Skriva brev till sin gärningsman?

Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

Ärligt talat finner jag det skrämmande hur man kan antyda något annat, och jag är tacksam för att jag inte har stött på det tänket hos någon som jag har sex med.

Eller hur! Jag tänker mig att den här viljan att argumentera för att killens handlingar inte är övergrepp kommer ur en mycket otäck inställning sex. En inställning som innebär att man vill ha skrämmande höga trösklar för vad som är övergrepp. Och varför vill man ha det? :nailbiting:

Men då vet jag några bukare som jag ska akta mig för att ligga med. Får väl börja fråga folk jag är i färd att ha sex med om de hänger på buke. :meh:
 
Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

Men att fråga hela tiden: Får jag göra så, får jag göra si är ju inte direkt jättesexigt.

Alltså det handlar ju kanske inte om att köra 100 frågor på kortast tid, utan att kolla av & vara lyhörd & uppmärksam på sin partner och dennes reaktioner. Att vara noga med att den andre mår bra är väl dessutom precis hur sexigt som helst (och en självklarhet, i min lilla värld).
 
Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

Gränsen går där det används våld för att kunna göra något. Hade killen tex med tvång hållit isär Ts ben, ja då är det fel.
Din definition är mer tillåtande än den rådande lagstiftningen.

Gulligt.
 
Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

Gränsen går där det används våld för att kunna göra något. Hade killen tex med tvång hållit isär Ts ben, ja då är det fel. Ts bad ju honom att ta det lugnare och det gjorde han.

(...)

Du skriver grundläggande hänsyn. Problemet är att så länge det inte kommer till ytterligheter så är grundläggande hänsyn väldigt olika från person till person. Du sätter dina egna gränser för vad som gäller för dig. Du kan ju inte lita på att den andra personen har samma gränser som du själv.
Enligt lagen går gränsen tidigare än så men ok, du tycker att den går vid att med våld tvinga någon.

Nej jag sätter inte gränser efter mina egna gränser, jag har inte ens nämnt var mina egna gränser går utan det är väl snarare du som säger att enligt dig är det inte så farligt så det är inget övergrepp. Jag säger att man inte gör saker, spelar ingen roll vad (om det så är att utan förvarning köra upp något eller att utan förvarning bjuda över 6 polare), utan att först få reda på om personen vill. Är det verkligen en så radikal tanke? Jag tycker inte det är för mycket begärt alls, man ska vara uppmärksam på, och bry sig om, den man har sex med.
 
Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

Man kan inte prata om ansvar att säga stopp i såna här situationer. Mängder av människor reagerar med att bli passiva, inte "förstå" vad som händer etc. när de är med om något liknande.
Jag tycker hela ansvaret ligger på killen. Det är skillnad på att två personer som känner varandra väl och brukar ha sex med varandra "överraskar" genom att prova någon ny grej som leksak, helst i nyktert tillstånd och givetvis hela tiden kollar av att allt är bra, mot att en person man inte känner så väl/har sex med regelbundet får för sig att köra upp en toaborste utan att verkligen kolla av innan om det är okej. Att man går med på att ha sex betyder ju verkligen inte att man går med på att få diverse prylar uppkörda i nån kroppsöppning. Jag kan inte riktigt förstå att jag behöver skriva det på ett forum där de flesta är unga kvinnor, år 2014, i Sverige, menmen...
Väldigt pedagogiskt förklarat.

Just den ökade förståelsen för hur offer för våldtäkt och sexuella övergrepp reagerar har ju lett till att man ändrat lagen för att bättre skydda de som blir passiva. Det är ett steg på vägen.
 
Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

Nej det tar inte ifrån killen ansvaret (jag skrev klart och tydligt att det var killens ansvar) men det tar inte heller ifrån Ts ansvaret att säga stopp när något inte känns bra.

Men för den sakens skull är det inte Ts fel och killen går inte fri från ansvar. Men det är en massa olyckliga omständigheter runt om som gör att Ts upplever det som en våldtäkt. Vilket hon har all rätt att känna.
Sparrisen beskrev bra varför det inte finns något sådant ansvar.

Ts använde ordet sexuellt övergrepp, inte våldtäkt, vad jag vet. Våldtäkt har ju en ganska strikt definition, medans sexuellt övergrepp är väldigt brett som begrepp. Nu kanske det inte spelar så stor roll för ts vad man kallar det, men för att inte lägga ord i hennes mun.
 
Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

Alltså det handlar ju kanske inte om att köra 100 frågor på kortast tid, utan att kolla av & vara lyhörd & uppmärksam på sin partner och dennes reaktioner. Att vara noga med att den andre mår bra är väl dessutom precis hur sexigt som helst (och en självklarhet, i min lilla värld).
Ja precis.

När jag använder "fråga" så är jag lite mer abstrakt än bokstavlig, det kan vara fysiskt eller verbalt.

Hade killen gjort ts medveten om toaborsten genom att tex tända ljuset så hon såg när han kom in med borsten, och om han därefter inväntat en tydlig reaktion från ts (och sedan respekterat ett ev nej), då hade det kunnat betraktas som att han frågat. Ordlöst.
 
Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

Jag blir ganska ofta missförstådd, inte bara här, så jag kanske borde förtydliga lite:

(om det så är att utan förvarning köra upp något eller att utan förvarning bjuda över 6 polare)
Bjuda över 6 polare till gruppsex eller att byta av varandra alltså, inte bjuda över till saft och bullar.

Jag tänker på det där fallet som var för ett tag sedan där en tjej blev våldtagen av flera killar och man ansåg att hon inte sa nej tydligt nog och blev för passiv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 669
Senast: LovingLife
·
Kropp & Själ Jag brukar inte svära eller säga sådana saker men just nu är det precis det jag känner. Jag har i princip ständig ångest men idag tog...
2
Svar
22
· Visningar
2 026
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp