Bukefalos 28 år!

Skuldsanering

Du tyckts glömma bort alla som i sin snällhet lånat ut pengar privat till kompis, eller varit en snäll förälder och ställt upp.
Förstås kan jag känna sympati för dessa, men någonstans måste man ju förstå att pengar man lånar ut, kan det hända att man inte får igen. Tyvärr.

Hur är det med privata borgenärer behandlas de på samma sätt som t.ex ett stort företag i en skuldsanering? Eller finns det möjlighet till preferensordning?
 
Förstås kan jag känna sympati för dessa, men någonstans måste man ju förstå att pengar man lånar ut, kan det hända att man inte får igen. Tyvärr.

Hur är det med privata borgenärer behandlas de på samma sätt som t.ex ett stort företag i en skuldsanering? Eller finns det möjlighet till preferensordning?
Nej
Staten går först, sen privata företag och sist i ordningen privata skulder till privatpersoner
 
Vilket skämt...vem vill inte ha betalt för sina tjänster.

Läropeng?
Tror du att det är realistiskt att som företag förvänta sig att 100 % av alla kunder kommer att betala 100 % av alla räkningar?
Det gör de icke.
Därför budgeterar alla lite större företag för en viss grad av kreditförluster.
 
Tror du att det är realistiskt att som företag förvänta sig att 100 % av alla kunder kommer att betala 100 % av alla räkningar?
Det gör de icke.
Därför budgeterar alla lite större företag för en viss grad av kreditförluster.

Gittans Garnshop budgeterar inte för det. Gittan gillar handarbete, men fattar inte så mycket av kreditupplysning etc.

Många mindre går ju själva i konkurs för de dukar under för någon som satt i system att lägga på sig skulder och sedan ansöka. Det går också utmärkt att under skuldsanering dra på sig fler skulder utan att det händer mer än att de som blivit blåsta genom skuldsaneringen får fler kollegor som blivit blåsta.
 
Du får ju räkna med att räkningar hopar sig när man får vänta på pengar 3 -6månader ett par gånger per år.
Då kan man bara betala hyra och el.
Blir inte så mycket kvar sen
Absolut...tänker inte resonera här. Men anar mer problem än det du skriver.
Skicka pm om du vill.
 
Hur är det med privata borgenärer behandlas de på samma sätt som t.ex ett stort företag i en skuldsanering? Eller finns det möjlighet till preferensordning?
Är det inte så att (bortsett från vissa prioriterade skulder) går det i turordning efter vem som begärde utmätning först hos KFM? Ett kreditbolag med från början rätt liten skuld men skyhöga räntor kan få ut ränta på ränta i evigheter medan andra inte får något för att man aldrig kommer ner till att betala grundskulden på ett fulllån. Medan efter ett beslut om skuldsanering så delas det som kan betalas mellan alla (eller nästan alla?) som ska ha betalt.
 
Förstås kan jag känna sympati för dessa, men någonstans måste man ju förstå att pengar man lånar ut, kan det hända att man inte får igen. Tyvärr.

Hur är det med privata borgenärer behandlas de på samma sätt som t.ex ett stort företag i en skuldsanering? Eller finns det möjlighet till preferensordning?
Det kanske inte handlar om att "låna " ut. Stallhyra? Som exempel.

Man måste någonstans förstå att betalar man inte får man skulder som måste betalas. Tyvärr.
 
Tack för informationen, det här var nytt för mig! :up:

Då fortsätter jag med min "snållinje" att aldrig låna ut pengar och inte heller gå i borgen.
Starta inte heller företag med möjlighet för kunder handla på kredit dvs faktura.
 
Tror du att det är realistiskt att som företag förvänta sig att 100 % av alla kunder kommer att betala 100 % av alla räkningar?
Det gör de icke.
Därför budgeterar alla lite större företag för en viss grad av kreditförluster.
Jag arbetar som ekonomichef. Tack för input
 
Du tyckts glömma bort alla som i sin snällhet lånat ut pengar privat till kompis, eller varit en snäll förälder och ställt upp.
Det är knappast de skulderna som skrivs av med skuldsanering.

Är personen schyst och haft för avsikt att betala så kommer denne att göra det och med skuldsaneringen kan chansen bli större.
 
Upplever att en del tror att företagare sitter och smörjer kråset ..

De flesta företagare blir drabbade när kunder inte betalar. Och alla företagare är inte Telia, banker osv.

Intressant.
 
Gittans Garnshop budgeterar inte för det. Gittan gillar handarbete, men fattar inte så mycket av kreditupplysning etc.

Många mindre går ju själva i konkurs för de dukar under för någon som satt i system att lägga på sig skulder och sedan ansöka. Det går också utmärkt att under skuldsanering dra på sig fler skulder utan att det händer mer än att de som blivit blåsta genom skuldsaneringen får fler kollegor som blivit blåsta.
Nej det stämmer att det är många som försöker driva företag utan att vara speciellt väl insatta i allt pappersarbete/ "det krångliga". Såna hoppas jag att åtminstone har en duktig redovisningskonsult som dessutom ger lite handfasta råd om vad som lönar sig att göra.

En del företagare är lite för snälla och håller öppna krediter till kunder som "ska betala imorgon". Kan en kund inte betala är det enda rätta tyvärr att stänga kontokrediten och rädda sin egen kassa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 039
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 146
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
3 998
Senast: Jakobine
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 152
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp