slowfeedingnät och glupska hästar

Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Det finns ju batchnummer på säckarna. Kan inte vara så himla omöjligt att analysera då. Hur vet de då vad Ca o P innehållet är?

Hartog kan ju.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Många gånger är det ett genomsnittsvärde, men det talas det inte så mycket om. Krafft var förut ärliga med det och det stod att det var ett genomsnittsvärde eftersom lucern är en vallväxt. (Blir ju lite som hö analysen liksom). Vet inte om de har det kvar, så länge sen jag gav melassad lucern. Sett någon mer tillverkare som uttalat sagt att det är ett snittvärde, men minns inte vilken.

Så jag vet inte om jag på decimalen skulle lita på siffrorna faktiskt. Personligen ser jag dem ungefär som höanalyser - de är inte bättre än analysen och visar i bästa fall ett representativt snitt..
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

En snabb googling på ämnen som hämmar upptaget av järn gav dessa: "komjölk (pga. högt kalciuminnehåll) och sojaprotein, en ingrediens i många vegetariska köttalternativ. Även fiberrikt bröd, de flesta kålsorter, kaffe, te, andra kalciumrika livsmedel, ägg och kakao hämmar järnupptaget."

Funkar det att ge kalciumtillskott och välja sojaprotein som proteinfodermedel till hästar som man misstänker får i sig för mycket järn?

Det du kollat är vad som hämmar människokroppen att ta upp järn, hästkroppen fungerar ju helt annorlunda. Vitlök ger ex.vis anemi hos häst men inte hos människan. Rätt mängd koppar och zink hämmar järnupptaget för häst (säkert något mer också som jag hunnit glömma bort).
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Ett alternativ kan ju vara att kombinera portionering och nät kanske?
En del vet jag fodrar både löst och i nät även.

Det hade jag testat i alla fall om möjligt, så kanske ett mål som utfodras kanske kan tas bort.

Hur dags börjar du jobba? Kanske finns det möjlighet att hänga ut nät just före jobbet?

Jag börjar 8.00 ett par dagar i veckan och övriga dagar 12.30. När jag jobbar dagtid fodrar grannen lunch och när jag jobbar sent fodrar hon kväll (17-18 tiden). Det skulle ju vara ett plus att slippa ta hjälp, men samtidigt så är det inte det viktigaste utan nr 1 är att hästarna ska få längre ättid. Eftersom de är så lättfödda så får de inga stora mål och då äter de ju heller inte så länge. Det skulle kännas mycket bättre om jag kunde dryga ut ättiden till det dubbla minst. (för deras skull). Tror jag skrev det tidigare, men som det känns nu lutar det åt att under vinterhalvåret fodra som vanligt på marken/golvet och samtidigt ha ett nät med halm hängande i ligghallen. Även om de har halm att äta där inne jämt så är ju halmen fräschare i nätet. Då är det ingen som trampat på den. Då finns det ju alltid något att gnaga på och de behöver inte gå med tomma magar om de är tuggsugna. Det verkar inte som om jag kan förlänga ättiden så mycket att jag kan hoppa över ett mål mat än, men jag provar lite olika alternativ och kollar ättiden. Kvällsmålet är ju ett mellanmål och det är nog det mål som eventuellt skulle kunna fodras tillsammans med lunchen. Ska prova att ge dem den mängden vid lunchtid en helgdag så jag kan kolla ättiden.

Ett alternativ skulle kunna vara att fodra lunchen som vanligt och hänga upp kvällsmålet i andra änden av hagen i ett nät. Då får de röra på sig för att komma till nästa mat och de har en bit att gå till vatten också. Frågan är bara hur jag skyddar de skodda hovarna då? Att det ska vara så svårt....
 
Senast ändrad:
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Vi har Slowfeeding nät, för 1 av våra 3 hästar är oerhört glupska!
Dem brukar få 2 tunnor (ca 6-8 kg), brukar vara i ca 2½ timme.
Såhär ser de ut!

247630_10151672600942193_1003984797_n.jpg


Skitsmidigt! Det spill som blir brukar dem pilla i sig! :)
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Rätt lika de som jag snickrat till. Håller med om det brukar vara rätt välstädat i och runt dem. Inte mycket spill inte!
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Det är ju som du säger inte direkt ngn nyhet att hönät kan orsaka snedslitningar på bettet och spänningar i nacke, käkar osv. Det trodde jag faktiskt alla hade hört, långt innan flugan med SMN kom?
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Nej. det är verkligen ingen nyhet och det irriterar mig att jag inte hittat bättre källor!:mad:
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Finns det några bra källor? :)

Vore intressant att ta del av då alla vi frågat innan vi började med näten, även veterinärer säger att det inte finns några direkta bevis eller kopplingar till att det är skadligt med nät eller varierade äthöjder.

Vore somsagt intressant att ta del av och hur skadligt/vanligt det i så fall är.

Samtliga hästar i stallet har fina tänder och vi informerar om nätanvändningen.
Jag själv har regelbundet ut ET som inte anmärkt något sådant heller, kanske beror
mycket även på hur näten hänger/anordningar/hårdhet på nylonet eller materialet?

Så ifall någon hittar en bra källa, eller undersökning, länka gärna om det går eller skicka PM
 
Senast ändrad:
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Tror tyvärr inte det finns ngn stor forskning . Däremot har rekommendationerna funnits sen alltid i form av noteringar att tänder /tugg mekanismen förändras eftersom hästarna fodras i en monoton och statisk ställning som inte efterliknar den position de är ämnade att äta i . Med SmN lär faktorn Öka ytterligare eftersom det rekommenderas att låta näten svänga fritt för att försvåra ätandet ...

Kort så utan smh har man etablerat avrått från höga Hö häckar och Hö nät Om man inte samtidigt kollar sin häst oftare i munnen för att snabbt upptäcka ev sned slitningar som resultat . Många Equiterapeuter noterar även just spända käkar/nackar och eftersom dessa har många andra orsaker kan ökad användning av onaturlig ätställning givetvis bli en ytterligare faktor .

Jag är lite förvånad att era veterinärer inte öht uppmärksammat noteringarna . Om än låga "forsknings bevis" ?
 
Senast ändrad:
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Det enda jag har hittat är en studie från SLU som tog upp att det kan bli skadligt om nåbarheten till nätet försvåras så att inte hästen kan nå maten/behöver sträcka överlinjen mycket. Ett exempel är om man har plank eller ett skydd som gör att nåbarheten till nätet är för långt, att det blir för långt bort och hästen måste sträcka sig.

Därav att jag i alla fall tror att mycket beror på hur man placerar nät eller hur anordningar är utformade, men näten i sig behöver inte vara direkt skadliga och att man använder den mjuka sorten..de billiga varianterna är väldigt hårda.

Om i övrigt spända kroppsdelar eller snedslitna tänder står inget, ej heller något om det skadliga vid salivproduktionen vid onaturliga äthöjder (den sker när hästen tuggar enl den studien, inte enbart för att huvudet är lågt).

Jag är lite av den åsikten, att det behöver inte vara direkt skadligt, även om det kan eftersom att det kan finnas tex felaktig användning av utrustningen som i sig egentligen inte är skadlig. Det finns det mycket av till hästarna..altså sådant som inte är skadligt vid rätt användande.

Och för mig är det lite så, att är det så uppenbart skadligt att veterinärer har anmärkt på det eller tex ET, varför finns det så få sökningar eller källor på det? De sökträffar jag får..rekommenderar ju veterinärer näten till och med?

Jag gillar inte gissande svar, det är därför det är synd att det inte finns mer att finna i ämnet
 
Senast ändrad:
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Ja och finns det inte på Google är det inte sant...

Tyvärr realitet år 2013 verkar det som för de flesta .
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Det har jag aldrig påstått även om det mesta finns att få tag på tex den vägen.
Hur vet du om jag har googlat eller inte? Studien har jag läst tidigare också, när vi
skulle införa dessa nät...

Även när man frågar genuint kunnande folk i sin omgivning om det också, samt inte har några som helst belägg för att hästarna på gården som äter från dessa nät tar skada av det, så vill man ju på något sätt ändå få svart på vitt motsatsen allra helst då.

Att det kan vara skadligt räcker inte alla gånger..

Men somsagt, har du eller någon annan noteringarna eller rekommendationerna någonstans som källa visa mig mer än gärna.

Men allra helst studier på en hästgrupp vid användandet.
 
Senast ändrad:
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

I studien jag länkade till stod om risken med skador på tänder och läppar.

En hästtandläkare känns som ett av de naturliga valen dit man kan ringa för att höra deras erfarenheter. De borde ju ha sett en del tänder.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

I den studien är matreduceraren = boxen med galler på, där det visats skador på tänder samt att hästarna fick lägga huvudet på sned för att komma åt maten. Studien på matreduceraren fick avslutas för att den ansågs vara för svår för hästarna att använda. De använde sedan bara slowfeed nät och löst på marken i studien.

Finns inget skrivet ang detta om näten.

Jag har utbildad hästtandläkare till min häst.
 
Senast ändrad:
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

I studien jag länkade till stod om risken med skador på tänder och läppar.

En hästtandläkare känns som ett av de naturliga valen dit man kan ringa för att höra deras erfarenheter. De borde ju ha sett en del tänder.

Jag frågade min hästtandläkare om SMH-nät i går och h*n var enbart positiv. Använde det själv till sina hästar, ffa vid ev boxvila. Mina hästar hade inget "konstigt" i munnen heller.

Ingen av mina hästar hetsäter utan de drar en tuss, sänker huvudet och tuggar den i "normal äthöjd". De går i en skogshage så det finns alltid annat att pilla med utöver näten också. Hänger ut två nät med ca 8-9 kg i varje och det räcker lätt att dygn, det är sällan det är helt uppätet. Hästarna är nöjda och i lagom hull.

Har mina nät hängande på väggen så de är relativt lätta att få ut höet från då de inte rör sig så mycket.
 
Väcker liv i tråden igen...
Ni som har slow feeding-nät, hur gör ni för att hästarna inte ska fastna med skodda hovar i näten? Vi testade med att hänga upp nätet en bra bit från marken, men det tog bara drygt 30 sekunder så satt vår tinker fast med ena framhoven. Han gillar att använda framfötterna att gräva med. När han har hel rundbal lägger han upp en hov ovanpå och river loss hösilage från ovansidan.
 
Hej!

Man får bygga en ram runt höet så hästarna inte kommer åt nätet. Vi hade en höhäck med nät i. Funkade superbra ur "fatsningssynpunkt" men helt värdelöst ur "få-smalare-hästar-synpunkt".

/Lavinia
 
Hej!

Man får bygga en ram runt höet så hästarna inte kommer åt nätet. Vi hade en höhäck med nät i. Funkade superbra ur "fatsningssynpunkt" men helt värdelöst ur "få-smalare-hästar-synpunkt".

/Lavinia

Bara nyfiken, hur hög hade ni ramen? Mest nyfiken som sagt då jag ger min lilla (som är den krafsiga/viftiga och jag inte skulle lita på med ett nät inom en kilometers radie om han var skodd) mat i pallkragar för det ska hindras från att dras ut. Det är fascinerande hur högt han kan kravla i med framfötterna =/

(Så just nu har jag gett upp och har bara 2 pallkragar högt så han kan kliva i/ur lätt...)
 
Hej!

Vi hade en sån här häck.

389HDG.jpg

Vet inte hur hög den är men vi hade iaf inga problem med hovar eller hästar i den.

I nuvarande stall har vi nån typ av pallkragar, kanske 4 st? för att shettisen inte ska komma åt annat än det de andra hästarna spiller.

/Lavinia, vars pålla äter från marken, jag brukar sprida över hela hagen i små små små små tussar, så hon har att göra i timmar :-)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 281
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
870
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 422
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 927
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp