slowfeedingnät och glupska hästar

bigganl

Trådstartare
Ni som har glupska hästar och fodrar med finmaskiga hönät. Hur har ni löst det för att hästarna inte ska äta upp på för kort tid?

Jag håller på att prova med mina två som har fått ett när ute i hagen. Min förhoppning var att jag skulle kunna spara in ett fodringstillfälle varje dag. Nu kan det ju vara nyhetens behag förstås, men hittills så har inte fodret räckt speciellt länge.
De brukar äta upp morgonmaten på en timma och med nätet tar det 1,5 timma. Det var ingen större skillnad. :(Inte alls var jag hade tänkt mig.
Nu hänger nätet mot väggen inne i ligghallen.
Funderar då på om det är bättre att hänga nätet ute mellan två träd tex. Det blir ju tyvärr blött om det regnar då, men det kanske inte gör så mycket. Vad tror ni? Kan det vara en bättre lösning att hänga det så ett tag?
Nu är båda hästarna oskodda så det är därför jag passar på att testa nu. Hade tänkt bygga ett skydd inne i ligghallen sedan om det fungerar bra, för att jag ska kunna använda nät även när hästarna är skodda.
När de är skodda kan jag inte ha nätet hängande mellan träden så det kanske bara är onödigt att ens prova? jag vill att de ska äta längre tid och att fodra 4 gånger om dagen gör att jag alltid måste ha hjälp till ena fodringen. Om jag kan få bort ena fodringen så skulle jag klara det utan hjälp vilket skulle kännas väldigt bra. De är så lättfödda så jag kan inte ge dem fri tillgång. Har blandat in halm i höet så att det ska vara mer att pilla med och dryga ut tiden mera också. Verkar inte påverka dem alls.
Jag vänder och vrider på det här och snärjer in mig i mina egna tankar.
Hur skulle ni gjort?
Någon som har en liknande situation och löst det bra?
Hur går era tankar?
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Har mina spända mellan 2 tallar sså de hänger fritt o dinglar , för mina funkar de bäst när de inte liksom kan få fast näten mot något . Sedan spelar ju rutstorleken in också så klart.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Jag har ju gett upp, mina överlistar oavsett. Men det som varit svårast att överlista har varit om man "sytt" en kudde av nätet och lagt på marken. Kräve dok oskodda hästar.

Jag har som sagt gett upp hela slowfeedingiden, de överlistar allt, och inte ens trippla nät med halminblandning är något problem. Jag har istället automatiserat fodringar. Förr bara några - nu alla (det var dock ett av nöden tvunget då jag inte hade någon som kunde hjälpa mig alls hux flux och jobbar lååånga pass - dygn eller mer - ibland).

Så i ditt fall skulle jag fundera på en "grindtimer" med en elastisk grind samt en avskärmad hage med mat som öppnas? Tror feed-x har billigaste lösningen, den kan vridas upp till att fodra 6 h efter man ställt in den - skulle det fungera för dig? (Man vrider alltså upp en äggklocka ungefär, så den kan exvis fodra lunch om du vrider upp den på morgonen). Finns mer programmerbara digitala med, men de kostar mer också.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Slowfeedingnät är en hemsk uppfinning. Låt hästen få äta det den ska på ett normalt sätt!
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Jag har byggt "höbarer" som står i hagen. I princip funkar det som två träd som man hänger upp hönätet i mellan. Fast i det här fallet två till fyra hönät beroende på storlek och antalet hästar. I och med att hönätet "viker undan" så får de glupskare hästarna jobba lite mer för att få äta. De som inte är så glupska tar tacksamt emot det höfyllda nätet som den glupska trycker över (hästarna står ju på varsin sida av nätet).

Sedan kan manju diskutera hur bra det är med hönät. I de höbarer jag tillverkat går det även att hälla höt i botten på dem då de har sidor som är ca. 60 cm höga. Hästarna äter då höet som ur en krubba vilket jag tycker är bättre.Men samtidigt är hästarna sysselsatta längre med hönäten vilket är bra vid en vår som i år då gräset vuxit dåligt. Risken för kolik på grund av för mycket grus i magen är påtaglig sådana här vårar...

Sämst är det egentligen för människan med hönät. De skall packas (tar tid och är damigt) och de blir tunga att sätta upp. De flesta hästskötarna (som är kvinnor/tjejer) har helt enkelt inte fysiken för att kunna hänga upp tjugo, trettio hönät varje dag. Sen kan man ju diskutera om det beror på att de är otränade (vilket jag tror att de är i det här fallet för de gör inget dygg fysiskt förutom det de gör i stalljobbet) eller om det beror på den kvinnliga fysiken i sig. Men hur som helst så tar det på axlar och rygg att hänga upp ett stort antal hönät.

När jag jobbade som brandman så var fysträningen (och fystesten) upplagd så att man fick tränade mer och hade högre testgränser som yngre just för att klara fystesterna när man blev äldre. Om många av dagens tjejer har svrt att orka med stalljobbet som tjugoåringar hur skall deorka när de är 40? Jag är 46, väger 58 och är 1.72 lång. Alltså inte direkt större än vad många av tjejerna är idag. Men jag har tränat i hela mitt liv.

Men oavsett fysiken så tycker jag generelt inte om hönät. Staljobbet blir tungt på många sätt och det går inte snabbare at utföra jobbet. Speciellt i kombination med storbalar. Jag föredrar småbalar och att inte behöva använda hönät...
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Slowfeedingnät är en hemsk uppfinning. Låt hästen få äta det den ska på ett normalt sätt!

Nu får du nog utveckla?

Jag har en lättfödd herre (eller ja flera men han är 'värst'), som dessutom är insulinresistent och fd fånghäst.

Han kan, om vikten ska hållas normal, äta knappt 10 kg silage per dygn (med hö blir det mindre antal kilo). Om jag ger honom hela givan till frukost så är den slut på förmiddagen. Så det fungerar inte.

Om jag gör som nu, delar upp maten på 6 mål/dygn blir det ca 1.5 kg/fodring. Det äter han upp på 10 minuter.

Om man med slowfeeding kan sänka ättakten och därmed förlänga tuggtiden så blir det MER normalt än nu.

Dock, inte ens trippla nät sänker ättakten mer än marginellt.

Men INGET skulle göra mig lyckligare än att kunna göra så den mat han får räcker längre och tuggtiden ökar. Inget.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

kl

Näten funkar bäst när dom får hänga fritt, sedan kan vissa typer av hö vara svårare/lättare att dra ur än andra.

Vi har ju nu torra höbalar och då räcker 2 nät hela natten till 2 glupska hästar. Våra nät är 120X90.

Hänger man dom mot en vägg går det åt fortare eftersom hästen då kan trycka nätet mot väggen och lättare få tag på hö.


Jag tycker näten är en jättebra uppfinning! För mig är det självklart att hästar ska ha tillgång till tugg dygnet runt, men utan att vräka i sig. Med dessa nät har jag lugna hästar som inte står och äter hela tiden och inte blir tjocka.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Det finns inget som är så onormalt för en häst som att äta hö i fel ställning med maximal ansträngning. Det är bättre att den får det den ska på ett riktigt sätt. Det enda som dessa hemska nät åstadkommer är undernärda hästar med tandproblem.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Det enda som dessa hemska nät åstadkommer är undernärda hästar med tandproblem.

Har du någon källa angående tandproblemen?
Det är nämligen en av de saker jag inte gillar med näten, ättställningen blir fel. Samtidigt har mina som under långa perioder ätit både med betesbegränsare och ur nät - inte fått minsta lilla märkbar negativ påverkan på tänderna.

Undernärda - det där är trams! En häst blir inte undernärd om den får i sig det den behöver. En häst som äter 10 kg ur nät får i sig samma sak som en häst som äter 10 kg från marken.

Har du något förslag till alternativ lösning för de som vill öka ättiden/sänka ättakten förresten?
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

13030902_zpsb6b84638.jpg


Undernärd ponny som fått hö i lågt, fritt hängande slowfeednät hela vintern.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Det finns inget som är så onormalt för en häst som att äta hö i fel ställning med maximal ansträngning. Det är bättre att den får det den ska på ett riktigt sätt. Det enda som dessa hemska nät åstadkommer är undernärda hästar med tandproblem.

Du uttalar dig väldigt okunnigt, varför skulle hästarna bli undernärda?

Ser gärna källa kring tandproblem, att ätställningen inte är fullt naturlig kan jag hålla med om. Maximal ansträngning? Nej.

Men hur ska man återskapa naturliga förhållanden för hästarna?
Att ge några kg morgon lunch och kväll är så onaturligt det kan bli, hästarna glufsar i sig det dom får och står sedan utan flera timmar, för mig är det plågeri!

Ska man täcka hela hagen med strån här och där, sticka ner dom i marken kanske? Så att hästarna får gå och plocka och har att göra, som i det vilda. :p
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Här är en tanke. Varför är det så viktigt att hästen måste äta varje minut på dygnet? Genom att se till att den är tvungen att pillra i sig de strån den lyckas få ut genom näten så tvingar man hästen att inte göra något annat.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

För att hästar är betande djur som ständigt producerar magsyra. Om de inte äter är risken för magsår enorm.
Studier har visat att de kan börja få magproblem redan efter 4 h.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Mina hästar står och solar, leker, plockar i buskar, tittar på omgivningen flera timmar om dagen. På vilket sätt tvingas dom att äta dygnet runt?

Sedan är det ju faktiskt så att hästar behöver äta större delen av dygnet, dom är utformade så.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

För att hästar är betande djur som ständigt producerar magsyra. Om de inte äter är risken för magsår enorm.
Studier har visat att de kan börja få magproblem redan efter 4 h.
precis!
Skulle precis googla på det där eftersom jag inte visste hur jag skulle formulera mig :p
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

För de flesta handlar det inte om att hästen ska äta dygnet runt utan förlänga ättiden så att de kan äta kanske 6-8 timmar om dygnet istället för 4-5. De glupska hästarna får massor av tid över. Är hästen svårfödd så finns det ingen poäng med smhn.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Håller lite med här. De hästar som är svårfödda får hö på golvet i boxen med så de kan välja. De glupsla bryr sig inte bara de får äta. Känner med att det är bättre att de äter tio kilo under 6-8 timmar än att de sätter i sig hela givan under en timme och sedan står och tittar olyckligt på grannens hö...

Handlar om ekonomi med. I ett galoppstall får hästarna i allmämhet fri tillgång till höet men det är svårt att få i dem så mycket som de skall ha. På en ridskola där ekonomin kan vara mer pressad så får många hästar inte mer än en viss mängd. Frågan är då om de skall få hela givan på en gång, portionerad eller i ett SF-nät? Arbetskostnaden finns där med...
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Här är en tanke. Varför är det så viktigt att hästen måste äta varje minut på dygnet? Genom att se till att den är tvungen att pillra i sig de strån den lyckas få ut genom näten så tvingar man hästen att inte göra något annat.

Tanken med nät är att minska ättakten (slow feeding) inte fodermängden i själva nätet som du säkert vet? Hästar äter det de behöver, vissa är glupskare än andra eller för att uttrycka mej såhär "mer eller mindre intresserade av foder". Så jag förstår inte ditt resonemang att näten är skulden. Mycket handlar om vad ägaren ger sin häst för foder, ger de för lite blir de i längden undernärda men inte vid bra hästhållning och med normala värden på grovfoder. Sedan beror det på om hästen är svårfödd då hjälper inte nätet.

Väntar jag med spänning på bevis för att hästtänderna slits med nätanvändning som du påstod, det har det inte gjort på min häst enligt koll med hästtandläkare. Har haft nät både i hagen och box i fyra år nu.

Får man fråga hur du löser fodringarna till din/ dina hästar och har du någon lättfödd individ i stallet? Seriöst nyfiken hur du löser fodringar där ägaren har långt att pendla till jobbet alternativt jobbar skift.
 
Senast ändrad:
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Här är en tanke. Varför är det så viktigt att hästen måste äta varje minut på dygnet? Genom att se till att den är tvungen att pillra i sig de strån den lyckas få ut genom näten så tvingar man hästen att inte göra något annat.

Inte göra något annat??!!??

Min D-ponny äter upp 1.5 kg ur ett nät på 15 minuter (dvs i princip samma tid som utan nät).

Sen har han "ingenting" att göra i 3 h och 50 minuter, tills han kan äta i 10 minuter igen.

Det innebär att på ett dygn så äter han i 15*6 minuter = 1,5 h. De övriga 22,5 h har han "ingenting" att göra och framförallt ingenting att ÄTA.

Om jag kunde öka ättiden till 2 h per mål (utopi..) så skulle han halva dygnet kunna äta. Vilket är väldigt mycket bättre för tänderna, magen och allmänna välmåendet. Dessutom är det betydligt mer likt det naturliga.

I det vilda så förekommer inte frivillig svält mer än maximalt 4 h, och det är ganska ovanligt att de låter bli att äta så länge med..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 285
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 430
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 930
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp