Sko först när hästen tappat skor?

M

MichaelaW

Hej, har precis köpt häst och har föräldrar med noll hästvana. Hade en "sköthäst" under sommaren som regelbundet (efter 6-7 veckor då man skall sko om) tappade någon sko vilket då ansågs vara självklart enligt mina föräldrar att sko om!

Har nu haft den här hästen i 7 veckor. Hästen i fråga var nyskodd när vi köpte honom (har inget minne av det själv, men föräldern sade det så whatever) men kan i såfall tänka mig att det kan röra sig om ytterligare 1 vecka.

Skorna är ruskigt nedslitna. Man ser knappast från sidan att han har skor, och ibland kan man faktiskt undra om han inte tappat någon förrän man ser "fästena" ovanifrån. Dem är också väldigt ojämt nedslitna och jag upplever att han "halkar" när vi går på asfalten samt att han mycket hellre väljer/drar åt sidan mot gräs/grus när vi rider ut vilket han inte gjorde i början. Kan vara en slump, men en i aktagelse i alla fall.

Föräldern anser att det finns INGEN anledning att sko om förrän hästen inte tappar en sko! Det har alltså gått 8 veckor sedan sist.
Jag har inga pengar själv och jag funderar nästan allvarligt på att gå och meja ner en av hans skor snart! :crazy: :confused:

Hjälp mig med argument, tack! Skall ev. visa denna tråden också för honom! =)
 
Sv: Sko först när hästen tappat skor?

Men gud va okunniga föräldrar. Det är självklart att hästen ska skos när den behöver det oavsett om den har tappat någon sko eller ej. Finns det ingen kunnig människa i din närhet som kan hjälpa dig med hästen eftersom att du inte har haft häst förut eller har jag uppfattat fel?
 
Sv: Sko först när hästen tappat skor?

Argument till okunniga föräldrar som förhoppningsvis vill väl:

Man skor inte om framförallt för att skorna blivit utslitna eller hästen tappat dem. Utan hovarna växer hela tiden, även med skor på. När hovarna växer förändras vinklarna i hästens ben. Jämför med om klacken på ens egna skor skulle bli några mm högre varje dag. Efter ett tag skulle det börja bli högklackat, och sen mer och mer högklackat. Då förändras vinkeln ända nerifrån ankeln upp i höften. Dessutom förutom detta så blev tån på skon längre och längre, detta skulle göra att man fick svårare och svårare att 'rulla över' - det läge när bara tårna är i marken. När tån blev för lång skulle man få börja lyfta benen annorlunda för det skulle dra så mycket i senor och muskler. Detta då PLUS att det blev mer och mer högklackat.

Exakt så blir det för hästen, sakta men säkert växer hoven, och det känns i benen för hästen, då vinklarna blir fel. Ofta så växer det heller inte helt jämnt, utan insidan blir lite högre än utsidan, eller tvärtom. Det ger också snedbelastning och felaktiga vinklar i benet.

Går man med fel vinklar hela tiden kommer senor, leder och muskler ta stryk. På en häst som väger flera hundra kilo, sover stående och ligger ner och helt avlastar benen enbart en kort stund per dag blir detta väldigt märkbart. Jämför med om man de där skorna jag talade om skulle tvingas stå hela dagen, och gå ganska mycket. Inte så sitta, och bara ligga en kort stund. Man skulle få ont i ryggen och musklerna osv.

När leder, senor och ligament tar stryk så räcker det inte med att sko om för att fixa detta, utan det kan krävas veterinärvård. Dyr sådan. Om det upprepas hela tiden riskerar man att få permanenta problem som innebär att hästen aldrig blir bra.

Normalt skointervall är ca 6 - 7 veckor, sen måste skorna tas av, hästen verkas och sko om. Vissa hästar har hovar som växer fortare och måste skos om oftare, andra kan gå lite längre. Mer än 8 v är inte så vanligt. Hovslagaren kan ge råd om lämpligt intervall för just den hästen. Även när man skor om så ska det finnas utlägg kvar av skon, dvs skon ska gå lite utanför hoven på sidorna, absolut minimum 'kant i kant'. Om hoven sticker utanför skon på sidorna har det gått för länge, oavsett hur många veckor det var sen sist. Det kan man kika efter själv.

Vissa hästar sliter ner sina skor fortare än andra, så att man därför måste sko om oftare. Andra tappar sina skor om de går längre än X veckor. Dessutom är det vanligare att hovarna växer fortare - och man måste sko om oftare - på vår-sommar-höst jmf med vintern.

/Alexandra, som har 6-7 v intervall vintertid och 4-5 veckorsintervall sommartid, för både oskodda och skodda, det är ingen skillnad.
 
Sv: Sko först när hästen tappat skor?

Hej, har precis köpt häst och har föräldrar med noll hästvana. Hade en "sköthäst" under sommaren som regelbundet (efter 6-7 veckor då man skall sko om) tappade någon sko vilket då ansågs vara självklart enligt mina föräldrar att sko om!

Har nu haft den här hästen i 7 veckor. Hästen i fråga var nyskodd när vi köpte honom (har inget minne av det själv, men föräldern sade det så whatever) men kan i såfall tänka mig att det kan röra sig om ytterligare 1 vecka.

Skorna är ruskigt nedslitna. Man ser knappast från sidan att han har skor, och ibland kan man faktiskt undra om han inte tappat någon förrän man ser "fästena" ovanifrån. Dem är också väldigt ojämt nedslitna och jag upplever att han "halkar" när vi går på asfalten samt att han mycket hellre väljer/drar åt sidan mot gräs/grus när vi rider ut vilket han inte gjorde i början. Kan vara en slump, men en i aktagelse i alla fall.

Föräldern anser att det finns INGEN anledning att sko om förrän hästen inte tappar en sko! Det har alltså gått 8 veckor sedan sist.
Jag har inga pengar själv och jag funderar nästan allvarligt på att gå och meja ner en av hans skor snart! :crazy: :confused:

Hjälp mig med argument, tack! Skall ev. visa denna tråden också för honom! =)

Till föräldrarna: Huga! De absolut mest grundläggande skötselkraven för en häst är inte svårt att läsa sig till. Ert barn har säkert en bok om hästens ABC och där står troligtvis tidigt i boken att en häst ska verkas/skos var sjätte till var åttonde vecka. Detta oavsett om skorna ramlar av eller ej. Ni sparar inga pengar på att snåla in på skoning (se inlägg ovan). När man köper/lånar en häst till sitt barn måste man räkna med att läsa på lite själv också, för det är föräldrarna som är ytterst ansvariga för hästens väl och ve oavsett om de kan något om hästar eller ej så länge som barnet är under 18 år. Om det inte finns någon ABC-bok om hästar hemma i bokhyllan så finns såna att köpa för en billig peng. Det kan ju till och med vara roligt att engagera sig i sitt barns intresse genom att försöka utöka sin egen kunskap. Välkomna till hästvärlden!

// Också mamma med ridande barn
 
Sv: Sko först när hästen tappat skor?

Det brukar vara så att vuxna lyssnar på vuxna, särskilt då utbildade såna.

Så föreslå att ni tar ut hovis, så får föräldrarna vara med, så får hovis avgöra om det är dags att sko, visa och förklara för föräldrarna varför och när man bör sko om.

De kommer säkert vara skeptiska till "fakta" från bukefalos, för här vet man ju inte vem som svarat och vad de kan.

Lycka till!
 
Sv: Sko först när hästen tappat skor?

Nu har du redan fått bra svar, så jag vill bara ge ett tänkvärt exempel från min egen verklighet.

Sedan jag flyttade hit för 6 år sedan och började anlita just denna hovslagare så har jag haft en enda (1 st) tappsko på mina hästar, och den ramlade av 4-5 veckor efter att hästen skotts.

Ett riktigt dåligt mått på när det är dags att sko om, alltså.

Se dessutom till att få en tid bokad till nästa gång när hovis ändå är ute, att ringa själv "när det är dags" blir inte alltid så bra i längden, speciellt inte om man är lite osäker på hur det ska se ut.

Har det börjat gå liiite för lång tid går det rätt så snabbt (några dagar) över gränsen med invuxna skor, trasiga hovar och tappade skor.

Tänk också på att det inte alls är bra att skorna faller av, hovarna blir ofta lite trasiga i kanterna och ibland följer ganska stora bitar av hoven med, vilket kan göra det svårt att verka till hoven bra och fästa nya skor.
 
Sv: Sko först när hästen tappat skor?

Tänk också på att det inte alls är bra att skorna faller av, hovarna blir ofta lite trasiga i kanterna och ibland följer ganska stora bitar av hoven med, vilket kan göra det svårt att verka till hoven bra och fästa nya skor.

till ts

Man ska sko innan hästen tappar skor. Annars blir de som ovanstående säger.

Min häst hade en period där han tappade skor varannan vecka och tillslut var det jätte svårt att få på skorna igen eftersom det knappt fanns något plats att spika.

Så nu skos den hästen oftare bara för att han inte ska hinna tappa skon.
 
Sv: Sko först när hästen tappat skor?

Varför ska jag ha hjälp med hästen? :confused:
Eller menar du i att snacka med mina föräldrar..?
 
Sv: Sko först när hästen tappat skor?

Var det inte din första häst? Eftersom att dina föräldrar inte verkar veta hur man gör och det verkar som att det är dom som bestämmer över hästen eller? Så kan det vara bra om man har någon med mer erfarenhet som kan hjälpa en lite tills dina föräldrar förstår hur man ska göra. En vuxen lyssnar oftast bättre på en annan erfaren vuxen.
 
Sv: Sko först när hästen tappat skor?

det är en jättebra idé att ta hjälp av en kunnig vuxen. fastän jag är 25 år och har hållt på länge med hästar så lyssnar oftast inte min pappa på mej förrän min tränare har bekräftat att så är det. pappa åker alltid med på träning och tävling och han har sina teorirer om varför det går si eller så och jag säger som det är, men han ger sig inte förrän min tränare har förklarat det jag redan har sagt. pappa hjälper mej med hästarna och jag har många gånger även fått ha andra än min tränare att tala om att så här är det. men det har blivit bättre med åren :laugh: så det finns hopp
 
Sv: Sko först när hästen tappat skor?

Det är så tråkigt men du är inte ensam...

Har stött på flera hästar och ponnier som blivit lidande för att deras ägares (barnens) föräldrar tyckt att saker och ting kostar alldeles för mycket pengar. Det kan röra sig om allt från skoningar som i detta fall till brist på strö, veterinärvård odyl.

Tänk om ändå alla föräldrar kunde vara mer medvetna om vilka kostnader det medför i att ha häst och vad det egentligen krävs och behövs för att hålla sin häst kry och välmående.

Ridsportsförbundet kanske kan starta någon " - Hjälp, mitt barns ska bli med häst" kurs
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 596
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 361
Senast: lil-sis
·
Hästvård Min hovslagare tror jag är galen, förut hade jag en häst som jag var tvungen att ta bort 1 december -08, ett litet sto...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 195
Senast: Jaxonmaxon
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 346
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp