SKK granskas i Kalla Fakta (utbruten från Oseriös avel 2019)

Svarade ju på det, jag har 1 individ jag tror på, men vet inte vad som händer när hon paras med en annan cavalier. Hanen har ju många spermier, det blir nog över till pudeldamerna (ja det var en godkänd skk hane, Cash is king)

Om folk ändå ska ha en kronprinses hund kan de väl få en genomtestad en.
Du gillar inte skk bland annat pga utställningar och att dom tillåter osunda raser samtidigt som du själv parar en sund ras som pudel med en cavalier som ju tillhör en av dom sjukaste raserna?
 
Jag undrar hur många av er som tävlat t.ex. häst, människa på hög nivå - då kan dopingkontrollanter kräva pissprov och/eller blodprov. Och det utförs inte heller av några myndighetspersoner utan av hobbypoliser (dvs representanter för olika idrottsföreningar).

Vill man vara med och leka får man följa reglerna eller ställa sig utanför. Men då ska man inte heller klaga på att man inte får vara med.

(Tillägg. Dopingkontrollanter kan också som troll stå i farstun en dag)
 
Jag undrar hur många av er som tävlat t.ex. häst, människa på hög nivå - då kan dopingkontrollanter kräva pissprov och/eller blodprov. Och det utförs inte heller av några myndighetspersoner utan av hobbypoliser (dvs representanter för olika idrottsföreningar).

Vill man vara med och leka får man följa reglerna eller ställa sig utanför. Men då ska man inte heller klaga på att man inte får vara med.

(Tillägg. Dopingkontrollanter kan också som troll stå i farstun en dag)
Håller helt med.

Som sagt, det finns en hel del med SKK som behöver granskas - men att man kontrollerar att ens medlemmar följer föreningens regler har jag inga som helst problem med.
 
Grejen med kennelkonsulenter är ju att de förhoppningsvis kan upptäcka brister och problem innan det blir vanvårdsärenden hos uppfödarna.

Själv har jag sett ett flertal problem med kennelkonsulenter och uppfödare. Som exempel (allt är inte hos samma uppfödare):
Kennelkonsulent förvarnar om besök (så som många tydligen vill, trots att de inte ska), uppfödare hinner då med hjälp städa upp mycket av den misär hundarna lever i. Det hette "Fan, det här anmärkte ju kennelkonsulenten på förra gången! Vi måste städa bort det!". Kennelkonsulenten kollar inte ens in genom dörren till valprummet, så valparna skulle kunna haft det hur dåligt som helst utan att någon märkt något. Kennelkonsulenter kommer inte på besök alls, hundarna blir i så dåligt skick att de inte klarar sig. Folk runtomkring har inte märkt något pga att hundarna inte kommer ut, så grannar vet inte ens om att hundar finns och kan därmed inte slå larm till LS. Valpköpare vet om att hundar far illa, men tror inte att det är tillräckligt för LS och vågar därmed inte anmäla eftersom risken är att uppfödare förstår vem som anmält och så blir det rejält otrevligt pga det.

Jag är med andra ord positiv till det här med kennelkonsulenter. Sedan självklart så ska de bete sig vettigt och jag hoppas innerligt att uppfödare som på riktigt blir dåligt behandlade av kennelkonsulenter kan anmäla det till SKK och att det får konsekvenser för kennelkonsulenterna. Men, av det jag sett så behövs de. Tyvärr.
 
Det här med att SKK granskar att sina grundaktörer sköter sig och håller sig till organisationens regler är självklart.

Jag har varit aktiv inom en rad olika hobbys där det tävlas och tränas så som tennis, judo, alpint, ridsport och i alla fall så finns regler hur saker ska skötas och kontrollorgan inom organisationen för detta ska skötas.

Det skulle bli sjukt dyrt om statliga myndigheter ska börja sköta alla kontroller inom allt föreningsliv. Det skulle knappast gynna renrasaveln eller någon hobby med kraftigt höjda prislappar.
 
Precis så, jag säger det själv så slipper någon annan säga det. Plus att jag kan välja köpare eftersom de är efterfrågade. Sen är det vet besiktat enligt gängse rutin plus lite till och dna och momsat och skattat, men inriktning vald pga säljbarhet.
Nu har jag inte läst hela tråden än, men du väljer alltså att avla på hundar som en affärsidé? De jag känner som avlar inom SKK gör det för att de är intresserade av hundar och avel, inte för att i första hand tjäna pengar. Går man plus på en kull så är det en bonus.
Känns väldigt cyniskt. Jättebra att du gjort tester och dyl, men vad har du för avelsmål förutom att producera valpar?
 
Det är ditt beslut att tjäna pengar genom att producera och sälja hundarna - dvs ditt ansvar vad som händer med avkomman
Jag gör vad jag kan. Svensk lagstiftning tillåter inte att jag ger order jag ger råd. Naturligtvis säljer jag bara till sådana jag litar på och tar tillbaka vid behov.
Så här är det för alla uppfödare.
 
Jag fattar verkligen inte vad du anser att LS har med detta att göra?
Det är som att ringa ut en piketstyrka för en cykelstöld.

LS ska sköta vanvårdsfall och liknande och inget annat.
Kontrollanterna kollar ju mest att du håller dig till deras regler genom att kika lite på dina köpeavtal och andra papper som rör avtal och inköp av hundar.

Nu anser du att du kan en massa men alla gör inte det och då kan de tipsa. De går en utbildning för att bli konsulenter och de flesta har egen erfarenhet av uppfödning. Kanoners för nya uppfödare.

Men det är väl knappast pga kennelkonsulenter som du köksavlar?
Jo, pga värderingsfrågor

Ang pengar hade jag ju nu i covidtider antagligen kunnat sälja renrasiga cavalier till samma pris och dessutom kunnat ta en kull till i vår på första löpet.
 
Jag undrar hur många av er som tävlat t.ex. häst, människa på hög nivå - då kan dopingkontrollanter kräva pissprov och/eller blodprov. Och det utförs inte heller av några myndighetspersoner utan av hobbypoliser (dvs representanter för olika idrottsföreningar).

Vill man vara med och leka får man följa reglerna eller ställa sig utanför. Men då ska man inte heller klaga på att man inte får vara med.

(Tillägg. Dopingkontrollanter kan också som troll stå i farstun en dag)
Jag är inte insatt i rättssäkerheten så jag vill inte diskutera ,men visst går det att överklaga?
 
Du kan ju berätta vad du har för kunskaper i kynologi eller genetik
Fast hallå, det finns gott om uppfödare i SKK som tror att en kull minskar risken för livmoderinflammation, har noll koll på hur genetik och arvbarhet fungerar och som prånglar ut valpar för att tjäna pengar. Kunskap och brinnande intresse är verkligen inte förbehållet SKK-kennlar, lika lite som girighet och okunskap bara finns hos blandraskennlar.

Kan vi inte diskutera sakfrågan istället?
 
Grejen med kennelkonsulenter är ju att de förhoppningsvis kan upptäcka brister och problem innan det blir vanvårdsärenden hos uppfödarna.

Själv har jag sett ett flertal problem med kennelkonsulenter och uppfödare. Som exempel (allt är inte hos samma uppfödare):
Kennelkonsulent förvarnar om besök (så som många tydligen vill, trots att de inte ska), uppfödare hinner då med hjälp städa upp mycket av den misär hundarna lever i. Det hette "Fan, det här anmärkte ju kennelkonsulenten på förra gången! Vi måste städa bort det!". Kennelkonsulenten kollar inte ens in genom dörren till valprummet, så valparna skulle kunna haft det hur dåligt som helst utan att någon märkt något. Kennelkonsulenter kommer inte på besök alls, hundarna blir i så dåligt skick att de inte klarar sig. Folk runtomkring har inte märkt något pga att hundarna inte kommer ut, så grannar vet inte ens om att hundar finns och kan därmed inte slå larm till LS. Valpköpare vet om att hundar far illa, men tror inte att det är tillräckligt för LS och vågar därmed inte anmäla eftersom risken är att uppfödare förstår vem som anmält och så blir det rejält otrevligt pga det.

Jag är med andra ord positiv till det här med kennelkonsulenter. Sedan självklart så ska de bete sig vettigt och jag hoppas innerligt att uppfödare som på riktigt blir dåligt behandlade av kennelkonsulenter kan anmäla det till SKK och att det får konsekvenser för kennelkonsulenterna. Men, av det jag sett så behövs de. Tyvärr.
Du säger ju själv att de inte är kompetenta
Betala till LS så de kan inspektera?
 
Jag är inte insatt i rättssäkerheten så jag vill inte diskutera ,men visst går det att överklaga?
Ja, inom organisationen precis som SKK:s beslut - dopningsreglementet hanteras av de olika idrottsförbunden etc. Och det handlar om organisationers beslut - inte i första hand om juridik så "rättssäkerhet" är ett felaktigt ordval.

Märk också att det som kan överklagas är beslut - inte att de gör kontroller. Vid en FEI-ritt kan du dessutom bötfällas (det fall där jag hade insyn var det tiotusentalskronor och avstängning för ett misstag lindrigare än att blint låna ut sin hane och sedan försöka ful-regga avkommorna)
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 745
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Av det jag läst mig till så ärvs det här problemet även(bara?) på mödernet. Vilket borde innebära att om man vill utrota problemet så...
Svar
12
· Visningar
1 690
Senast: skuggi
·
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 059
Senast: Asko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 207
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp