Skollunchen vi minns

Va?!? Så utomordentligt dålig pedagogik!

Vi gjorde ungefär motsvarande på ett konfirmationsläger men skillnaden var att 1: orna fick lite glass och vi övriga en mugg kokt ris. De som åt glassen var hungrigast den kvällen. Som en engångsföreteelse så är det väl ingen direkt dålig pedagogik men det ska ju inte bara innehålla matdelen utan mer kunskaper om skillnaden/orättvisor i världen. Ingen far illa av att gå hungrig några timmar.
Ja, jag tänker att en av de viktigaste lärdomarna där är just att det är en lott som är avgörande. Man väljer liksom inte om man råkar födas här eller i Sudan, det kunde lika gärna vara en själv.
 
På låg- och mellanstadiet åt vi på äldreboendet som låg bredvid. Vår och de äldres matsalar skiljdes åt med glasrutor. Jag har sådana men för livet från den tiden. Bara att sitta och titta på vissa gamlingar som hade problem att äta gjorde att aptiten sjönk.

Maten var också väldigt dålig och det var sällan jag ville äta. Knäckebröd med smör och salt, grillkrydda eller aromatkrydda var det enda jag fick i mig de flesta dagarna 🙈. Potatisen försökte man dränka i smör och salt för att kunna tvinga i sig. Men lärarna vägrade låta en gå ut på rast innan man ätit upp. De satt och försökte tvinga i oss maten. Detta resulterade i att lunchrast i stort sett aldrig tillhörde min skoltid. När det var dags för lektionerna igen fick man till slut slänga.

De äldre fick också bättre mat än vi. De fick pannkakor efter ärtsoppa och fläsk till potatisbullar exempelvis. De fick även efterrätt och mjukt bröd.

Vi hade alltid ransonerat. Såhär i efterhand kan jag tycka att 6 köttbullar känns lite väl snålt för en växande kille som går i sexan.

Jag bytte skola i sexan och den nya skolan hade mycket bättre mat! Dessutom alltid fil och flingor som backup om man inte gillade maten. Väldigt uppskattat! Sedan dess har maten oftast funkat i skolan. Idag äter jag ibland i skolmatsalen bredvid jobbet och tycker oftast det är jättegott! De har alltid två rätter att välja på och mycket bättre sallad än när jag växte upp.

Panerade fisken och köttfärssåsen var två av mina favoriter 😋.
 
På låg- och mellanstadiet åt vi på äldreboendet som låg bredvid. Vår och de äldres matsalar skiljdes åt med glasrutor. Jag har sådana men för livet från den tiden. Bara att sitta och titta på vissa gamlingar som hade problem att äta gjorde att aptiten sjönk.

Maten var också väldigt dålig och det var sällan jag ville äta. Knäckebröd med smör och salt, grillkrydda eller aromatkrydda var det enda jag fick i mig de flesta dagarna 🙈. Potatisen försökte man dränka i smör och salt för att kunna tvinga i sig. Men lärarna vägrade låta en gå ut på rast innan man ätit upp. De satt och försökte tvinga i oss maten. Detta resulterade i att lunchrast i stort sett aldrig tillhörde min skoltid. När det var dags för lektionerna igen fick man till slut slänga.

De äldre fick också bättre mat än vi. De fick pannkakor efter ärtsoppa och fläsk till potatisbullar exempelvis. De fick även efterrätt och mjukt bröd.

Vi hade alltid ransonerat. Såhär i efterhand kan jag tycka att 6 köttbullar känns lite väl snålt för en växande kille som går i sexan.

Jag bytte skola i sexan och den nya skolan hade mycket bättre mat! Dessutom alltid fil och flingor som backup om man inte gillade maten. Väldigt uppskattat! Sedan dess har maten oftast funkat i skolan. Idag äter jag ibland i skolmatsalen bredvid jobbet och tycker oftast det är jättegott! De har alltid två rätter att välja på och mycket bättre sallad än när jag växte upp.

Panerade fisken och köttfärssåsen var två av mina favoriter 😋.
Vilken usel pedagogik att lära ar att ni var mindre värda än pensionärerna. Hade ni ätit tillsammans och lärt känna de äldre istället för att avundsjukt titta på när de åt bättre mat skulle upplevelsen knnat bli riktigt fin istället.
 
Vilken usel pedagogik att lära ar att ni var mindre värda än pensionärerna. Hade ni ätit tillsammans och lärt känna de äldre istället för att avundsjukt titta på när de åt bättre mat skulle upplevelsen knnat bli riktigt fin istället.
Ja, men verkligen. Nu blev det lite djurparkssyndrom på något sätt 😑.

Maten kändes också mer anpassad till dem än till oss. Vi fick aldrig några nymodigheter utan istället mycket äldre husmanskost, typ isterband, rotmos, dillkött osv. Ingen av oss 90-talister åt sånt hemmavid.
 
Åh det där med anvisade platser låter ju toppen. Det skulle ha underlättat massor för mig i skolan.:love:

Vet inte hur många gånger det uppstod att jag gick dit samtidigt som några i klassen med planen att jag kunde sitta bredvid för att slippa sitta själv när kompisen var borta. Slutade oftast med att det inte fanns plats kvar för mig så jag fick sitta ensam vid ett annat bord. Självklart var det ingen som erbjöd mig sällskap heller...:cautious:
Det tycker jag borde vara standard både i klassrum, matsal och gymnastiken.
 
Skolmaten var inte världens bästa när jag var liten. Inte ens pannkakorna var populära, de var oftast brända och mer som skorpor alternativt inte ens värmda och frusna i mitten, geggiga.
I bland smakade saker lite härsket.
Det bästa var nästan när vi fick potatisar. Även om de var förkokta och bara värmda kunde man då ta ett gäng, skala av den yttersta gummiaktiga hinnan, mosa det, och hälla på medhavd salt och lite mjölk (om det fanns mjölk, annars vatten) så blev det nästan som potatismos.

Det roligaste minnet är från när vi hade nordisk mytologi tema. Då fick vi en dag välja mellan Odens Korv och Tors Bollar :wtf::D
 
Ja, men verkligen. Nu blev det lite djurparkssyndrom på något sätt 😑.

Maten kändes också mer anpassad till dem än till oss. Vi fick aldrig några nymodigheter utan istället mycket äldre husmanskost, typ isterband, rotmos, dillkött osv. Ingen av oss 90-talister åt sånt hemmavid.
Inget fel i den maten, men det är det inte i att pensionärer får pasta, hamburgare och kebab heller. Ja tittar man avundsjukt på så blir det ordentlig distans och men till skillnad från djurparken så är det kanske inte positiva känslor utan en önskan att hitta fel på de som får vad man vill ha.
 
Skolmaten var inte världens bästa när jag var liten. Inte ens pannkakorna var populära, de var oftast brända och mer som skorpor alternativt inte ens värmda och frusna i mitten, geggiga.
I bland smakade saker lite härsket.
Det bästa var nästan när vi fick potatisar. Även om de var förkokta och bara värmda kunde man då ta ett gäng, skala av den yttersta gummiaktiga hinnan, mosa det, och hälla på medhavd salt och lite mjölk (om det fanns mjölk, annars vatten) så blev det nästan som potatismos.

Det roligaste minnet är från när vi hade nordisk mytologi tema. Då fick vi en dag välja mellan Odens Korv och Tors Bollar :wtf::D

Åh fy vad jag skrattar här nu! :rofl::rofl::rofl:

Men lite visset att de inte hade Frejas Bröd :angel: Det känns ju som att det passat in bra på temat :sneaky:
 
Gillade vår skolmat! Favoriterna var nog panerad fisk, Sussies köttfärsgryta, pannkaka (både tunna och ungs), fisk bonjour och säkert nått mer som jag glömt.

Det jag inte gillade var korv i alla dess former och fiskburgare.
 
Jag minns en gång när man fick dra en lott innan lunch. På lotten stod en etta, tvåa eller trea. De som fick en etta fick sitta med dukar riktigt porslin och äta potatisgratäng och kött och efterträtt, tvåorna fick vanlig skollunch och treorna fick knäckebröd utan smör och ett glas vatten. Detta var i början av 80-talet och vi skulle leva oss in i världssvälten.

Vi hade ett liknande rollspel i mitten av 80-talet. Jag tror att det var en för den tiden etablerad pedagogisk modell för omvärldskunskap. Hos oss var det uppdelat i två grupper en minoritet av klassen som fick så mycket äppelkaka och vaniljsås som de kunde äta och den andra gruppen, majoritetsgruppen, fick knäckebröd och vatten. Vi i den fattiga gruppen fick även titta på när det som den rika gruppen inte orkade äta upp slängdes.
 
Samma här. Torsk som inte smakar så mycket i sig själv toppad med något så smaklöst som mandel. Tillsammans smakade de - ingenting. Det var mest torr konsistens som växte i munnen.

Jag som tycker det är en ädel fin smak, som gifter sig fint med persilja, citron och vitlök - tillsammans med en dos peppar och salt.

Mandeltorsk som faller isär lagom när man rör täcket är en delikatess!
 
Samma här. Torsk som inte smakar så mycket i sig själv toppad med något så smaklöst som mandel. Tillsammans smakade de - ingenting. Det var mest torr konsistens som växte i munnen.
Mandelfisken var dock bättre än den toppad med tomat, hellre något som inte smakar än något som smakar illa ;)
 
Jag som tycker det är en ädel fin smak, som gifter sig fint med persilja, citron och vitlök - tillsammans med en dos peppar och salt.

Mandeltorsk som faller isär lagom när man rör täcket är en delikatess!
Det håller jag med om, men min skolversion (och kanske @tanten ) torr fisk med något mandeljox som inte smakade något - knappt salt en gång, torr fisk som hållits varm i några timmar. Den serverades dessutom utan sås och med osaltad kokt potatis (med en cm "skal" trots den var skalad. Och jovisst vi fick vasa husmans knäcke och rivna morötter också.

Låter smarrigt va?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: Pratsch
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 453
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
464
Senast: cassiopeja
·
Äldre Trots att så många är vegetarianer idag så är kock ofta skrämmande dåliga på att komma på vettiga vegetariska menyer. Jag fick...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
17 579
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp