Bukefalos 28 år!

Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

*KL*
Det konstiga tycker jag är att man ger sig på den som man anser vara förtryckt... Om det nu är det som är anledningen!?
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Nej inte alls, det finns massor av muslimska kvinnor som inte bär slöja och i många muslimska länder som Turkiet är det suspekt att ha slöja.
Det är sant.
Men förtrycket handlar inte bara om att bära slöja eller inte. Studier visar att tex 90% av afganska kvinnor tycker att det är okej att deras man slår dem.

Och tittar man på den statistiken så kommer man också fram till att kvinnorna i muslimska länder är betydligt mer förlåtande när det kommer till mäns våld mot kvinnor än vad kvinnor i kristna länder är.

http://www.childinfo.org/attitudes_data.php

Det största hotet mot muslimska kvinnor som bär slöja i Sverige är knappast svenska vita män, vilket Aftonblandet verkar påstå.
 
Senast ändrad:
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Det är sant.
Men förtrycket handlar inte bara om att bära slöja eller inte. Studier visar att tex 90% av afganska kvinnor tycker att det är okej att deras man slår dem.

Och tittar man på den statistiken så kommer man också fram till att kvinnorna i muslimska länder är betydligt mer förlåtande när det kommer till mäns våld mot kvinnor än vad kvinnor i kristna länder är.

http://www.childinfo.org/attitudes_data.php



Det där är en av de mest delikata studier som publicerats.
Där ser man tydligt vilka länder som verkligen lyckats med indoktrinering. Den röda tråden lyser starkt.
Precis som huvudduk - religiös indoktrinering.

Att hänvisa till egen fri vilja när man följer religionens påbud är bara vilset.
Jag stödjer i regel utsatta kvinnors kamp men när det kommer till att manifestera för huvudduken mår jag illa. Det är fel kamp.
Du får bära huvudduk i Sverige. Bärandet av huvudduk är ett mindre problem än alla kvinnor som i Sverige måste bära huvudduk pga tvång/påtryckningar hemifrån.

Att i Sverige manifestera för huvudduk är som att spotta på alla dem, för jag tror att de är betydligt fler som drabbas illa när de inte vill bära huvudduk, där huvudduken bara är förknippat med tvång.


Hade manifestet för den fria viljan att bära huvudduk inkluderat den fria viljan att få ha sex hur mycket man vill, med vem man vill och med vilket kön man vill (helst samtidigt som man bär huvudduk) hade det känts som en klart bättre idé.
 
Senast ändrad:
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Att i Sverige manifestera för huvudduk är som att spotta på alla dem, för jag tror att de är betydligt fler som drabbas illa när de inte vill bära huvudduk, där huvudduken bara är förknippat med tvång.
Där håller jag med dig. Att bära slöja handlar inte om religiös övertygelse, det handlar om en massa andra saker. Annars hade ju alla muslimska kvinnor världen över haft slöja av något slag, och så är det ju inte.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

"Många stödjer nu hijabuppropet, och bär slöja för normalisera hijaben och att stödja muslimska kvinnor" skriver Aftonbladet. För att uttrycka mig bryskt så undrar jag hur i helvete det kan vara en bra idé att normalisera ett klädesplagg vars syfte är åtskilja kvinnor och män?

Nima Gholam skriver ganska vettigt om uppropet:
Personerna bakom hijab-uppropet kan ganska lätt övertyga undertecknad om att hijab är som vilken klädesplagg som helst. Ta en grupp män med hijab på huvudet och åk till Fittja eller Rosengård och demonstrera. De kommer mötas av upprörda känslor eftersom män som bär hijab ifrågasätter hela syftet med hijab, kontroll av kvinnans sexualitet. Det är därför debattörerna bakom hijab-uppropet kallar sina ”medsystrar” till en demonstration.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Visst kan de det. I Indonesien (det land i världen där det bor flest muslimer) så väljer man. I Turkiet är det snarast ett stigma att att ha slöja.

I de flesta länder där det bor muslimer så finns det ingen lag som reglerar slöja. Och i inget land är det dödsstraff, inte ens i västvärldens bästa kompis diktaturen Saudi Arabien.

Jag anar inte var du får din information ifrån? Stigma med slöja? I Turkiet???
Nejdu, där har du helt fel. Många kvinnor i Turkiet bär slöja, minst hälften. Jag har en vän som bär slöja hemma i Turkiet, men när hon är utomlands så har hon inte slöja. Hennes roll som ordentlig tjej kräver slöja i Turkiet.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

... man kan ju tänka sig att kvinnor i andra länder kan tänka själva och fatta egna beslut.

Självklart. Jag menar inte att det skiljer sig i förmåga.

En hyfsat intelligent kvinna i många muslimska länder väljer att bära slöja för att det förenklar hennes liv och minskar risken för repressalier och diskriminering. Det är det jag menar inte är fri vilja.

Självklart har vi en del av samma vara även här. Fast det är inte alls på samma förtryckande sätt eftersom det istället för att proklameras som sanning och givet för alla, består av vilt blandade åsikter.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

"Många stödjer nu hijabuppropet, och bär slöja för normalisera hijaben och att stödja muslimska kvinnor" skriver Aftonbladet. För att uttrycka mig bryskt så undrar jag hur i helvete det kan vara en bra idé att normalisera ett klädesplagg vars syfte är åtskilja kvinnor och män?

Nima Gholam skriver ganska vettigt om uppropet:


Jag har sett att det är många (offentliga) kvinnor med muslimskt påbrå som reagerat skarpt och ifrågasätter/beklagar uppropet.

De hävdar även att manifestet startats av (offentliga) kvinnliga muslimska "extremister" (som bla skall ha gjort sig kända för att vara för införandet av sharia i Sverige) som passat på att använda sig av fallet med den överfallna kvinnan för egen agenda.


Jag har inte kontrollerat påståendena men det är uppenbart att det finns tydliga motsättningar mellan två grupper av kvinnor inom islam.
Det i sig gör att stödjandet av manifestet för slöja känns ännu mer motvilligt.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Jag tycker det är fel att slå en kvinna för att hon har slöja (det är alltid fel att slå folk) och jag tycker samtidigt att det är fel att kvinnor bär slöja av religiösa skäl.

Livet är inte så enkelt att bara för att man inte stödjer manifestationen så tycker man det är rätt att slå kvinnor med slöja (som en del vill försöka få det till).
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Åtminstone tre av dem är extremister ja, det råkar vara de tre namnen jag känner igen sedan tidigare.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Somalia, Eritrea, Etiopien, Algeriet, Pakistan, Afghanistan, Sudan, Indien (muslimska delar), Libyen osv.

Somalia har knappt regering, än mindre lagar som gäller hela landet. Sudan har ingen sådan lag. Etiopien är övervägande kristet... Var får du din missinformation ifrån???
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Åtminstone tre av dem är extremister ja, det råkar vara de tre namnen jag känner igen sedan tidigare.


Bildträff på politisk råttfälla :

_Bildbank_Sex-Politik_Ottar-rapport_Ottar-rapport-2009_feb09-rattfalla_jpg_460_999_5.jpg
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Somalia har knappt regering, än mindre lagar som gäller hela landet. Sudan har ingen sådan lag. Etiopien är övervägande kristet... Var får du din missinformation ifrån???

Golit driver någon sorts tes här. Det verkar som om Golit ogillar något som kan liknas vid kritik mot islam. Märkligt tycker ju jag.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Golit driver någon sorts tes här. Det verkar som om Golit ogillar något som kan liknas vid kritik mot islam. Märkligt tycker ju jag.

golit är emot osaklig och generaliserande kritik mot isalm. Många betraktar islam som om kristendomen skulle var Ku Kux Klan och Amish.

Det är rimligare att sätta slöjan i en kulturell kontext av allmänt kvinnoförtryck.

golit har egentligen inte sagt vare sig bu eller bä om slöja i den här tråden, golit har bara ifrågasatt fördomar och vanföreställningar om muslimer och slöja.

Samt i viss mån försökt peka på att även kvinnor i Sverige använder sig av plagg som för inte så länge sen ansågs vara ett uttryck för kvinnoförtryck.
 
Senast ändrad:
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Samt i viss mån försökt peka på att även kvinnor i Sverige använder sig av plagg som för inte så länge sen ansågs vara ett uttryck för kvinnoförtryck.

En så pass dålig jämförelse att den kvalar in som osaklig men
det håller givetvis inte författaren med om.



Ska vi testa att vara lite mer neutrala så kan man undra varför
det övht finns religiösa kvinnor när all religion och religiösa
texter tycks vara uppfunna och skrivna av och för män.
Per min definition av vad det innebär att vara fri så kan jag
inte se annat än att kvinnor historiskt och generellt varit de
självklara kortstickedragarna när det kommer till religion.
Oavsett religion.

När det gäller religion finns det ett beskrivande ord som sammanfattar
det bra - indoktrinering.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 922
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har arrangerat en Halloweenmaskerad för barnens kompisar dvs hela kvarterets barn och några till. I kvarteret brevid vårt bor en...
Svar
6
· Visningar
1 292
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 393
Senast: monster1
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hjälp med fundering
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Lätt E
  • Skadade hästar och konvalescenter

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp