Slå av och på varmvattenberedare?

tanten

Trådstartare
Vi kom att diskutera på styrelsen i föreningen igår.

Är det mest ekonomiskt att slå av varmvattenberedaren mellan uthyrningarna? Eller låta den stå på hela tiden?
Varmvatten behövs 2-4 ggr i månaden.
 
Intressant fråga och kanske inte så enkel att besvara som man kunde hoppas. En snabb googling verkar landa i att det kan gå att spara energi genom att slå av VV-beredaren men att besparingen dels typiskt är marginell och dels beror på hur isolerad beredarens tank är och dels hur förbrukningsmönstret ser ut.
Jag själv skulle luta åt att låta den vara påslagen utifrån magkänsla - men samtidigt skulle jag försöka mäta förbrukningen objektivt över tid för att försöka hitta empiriskt stöd för ena eller andra alternativet. :)
 
Jag vet inte vilken typ av fastighet varmvattenberedaren står i, inte heller vilket tidsperspektiv.

Men generellt vill jag påstå att det bättre att hålla en lägre (men fortfarande acceptabel) temperatur konstant, än att slå av och på ett sådant system.
Är det dessutom en manuell hantering av av/på, så kommer du förlora mer på karusellerna än vad du tjänar på gungorna - om du dessutom räknar in timlönen på den som måste hålla ordning på när det är dags att ändra läge på strömbrytaren.
 
Vi kom att diskutera på styrelsen i föreningen igår.

Är det mest ekonomiskt att slå av varmvattenberedaren mellan uthyrningarna? Eller låta den stå på hela tiden?
Varmvatten behövs 2-4 ggr i månaden.

4 ggr i månaden är en gång i veckan, hade inte slagit av en varmvattenberedare för så pass frekvent användning. Du måste räkna med att starta igång den och avdöda legionella i tid också.

Lägenheten vi hyr ut stänger vi bara av varmvattnet hos när vi antingen inte vet när nästa person kommer, eller om vi vet att det är långt bort (flera veckor). Detta bara för att slippa effekttoppar vid fel tillfälle i onödan.
 
En varmvattenberedare ska alltid stå på minst 60 grader om det är vatten i. I annat fall får man stänga av och tömma den på vatten och fylla upp den igen innan användning. Men, man måste ändå se till att vattnet har nått upp till minst 60 grader innan det används.
Så, antingen har man den på eller så erbjuder man enbart kallvatten.
 
Vi kom att diskutera på styrelsen i föreningen igår.

Är det mest ekonomiskt att slå av varmvattenberedaren mellan uthyrningarna? Eller låta den stå på hela tiden?
Varmvatten behövs 2-4 ggr i månaden.
Är de 2-4 ggr / månad utspridda till 1 gång/ vecka eller kan det blir 4 ggr / vecka och sen inget på 3 veckor ? Som en tidigare skrev - då bör man i så fall tömma den ( om det inte är risk för frost ). Om den t.ex. rymmer 200 liter och det är då 200 liter kallvatten som ska värmas upp till 60 grader innan det ska användas så tar det både tid och energi . Hade jag varit i det läget hade jag nog dragit ner temperaturen till kanske 40 grader när den inte används och öka när den ska användas.
 
Är de 2-4 ggr / månad utspridda till 1 gång/ vecka eller kan det blir 4 ggr / vecka och sen inget på 3 veckor ? Som en tidigare skrev - då bör man i så fall tömma den ( om det inte är risk för frost ). Om den t.ex. rymmer 200 liter och det är då 200 liter kallvatten som ska värmas upp till 60 grader innan det ska användas så tar det både tid och energi . Hade jag varit i det läget hade jag nog dragit ner temperaturen till kanske 40 grader när den inte används och öka när den ska användas.
Fast det är verkligen inte tillrådligt. 40 grader är mumma för många bakterier och bakterietillväxt i en varmvattenberedare vill man verkligen inte ha.
 
Är de 2-4 ggr / månad utspridda till 1 gång/ vecka eller kan det blir 4 ggr / vecka och sen inget på 3 veckor ? Som en tidigare skrev - då bör man i så fall tömma den ( om det inte är risk för frost ). Om den t.ex. rymmer 200 liter och det är då 200 liter kallvatten som ska värmas upp till 60 grader innan det ska användas så tar det både tid och energi . Hade jag varit i det läget hade jag nog dragit ner temperaturen till kanske 40 grader när den inte används och öka när den ska användas.

Det förfarandet riskerar att ge en tillväxt som ger väldigt illaluktande vatten. Länge.
 
Fast det är verkligen inte tillrådligt. 40 grader är mumma för många bakterier och bakterietillväxt i en varmvattenberedare vill man verkligen inte ha.
Jag vet bara att min familj gjorde så när jag bodde hemma och vi reste bort. Elpannan stängdes inte av utan man bara sänkte temperaturen på utgående vatten.... men det stämmer att det kan bli växande bakteriekultur.
 
Jag vet bara att min familj gjorde så när jag bodde hemma och vi reste bort. Elpannan stängdes inte av utan man bara sänkte temperaturen på utgående vatten.... men det stämmer att det kan bli växande bakteriekultur.
Ja. Tyvärr gör endel så i sin okunskap men det är verkligen inte tillrådligt. Det står till och med på instruktionerna på de varmvattenberedare jag har haft och har i min ägo.
 
Min hyresvärd (i det lilla huset jag hyrde en tid) brukade stänga av min varmvattenberedare i smyg om hon visste att jag skulle vara bortrest flera dagar. Under tiden frös ledningarna....
Hur kan det ha med varandra att göra? Varmvattnet från varmvattenberedare brukar ju inte cirkulera i ledningarna.
 
Nej men det svalnar. Om @Otherside lät kallvattenkranen stå och droppa men struntade i varmvattnet så kan det resultera i att det fryser.
*spekulerar*
Detta var längesedan (typ 30 år sen...!) så jag minns inte exakt. Men det kan ha varit så, att jag med tanke på den lilla stugans ledningar i norrländsk vinter, lät kranen droppa lite men då kallvattnet. Mycket tänkbart. Så hyresvärden kanske var oskyldig ändå...!
 

Liknande trådar

Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
9 091
Senast: Masqueradee
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 847
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 773
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp