Skolavslutning i kyrkan, äntligen!

Ja. Mina barn får inte gå in i svenska kyrkor. De är det ni kallar svenska tippar jag på. Är det så svårt att inse att det är förlegat med predikningar i skolan? Oavsett tidpunkt på året?
Får dom gå in i moskeer och synagoger? Hur kan man förbjuda barn att gå in i en byggnad?
Opps såg att du redan svarat.
 
Ja. Mina barn får inte gå in i svenska kyrkor. De är det ni kallar svenska tippar jag på. Är det så svårt att inse att det är förlegat med predikningar i skolan? Oavsett tidpunkt på året?
Det predikas inte i den svenska skolan idag finns till och med lag på det.
Tycker det är tråkigt att ta bort en sådan upplevelse från sina barn att de inte ens får besöka en kyrka och åtminstone själva känna efter. Men ja alla har väl sina anledningar.

Edit: såg nu att du gjort ett undantag i Jerusalem :up:
 
Får dom gå in i moskeer och synagoger? Hur kan man förbjuda barn att gå in i en byggnad?
Opps såg att du redan svarat.
Förbjuda och förbjuda. Det hör inte hemma annat än i studiesyfte. Tycker jag. Jag är varken ateist eller så är med i två samfund till och med, det är inte barnen och vi har inte ens döpt dem utan de får välja själva när de blir äldre.
Det predikas inte i den svenska skolan idag finns till och med lag på det.
Tycker det är tråkigt att ta bort en sådan upplevelse från sina barn att de inte ens får besöka en kyrka och åtminstone själva känna efter. Men ja alla har väl sina anledningar.

Edit: såg nu att du gjort ett undantag i Jerusalem :up:
Fel person att säga det till med tanke på att både judendom, kristendom och islam liksom långa perioder i muslimska och judiska länder finns nära sammankopplat i släkten via mitt jobb och bonusföräldrar. Mina barn har nog sett mer religion och har genom det en större förståelse för andra människors tro genom vad de har sett än de flesta i den här tråden. Men avslutning etc i kyrkan skulle jag vägra (det är få kyrkor som skulle låna ut lokaler utan att få sprida sitt budskap).
 
@Cambrie Jaha, du pratar Malta igen. Då är jag med :up:.

Att det finns vansinniga kyrkor i världen är vi helt överens om. Jag trodde tråden handlade om Sverige och Svenska kyrkan (som nog är den enda kyrkan man håller skolavslutningar i).
 
Förbjuda och förbjuda. Det hör inte hemma annat än i studiesyfte. Tycker jag. Jag är varken ateist eller så är med i två samfund till och med, det är inte barnen och vi har inte ens döpt dem utan de får välja själva när de blir äldre.
Fel person att säga det till med tanke på att både judendom, kristendom och islam liksom långa perioder i muslimska och judiska länder finns nära sammankopplat i släkten via mitt jobb och bonusföräldrar. Mina barn har nog sett mer religion och har genom det en större förståelse för andra människors tro genom vad de har sett än de flesta i den här tråden. Men avslutning etc i kyrkan skulle jag vägra (det är få kyrkor som skulle låna ut lokaler utan att få sprida sitt budskap).
Ok! Med tanke på dina tidigare poster lät det som att dina barn inte fick besöka en kyrka
 
Ok! Med tanke på dina tidigare poster lät det som att dina barn inte fick besöka en kyrka
Undrar varför ;).
Mina barn får inte gå in i svenska kyrkor.
Ser ingen anledning till att de ska besöka en kyrka
Inte ens min man som är fanatisk ateist (och typ självantänder när han går in i kyrkor) skulle förbjuda sina (hypotetiska) barn från att gå in i en kyrka. Tänk vad de missar då! I både historia och kultur. Historia och kultur finns ju liksom inte bara i kyrkor i Jerusalem.
 
Skolgårdarna blir bara mindre och mindre. Men ja de får stå på parkeringen om inte annat ;)
Ja, alltså jag har ju svårt att se att det är svårt att hitta alternativ till kyrkan om det handlar om plats. En skolgård måste ju inte vara stor, får eleverna plats att ha rast och leka får eleverna också högst troligt plats att stå still/sitta på samma yta.
 
@Cambrie Jaha, du pratar Malta igen. Då är jag med :up:.

Att det finns vansinniga kyrkor i världen är vi helt överens om. Jag trodde tråden handlade om Sverige och Svenska kyrkan (som nog är den enda kyrkan man håller skolavslutningar i).
Jag tvivlar på det (den svenska kyrkan idag har varken mer eller mindre befogenheter i Sverige än någon annan kyrka. I Sveriges kristna råd är ett 30-tal samfund med inkl Svenska kyrkan, men svenska kyrkan är idag som en frikyrka eftersom vi är skilda från staten (barn blir inte heller automatiskt medlem). Jag har hört skolor tidigare som lånat lokaler av pingstkyrkan, missionskyrkan och metodistkyrkan. Så jag tror inte alls det varit så ovanligt med skolavslutning i andra samfund. Lika fel det givetvis.
 
Undrar varför ;).


Inte ens min man som är fanatisk ateist (och typ självantänder när han går in i kyrkor) skulle förbjuda sina (hypotetiska) barn från att gå in i en kyrka. Tänk vad de missar då! I både historia och kultur. Historia och kultur finns ju liksom inte bara i kyrkor i Jerusalem.
Tror nog mina barn är bättre på religion än din man...
 
Så jag tror inte alls det varit så ovanligt med skolavslutning i andra samfund
Det tror jag, tills jag ser några som helst bevis om motsatsen. Framförallt så är jag tämligen säker att skolavslutningar inte hålls i kyrkor där menstruerande kvinnor är portförbjudna.
 
Framför allt funderar jag på vilka barn som älskar att sitta av avslutningen i en kyrka? När jag var liten var det ju typ dötråkigt och nåt vi behövde lida igenom innan vi fick gå på sommarlov. Inte tusan tyckte nån det var kul. Året vi hade avslutningen på skolgården hade vi bra mycket roligare, för då kunde vi prata och skratta också.

Det här med kyrkor verkar ju vara en fix idé från vuxna, som jag har svårt att tro älskade att sitta i kyrkan och lyssna på en präst som 10-åringar? Var är barnens protester, eller handlar det inte om dem?
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har ganska stor förståelse för att kyrkan tycker att det känns litet snullet att huset duger men inte budskapet, att...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 221
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp