slowfeedingnät och glupska hästar

Jag har tre pallkragar högt med en vanlig pall under till mina hästar som är mellan ca 145-150 cm höga. Sedan hänger nätet i en träslåanordning så att de kan stå och äta med huvudena sänkta.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Per ponny alltså. Det ger dubbla energibehovet, fungerar när det är kallt och de växer. Inte lika bra sen.

Det fungerade en helt vinter till. Att ge de fri tillgång alltså.

De rör ganska mycket på sig i hagen och står absolut inte med näsorna i grovfodret hela dagen. De har ca 3ha och hela hagen var upptrampad (ja inte varje centimeter) även de perioder vi hade snö.

Vi höll på med nät i början av hösten men sen ledsnade vi och slängde ut ett drygt dagsbehov varje dag och när det var ordentligt kallt ställde vi ut en bal åt de.

Nu betar de dygnet runt sedan en vecka tillbaka. Lade ut en höbal när vi fick minus och snö vid valborg men det tog nästan två dygn innan de åt upp balen (som annars går på en natt).

(Har haft storbal och småbal och nu har jag bara småbalar kvar).
 
kl*
Såg en ganska intressant video om hästens magsmältningssystem som jag vill tipsa all om :

För min häst funkar det bäst med nätet, han är stor och lättfödd. Har testat både "klassiska högivor" (marken 4 ggr/dag) och fri tillgång, och inget av dem funkar för bra. Däremot fri tillgång till halm, (bra) hösilage morgon och kväll i nätet och nerbetad hage som de kan gå och pilla i, det funkar kanon! Har inte haft problem med att han eller någon av de andra hästarna har fastnat, dock så får man ju sätta dem ganska högt, vilket visserligen inte är det ultimata ur ätställnings-synpunkt.
 
Vi hänger våra hönät såhär till lättfödda hästar. De har även fri tillgång på halm så att de får i sig mängden grovfoder de behöver. Funkade ypperligt.

007.JPG


I vintras hade vi 2 hästar som behövde mycket mat och en shettis som inte behövde mycket alls. Då var lösningen en foderlåda som var tillräckligt hög så inte shettisen kom åt den (fri tillgång på halm dagtid och så fick hon sin hö-giva inne till natten). Här precis nyfodrat så hon kom åt i en dag knappt.

1395199_661557380541733_1072642829_n.jpg
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 279
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
870
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 418
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 927
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp