ni tycker ger er fördelar.
 
Varje gång du skickar bort hunden på det sättet så är det ett straff. Enligt din hund dessutom ett ganska rejält sådant.

Nej men snälla nån. Kalla hunden inte en arbetande hund för att den larmar på en helikopter 😅 På alla beskrivningar så låter det som en sällskapshund som ni tycker ger er fördelar.
Och vad skulle du kalla en hund vars uppgift är att höra åt husse då?
Hörselhjälpmedel?
 
Förlåt, men alltså det här är verkligen höjden av hyckleri. Du förfasas över en vattenspruta/ofarligt antiskallhalsband och ser samtidigt upp till Cesar Milan. Det är en fullständig kontradiktion.

Jag tycker du ska googla lite på den mannen. :idea:
Nej jag ser verkligen inte upp till Cesar Milan.
Så vill jag verkligen inte behandla hundar.
Men jag hittade ett reportage om stridigheter inom hundvärlden där en ung kvinna som var utbildad av Cesar Milan var på ena sidan och Anders Hallgren på den andra.
https://www.google.com/amp/s/amp.sv...-kanslor-folk-skriver-att-dom-vill-strypa-mig
 
Cesar Milan? :laugh: Du menar mannen som aldrig varit aktuell inom såväl etologi som seriös vetenskapligt förankrad hundträning och som dessutom är ökänd för att använda både el och stackel? :rofl:

Jag vill inte ens veta hur han hade gjort.
Jag tittar på hans program och förfasas.
Det är intressant på något skruvat vis ändå.
Jag skulle aldrig göra så.
Av massor av orsaker.
 
Först och främst, tack alla som har svarat och gett tips Och råd!

jag önskade att jag ej behövde använda antiskall på min ena hund i lägenheten. Jag skäms faktiskt, men jag har försökt med många olika mjuka metoder på hundens skällande och det har inte hjälpt! Nu kommer det se ut så att hundarna och jag kommer på hos föräldrarna för alltid. Pga. Min psykiska ohälsa. Jag får hjälp med hundarna av föräldrarna vid mina svåra perioder, så dom går det ingen nöd på. Sedan om det ev. Blir i framtiden att jag flyttar till lägenhet så får dom bo kvar hos föråldrarna. Då slipper hon antiskallhalsbandet. Det blir bäst så. Jag älskar hundarna men dom ska inte behöva lida för min skull.
 
Nej jag ser verkligen inte upp till Cesar Milan.
Så vill jag verkligen inte behandla hundar.
Men jag hittade ett reportage om stridigheter inom hundvärlden där en ung kvinna som var utbildad av Cesar Milan var på ena sidan och Anders Hallgren på den andra.
https://www.google.com/amp/s/amp.sv...-kanslor-folk-skriver-att-dom-vill-strypa-mig

Världen. Är. Inte. Så. Svartvit.

Det finns ungefär lika många åsikter som det finns hundägare. Alla korrigerar vi och använder obehag av olika grad, det är en ganska naturlig del av kommunikation och inlärning. Vad som är en effektiv och schysst korrigering eller belöning avgör hunden, inte du.

Min schäfer har tex flera saker som hon anser är världens bästa belöning som min lilla hade ansett vara hemska straff. Det är inte min åsikt i frågan som räknas. Det är deras.
 
Varför det? Och vad har man skrivit?
Det var nån större forskning (jag har inte läst den) som lyftes fram. Det var nåt om att det inte räcker som träning metod eftersom man borde vara där med själv och berömma osv. Och så poängen med att de allra flesta köper som quick fix.

Jag vet inte vad du får ut av artikeln då den är på finska. De andra bättre artiklarna var bakom betalvägg.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/74c153cb-8579-40cc-8ce0-6228170e03b1
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej på er! Önskar synpunkter på vad som är ok eller inte när det gäller hunduppfostran. Har testat allt från positiv förstätkning till...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 385
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 582
Senast: Kraxa
·
Hundträning Jag har Haft en lång o jobbig period där jag känner mig maktlös och uppgiven över min ena hund. Jag skulle önska få tips och kanske...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 791
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp