Sköta om sin transport?

U

Uddi

Ni som har hästsläp, hur sköter ni om dem? Vad gör ni, hur ofta, vad gör ni själva respektive låter verkstaden göra etc?

Nu menar jag alltså förebyggande underhåll, inte reparationer!

Och vad anser ni är allra viktigast, ur säkerhetshänseende?
 
Oljar in den med träolja! Spola rent med högtryckstvätt nån gång om året och olja in den. En träfärgad transport blir som ny. Lyft ur mattan och gör rent golvet (om du har trägolv dvs).

Annars är jag rätt slarvig och brukar inte fixa med den om det inte är nåt uppenbart fel eller om den trasslar vid besiktning.
 
Jag spolar rent min transport invändigt efter varje gång den är använd, har väl hänt nån gång då jag bara sopat den ren. En gång om året tvättas den och vaxas. Har den blivit skitig utvändigt spolas den av efter resans slut. Har min transport i inomhus förvaring så den hålls fräsch.

Jag tycker väl att man ska hålla golvet rent och även kolla under mattan mellan åt samt att ljuset och att bromsljuset och blinkers fungerar. Även att ventilationen kollas mellanåt. :)
 
Jag brukar storstäda på sommaren, tar ut mellanvägg, tar bort mittstolpen och mattan innan jag högtrycktvättar, vid behov använder jag ett rengöringsmedel som löser upp fett mm. Normal städning efter varje transport = att noga sopa ut gödsel och spån, extra noga i kanten på mattan, så att inget blött ligger kvar som får golvet att ruttna. När jag byter däck vår&höst kollar jag bromsarna och använder alltid kopparpasta på bultarna, så att de ej bränner fast. Kopparpastan går också bra till klämhylsan för stödhjulet. Fettar in den gängade stången i stödhjulet på sommaren kollar även upp att dragstångens nipplar är infettade. Det blir billigare att göra allt detta innan något kärvar och känslan av att veta att transporten ALLTID är helt OK innan man lastar pållen är :love: Lycka till med pysslandet !
 
Glömde att skriva att jag lämnar in min transport på service 1 ggr/året så att bromsar o dyl. kollas över.
 
Hej, hoppas jag får haka på.
Undrar vad man lämpligen vaxar med, bilvax? båtvax?
Tar du även träsidorna eller bara glasfibertoppen?
Undrar /nocke
 
Förebyggande; eftersom min häst ALLTID kissar i transporten brukar jag ställa in en bom under mattan så att det får torka ordentligt
:D
 
Ja absolut, och golvet också. Har bara oljat träfärgade transporter så jag vet inte hur bra det funkar på lackade. Har använt båtvax till taket.
 
Krafsade fram beskrivningen på min gamla transport, den har ju visserligen vit utsida men invändigt brun plywood och den börjar se lite torr ut. Träolja minsann, ska omedelbart införskaffas! Något märke du rekommenderar? :D

/Jane
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 527
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 100
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 091
Senast: warg
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp