Skriva brev till sin gärningsman?

yankee

Trådstartare
I januari för 7 år sen så var jag med om ett sexuellt övergrepp, jag var på besök i en kompis stad och vi gick på en födelsedagsfest där jag träffade den här killen. När vi skulle ha sex kom han så snabbt och sen fick han förmodligen inte upp den och sa åt mig att vänta..Det var mörkt i rummet och han gick iväg, efter en liten stund börjar han hålla på där nere och efter en kort stund bad jag honom att ta det lungt för han "pullade" så hårt så det gjort ont. Han fortsatte lite lugnare men det var fortfarande inte skönt efter ett tag så slutade han. När jag vaknade senare på morgonen och det blivit ljust ser jag att det ligger en toalettborste i sängen. Det är blod på den..När jag sen går på toa kommer det blod ur mig (det var inte mens..) och jag känner smärta där nere.

Jag är chockad så jag fattar inte riktigt vad som har hänt, jag frågar lite skrattande vad tusan han hade toalettborsten till, men han svarar inte på frågan. Sen vill han gå och äta frukost med mig. Jag vill gå hem, så det gör jag. Jag känner mig yr, är blek i ansiktet och även om jag är bakis så är det en riktigt ångest klump i magen jag aldrig tidigare känt. När jag kommer hem till min kompis frågar hon om jag verkligen mår bra och jag säger att jag är bakis, hon nöjer sig med svaret.

Någon vecka efter detta får jag ett brev av den här killen (vi har inte bytt nr, adress eller ngt men det är ju inte så svårt att hitta folk) I brevet skriver han att han vill träffa mig och att han "i vanliga fall" är en "kyss på 3:e dejten kille..."

Jag slänger brevet och tänker inte mer på det, flera år senare börjar jag förstå att det faktiskt är ett sexuellt övergrepp jag blivit utsatt för och inte bara "lite knäppt sex på fyllan..."

Till saken hör att den här killen var utklädd till en kändis på festen och nu har ett tv program med den här kändisen börjat visas. Varje gång jag ser reklamen för programmet på TV klarar jag inte av att se, får panik och måste byta kanal.

Jag har flera vintrar drabbats av depression, men det är alltid bättre på sommaren. Denna vintern har det blivit värre, och speciellt sen reklamen kom upp har jag tänkt på det ofta. Ja och förutom det varje gång jag ska städa en toalett, eller ser en toalettborste så tänker jag på det, det jagar mina tankar. Lite svårt att undvika toalettborstar liksom.. Jag har tid bokad hos psykolog men det är lång väntetid. Så kära buke vad skulle ni ha gjort?

Skrivit ett brev till hans föräldrar och berättat vilken underbar son de har som kör upp toalettborstar i en ung tjejs kön?

Skrivit ett brev till killen själv? Det skulle på ett sätt vara skönt att dela med mig av min ångest och har han glömt det så, ja faktiskt skulle jag vilja påminna honom igen så han kan få känna lite ångest och veta att det han gjorde var så jävla fel, äckligt och vidrigt.

(och jag är en vanlig bukeanvändare, men kändes inte riktigt rätt att skriva under mitt vanliga nick då många vet vem jag är...)
 
Senast ändrad:
Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

Du ska söka proffesionellt samtalskontakt i första hand, precis som du gjort. Du verkar ha en del som behöver bearbetas. Ett brev kan vara ett sätt, men inte enbart - tror jag.
 
Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

jag är hemskt ledsen.

eftersom du är så rådvill är det kanske bättre att vänta med att göra något och diskutera det med en professionell terapeut istället för att fråga i ett internetforum?
 
Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

Risken är om du skickar ett brev att du inte får den reaktionen du vill hos killen. Tänk om han bara rycker på axlarna skrattar lite, tänker "Vilken galen puckad brud" för att sedan knyckla ihop brevet slänga det i papperskorgen och sedan aldrig tänka på det igen. Eller ha det som en rolig historia som han drar för grabbarna när dom festat lite.

Saken är den att du kan inte på påverka eller bestämma vad andra människor tycker. Däremot kan du påverka och förändra dina egna tankebanor så det är där du borde börja. Sök professionell hjälp så att du får möjlighet att gå vidare i ditt liv.
 
Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

Usch vad jobbigt. Innan jag fattade något beslut i frågan skulle jag diskutera igenom för- och nackdelar med min psykolog. Men jag förstår att det är jobbigt att vänta på att få tid dit, lämnar mycket utrymme för eget ältande då du inte har någon att bolla med.

Något du annars kan göra är att skriva brevet men inte skicka det. Bara läsa igenom det om och om igen, ändra formuleringar etc. Det kan hålla dig sysselsatt och sedan tar du med brevet till din psykolog och diskuterar det.

Kram
 
Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

Bra tänkt med att skriva brevet och formulera men sen inte skicka iväg det. Jag har redan skrivit ett brev och på ett sätt blev det lite lättare efter det. Men det är fortfarande någonting som jag behöver bearbeta eftersom jag slås av tanken på det så pass ofta även om jag inte vill.

Men tack, det var ett konkret och bra svar som hjälpte :)
 
Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

Varför skulle du skriva brev till honom? Det borde väl vara han som kontaktar dig och ber om förlåtelse eller nåt. Så har jag tänkt.

Tror det där "behovet" att skriva till honom minskar/försvinner när du får prata med en psykolog. Alltså då får övergreppet finnas i terapin och behöver inte ta lika mycket plats i övriga livet.
 
Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

Jag har en vän som var med om någonting liknande, och hon hennes föräldrar hjälpte till att fixa en bra psykolog till henne. Jag tror det hjälpte en del, men jag vet att hon fortfarande mår dåligt till och från.

Jag som vän har haft stor lust att skicka ett brev till hans föräldrar och berätta att deras gulliga perfekta son är en våldtäktsman. För min kompis föräldrar fick hem en förstörd tjej som var totalt nere i en hel termin, kuggade tentor osv. Varför ska han bara få skaka av sig det hela som om ingenting hänt?

Hon pratade med honom och han mådde dåligt över det som hänt, skyllde på alkoholen, men vad fan.

Jag blir så trött på det enorma antalet killar som begår den här typen av övergrepp, som inte anmäls, och om de gör det så går de ändå fria. Folk går fortfarande runt och tror att våldtäktsmän är äckliga fula gubbar som hoppar upp ur buskar. Inte snygga pluggande/med fina jobb med vänner, gott om tjejer, normala osv som tar sig friheter av andras kroppar. Som kanske bara gör det en gång, men ändå gör det, och kanske skäms lite efteråt. Men som ändå gjort det utan att tänka på att den de gör det mot faktiskt har känslor och kan bli förstörda för en lång tid. Fyfan.
 
Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

vänta på tid. Diskutera fram något med terapeuten/psykologen. De hjälper en vrida på problem och ändra tankesätt. Vad som känns logiskt för en just i situationen kanske inte gynnar en på sikt. Hur lång är väntetiden? Bor du i eller i närheten av en stad med ungavuxna-mottagning ska du kunna få tid ganska fort där vad jag hört, förutsatt att du är i rätt ålder. Har tyvärr inte åldern i huvudet, googla!
 
Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

Ja men precis, det är nog det som gör mig mest förbannad, att han förmodligen lever sitt liv utan problem som om ingenting har hänt!

Jag försöker såklart att inte låta detta påverka mig, men det är svårt att styra tankarna ibland.Jag har funderat på att anmäla, det kanske är det jag ska göra istället för att skriva ett brev?
Sen att anmälan inte kommer att leda ngn vart, men då finns då har jag i alla fall markerat att det är fel!
 
Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

Som jag förstår det så bad du han att ta det lugnare och då gjorde han det. Du bad han inte att sluta?
Visst, en toaborste va väl en dålig idé men...
 
Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

Men? Men vadå? Det är fullkomligt inom sociala, sexuella och juridiska gränser att oombedd knulla någon med en toaborste och inte sluta när det börjar blöda?


TS! Jag uppmanar dig å det starkaste att helt ignorera Silencers inlägg.
 
Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

Glöm det..................
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

Tycker du då det var en våldtäkt bara för att det var en toaborste som användes? Hade det varit ok om det varit en dildo?

Det var ju så pass mörkt i rummet att Ts inte kunde se vad som användes men killen skulle då ha sett att det började blöda?

(Blev något skumt här. Detta är riktat till Trani)
 
Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

Okej, jag fattade det som dom hade sex och han var dum nog att använda en toaborste som dildo? Skaftet då antar jag, borsten borde väl inte gått in och det borde ju rivit nå extremt...
Iom att hon inte såg att det var en toaborste han använde (mörkt?) kunde han väl inte se att det kom blod.
Hon var ju vaken och sa inte nej, hon bad han ju bara att ta det lugnare ju.
Bara för man har ångest över ett dumt fylleligg innebär det inte att den man haft sex med är en våldtäktsman.
 
Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

Tycker du då det var en våldtäkt bara för att det var en toaborste som användes? Hade det varit ok om det varit en dildo?

Det var ju så pass mörkt i rummet att Ts inte kunde se vad som användes men killen skulle då ha sett att det började blöda?
Jag uppfattade det som att ts vaknade upp och att det med toaborsten hänt medan hon sov, sedan insåg jag att det kanske var precis det hon beskrev tidigare som att hon inte såg vad han gjorde etc.
 
Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

Tycker du då det var en våldtäkt bara för att det var en toaborste som användes? Hade det varit ok om det varit en dildo?

Det var ju så pass mörkt i rummet att Ts inte kunde se vad som användes men killen skulle då ha sett att det började blöda?

(Blev något skumt här. Detta är riktat till Trani)

Precis vad jag tänker... Om det varit en dildo som låg i sängen och det inte funnits blod, hur hade man reagerat då? Inget alls förmodligen.
 
Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

Okej, jag fattade det som dom hade sex och han var dum nog att använda en toaborste som dildo? Skaftet då antar jag, borsten borde väl inte gått in och det borde ju rivit nå extremt...
Iom att hon inte såg att det var en toaborste han använde (mörkt?) kunde han väl inte se att det kom blod.
Hon var ju vaken och sa inte nej, hon bad han ju bara att ta det lugnare ju.
Bara för man har ångest över ett dumt fylleligg innebär det inte att den man haft sex med är en våldtäktsman.

Så uppfattade jag det också. Dvs att det per definition inte var våldtäkt men bara för den sakens skull så har ju inte Ts inte rätt att känna det hon känner. Hennes känslor är inte fel. Hon har rätt att känna det hon känner.

Svamligt jag vet men ni kanske fattar vad jag menar :o
 
Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

Okej, jag fattade det som dom hade sex och han var dum nog att använda en toaborste som dildo? Skaftet då antar jag, borsten borde väl inte gått in och det borde ju rivit nå extremt...
Iom att hon inte såg att det var en toaborste han använde (mörkt?) kunde han väl inte se att det kom blod.
Hon var ju vaken och sa inte nej, hon bad han ju bara att ta det lugnare ju.
Bara för man har ångest över ett dumt fylleligg innebär det inte att den man haft sex med är en våldtäktsman.
Se tidigare svar.

Jag uppfattade det (felaktigt, därav att jag ändrade mitt inlägg) som att den delen hänt medans hon sov.
 
Sv: Skriva brev till sin gärningsman?

Absolut, hon har rätt att känna sig ledsen osv men jag tycker att det är orättvist att anklaga han för övergrepp. Att anklaga han för att vara en blåst idiot känns mer korrekt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 892
Senast: jemeni
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 668
Senast: LovingLife
·
Kropp & Själ Jag brukar inte svära eller säga sådana saker men just nu är det precis det jag känner. Jag har i princip ständig ångest men idag tog...
2
Svar
22
· Visningar
2 026
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp