Bukefalos 28 år!

skendräktiga tackor??? eller???

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag upptäckte idag attnågra av mina tackor har satt ordentliga juver. En av dem har lammat förut, resten (3-4 stycken, minst - lite svårt att se när de yrar runt i hagen...) har aldrig varit dräktiga.
Grejen är bara den att jag har ingen bagge... :confused: :confused:
SÅ nu undrar jag ju då naturligtvis vad detta kan bero på?
Jag spånar VILT :p och har hittills kommit på några alternativ själv - nåt som är sannolikt???
1) Att dessa tackor är skendräktiga. Möjligen har de reagerat på att de var i samma hage som mitt sto som fölade :confused:, kanske ätit gräset där fostervattnet rann ut???
2) Att antingen grannens eller grannby-grannens bagge tagit sig ut, varit i min hagen och betäckt de villiga tackorna och sen lyckats bli hämtad av husse - utan att jag märkt något och utan att de i så fall sagt något. (Är jag helt ute och cyklar, går inte får 5 månader dräktiga? I så fall skulle det ju skett i vintras, när båda dessa har sina får inne dygnet runt)
3) Att de kan få avkomma med annat hjortdjur som pappa, dvs att de lyckats bli betäckta av ett rådjur - det är ganska gott om sådana i / intill hagen där de gick i vintras... (detta är verkligen en VILD tanke, men vad ska man tro???)
4) jungfrufödsel?? :p

Alla mina 13 tackor ÄR tackor, så långt är jag helt bombis i alla fall :D

Kom gärna med förslag på förklaring till mina tackors stora juver....
Tack på förhand!
 
Sv: skendräktiga tackor??? eller???

hmm, jag vet inte om det är samma sak med getter och får ?
men getter kan ju få stora juver och ha mjölk i dom även fast dom inte är dräktiga...

En av våra getter är så nu, vi märkte att juvret hade blivit stort - och där fanns mjölk...
vi har ingen bock heller så det finns ingen chans att hon kan ha blivit dräktig

men det kan tydligen bli så med endel getter, vet inte om det kan bli så med får också?
 
Sv: skendräktiga tackor??? eller???

*putt putt*
Ingen som vet hur det förhåller sig med FÅR?

Jag gissar väl att det mest sannolika är att de är skendräktiga, men det känns märkligt att 6 stycken ska bli det samtidigt, i en flock på tretton... :crazy:
 
Sv: skendräktiga tackor??? eller???

Eftersom jag aldrig haft får utan lamm så är det bara en gissning, kan det inte vara så att dom brunstar och precis som min häst får mjölk i juvren då - det stämmer ganska bra på att dom får det samtidigt.
 

Liknande trådar

Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 136
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Here we go again. Runt nyår och veckan efter alltså vecka 1-2 i år höglöpte grannens tik. Dom försökte först med ena hanen men han var...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 799
Senast: Sel
·
Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
2 991
Senast: Zuzzi
·
D
Hundavel & Ras har nu det senaste upptäckt att min tik har blivit lite rundare, hennes aptit är inte som förr, äter vanligtvis 3ggr så mycket utav sin...
Svar
11
· Visningar
2 380
Senast: Carand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp