Bukefalos 28 år!

SKK granskas i Kalla Fakta (utbruten från Oseriös avel 2019)

T.ex genom utställning som premierar hälsa. Vetundersökningar. Register. Frivilliga inspektioner med anmälan till ls som enda åtgärd. Agera på domslut och myndighetsbeslut.

Vet att en del av detta görs, men mer systematiskt. Kommer säkert på mer.
Så du tycker att om en uppfödare som missköter sig och mot all förmodan ändå släpper in kontrollanterna bara ska anmälas till LS, och ändå få stå kvar som registrerad uppfödare inom SKK under de månader det eventuellt tar för LS att komma fram til något slags beslut? Detta trots att de inte längre håller regelverkets standard? Låter trist för mig som valpköpare.

Jag tycker ju i så fall att anmälan till LS Och avstängning vore lämpligt, om det rör sig om en djurskyddsfråga.
 
Jag har verkligen inget att dölja, LS är välkomna när som helst och min verksamhet har haft paragraf 16-tillstånd i snart 4 år trots att jag aldrig har kommit upp i tillräckligt högt antal hundar/kullar för att behöva det.

Kennelkonsulenterna kräver tillgång till mitt hem för kontroller. Det är bara myndigheter som har rätt att kräva och då välutbildad personal och under speciella omständigheter. Kennelkonsulenter är privatpersoner som representerar en hobbyorganisation. De har inte i mitt hem att göra.
De vill ju bara se valpmiljön. Dvs där valplådan är. De travar ju inte runt och synar varje rum så personligen har jag inget problem med det. Hundarna och pärmen med avtal kan man visa ute om man vill.
 
Så du tycker att om en uppfödare som missköter sig och mot all förmodan ändå släpper in kontrollanterna bara ska anmälas till LS, och ändå få stå kvar som registrerad uppfödare inom SKK under de månader det eventuellt tar för LS att komma fram til något slags beslut? Detta trots att de inte längre håller regelverkets standard? Låter trist för mig som valpköpare.
Du kommer väl själv hem till uppfödaren och har nog minst samma kompetens att se fel.
 
Sen kan man ju tycka att skk inte ska lägga sig i detta. Damen med frallorna borde väl kanske fått en varning om man nu verkligen trodde hon gått emot reglerna. Kennelkonsulenter borde vara olagliga. Att bli utslängd borde vara krav på brott.

Vet inte om du känner till JBs historia, den kommer nästa gång, den är intressant.
Hon med frallorna lånade inte bara ut sin hanhund till en utesluten person (vilket man säkert kan missa), hon försökte sen regga valparna under sitt kennelnamn vilket hon själv skriver ut på sin FB. Så jag tror inte hon är så oskyldig som hon vill hävda.
 
De vill ju bara se valpmiljön. Dvs där valplådan är. De travar ju inte runt och synar varje rum så personligen har jag inget problem med det. Hundarna och pärmen med avtal kan man visa ute om man vill.
Du har väl haft tur, eller är en sån där odräglig social kompetent person som kommer överens med alla. ;)

Det blir mkt jobbigare med lite socialt sandpapper.
 
Du kommer väl själv hem till uppfödaren och har nog minst samma kompetens att se fel.
Det tycker jag att jag har, men det tycker nog varenda valpköpare som kommer hem med en liten - och se vilket elände vi tampas med ändå när det kommer till smuggel och annat elände. Hellre en kontroll för mycket än en kontroll för lite.
 
De vill ju bara se valpmiljön. Dvs där valplådan är. De travar ju inte runt och synar varje rum så personligen har jag inget problem med det. Hundarna och pärmen med avtal kan man visa ute om man vill.
Med tanke på vad jag hört om hur de betett sig när uppfödare inte velat släppa in pga olämplig tidpunkt, så kan de ta sig i brasan vad gäller att se mitt valprum. Jag har inte skyldighet att vara hemma och släppa vad jag har för händerna för att tillmötesgå hobbypoliser.

"Har man inget att dölja borde man inte protestera mot övervakning" är en jävligt slippery slope att ge sig in i. Den som har rätt att kontrollera ska gå att ifrågasätta och klaga på. Vi kan JO-anmäla felaktig myndighetsutövning. Vad kan vi göra mot en kennelkonsulent som beter sig olämpligt?
 
Hon med frallorna lånade inte bara ut sin hanhund till en utesluten person (vilket man säkert kan missa), hon försökte sen regga valparna under sitt kennelnamn vilket hon själv skriver ut på sin FB. Så jag tror inte hon är så oskyldig som hon vill hävda.
Varför fortsätter hon inte avla frallor utanför skk då?
 
Du har väl haft tur, eller är en sån där odräglig social kompetent person som kommer överens med alla. ;)

Det blir mkt jobbigare med lite socialt sandpapper.
Sjukt dryg och onödig kommentar som ska hinta om mig som person :mad:
Om du försökte var lättsam och kul så misslyckades du.

Jag och varend uppfödare jag umgås med har nog haft tur och du verkar ha drabbats av alla orättvisor och hemska, inkompetenta människor.
 
Det tycker jag att jag har, men det tycker nog varenda valpköpare som kommer hem med en liten - och se vilket elände vi tampas med ändå när det kommer till smuggel och annat elände. Hellre en kontroll för mycket än en kontroll för lite.
Där har du ju problemet.
Tänk så här x sköter sig inte men försöker. X blir utesluten men inte anmäld till ls. X börjar med smuggelhundar och har korkade köpare så det tar flera år innan anmälan sker.
Inom skk har man delvis smartare kunder som kan anmäla till ls.
Jag tror faktiskt konsulterna kan förvärra situationen eftersom de underminerar ls och folk anmäler till skk istället
 
Sjukt dryg och onödig kommentar som ska hinta om mig som person :mad:
Om du försökte var lättsam och kul så misslyckades du.

Jag och varend uppfödare jag umgås med har nog haft tur och du verkar ha drabbats av alla orättvisor och hemska, inkompetenta människor.
Det var inte meningen att göra dig upprörd, men vi är ju några med annan erfarenhet i tråden. Olika lamdsändar kanske?
 
Med tanke på vad jag hört om hur de betett sig när uppfödare inte velat släppa in pga olämplig tidpunkt, så kan de ta sig i brasan vad gäller att se mitt valprum. Jag har inte skyldighet att vara hemma och släppa vad jag har för händerna för att tillmötesgå hobbypoliser.

"Har man inget att dölja borde man inte protestera mot övervakning" är en jävligt slippery slope att ge sig in i. Den som har rätt att kontrollera ska gå att ifrågasätta och klaga på. Vi kan JO-anmäla felaktig myndighetsutövning. Vad kan vi göra mot en kennelkonsulent som beter sig olämpligt?
Jag har inget svar på det eftersom jag inte känner mig övervakad eller besvärad av dem och jag tycker det är bra att uppfödare får oanmälda besök.
 
Där har du ju problemet.
Tänk så här x sköter sig inte men försöker. X blir utesluten men inte anmäld till ls. X börjar med smuggelhundar och har korkade köpare så det tar flera år innan anmälan sker.
Inom skk har man delvis smartare kunder som kan anmäla till ls.
Jag tror faktiskt konsulterna kan förvärra situationen eftersom de underminerar ls och folk anmäler till skk istället
Fast handlar det om djurskyddsärenden tvivlar jag verkligen inte på att SKK's kontrollanter anmäler till ls. Varför skulle de inte göra det?
Med tanke på hur sällan och sällsamt det är med oanmälda besök från länsstyrelsen ser jag inget ont i en extra kontroll.
 
Har aldrig haft problem med vare sig SKK eller kennelkonsulenter under mina 24 år som kennelaktiv. Inte ens när jag varit borta när de dykt upp har det blivit något problem.

Har ju iofs bara ringt berörd konsulent och meddelat vilka tider jag jobbar, sen får nån väl dyka upp precis när de vill. Jag har absolut noll och inget att bekymra mig för, vare sig det gäller hundarna, deras ute/inomhusmiljö eller pappersmässigt och ser heller inte deras existens och funktion som något av ondo..
 
Va? är det hans son som får jobbet? Det har jag missat!
Hoppsan. Inte jobbet som vd uppenbarligen, fel av mig, men Ulf Uddman är vd och Thomas Uddman är chef på en av SKKs avdelningar. Han tog över uppgifter från Ulf. Kan det vara några år sedan han presenterades i Hundsport?
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 676
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Av det jag läst mig till så ärvs det här problemet även(bara?) på mödernet. Vilket borde innebära att om man vill utrota problemet så...
Svar
12
· Visningar
1 666
Senast: skuggi
·
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
23 850
Senast: Asko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 157
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp