Skolavslutning

Håller med! De som tycker att alla ska tryckas ner till sämre medelmåttor (för att inte kränka någon) borde ju tänka på att livet faktiskt inte är rättvist sedan heller och om man inte börjar redan i skolan kommer det bli en chockartad upplevelse för barnen när de kommer ut i arbetslivet (eller universitetet).

Fast är det orättvist att den som presterar får en belöning av något slag?

Det viktiga här är väl inte att vänja sig vid att livet är orättvist (det hoppas jag man aldrig vänjer sig vid, hur ska vi nånsin kunna komma tillrätta med orättvisor om alla får lära sig att de inte är något problem??), utan att belöna ambitioner och hårt arbete. Att det är bra att ta sina studier på allvar, och inte bara kravla sig igenom med minsta möjliga insats.

• Gilla
Reactions: Sar

Det viktiga här är väl inte att vänja sig vid att livet är orättvist (det hoppas jag man aldrig vänjer sig vid, hur ska vi nånsin kunna komma tillrätta med orättvisor om alla får lära sig att de inte är något problem??), utan att belöna ambitioner och hårt arbete. Att det är bra att ta sina studier på allvar, och inte bara kravla sig igenom med minsta möjliga insats.
Hur vet man vem som har jobbat hårdast?

Nej, jag tycker ju inte det men uppenbarligen tycker många i denna tråd att det är fel att premiera de som presterar för då kan de som inte presterar bli ledsna och kränkta och då tycker jag att "välkommen till verkligheten". De allra flesta måste ända kämpa på ett eller annat sätt för att nå dessa prestationer. En del har talang ja men oftast slår faktiskt motivation talangen men motivation kommer inte alltid av sig självt.

Genom att bara låta alla glida igenom skolan utan att på något sätt stimulera till bättre prestationer stjälper man barnen för det är få som senare i livet kommer någonstans bara genom ren skär intelligens - de flesta måste kämpa mer eller mindre hårt och vara flitiga om de vill komma någonvart och då anser ju jag att det är bra om grunden lagts redan tidigt. "Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli" helt enkelt.

Vad jag menar med att livet är orättvist är att det kommer alltid vara så att vissa har lättare för sig än andra - det ska inte vara ett skäl till att vi sänker oss till den nivån som passar de med lägst begåvning eller vilja utan tvärtom - genom att höja kraven och ge morötter så stimulerar man förhoppningsvis även de som har svårare för sig att höja sig.

• Gilla
Reactions: Sar
Att göra en tävling av betygen låter för mig helt främmande och jag kan inte se något positivt av det alls. Betygen är kvittot på vad man presterat i skolan (om än väldigt trubbigt).

Förhoppningsvis så är lärarna med genom hela skoltiden och inte bara på provdagarna.
Fast det är de ju inte? Hur i hel friden ska de kunna det? Och hur ska de kunna veta vem som kämpar mest hemma? Att man får full poäng eller noll poäng säger egentligen inget om hur hårt man kämpat. Min kompis skrev stor tenta i historia utan att ha varit på en enda lektion eller ens skaffat litteratur. Dessutom var hon hög som ett hus. Full poäng. Jag var med på lektioner, pluggade och kämpade och fick snäppet över underkänt.

Och kränkt känner jag mig inte, jag ser helt enkelt ingen vits med systemet. Det hjälper lika mycket som det stjälper.

Hur vet man vem som har jobbat hårdast?

Nej, alla prestationer går ju inte att mäta. Men när man har ett mått eller en bedömning så går det ju att se vilka som presterar bättre. Och det är ju vanligen de som har både begåvning, flit och ambitioner.

Jag tycker inte att det bara är viktigt att jobba hårt, att resultatet inte spelar roll, men de som presterar bäst är oftast de som jobbat hårt under lång tid. Jobbar man hårt lär man sig mer, och då presterar man bättre.

Fast det är de ju inte? Hur i hel friden ska de kunna det? Och hur ska de kunna veta vem som kämpar mest hemma? Att man får full poäng eller noll poäng säger egentligen inget om hur hårt man kämpat. Min kompis skrev stor tenta i historia utan att ha varit på en enda lektion eller ens skaffat litteratur. Dessutom var hon hög som ett hus. Full poäng. Jag var med på lektioner, pluggade och kämpade och fick snäppet över underkänt.

Och kränkt känner jag mig inte, jag ser helt enkelt ingen vits med systemet. Det hjälper lika mycket som det stjälper.

Men då är det ju en dålig tenta. Om hon inte kunde nånting öht, hur kunde hon spika tentan? Vad var det för konstiga frågor?

Jag lovar att om hon fortsätter så i tio år, aldrig vara med, aldrig öppna en bok, ständigt påtänd, så finns det inte en chans att hon på sikt ligger på topp med prestationer. Det kommer finnas andra som har samma begåvning, läser böckerna, går på lektionerna, och inte röker på, och de kommer klå henne med hästlängder vad det lider.

Att göra en tävling av betygen låter för mig helt främmande och jag kan inte se något positivt av det alls. Betygen är kvittot på vad man presterat i skolan (om än väldigt trubbigt).

Fast det handlar inte om en tävling. Det handlar om att uppmärksamma bra resultat, bra arbetsinsatser och engagemang i skolans arbete. Att göra det vid en avslutning är en liten del av det uppmärksammandet som behövs. Det behövs mycket mer, kontinuerligt, men alla delar bidrar för att tydligt visa upp förebilder.

Fast det handlar inte om en tävling. Det handlar om att uppmärksamma bra resultat, bra arbetsinsatser och engagemang i skolans arbete. Att göra det vid en avslutning är en liten del av det uppmärksammandet som behövs. Det behövs mycket mer, kontinuerligt, men alla delar bidrar för att tydligt visa upp förebilder.
Jag har inte hängt med i tråden men en grej måste jag fråga:

Jag tror mig ha sett att du återkommer till förebilder hela tiden. Tror du verkligen att det hjälper andra att se att någon de redan vet är duktig också får en utmärkelse för det? Och tror du att den som får priset givet vill vara en förebild i skolarbete?

Jag har inte hängt med i tråden men en grej måste jag fråga:

Jag tror mig ha sett att du återkommer till förebilder hela tiden. Tror du verkligen att det hjälper andra att se att någon de redan vet är duktig också får en utmärkelse för det? Och tror du att den som får priset givet vill vara en förebild i skolarbete?

Ja, jag tror att det är viktigt att skolan visar vad man tycker är ett bra beteende i skolan och vilka engagemang för skolan man uppskattar. Tydligt, kontinuerligt och ofta.

Ja, jag tror att det är viktigt att skolan visar vad man tycker är ett bra beteende i skolan och vilka engagemang för skolan man uppskattar. Tydligt, kontinuerligt och ofta.
Men det gör de väl dagligen? Eller rättare sagt, kan någon ha missat att goda studieresultat är önskvärt?

Men det gör de väl dagligen? Eller rättare sagt, kan någon ha missat att goda studieresultat är önskvärt?

Det korta svaret (för att inte behöva kopiera in ett tidigare inlägg) är ja. Kunskapsutveckling och prestationer inom skolan av elever uppmärksammas på tok för dåligt och det är andra förebilder som dominerar skolungdomars vardag.

Det korta svaret (för att inte behöva kopiera in ett tidigare inlägg) är ja. Kunskapsutveckling och prestationer inom skolan av elever uppmärksammas på tok för dåligt och det är andra förebilder som dominerar skolungdomars vardag.
Men hur tror du att de här förebilderna hjälper? Får de andra att kämpa hårdare för att de också vill stå där uppe? För mig låter det som väldigt förenklade samband.

Presterar man inte toppen i skolan så tror jag inte att det beror på att man inte förstått att det är eftersträvansvärt.

Men hur tror du att de här förebilderna hjälper? Får de andra att kämpa hårdare för att de också vill stå där uppe? För mig låter det som väldigt förenklade samband.

Presterar man inte toppen i skolan så tror jag inte att det beror på att man inte förstått att det är eftersträvansvärt.

Jag tror som sagt att man har fattat att det i princip är en bra grej, men inte egentligen särskilt nödvändigt. Ungefär som att det skulle vara en bra grej att vara smal och supervältränad, men det är ju inget måste precis. Det går bra ändå. Och det finns ju så mycket annat som känns viktigare att ägna sig åt än studierna.

Ja, väldigt många. Alla har nog hört det, men väldigt många tar det inte direkt på allvar. Utan mer, visst, jag vet att bra betyg är viktigt, men samtidigt, orka plugga? När man kan göra annat? Det är inte så viktigt, det löser sig nog ändå.
Och då tror att du pris till bästa elev kan få dem att resonera annorlunda?

Ja, som en liten del av ett medvetet arbete att uppmärksamma goda resultat, goda prestationer och ett positivt engagemang i skolans arbete.
Ok, då tror vi olika. Själv tror jag mer på reaktioner som "jaha, att hen är plugghäst var väl inget nytt" eller alla möjliga varianter på "kul för hen men själv kommer jag aldrig att komma dit". Jag tror att det är andra saker än priser som motiverar elever. De behöver rätt förutsättningar hemifrån, en lugn skolmiljö - och motiverade lärare.

Inte för att de vill stå där uppe, för det gäller kanske bara 1 av 100.

Men för att visa att det finns en väg att nå bra resultat. Ett beteende att ta efter. En väg som visar på något annat än att strula sig igenom skolan och förstöra för alla andra. Förebilder och uppmärksammande av det skolan elever tycker gör bra. Det är självklart inte tillräckligt med en prisutdelning/uppmärksammande vid avslutningen, det är bara en liten del av det som behövs.

Observera att jag inte tycker att studieresultat är det enda som bör uppmärksammas. Andra engagemang i skolans arbete är också viktiga och ska uppmärksammas.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 584
Senast: Badger
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 654
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 664
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka