Det behöver jag inte

iom att jag har läst en hel del om det. Och kom fram till slutsatsen att de måste ändra sitt beteende, som alla andra. Genom att staten ändrar system och skatter för att underlätta andra beteenden (istället för att försvåra för dem). Och jag redan har skrivit i typ fyra poster att jag för övrigt är positiv till alla förslag om Svenska eller och globala miljadärsskatter '
(men jag tror knappast det räcker för att ändra konsumtionsmönster iom att all annan politik trycker på ökad konsumtion av grejor, inte kultur, grejor. Och press för resor, inte med tåg utan med flyg.).
Även smårika är ett problem med sina ökade privatplansflygningar, kanske inte med egna, men med hyrda, och även medelklassens faibless för att byta kök stup i kvarten är ett problem.
Även om en möjlig lösning naturligtvis är att se till att de inte har råd, varken att flyga eller byta kök. Är ju en annan möjlig lösning att helt enkelt försöka stoppa framfarten med andra politiska medel.
Förbud mot landningar med privatplan, bort med subventioner av flygande osv, bort med alla incentives till att byta kök eller för byggbolag att bara slänga ut bra material och kök och sätta in nya sämre osv.
Dvs även konsumtion och lån och resor -det är politik och samhälle, lagar, regler, skatter, subventioner -inte privatkonsumtion som privatperson efter privatperson ska ändra, eller inte, enligt eget tycke och smak.
Se bara hur snabbt nuvarande regering lyckades öka koldioxidutsläppen genom att använda skatter, subventioner, lagar och regler.
Eller tex, se bara hur lätt någon regering, minns inte vilken, (S o MP?) lyckades styra undan personers konsumtion från kultur, film, -biograferna (mot prylar istället) genom att höja biografmomsen till 25% Konsumtion styrs mer från politiken än man skulle kunna tro