Bukefalos 28 år!

Skillnad i täckning/signalstyrka mobil och mobilt bredband?

Philosophia

Trådstartare
Som frågan i rubriken lyder: Om jag har en mobil och ett mobilt bredband med samma operatör, har jag då tillgång samma signalstyrka eller kan jag rent av uppleva att t.ex. mobilen har dålig täckning samtidigt som det mobila bredbandet fungerar bra (eller vice versa)?
 
Jag jobbar på kundervice för en stor operatör och det är samma. Upplever man skillnad så beror det på hårdvaran, SIM-kortet (om det skadats vid t.ex. ett byte) eller i sällsynta fall något tekniskt fel. Vissa använder mobilabonnemangs-SIM-kort i en mobil router (dvs använder som mobilt bredband) för att kunna ta del av t.ex. familjeerbjudanden och liknande.

Sedan kan det ju kanske finnas vissa operatörer som kanske lägger in begränsningar på SIM-korten, det har jag faktiskt ingen aning om :)
 
Jag tänker att röstsamtal fungerar ok på 3G men surfa på 3G är segt. Så har du 3G -täckning men inte 4G-täckning, kommer röstsamtal fungera bra men inte surfning. Så då kanske det känns som mobilen har bättre täckning än det mobila bredbandet.

Har du kört bredbandskollen?
 
Som frågan i rubriken lyder: Om jag har en mobil och ett mobilt bredband med samma operatör, har jag då tillgång samma signalstyrka eller kan jag rent av uppleva att t.ex. mobilen har dålig täckning samtidigt som det mobila bredbandet fungerar bra (eller vice versa)?

Ja, det kan du uppleva, men det handlar inte om signalstyrka in utan om terminalen och antennen (signalvägen) in till terminalen. Med fasta antenner på utsidan av huset kan man få grymt stabilt bredband på mobildata i ett modem jämfört med en mobil terminal (telefonen) som man springer runt med.
 
Jag hade tidigare en mobil router, hastighet via bredbandskollen liknade den jag fick via mobil på samma plats.
Jag skaffade för några dagar sedan en annan bättre/dyrare mer uppdaterad router och hastigheten har mer än fördubblats.

Det viktigaste är nog att hitta bästa placering med så fri sikt och få hinder i vägen för signalen till bästa mast. En flytt på 5 cm kan ha betydelse.

Jag funderar nu på om jag skall skaffa en extern riktantenn, men det kanske går onödigt fort då :) eller så blir det ingen skillnad. Det var lite det jag var rädd för när jag skaffade den nya routern.

Jag använder ett mobil-sim i min router. Efter att ha kollat att det var ok.
 
Jag har olika. Pga. billigt abonnemang som bara använder 2+3G-nät för samtalen. Nu råkar jag ha en riktigt bra mast, men den är så ny att den endast har 4G. Så får bra surf, men precis dugliga samtal på en annan mast som står halvtaskigt till.
 
Tack, vilken återkoppling på frågan! Det låter ju rimligt det som @sjoberga och @Gunnar säger om att en bra router, placering av routern och en antenn kan väldigt mycket.

Att jag frågar är för att jag ska iväg och titta på en stuga i helgen och jag vill både kunna jobba och kunna strömma serier. Det ska vara "mycket god" täckning med Telia om man har 4G (men det vet man ju hur det kan vara med det ...) och 2G, men ingen täckning alls med 3G.

Det ska dessutom finnas en mobilmast i området. Tyvärr verkar jag inte kunna pröva täckningen för Tele2 som jag har nu tycks inte ha någon täckning alls vid stugan.

Edit: Jag kom på att jag kan ta med jobbmobilen som har Telia! :)
 
Senast ändrad:
Att jag frågar är för att jag ska iväg och titta på en stuga i helgen och jag vill både kunna jobba och kunna strömma serier. Det ska vara "mycket god" täckning med Telia om man har 4G (men det vet man ju hur det kan vara med det ...) och 2G, men ingen täckning alls med 3G.
kolla antal 'mottagningspinnar' i stugans olika fönster (även på ev. övervåning) på en telia-mobil, och du får en känsla hur en mobil bredbandsrouter skulle uppleva samma plats.
 
Jädra skit! Jag tog förgivet att min statligt ägda telefon skulle ha Telia, men den har Telenor och det har precis som Tele2 ingen täckning alls.
 
På en iPhone kan man aktivera ett signalspaningsläge som ger mer exakta primära och sekundära masters signalkvaliteter, med snabb uppdatering när man flyttar luren. Men då måste man såklart kunna tolka datan för att det ska vara meningsfullt. Field Test Mode kallas det.
iPhone-Field-Test-Mode-ios-14-interface.png
 
Jädra skit! Jag tog förgivet att min statligt ägda telefon skulle ha Telia, men den har Telenor och det har precis som Tele2 ingen täckning alls.

Har du kollat om Telia redan har mätt hos er? Här var de ute en drive i våras och fick några på kroken (och det fungerar för de som nappade).
 
På en iPhone kan man aktivera ett signalspaningsläge som ger mer exakta primära och sekundära masters signalkvaliteter, med snabb uppdatering när man flyttar luren. Men då måste man såklart kunna tolka datan för att det ska vara meningsfullt. Field Test Mode kallas det.Visa bifogad fil 76338

Min sambo kan säkert det. Annars får jag lägga upp en skärmdump och ropa på dig. :)
 
Det här behöver jag lite hjälp med att avkoda. Jag förstår vad ett mobil-sim i en router är för något, men varför - och på vilket sätt - skulle det inte vara ok?
Jag har hört att vissa operatörer på olika sätt skulle strypa vissa abonnemang på olika sätt, om det verkligen är så vet jag inte.
Jag valde därför att fråga supporten om det var ok för att vara lite säkrare.

Jag använder just nu tre då de enligt de tester jag gjort levererar bäst hastigheter, att de enligt vad jag förstår även är billigast för mig är ännu mer positivt.

Jag tror du skall ladda ner bredbandskollens app till de mobiler du vill testa med om du inte redan gjort det, och testa några gånger när du är på plats då det nog säger betydligt mer om eventuell hastighet än att försöka räkna staplar.

Vilken operatör är viktigt och vilka frekvenser de har i sina master samt hur belastade masterna är av andra användare.
Man måste ha lite tur och sedan kan saker ändra sig med uppgradering av master och/eller fler som streamar från den masten.

Jag bor så till att jag nog får fortsätta förlita mig på 4G+, har avtal för fiber men som det ser ut lär det nog inte fixas på länge och samma sak med 5G.
Eftersom detta är enda sättet just nu för mig att nå nätet så är det extra viktigt och jag är extra glad att det just nu fungerar så pass bra till en rimlig prislapp.
Betydligt mycket billigare än ISDN på 90-talet och om jag räknar rätt ca 600 gånger snabbare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vad är ni för stjärntecken?Hur bra stämmer det? Jag tycker det stämmer väldigt bra på mig och alla jag känner. Även i relationer, dvs...
2
Svar
26
· Visningar
1 511
Senast: Scata
·
IT & mobiler Jag har en längre tid funderat på att lägga om mitt elektroniska liv i syfte att reducera kostnader. Jag hade fast telefoni + fast...
Svar
8
· Visningar
1 954
Senast: Mirtai
·
IT & mobiler Ursäkta världens mest konstruktiva rubrik, men jag blir så jävla trött. Jag hat Telias mobila bredband och det fungerar aldrig...
Svar
10
· Visningar
1 663
Senast: Spoket_Laban
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 571
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp