Bukefalos 28 år!

Skrivs han som blandras eller Rottweiler?

Sv: Skrivs han som blandras eller Rottweiler?

Jag har också en rottis som ej är reggad, varför vet vi ej. Tog över honom när han var två o dom som haft honom tidigare sa att han va renrasig (även uppfödaren sa de).
MEN, han ser inte riktigt ut som en renrasig rottis, lite för smäcker.

Vi hade honom försäkrad som rottweiler, men ändrade till blandis.. O de ändrades inget (inte va jag vet iaf :o)

Vi har restriktioner för öronen pga att han haft problem med öroninflammationer hela sitt liv..

Hoppas de hjälpte nått.. :laugh:
 
Sv: Skrivs han som blandras eller Rottweiler?

Jo precis.. Min rottisblandning är lite dyrare att försäkra än min BC/norrbottenspets blandning. Så de borde ju lr de är ju för att rottisen har högre risk att bli sjuk (lr hur jag nu ska uttrycka mig, ni fattar hur jag menar). :laugh:
 
Sv: Skrivs han som blandras eller Rottweiler?

Det skriver jag ju att jag inte vet, jag kan inte rottisar. Men restriktioner finns i andra raser så då är det möjligt att det finns det hos rottisar också. Därför rådde jag TS att ringa försäkringsbolaget och fråga.

Höftledsproblem kanske? Skador till följd av hundslagsmål? Även om det är en "helt normal brukshundras" vi pratar om så baserar bolaget sina beslut på statistik och där har rottisen tyvärr otur nog att ibland hamna i fel händer.

För Rottweiler kan man få ersättning för höftleder endast om båda föräldrar är fri röntgade och hunden införsäkrad före 4 månaders ålder (gäller alla bolag)

När det gäller blandras kan det skilja lite mellan bolagen.
På ”mitt” bolag (som jag naturligtvis vet mest om) så gäller det att blandraser som har raser som har bekämpningsprogram på HD (vilket Rottweiler har) så kravs det fria föräldrar för att ersättning ska utbetalas,
Så ur den synpunkten spelar det ingen roll om han står som blandras eller Rottweiler

Nej tror inte något bolag har någon begränsning på någon ras för skador på grund av hundslagsmål…...:D
 
Sv: Skrivs han som blandras eller Rottweiler?

Jag blir nästan lite irriterad nu. Jag vet att det är skillnad på en rottweiler och en varghund.

"...:D"
 
Sv: Skrivs han som blandras eller Rottweiler?

mjaaa går inte att försäkra pibull och vargkorsning.
Och jag lovar det är stor skilnad på en Rotweiler och ovan nämda...:D

Ja vi får vel verkligen inte hoppas det är en pitbull eller vargkorsning jag har!

Men man vet aldrig, kolla bara denna skrämmande uppsyn!!!!!

:eek:
25405539.jpg



:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Skrivs han som blandras eller Rottweiler?

Det enda som inträffar om du försäkrar honom som blandras är att du kanske bidrar till att, på sikt, höja premierna för blandrasförsäkringarna.

Om han får de problem som rottweiler statstiskt ofta får så höjs andelen sjuka blandrashundar vilket kommer att göra att försäkringsbolagen höjer avgifterna.

Moraliskt kan man ifrågasätta om du gör rätt, eftersom du vet att han är av en sjukdomsdrabbad ras, men kortsiktigt så tjänar du personligen på det.
 
Sv: Skrivs han som blandras eller Rottweiler?

Kommer inte ändra något utan att prata med Folksam. Och de är de som får avgöra vad han ska vara försäkras som. Blandis eller rottis spelar ingen roll för mig=)

Han är nu 14 mån och aldrig varit sjuk, och hoppas det kommer fortsätta så!
 

Liknande trådar

Avel Fosterförsäkrar ni? Om ni gör det försäkrar ni i rätta livvärdet eller väljer ni bara veterinärvård? Kollade upp och om jag skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 420
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 731
Senast: Piranesi
·
Hundhälsa Jag försäkrade valpen i "det dyra bolaget" och i den vevan bad jag också att få flytta över försäkringen för den vuxna hunden. Blev lite...
Svar
10
· Visningar
1 397
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 987
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp