"Sluta grubbla, börja leva"

tott

Trådstartare
Någon som har läst den boken? Vilka är era åsikter om den?

Har precis börjat läsa och tycker det skall bli intressant att se vad den ger. Det lär vara en bra självhjälpsbok - på riktigt!
 
Jag har lånat hem den och har den liggandes på bordet och ska börja med den. Ser mycket fram emot att läsa den.

Har också förstått att den skall vara riktigt bra, var så jag hittade den, genom rekommendationer på nätet.
 
Någon som har läst den boken? Vilka är era åsikter om den?

Har precis börjat läsa och tycker det skall bli intressant att se vad den ger. Det lär vara en bra självhjälpsbok - på riktigt!
Tycker den är bra, men håller kanske "Lyckofällan" av Harris snäppet högre som har samma inriktning.
 
Russ Harris och ACT ja. En del av KBT :)
Aha, så hette han kanske. Tack. Lappen med hans namn ligger hemma i Sverige. Jag fick den av psykologen på företagshälsovården där jobbet kostat på mig några KBT-samtal för mina deppiga tankar kring min migrän. Det var hur bra som helst. Ska kolla upp boken när jag kommer hem igen, det kanske är samma som den du nämner.
 
Aha, så hette han kanske. Tack. Lappen med hans namn ligger hemma i Sverige. Jag fick den av psykologen på företagshälsovården där jobbet kostat på mig några KBT-samtal för mina deppiga tankar kring min migrän. Det var hur bra som helst. Ska kolla upp boken när jag kommer hem igen, det kanske är samma som den du nämner.
Jag gissar att det är den boken. Den bästa så kallade självhjälpsbok som finns enligt mig. Sen är inte ACT någon mirakelmetod. Det finns bra evidens när det gäller återfallsprevention vid depression, särskilt vid återkommande depressioner när traditionell KBT inte fungerat så bra. Stresshantering och ökad livskvalitet för "friska" och framför allt är det bra för smärtpatienter. Migrän, reumatism etc etc.
 
Jag gissar att det är den boken. Den bästa så kallade självhjälpsbok som finns enligt mig. Sen är inte ACT någon mirakelmetod. Det finns bra evidens när det gäller återfallsprevention vid depression, särskilt vid återkommande depressioner när traditionell KBT inte fungerat så bra. Stresshantering och ökad livskvalitet för "friska" och framför allt är det bra för smärtpatienter. Migrän, reumatism etc etc.
Aha, då låter det ju givet att det var ACT det handlade om för min del. Tack, då är det nog samma bok.
 
Jag gissar att det är den boken. Den bästa så kallade självhjälpsbok som finns enligt mig. Sen är inte ACT någon mirakelmetod. Det finns bra evidens när det gäller återfallsprevention vid depression, särskilt vid återkommande depressioner när traditionell KBT inte fungerat så bra. Stresshantering och ökad livskvalitet för "friska" och framför allt är det bra för smärtpatienter. Migrän, reumatism etc etc.
Finns det evidens för att ACT hjälper när det gäller smärtpatienter? Spännande. Jag har bara gått på några föreläsningar om ACT genom jobbet men jag tycker att det verkar så himla vettigt.
 
Det finns bra evidens när det gäller återfallsprevention vid depression, särskilt vid återkommande depressioner när traditionell KBT inte fungerat så bra. Stresshantering och ökad livskvalitet för "friska" och framför allt är det bra för smärtpatienter. Migrän, reumatism etc etc.
Nu blir jag nyfiken på det fetade avsnittet.
Innebär det att ....
A) traditionell KBT som regel inte fungerar så bra vid återkommande depressioner.
B) eller att det fungerar bra ibland, och ibland inte, vid återkommande depressioner. Och vilket är i så fall vanligast?
 
Nu blir jag nyfiken på det fetade avsnittet.
Innebär det att ....
A) traditionell KBT som regel inte fungerar så bra vid återkommande depressioner.
B) eller att det fungerar bra ibland, och ibland inte, vid återkommande depressioner. Och vilket är i så fall vanligast?

Jag förstår det så att det inte finns en 100% lösning på någonting. Att KBT funkar, men inte alltid.
 
Nu blir jag nyfiken på det fetade avsnittet.
Innebär det att ....
A) traditionell KBT som regel inte fungerar så bra vid återkommande depressioner.
B) eller att det fungerar bra ibland, och ibland inte, vid återkommande depressioner. Och vilket är i så fall vanligast?
Ca 50% återinsjuknar, efter två depressioner stiger den siffran. Det är lägre återinsjuknande med KBT jämfört med antidepressiva läkemedel. KBT kan fungera bra vid depression nr 2 också men för en del (inte alla) blir det inte bra i längden. Då är ACT ett alternativ som visat sig fungera bra.
 
Ca 50% återinsjuknar, efter två depressioner stiger den siffran. Det är lägre återinsjuknande med KBT jämfört med antidepressiva läkemedel. KBT kan fungera bra vid depression nr 2 också men för en del (inte alla) blir det inte bra i längden. Då är ACT ett alternativ som visat sig fungera bra.
Mycket intressant!
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
12 438
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: Snurrfian
·
Fritid Jag stickade lite som barn och har stickat en och annan halsduk med bara räta maskor och det är ju inte så avancerat (vad jag minns)...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 519
Senast: vilde
·
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 128
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp