slowfeedingnät och glupska hästar

Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Eftersom ingen människa finns i närheten för att mata hästarna, ja. En realitet för många av oss som äger häst. Hur tycker du man ska göra istället, menar du? På dig låter det som om tanken är att mata så lite att man slipper motionera men så uppfattar jag det inte alls. Dessutom finns det ju tillfällen då det faktiskt inte går att motionera speciellt mycket, konvalescenser och unghästar tex. Är det inte bra för alla hästar att mata dem på ett sådant sätt att de inte behöver stå många timmar utan mat, tycker du :confused:?

Inte att vara otrevlig men har man inte tid (för en del kundskap) att vårda djur då ska man inte hålla på med dom!
Det finns ingen skam att säjer "häster, hunder el vad det nu ä, är inte riktig mina gräj".
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Inte att vara otrevlig men har man inte tid (för en del kundskap) att vårda djur då ska man inte hålla på med dom!
Det finns ingen skam att säjer "häster, hunder el vad det nu ä, är inte riktig mina gräj".

Fast det innebär alltså i din värld att endera har man hästar som kan äta fritt, eller så låter man hästarna stå utan mat för många timmar. Alternativt betalar för att låta någon annan sköta fodringarna (inackorderar hästen).

Vad är problemet med att ordna en fodring så att den fungerar utan att man är där? Varför är det mer fel än att inackordera sin häst?

/Alexandra - som när hon jobbar sina långpass har ALLA fodringar helt automatiserade, dygnet om..
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Släppa in barn i en godis affair då för man räkna med att dom ate sig sjuk!

Det värsta för ett djur är en äger som mata dom med siffer :yuck:

Nej, det värsta för en häst är tveklöst fång. Fång är det närmaste ett levande helvete en häst kan komma.

Att ge mina fri tillgång skulle leda till fång. Jag skjuter dem hellre på fläcken, innan. Då slipper de det fruktansvärda lidandet fång innebär.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Vad gäller järn i lucern saknar jag fortfarande svar på varför? Tar lucern upp extra mycket järn eller vad? Svenskodlad lucerns järninnehåll borde bero på markens järnhalt- precis som järnhalten i svenskt hö beror på järnhalten i jordmånen där det är odlat. Vatten ur egen brunn är troligen en större källa till järn.

Dairyones siffror gäller ju inte svenskt vallfoder.

(Sen menar jag givetvis inte att man får låta bli att ge lucern om man är orolig över järnhalten! Jag ger ogärna soja på grund av miljöpåverkan t ex, men är helt okej med att andra ger soja. På samma vis är jag helt okej att andra inte vill ge något av någon anledning, oavsett om den är korrekt eller för den delen. Hästen lider ju knappast av att inte få lucern. Eller soja =))
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Men nog tycker jag att ev. järnhalt skulle vara dokumenterad i innehållsförteckningen. Jag har försökt söka på detta eftersom jag aldrig hört talas om järnhalt när det gäller specifikt lusernfoder men jag har inte hittat något.

Det finns ju liksom ingen anledning att vara rädd för ett järnöverskott om det inte finns några större halter järn i fodret?!

Vad jag förstår så innehåller allt grovfoder viss del järn så det är viktigt att hästen får i sig nog med zink och koppar (gör att inte lika mkt järn tas upp). Jag tror dock som dig att vatten eller avlagringar från vattenkopp är en större bov är grovfoder.
 
Senast ändrad:
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Ingen skriver något om halm? Jag portionerar ut höet 5 ggr/dag små portioner, men däremellan har de alltid halm. Oftast plockar de väldigt mycket i halmen och tar bara det fina men de har ju friheten att välja. Tycker hästarna är väldigt harmoniska.

Mina har halm i ligghallen som de kan gå och plocka i när de vill. De gnager lite av det men inte speciellt mycket. Det var bara de första 3! månaderna som de rensade ligghallen varje dag. Nu småäter de lite där bara.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Värför är det så viktig att spara in ett foderingstillfallig?

Det är inte jätteviktigt, men nu fodrar jag själv tre gånger om dagen och den fjärde gången får en granne fodra. Det skulle vara skönt att kunna lägga i foder till både morgon och lunch när jag jobbar tidigt och när jag jobbar sent så kunde jag lägga i både till lunch och målet vid17-18 tiden. Då skulle jag kunna fodra allt själv och inte behöva vara beroende av hjälp. Det skulle ju vara mera praktiskt. Eller om man ska åka någonstans och kan lägga i foder och veta att de har att äta av så länge att jag inte behöver stressa hem. Nu på sommarhalvåret, som sagt, så är det inget problem för då har de ju alltid lite gräs att äta. Sen har de förstås halm i ligghallen.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Huvud frågar är värför man vill använde Slow Feeding Nät?
Som i Biggans fall "bekvämlighet", man har inte tid att vårda sina häster.
Nix. Nu är du ute och cyklar. Huvudorsaken som jag skrev innan är just att jag vill att hästarna ska få en längre ättid just eftersom man vet att hästar mår bäst om de äter längre/tuggar mycket. Men lättfödda hästar är det inte alltid så lätt. Då skulle nät kunna vara till hjälp. Det handlar alltså i första hand om att det ska vara så bra som möjligt för hästarna. För min del blir det inte mera bekvämt eller mindre jobb. Snarare mera jobb med att fylla näten.

Stress äter! till att börja med måste man fråga sig "värför stress äter hästen"?
Nu vet jag inte om du menar mina hästar eller hästar i allmänhet, men mina stressäter inte. De är bara glupska som många hästar är. Ingen stress här alltså. Lugna och harmoniska hästar.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Nu tillbaka till Slow Feed:
En häst som gå i skog och mark för att leta efter sina foder eller en häst som nosa igenom sitt foder hög av hö måste känna mer till ro än en häst som har svår att komma åt maten, kan inte sortera och väljer själv dom biter den behöva.
Med Slow Feed kan det ta 2-3 gånger längre tid for att hästen ska känna sig matt, är det bra eller dålig?
Så länge hästen stå rund sitt Slow Feed Foder hela dagen.....jooo kan det bli nog frid o frjöd.........men så fört du ska änvanda hästen som komma att rubba dess ätt tid?
Neeeej, för mig är det ett dålig lösning till hets ätenda problem, och det hela känns som ett marketing koncept för dålig hästhålling :down:.
Jag vet inte riktigt om du förstått vad jag frågade om från början. Här är det inte tal om att hästarna ska stå och äta vid sitt nät hela dagen. De äter, går och dricker, går runt i hagen och lullar, solar sig, vilar osv. Att gå in och hämta hästen för träning är inga problem. Det är som vanligt. Bara att gå in och hämta. Jag vet inte riktigt vad du ser framför dig, men det låter som någonting helt annat för mig.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Läs TS start tråd, att förlänge ätt tid så att man slippa matta så ofte.

Som sagt. Det är i första hand för hästarnas skull. De ska alltid ha något att plocka i tycker jag, även på vintern då det inte växer i hagarna. Då skulle det vara fint med ett nät om det kan göra att de har hö att plocka i sig av länge. På sommaren finns inte det problemet. Jag får inget mindre jobb alls. Snarare lite mer, men det gör mig ingenting så länge hästarna har det bra. Men jag skulle slippa att ha en granne som alltid måste ge ett mål om dagen. Med heltidsjobb är jag alltid borta antingen på lunchen eller vid mellanmålet (vid 17-18 tiden). Om ett nät skulle förlänga ättiden mycket så skulle jag slippa ta hjälp av dem och kunna lägga i foder till två måltider på en gång.
Hästarnas bästa går alltid först. Är man bekväm av sig ska man inte skaffa häst alls tycker jag. Det är mycket jobb och kommer alltid att vara. (men ett kärt jobb):)
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Vad engagerade folk blir av en sådan fråga. Rätt fascinerande faktiskt.
Ett förtydligande bara. Jag skrev i inledningen i tråden att min förhoppning är att spara in en fodring per dag. Det är alltså den fodring som min granne/hyresgäst sköter nu. Det skulle kännas bra om hon slapp att hjälpa till hela tiden. Men det är ju i första hand för hästarna som jag vill göra detta, eller i alla fall prova detta. De är lättfödda som attan och de äter upp fort i mina ögon. Morgonfodret är slut på ca en timma. Häromdagen kollade jag och då fanns lite kvar i nätet efter två timmar. Men att de får lång tuggtid är det viktigaste. Att de äter lite i taget och under längre tid. De flesta verkar förstå, men som vanligt är det alltid några som inte alls förstår/inte vill förstå/missförstår grovt. Jag hoppas jag varit tydlig nog nu. Att ha hästar är mycket jobb och jag har inte det minsta emot det. Det är ett väldigt kärt arbete med hästarna och allt som hör till. Men som de flesta människor har jag ett heltidsjobb. Att fodra med timergrindar har inte varit aktuellt för mig då jag har flera hagar som jag växlar mellan eller som jag stänger av på olika sätt beroende på omständigheter. Det skulle bli rätt jobbigt med att göra ett flertal extra foderhagar och behövas många grindar. Inte praktiskt helt enkelt.
Jag vet inte än om finmaskiga hönät är rätt lösning för mina hästar. Jag provar. De är alltid lugna och stressar inte alls när de äter, men de äter rätt fort ändå. Speciellt den stora. Hon är som en dammsugare. Nu är hon högdräktig och får äta hur mycket som helst så det gör ingenting nu. Men så är det ju inte så länge till. Jag försöker ha lite framförhållning på den här punkten. Det kommer ju en ny vinter sen också, även om jag inte vill tänka på det nu.
Min tanke nu är att jag kanske ska använda nät under vintern där de får halm och hö blandat och sina fodringar på vanlig tid ändå. Det beror lite på hur mycket längre de kan tänkas äta ur näten. Jag provar mig fram lite till och får väl avlämna rapport sen.
Roligt med allt engagemang! Nu ska jag gå och ta in hästarna. Dax för nattfodring.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Generellt sett så innehåller svenkt grovfoder höga halter av järn så det kan säkerligen även gälla lusern. Sen skrev spaderÄss att även processningen av lusernpelletsen tillför järn.

Den enda lusernen jag sett som deklarerat järninnehållet är Hartogs och där är det mycket järn.

Potatisprotein är mycket bra. Hade varit ännu bättre om det fanns svenkt att köpa.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Men nog tycker jag att ev. järnhalt skulle vara dokumenterad i innehållsförteckningen. Jag har försökt söka på detta eftersom jag aldrig hört talas om järnhalt när det gäller specifikt lusernfoder men jag har inte hittat något.

Det finns ju liksom ingen anledning att vara rädd för ett järnöverskott om det inte finns några större halter järn i fodret?!

Vad jag förstår så innehåller allt grovfoder viss del järn så det är viktigt att hästen får i sig nog med zink och koppar (gör att inte lika mkt järn tas upp). Jag tror dock som dig att vatten eller avlagringar från vattenkopp är en större bov är grovfoder.

Absolut borde järninnehållet deklareras. Jag mailade Krafft och frågade men fick bara ett snorkigt svar att de minsann inte gjort några tillsatser.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Generellt sett så innehåller svenkt grovfoder höga halter av järn så det kan säkerligen även gälla lusern. Sen skrev spaderÄss att även processningen av lusernpelletsen tillför järn.

Den enda lusernen jag sett som deklarerat järninnehållet är Hartogs och där är det mycket järn.

Potatisprotein är mycket bra. Hade varit ännu bättre om det fanns svenkt att köpa.

Hartogs är ju inte svenskodlat, så synd ingen av de svenska deklarerar. Men är väl bara analysera själv.

Men då borde inte lucern rent sett till järninnehållet vara större risk att ge än hö/silage. Jag har svårt att köpa motiveringen om att järn skulle frisättas från maskinerna vid pelletering osv. Jag vill nog se bevis för det för att köpa det, innan jag hänför det till samma kategori skrönor som att Kraffts pelleterade foder blir som en klumpcement i magen på hästarna pga sitt bindemedel.. ;)

(Sen tycker jag fortfarande det är helt okej att välja bort lucern om man vill, jag försöker inte övertala någon att ge lucern mot sin vilja)

Rent allmänt ger jag heller lucern än pp till häst, med motiveringen att lucern är långt mer naturligt för en häst att äta än potatisprotein. Men pp är extremt svårslaget vad gäller skonsamt och energisnålt tillföra en stor mängd protein =)
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Ett alternativ kan ju vara att kombinera portionering och nät kanske?
En del vet jag fodrar både löst och i nät även.

Det hade jag testat i alla fall om möjligt, så kanske ett mål som utfodras kanske kan tas bort.

Hur dags börjar du jobba? Kanske finns det möjlighet att hänga ut nät just före jobbet?
 
Senast ändrad:
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Alltså jag tycker nog inte att SpaderÄss skrift om att järn skulle kunna frisättas vis pelletering är ett godtagbart skäl att välja bort lusern (i mina ögon alltså). Det gäller ju allt pelleterat foder.
Det tar oerhört lång tid att samla på sig ett järnöverskott och med tillräckligt med zink och koppar ska det inte behöva vara något problem med överupptag.

Är man rädd för ett järnöverskott är nog första man bör göra att analysera hästarnas vatten från vattenkoppen (frisättning järn från koppen). Har man inget problem med järn där behöver man nog inte heller oroa sig för att de ska få i sig det i större mängd via just lusernpellets.
Men det är ju bara min åsikt!:)
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

En snabb googling på ämnen som hämmar upptaget av järn gav dessa: "komjölk (pga. högt kalciuminnehåll) och sojaprotein, en ingrediens i många vegetariska köttalternativ. Även fiberrikt bröd, de flesta kålsorter, kaffe, te, andra kalciumrika livsmedel, ägg och kakao hämmar järnupptaget."

Funkar det att ge kalciumtillskott och välja sojaprotein som proteinfodermedel till hästar som man misstänker får i sig för mycket järn?
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Nu vet inte jag hur vanligt det är med iron overload hos häst men min häst har det och han hade fång förra sommaren samt enligt vetten predisponibel för PPID. I det förra stallet var det säkerligen väldigt mycket järn i vattnet men i detta stallet är det helt normala värden.

Om man läser SLUs medelvärden i landet av järn i grovfodret så blir man lite orolig. Höet jag har nu ligger på ca hälften mot medlet så det känns bra.

Jag vill nu ta bort så mycket järn som över huvud taget går ur foderstaten för att inte förvärra tillståndet.

Varför är det så svårt för foderleverantörerna att redovisa spårämnena? Kvarnbyfoder gör tom stor affär av att deras lusern "Vitafor LUCERN är även rik på mineraler och spårämnen". Skulle de då inte kunna kosta på sig en innehållsförteckning?
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Därför att det blir dyrt skulle jag tro. Det blir lika knepigt som att "Granngårdens hö har de här värdena"? Just för att lucern är ett vallfoder. Däremot håller jag med om att Vitafors "uttalande" är irriterande. Lucern ÄR rikt på en hel massa - men det är gräs med... Och ska man göra "reklam" med det - då får man analysera det och tala om exakt hur mycket det är tycker jag. Även om det är lucern.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 279
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
868
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 417
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 926
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp