SKK granskas i Kalla Fakta (utbruten från Oseriös avel 2019)

Jag fattar inte, å ena sidan gör skk för lite för djurskyddet men man får inte heller kontrollera dem som är anslutna?
Hur ska du ha det?

Det är verkligen inget konstigt att man kontrollerar verksamhet som är ansluten till sig.
Hur ska man annars veta om verksamheten är okej och följer regelverket?
Man skickar dit LS som faktiskt kan göra något åt det,man får tom försvara sig innan dom dömer en pga att man inte vill ha brun tunga.
 
Jag har inget svar på det eftersom jag inte känner mig övervakad eller besvärad av dem och jag tycker det är bra att uppfödare får oanmälda besök.
Jag tar mer än gärna emot oanmälda besök, men då ska det vara av kompetent personal som faktiskt kan råda,ev berätta hur jag ska göra det bättre utan att sparka på mig eller blabla till hö o vä vilket oxå förkommit (gäller stockholms läns konsulenter)
 
Jag tar mer än gärna emot oanmälda besök, men då ska det vara av kompetent personal som faktiskt kan råda,ev berätta hur jag ska göra det bättre utan att sparka på mig eller blabla till hö o vä vilket oxå förkommit (gäller stockholms läns konsulenter)
Jag har upplevt de konsulenter som ploppat upp hos mig som sådana :)
Men som i allt så finns det ju bra och dåliga utövare.
 
Men LS kan man ju inte skicka INNAN man vet om det är ett problem?
LS hinner ju knappt med vad de ska i dagsläget, menar du att SKK ska ringa dem på uppfödare utan misstanke?
Dom åker inte ut till uppfödare pga misstanke,dom åker på rutin eller ska göra det vart 3e år, på anmälan eller om misstanke så tycker jag att dom ska skicka ls ja,för i det läget är skk tandlösa,det enda dom kan göra är att skriva om det i hundsport o ev stänga av/ge reg förbud/sparka ut en.
 
Men LS kan man ju inte skicka INNAN man vet om det är ett problem?
LS hinner ju knappt med vad de ska i dagsläget, menar du att SKK ska ringa dem på uppfödare utan misstanke?
Utan misstanke, vid ett uppbyggd system med register, veterinär och utan anmälning kanske man ska lita på folk. Det är ju ändå inte allt man kontrollerar, kanske inte ens det viktigaste. Dessutom har de ju inte kompetens för allt.
 
Dom åker inte ut till uppfödare pga misstanke,dom åker på rutin eller ska göra det vart 3e år, på anmälan eller om misstanke så tycker jag att dom ska skicka ls ja,för i det läget är skk tandlösa,det enda dom kan göra är att skriva om det i hundsport o ev stänga av/ge reg förbud/sparka ut en.
Ja, att man ska skicka LS vid misstanke tkr jag med - men jag tycker rutinkontroll är positivt.
 
Utan misstanke, vid ett uppbyggd system med register, veterinär och utan anmälning kanske man ska lita på folk. Det är ju ändå inte allt man kontrollerar, kanske inte ens det viktigaste. Dessutom har de ju inte kompetens för allt.
Det finns ju även SKK uppfödare som åkt dit hos LS med, så nej jag tycker nog inte man ska lita på folk bara sådär.
Jag önskar såklart att LS gjorde mer rutinkontroller med men har noll problem med att SKK kontrollerar sina medlemmar heller. Precis som ridsportförbunden kollar ansluta ridskolor liksom.
 
Sesca har ju sin tro och det är ju inte förbjudet att avla blandraser.
Jag tror dock det kommer bli en hel del inavel bland dessa nu när nya amatörer ska skrida till verket utan något som helst register att söka i när deras lilla tik eller hane uppnåt rätt ålde
Det är en anledning till de hemmagjorda stamtavlan som folk skrattar åt. Större uppfödare är noga och så finns de alternativa organisationerna. Jag lägger väldigt mycket tid på att reka. Pärla har ju inte så mycket släkt i Sverige så det är ju bra.
 
Så du utvärderar inte avkommorna ur din avel om de inte ska avlas på?
Hur menar du? har jag sålt en hund är det inte mitt beslut om den ska gå i avel, har inte behållit någon än. Däremot försöker jag få info om hunden och gärna träffa den ofta för att veta om det blev som det var tänkt.
 
Hur menar du? har jag sålt en hund är det inte mitt beslut om den ska gå i avel, har inte behållit någon än. Däremot försöker jag få info om hunden och gärna träffa den ofta för att veta om det blev som det var tänkt.
Alla seriösa uppfödare utvärderar avkommorna efter sina hundar för att veta att det som de sätter till världen är friskt. Detta kan väl knappast vara en nyhet om du innan har hållit på med avel?
Varför tror du att man utvärderar öht?
 
Alla seriösa uppfödare utvärderar avkommorna efter sina hundar för att veta att det som de sätter till världen är friskt. Detta kan väl knappast vara en nyhet om du innan har hållit på med avel?
Varför tror du att man utvärderar öht?
Ja, fast det var ju inte det jag skrev om då utan vilka råd jag ger valpköpare, trodde det blev missförstånd. Ja, jag utvärderar.
 
Ja, fast det var ju inte det jag skrev om då utan vilka råd jag ger valpköpare, trodde det blev missförstånd. Ja, jag utvärderar.
-Hur utvärderar du?
-Vilka tester görs?
-Hur kan dina potentiella kunder ta del av dessa?
-Du nämnde fullmakter innan, vem skriver dom? Vem får läsa dom? Var hittar man resultaten?
-Vad är det du DNA-testar?
-Vad har du för avelsstrategi?

Det vore väldigt intressant att veta hur detta "avelsarbete" går till när du säger att ditt arbete är seriösare än den större massans.
 
-Hur utvärderar du?
-Vilka tester görs?
-Hur kan dina potentiella kunder ta del av dessa?
-Du nämnde fullmakter innan, vem skriver dom? Vem får läsa dom? Var hittar man resultaten?
-Vad är det du DNA-testar?
-Vad har du för avelsstrategi?

Det vore väldigt intressant att veta hur detta "avelsarbete" går till när du säger att ditt arbete är seriösare än den större massans.
Detta är ot.
Jag har inte sagt att all skk är skit eller att alla andra är det, men jag gör vad jag kan och låter mina köpare ta del av allt detta. Däremot är det inte något jag känner att jag behöver bevisa för andra än kunder och berörda myndigheter.

Bla därför har jag ju valt att vara utanför skk. Det är ju så att det inte finns ngt facit på avel och du kommer troligen aldrig att tycka det jag gör är bra eller ens komma med konstruktiv kritik så varför ska jag redovisa.

En del av sakerna har jag redan svarat på leta om det är så viktigt.
 
Varför avlar du på cavalier från första början då? Pudeln är en relativt frisk ras förstår inte varför den ska blandas med en så sjuk ras som cavalier vad tillför det egentligen?
Svarade ju på det, jag har 1 individ jag tror på, men vet inte vad som händer när hon paras med en annan cavalier. Hanen har ju många spermier, det blir nog över till pudeldamerna (ja det var en godkänd skk hane, Cash is king)

Om folk ändå ska ha en kronprinses hund kan de väl få en genomtestad en.
 
Detta är ot.
Jag har inte sagt att all skk är skit eller att alla andra är det, men jag gör vad jag kan och låter mina köpare ta del av allt detta. Däremot är det inte något jag känner att jag behöver bevisa för andra än kunder och berörda myndigheter.

Bla därför har jag ju valt att vara utanför skk. Det är ju så att det inte finns ngt facit på avel och du kommer troligen aldrig att tycka det jag gör är bra eller ens komma med konstruktiv kritik så varför ska jag redovisa.

En del av sakerna har jag redan svarat på leta om det är så viktigt.
Det är precis det här som är kärnan.
Du anser att du inte behöver bevisa något.
Om alla skulle få göra som de kände för och ville utan kontroll så skulle det gå åt helvete med hälsa och mentalitet tillslut hos alla hundar när de efter tillräckligt många generationer blivit mixade hit och dit.

Det kontrollorgan vi har är inte perfekt men det fyller en viktig funktion. För tyvärr skulle det balla ur totalt utan det.
 
Det är precis det här som är kärnan.
Du anser att du inte behöver bevisa något.
Om alla skulle få göra som de kände för och ville utan kontroll så skulle det gå åt helvete med hälsa och mentalitet tillslut hos alla hundar när de efter tillräckligt många generationer blivit mixade hit och dit.

Det kontrollorgan vi har är inte perfekt men det fyller en viktig funktion. För tyvärr skulle det balla ur totalt utan det.
Fast det haltar ju lite eftersom det går att avla utanför skk också.

Vore det inte bättre att betala till LS för varje valp så de som har befogenheter och som man inte kan undvika kontrollerar.

Jag har inget mot myndigheter, bara självutnämnda kontrollfreak som oftast (typ alltid) har mindre utbildning än jag.
 
Fast det haltar ju lite eftersom det går att avla utanför skk också.

Vore det inte bättre att betala till LS för varje valp så de som har befogenheter och som man inte kan undvika kontrollerar.

Jag har inget mot myndigheter, bara självutnämnda kontrollfreak som oftast (typ alltid) har mindre utbildning än jag.

Jag fattar verkligen inte vad du anser att LS har med detta att göra?
Det är som att ringa ut en piketstyrka för en cykelstöld.

LS ska sköta vanvårdsfall och liknande och inget annat.
Kontrollanterna kollar ju mest att du håller dig till deras regler genom att kika lite på dina köpeavtal och andra papper som rör avtal och inköp av hundar.

Nu anser du att du kan en massa men alla gör inte det och då kan de tipsa. De går en utbildning för att bli konsulenter och de flesta har egen erfarenhet av uppfödning. Kanoners för nya uppfödare.

Men det är väl knappast pga kennelkonsulenter som du köksavlar?
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 742
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Av det jag läst mig till så ärvs det här problemet även(bara?) på mödernet. Vilket borde innebära att om man vill utrota problemet så...
Svar
12
· Visningar
1 690
Senast: skuggi
·
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 057
Senast: Asko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 207
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp