Skaffa barn och vara särbo?

Bukefalos 30 år!

Att man har sitt eget, att man blir mer av två fristående personer som umgås när de vill det, att man slipper vardagstjafs om städning med mera. Såna saker. Man är sin egen och sig själv.

Jag kan ju tycka att om man inte kan komma överens om nåt så trivialt som städning så bör man nog tänka efter både en och två gånger innan man skaffar barn tillsammans. Att komma överens om städning är en piss i Mississippi jämfört med att komma överens om ett gemensamt barn.

Jag tänker att om han inte vill ha barn kan du väll skaffa ett själv utan honom? Då har ni ju varsina barn. Om ni nu bestämmer att ni vill ha ett barn tillsammans är det väll inte konstigare med särboföräldrar än separerade föräldrar. Så länge föräldrarna är sams och barnet är älskat förstår jag inte problemet.

Angående diskussionen om särbo vs att bo ihop så är ju fördelen med att vara särbo att man slipper bo med den andra personen.

Jag kan ju tycka att om man inte kan komma överens om nåt så trivialt som städning så bör man nog tänka efter både en och två gånger innan man skaffar barn tillsammans. Att komma överens om städning är en piss i Mississippi jämfört med att komma överens om ett gemensamt barn.
Jag tycker väl helt enkelt att folk får göra som de vill. Jag nämnde tänkbara fördelar.

Själv har jag varit involverad i mångfalt fler tjafs och åsiktsolikheter om struntsaker om städning än om viktiga saker som barn. Viktiga saker är det nog bra att vara överens om oavsett om man är särbo eller sambo.

Men jag tänker att de konflikter och det "skav" man kan känna av att bo tillsammans med sin partner inte är av samma karaktär som eventuella konflikter som uppstår kring ett gemensamt barn? Att få vara för sig själv, vara ansvarig för sitt eget liv och boende och kunna stänga dörren om sig i sitt eget hem är för mig starka skäl att vilja vara särbo. Inget av det är skäl att vilja eller inte vilja ha barn - det är för mig skilda frågor.

Liknande trådar

• Särintressen hos barn
  • Bli särbo i gen? (Bonusfamilj)
  • Mensskydd för barn
  • Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka