Skillnaden mellan V och MP

Bukefalos 30 år!

Jag gillade MP under Maria och Peter. De var beredda att förhandla åt alla håll så länge de fick genomslag för sin politik. Dvs det är inte en fråga om höger/vänster utan att få så mkt klimatpolitik som möjligt.
Jag röstade på MP i ett av valen och tycker liknande, nu är MP för lite av liberaler för min smak (även om de är sjukt mycket mer liberaler än Liberalerna just nu). De är mer bara vänster, men svajar emellanåt, så jag kan förstå att en vänsterväljare blir osäker.

Det konstigaste är väl att samtliga på andra sidan helt slängt sig under Åkessons bila och vägrar att överhuvudtaget diskutera klimatfrågor på ett ärligt sätt.

Tja man hade väl helt enkelt önskat att varje parti hade tagit miljöfrågorna på allvar istället för inga.

För det vore ju bra knäppt att ha ett skuggparti till varje parti, ModeraternaMiljöpartiet, VänsternMilöpartiet, SocialdemokraternaMiljöpartiet osv.

Så därför är det enda rimliga att Miljöpartiet fokuserar på miljöfrågorna och Vänsterpartiet på sina vänsterfrågor istället för tvärtom.
Jag tror vi egentligen är överens om grundproblemet att miljöfrågorna borde tas på större allvar av alla partier (förutom möjligen MP då?)?

Men jag tycker inte att man kan reducera ett parti till ett enda politikområde. Tiden när miljöfrågor var "en fråga bland andra" är förbi. Miljöpolitiken går in i alla andra politikområden. MP har ju både ekonomisk och social politik och fattar beslut inom de områdena också, då är det enda rimliga att bedöma dem på helheten. Motsvarande för V så klart.

Oavsett vad du tycker är rimligt så kommer jag fortsätta önska mig ett parti som levererar politik som är hållbar på helheten och som visar att de kan genomföra den, på helheten. Tills dess kommer jag ha svårt att välja mellan V och MP :).

Jag tror vi egentligen är överens om grundproblemet att miljöfrågorna borde tas på större allvar av alla partier (förutom möjligen MP då?)?

Men jag tycker inte att man kan reducera ett parti till ett enda politikområde. Tiden när miljöfrågor var "en fråga bland andra" är förbi. Miljöpolitiken går in i alla andra politikområden. MP har ju både ekonomisk och social politik och fattar beslut inom de områdena också, då är det enda rimliga att bedöma dem på helheten. Motsvarande för V så klart.

Oavsett vad du tycker är rimligt så kommer jag fortsätta önska mig ett parti som levererar politik som är hållbar på helheten och som visar att de kan genomföra den, på helheten. Tills dess kommer jag ha svårt att välja mellan V och MP :).
Ja själv hade jag ju önskat att Centerpartiet brydde sig om miljön och skogen, så alla har väl det problemet kan jag tänka mig.

Vilket ju är orsaken till att miljön inte är en valfråga och orsaken till att inget parti någonsin kommer ta miljöfrågorna på allvar.

Förrän Miljöpartiet drar in storkovan på röster...

Det är ju det nuvarande regering säger hela tiden. Om någon brydde sig om miljön skulle MP vara ett stort parti. Men nu är det inte det så vi kan skita i den i den mån vi tror att den finns alls. (och så har de Wowo falangen som tror på nästan vad som helst så länge det innebär att det blir mer inköp av olja, man hade kunnat tro att vi hade stora naturresurser av och exporterade olja och kol :D.)

Miljöpartiet har ju dock politik inom alla områden, ovan. Ditt problem med det var väl att det inte var mycket mer likt Vänsterns och att de inte mer ofta prioriterade vänsterpolitik framför miljöpolitik (dvs att det var mer verkstad och mindre snack på vänsterpolitiksidan).

Senast ändrad:
Ja, det gör det ju ännu svårare att ha någon form av konstruktiv diskussion om miljö. :banghead:
Ja det är ju svårt att diskutera någonting alls med personer som inte har fötterna i den här verkligheten :( (och inte ens är intresserade av modern teknikutveckling och internationell konkurrens eller pengar. Finns liksom ingenstans att starta diskussionen.)

Jag gillade MP under Maria och Peter. De var beredda att förhandla åt alla håll så länge de fick genomslag för sin politik. Dvs det är inte en fråga om höger/vänster utan att få så mkt klimatpolitik som möjligt.
Jag håller med! Egentligen är jag vänster men jag tycker att det fanns fördelar med att mp inte låste sig till en sida faktiskt. Då skulle de också kunna få igenom mer tänker jag

Ja själv hade jag ju önskat att Centerpartiet brydde sig om miljön och skogen, så alla har väl det problemet kan jag tänka mig.

Vilket ju är orsaken till att miljön inte är en valfråga och orsaken till att inget parti någonsin kommer ta miljöfrågorna på allvar.

Förrän Miljöpartiet drar in storkovan på röster...

Det är ju det nuvarande regering säger hela tiden. Om någon brydde sig om miljön skulle MP vara ett stort parti. Men nu är det inte det så vi kan skita i den i den mån vi tror att den finns alls. (och så har de Wowo falangen som tror på nästan vad som helst så länge det innebär att det blir mer inköp av olja, man hade kunnat tro att vi hade stora naturresurser av och exporterade olja och kol :D.)

Miljöpartiet har ju dock politik inom alla områden, ovan. Ditt problem med det var väl att det inte var mycket mer likt Vänsterns och att de inte mer ofta prioriterade vänsterpolitik framför miljöpolitik (dvs att det var mer verkstad och mindre snack på vänsterpolitiksidan).
Ja, den här regeringen bågnar ju av ointresse. Jag fattar vad du menar men man måste ju kunna tycka att miljö är viktigt utan att för den sakens skull rösta på mp. Precis som man kan tycka en välfungerande skola är viktigt utan att rösta på liberalerna. Det är ju inte antingen eller i verkligheten.

Mitt främsta problem med mp är delvis att de inte är tillräckligt vänster, men också att jag inte tycker de fått gehör för något annat än viss miljöpolitik när de suttit i regering. Och det tycker jag eventuellt är väl dålig utdelning av min röst.

Nu kanske jag går lite OT i min egen tråd men det hänger ju ihop med hur jag försöker sortera vad som är ett "enfrågeparti" kanske. Tänker ni (@Mirtai) att ni velat ha ett mer högerknutet miljöparti eller menar ni mer fristående från höger/vänsterpolitiken, dvs det jag tolkar som mer av ett enfrågeparti? Så jag hänger med mer i resonemangen :)
Jag tänker nog att det vore bäst med ett mer fristående miljöparti som inte är uttalat höger eller vänster. Och jag tycker inte att det behöver vara ett enfrågeparti för det, däremot såklart med miljö- och klimatpolitik som viktigaste fråga som är överordnad t.ex. hur den ekonomiska politiken ska se ut.

Nä, det stämmer nog inte (som @Badger ger exempel på), men jag upplever nog att de hanterar frågan om ex. ekonomisk tillväxt eller ökad ojämlikhet på samma sätt som V hanterar ex. klimatet. Mer snack än verkstad.
Jag är med. Jag tror nog i grund och botten inte att miljösituationen går att lösa, ens i teorin, om inte rättvisefrågorna ges enormt utrymme. Och då betyder ju det att högerpolitik inte (ens då den inte är klimatförnekande) kan vara grön. Alltså är ett högermiljöparti meningslöst.

Det brukar väl vara ganska jämnt skägg mellan v och mp vad gäller miljöpolitiken numera, tex då wwf jämför alla partier? Medan alla övriga partier är sämre.

MP under Maria och Peter och V under Jonas Sjöstedt... Det var bättre förr!

Nooshi är stark och bra på att argumentera, men jag vill ha ett "torrare" V, mer ekonomisk politik och miljöfokus. Jonas var bra på att vara pragmatisk också.

Jag är med. Jag tror nog i grund och botten inte att miljösituationen går att lösa, ens i teorin, om inte rättvisefrågorna ges enormt utrymme. Och då betyder ju det att högerpolitik inte (ens då den inte är klimatförnekande) kan vara grön. Alltså är ett högermiljöparti meningslöst.

Det brukar väl vara ganska jämnt skägg mellan v och mp vad gäller miljöpolitiken numera, tex då wwf jämför alla partier? Medan alla övriga partier är sämre.

Det stämmer.

Eftersom själva modellen för evig tillväxt behöver skrotas för att verkligen få bukt med miljö- och klimatförstörelsen, så kan inte högern erbjuda något. Dom har inga alternativa ekonomiska modeller.

Jag tänker nog att det vore bäst med ett mer fristående miljöparti som inte är uttalat höger eller vänster. Och jag tycker inte att det behöver vara ett enfrågeparti för det, däremot såklart med miljö- och klimatpolitik som viktigaste fråga som är överordnad t.ex. hur den ekonomiska politiken ska se ut.

Det är omöjligt, man kan inte överhuvudtaget separera dom två. Miljöpolitik ÄR ekonomisk politik.

Jag tror nog i grund och botten inte att miljösituationen går att lösa, ens i teorin, om inte rättvisefrågorna ges enormt utrymme.

Nu rycker jag ett av de senaste inläggen med dessa tankarna! Jag tror att detta egentligen är min grundidé, men att jag börjar känna mig lite desperat och går i tankarna som @Badger nämner att försöka bidra till att miljöfrågan kommer högre upp på agendan (för flertalet partier helst) genom en röst på MP. Tack för att ni hjälper mig reda lite i tankarna!!

Det stämmer.

Eftersom själva modellen för evig tillväxt behöver skrotas för att verkligen få bukt med miljö- och klimatförstörelsen, så kan inte högern erbjuda något. Dom har inga alternativa ekonomiska modeller.

Kan du koppla det till trådens ämne? Hur ser fokuset ut för V resp MP i denna frågan? Har de några alternativa modeller och hur hårt driver de dem?

Precis så.

Jag tror att MP är strået vassare, framför allt gäller när det gäller biologisk mångfald, men visst är de i en egen liga.

Ja, den här regeringen bågnar ju av ointresse. Jag fattar vad du menar men man måste ju kunna tycka att miljö är viktigt utan att för den sakens skull rösta på mp. Precis som man kan tycka en välfungerande skola är viktigt utan att rösta på liberalerna. Det är ju inte antingen eller i verkligheten.

Mitt främsta problem med mp är delvis att de inte är tillräckligt vänster, men också att jag inte tycker de fått gehör för något annat än viss miljöpolitik när de suttit i regering. Och det tycker jag eventuellt är väl dålig utdelning av min röst.
Ja socialdemokraterna verkade inte jätteintresserade av att ge miljön plats onekligen. Och mp var lite timida?

Jag håller med om att man skulle kunna tycka att folk borde inse att man har miljöintresse oavsett om man röstar tex på ngt annat, men diskursen i media och kommentarsfält och inom journalistiken, krönikor osv och på forum går ju tyvärr inte så.

Sedan vänsterpartiet har ju en bra miljöpolitik satt, men deras stora drive på det är ju över iom att jag tror de märkte att personer inte byter parti för frågan.

Att jag insåg att alla partier hävdar sig ha en bra miljöpolitik men samtidigt anser att befolkningen inte är intresserad av att få den genomförd innan miljöpartiet är ett rejält stort parti är ngt jag kom fram till för ngn månad sedan i en diskussion här på Bukefalos.

Iom retoriken man ser om att det bara är de som röstar på miljöpartiet som är intresserade alls. Samtidigt som statistiken säger att runt 80% tycker frågan är viktig. Jag har undrat och undrat varför "inget händer" ens när det gäller förslag som alla är överens om. @Inte_Ung tex tryckte hårt på i en tråd att befolkningen måste vilja, kräva, tigga be, uttrycka osv men aldrig tjuta, skrika, demonstrera osv för att på ngt sätt uttrycka att de ville. Men hur? utan att rösta?

Dvs ingenting kommer göras innan några stackare bland dessa 80% kan tänka sig att skifta någon liten röst för miljöns skull. Tyvärr vill ju ingen det.

Det är de som kan tänka sig byta parti för sin hjärtefråga som styr just nu. Och de byter för invandring.

Senast ändrad:
Kan du koppla det till trådens ämne? Hur ser fokuset ut för V resp MP i denna frågan? Har de några alternativa modeller och hur hårt driver de dem?
Det kan jag inte svara på på rak arm, och du frågar mig ju inte heller. Men jag tänker att där är vi inne på "ren" ideologiproduktion. Frågan är oundvikligen global, eller åtminstone väldigt internationell, eftersom hela ekonomin är så globaliserad och omfattar så extremt mycket (hela världen, nästan, är helt kommodifierad, se bara på Trump som tänker sig att Grönland kan vara en vara på en marknad).

Jag önskade att det var här hela diskussionen låg om miljön.

Dvs att alla partier la sitt hjärta och sin ideologi och diskuterade hur de trodde att just deras sätt att se på ekonomi, utveckling och teknik skulle vara mest effektivt att klara skivan med minsta möjliga påverkan för befolkningen.

Då tror jag vi skulle klara det!

För vi kunde ta det bästa ur varje del.

Jag önskade att det var här hela diskussionen låg om miljön.

Dvs att alla partier la sitt hjärta och sin ideologi och diskuterade hur de trodde att just deras sätt att se på ekonomi, utveckling och teknik skulle vara mest effektivt att klara skivan med minsta möjliga påverkan för befolkningen.

Då tror jag vi skulle klara det!

För vi kunde ta det bästa ur varje del.
Ja, det kan man ju önska. Det vore toppen. Den snabbaste analysen är ju helt enkelt att högern är mer intresserade av pengar än något annat, och saknar förmåga att se att kapitalism utan politiska gränser inte kan hantera sina egna externa effekter, såsom utrotning av biologisk mångfald. Sen är ju högern just nu besatta av invandring (egentligen av utkastning), men det kan ju vara mer temporärt. Mitt första påstående är inte av samma temporära natur; sådan är kapitalismen, helt enkelt.

Liknande trådar

• Vad ska jag rösta på?
  • Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • chat control
  • Skillnaden mellan sjukhus och lasarett?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka