Bukefalos 28 år!

Skuldsanering

En vän till mig har skulder hos KF och skulle behöva skuldsanera ... men har inget jobb och ingen inkomst. Hen har inte ens existensminimum, hen har noll. Hur ska det då går till? Skulderna är inte lån och krediter, utan obetald hyra etc.
Det ska gå att ansöka om ändå och gå att få beviljat om skulderna uppfyller de krav som finns för att bli beviljad en sanering.
 
Det är inget som sponsras av gäldenären. Det är troligtvis gäldenärens enda möjligheten att få något alls. Skuldsanering leder till att fler gäldenärer får betalt.
Nä...

Skuldsanering innebär att alla de som har fordringar får mindre betalt.
 
Jag som jobbar med våld i nära relation träffar på flera som blivit utsatta för ekonomisk våld och hamnat i skuldfällor. De kan ha tvingats eller lurats av partnern, i vissa fall har partnern tagit lån i deras namn utan deras vetskap.
Allt är inte dumdristiga konsumtionslån.
 
Nä...

Skuldsanering innebär att alla de som har fordringar får mindre betalt.
Fast alltså. Faktum är det finns stora stockar med ärenden där fordringsägarna ALDRIG kommer få betalt. Its as simple as that. En uppgörelse om skuldsanering gör att det finns en chans för fordringsägare att få betalt öht. Om det alls är sannolikt att gäldenären kan betala sina skulder får hen ju aldrig skuldsanering så det är ju helt logiskt att gå med på en skuldsaneringsuppgörelse som fodringsägare på rekommendation från KFM.

Hälsar happimess juristsambo som jobbat flera år med skuldsanering på KFM.

(Och ja, jag blandade tidigare- som flera i tråden innan mig - ihop gäldenär och fodringsägare, det är som mitt "höger och vänster. Jag alltså. Inte min sambo. Han har förhoppningsvis koll på begreppen :D)
 
.... och är i en hopplös situation där de omöjligt kan betala av sin skuld under sin livstid.
Inte alls. Det räcker med några år faktiskt. Vilket gjort livet till ett helvete för människor som försökt hjälpa andra, Gittans Garnshop som inte kan så mycket om kreditupplysning som om handarbete och andra som möjligen gett ett lån eller kredit innan det barkade söderut.
----
Du kan få skuldsanering om
  • du är så skuldsatt att du inte kan betala dina skulder på många år
  • det är rimligt utifrån dina personliga och ekono- miska förhållanden
  • du har dina huvudsakliga intressen i Sverige, till exempel att du bor, arbetar eller har skulder här
  • du inte har näringsförbud.
-----
www.kronofogden.se
 
Jag som jobbar med våld i nära relation träffar på flera som blivit utsatta för ekonomisk våld och hamnat i skuldfällor. De kan ha tvingats eller lurats av partnern, i vissa fall har partnern tagit lån i deras namn utan deras vetskap.
Allt är inte dumdristiga konsumtionslån.
Så kan det absolut vara.
 
Det är tråkigt om du landat i den situationen.

Men, 10 år? Ej fått pengar från försäkringskassan på månader. Eller annan instans.

Hade du stora skulder innan du blev sjukskriven? Vill inte skuldbelägga, utan intresserad. Du kan pm mig om du vill.
Ja det var 10 år sen jag hamnade där.
Var sjukskriven i 3 år. Då var skulden kanske 50 till 80000 men sen har räntorna lagts på. CSN har tillkommit mm.
Är högutbildad.
Totalt med CSN har jag nära miljonen i skulder
Sen 2017 har jag arbetat och betalar men kommer aldrig bli skuldfri.
Jag hade haft lättare att få hjälp om jag inte jobbade.
 
Fast alltså. Faktum är det finns stora stockar med ärenden där fordringsägarna ALDRIG kommer få betalt. Its as simple as that. En uppgörelse om skuldsanering gör att det finns en chans för fordringsägare att få betalt öht. Om det alls är sannolikt att gäldenären kan betala sina skulder får hen ju aldrig skuldsanering så det är ju helt logiskt att gå med på en skuldsaneringsuppgörelse som fodringsägare på rekommendation från KFM.

Hälsar happimess juristsambo som jobbat flera år med skuldsanering på KFM.

(Och ja, jag blandade tidigare- som flera i tråden innan mig - ihop gäldenär och fodringsägare, det är som mitt "höger och vänster. Jag alltså. Inte min sambo. Han har förhoppningsvis koll på begreppen :D)
Ja. Så är det många kommer aldrig få betalt.
 
Ja det var 10 år sen jag hamnade där.
Var sjukskriven i 3 år. Då var skulden kanske 50 till 80000 men sen har räntorna lagts på. CSN har tillkommit mm.
Är högutbildad.
Totalt med CSN har jag nära miljonen i skulder
Sen 2017 har jag arbetat och betalar men kommer aldrig bli skuldfri.
Jag hade haft lättare att få

Ja det var 10 år sen jag hamnade där.
Var sjukskriven i 3 år. Då var skulden kanske 50 till 80000 men sen har räntorna lagts på. CSN har tillkommit mm.
Är högutbildad.
Totalt med CSN har jag nära miljonen i skulder
Sen 2017 har jag arbetat och betalar men kommer aldrig bli skuldfri.
Jag hade haft lättare att få hjälp om jag inte jobbade.
Men...det låter helt orimligt. 80 tkr som blivit 10 år med utmätning. Csn ? Det tar väl ett tag innan det blir ett bekymmer?

Trist du landat där..
 
Min syn är att jag inte tycker speciellt synd om borgenärer (fordringsägarna) faktiskt.

Ränta är priset på risken, och all affärsverksamhet innefattar risk. Det finns ingenting sådant som riskfri investering, riskfri utlåning etc.

Kreditförluster är en del av normal affärsverksamhet. Kan man inte ta en kreditförlust ska man inte hålla på med uthyrning, utlåning, försäljning osv.

Javisst är det tråkigt om privata borgenärer "drabbas" av att gäldenären inte kan betala fulla beloppet, men det får vederbörande i så fall ta som en läropeng.
 
Min syn är att jag inte tycker speciellt synd om borgenärer (fordringsägarna) faktiskt.

Ränta är priset på risken, och all affärsverksamhet innefattar risk. Det finns ingenting sådant som riskfri investering, riskfri utlåning etc.

Kreditförluster är en del av normal affärsverksamhet. Kan man inte ta en kreditförlust ska man inte hålla på med uthyrning, utlåning, försäljning osv.

Javisst är det tråkigt om privata borgenärer "drabbas" av att gäldenären inte kan betala fulla beloppet, men det får vederbörande i så fall ta som en läropeng.
Vilket skämt...vem vill inte ha betalt för sina tjänster.

Läropeng?
 
Min syn är att jag inte tycker speciellt synd om borgenärer (fordringsägarna) faktiskt.

Ränta är priset på risken, och all affärsverksamhet innefattar risk. Det finns ingenting sådant som riskfri investering, riskfri utlåning etc.

Kreditförluster är en del av normal affärsverksamhet. Kan man inte ta en kreditförlust ska man inte hålla på med uthyrning, utlåning, försäljning osv.

Javisst är det tråkigt om privata borgenärer "drabbas" av att gäldenären inte kan betala fulla beloppet, men det får vederbörande i så fall ta som en läropeng.

Du tyckts glömma bort alla som i sin snällhet lånat ut pengar privat till kompis, eller varit en snäll förälder och ställt upp.
 
Men...det låter helt orimligt. 80 tkr som blivit 10 år med utmätning. Csn ? Det tar väl ett tag innan det blir ett bekymmer?

Trist du landat där..
Du får ju räkna med att räkningar hopar sig när man får vänta på pengar 3 -6månader ett par gånger per år.
Då kan man bara betala hyra och el.
Blir inte så mycket kvar sen
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 051
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 146
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
3 998
Senast: Jakobine
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 154
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp