Sminktråden

Vissa skuggor har dålig pigmentering och färgen ”fastnar inte”. Kan ju vara det med. 😊
Ja, så kan det kanske vara för jag är för snål för att köpa dyrt smink 😅 Men den hade bra recensioner om hur bra pigmenterad den är så kanske har jag fått ett måndagsexemplar. Det är också svårt att få loss skuggan från paletten tycker jag. Vet inte om man kan lägga till lite vatten eller något för att se om det blir bättre om den inte är lika hård 🤔
 
Jag kör ögonskuggsprimer (Urban Decay) varje gång och märker skillnad direkt jag glömt applicera den. Men då har jag oftast ganska tung makeup runt ögonen. :angel: Trodde verkligen att det bara var en gimmick först.

Jag kör samma. Det är inte ens någon idé för mig att inte ha någon primer, jag har alldeles för fet hud för att det ska hålla annars.

Jag har mycket problem med att saker inte sitter om jag inte gör rätt och/eller har rätt saker. Trots det kan det mesta halka av.
Har personer i min bekantskapskrets som inte förstår alls. De har en helt annan hudtyp och kan sätta på sig vad som helst, när som helst, utan vad som helst och det sitter ta mig sjutton hela dagen!
 
Ja, så kan det kanske vara för jag är för snål för att köpa dyrt smink 😅 Men den hade bra recensioner om hur bra pigmenterad den är så kanske har jag fått ett måndagsexemplar. Det är också svårt att få loss skuggan från paletten tycker jag. Vet inte om man kan lägga till lite vatten eller något för att se om det blir bättre om den inte är lika hård 🤔

Det ska vara lätt att få upp skuggan på penseln och man ska kunna mosa in det i håren (i locket eller liknande) OCH slå av det som blir över. Sedan ska det trots det ge färg.

Sedan är pris inte en indikation på kvalitet. MAC till exempel har mycket skiftande kvalitet på sina skuggor även om de flesta är riktigt jäkla bra men om du tar Make up store eller FACE så har du genomgående bra kvalitet på skuggorna, skulle jag säga.
 
Har glömt bort den här tråden lite, men vad använder ni för primer? Behöver man det?
Nej man behöver inte ha en primer.
Det viktigaste är att återfukta innan du sätter på din bas, med en bra fuktkräm.
En primer kan dock ge fördelar så som att det gör att sminket håller bättre eller ger en jämnare bas.
Dock bör man fortfarande återfukta innan primern.

Jag är torr och har primer ibland men inte alltid, när jag får lust typ eller ska vara ute en hel kväll.
 
Nej man behöver inte ha en primer.
Det viktigaste är att återfukta innan du sätter på din bas, med en bra fuktkräm.
En primer kan dock ge fördelar så som att det gör att sminket håller bättre eller ger en jämnare bas.
Dock bör man fortfarande återfukta innan primern.

Jag är torr och har primer ibland men inte alltid, när jag får lust typ eller ska vara ute en hel kväll.

Och jag säger precis tvärtom. Jo, man behöver primer. Så, det beror helt på vilken hudtyp man har. Man kan inte säga definitivt ja eller nej.

Däremot kan jag till exempel inte ha siliconbaserad primer i ankiktet.

Jag har blandhy med väldigt feta ställen.
 
Det ska vara lätt att få upp skuggan på penseln och man ska kunna mosa in det i håren (i locket eller liknande) OCH slå av det som blir över. Sedan ska det trots det ge färg.

Sedan är pris inte en indikation på kvalitet. MAC till exempel har mycket skiftande kvalitet på sina skuggor även om de flesta är riktigt jäkla bra men om du tar Make up store eller FACE så har du genomgående bra kvalitet på skuggorna, skulle jag säga.
Jag försökte det men fick bara upp små prickar. Sedan kom jag på att jag kanske skulle kolla vad det stod på baksidan eftersom inget fastnade vare sig på penseln eller huden och där står såklart tydligt att man ska doppa penseln i lite vatten och jäklar vad den färgade då! 🤣
 
Jag använder aldrig primer, klarar inte konsistenserna. Min solkräm (Purito) räcker bra som ansiktsprimer för min puderfoundation (Idun).

Ögonskugga sitter absolut sämre utan primer men det är ett pris jag är villig att betala 😅.

För övrigt så har min hud gjort en resa från att jag aldrig skulle gått ut ur huset utan täckande flytande foundation, till att en liten mängd mineralpuder räcker bra. Det tog typ 6 år men bra hudvård gör verkligen skillnad, från rejäl acne och mycket röda partier till att jag kan tänka mig att dyka upp på affären eller skolan utan bas.
 
Jag försökte det men fick bara upp små prickar. Sedan kom jag på att jag kanske skulle kolla vad det stod på baksidan eftersom inget fastnade vare sig på penseln eller huden och där står såklart tydligt att man ska doppa penseln i lite vatten och jäklar vad den färgade då! 🤣

Det är stor skillnad. Dock kan vatten förstöra skuggan så skrapa av lite på något lock eller så och ta därifrån.
 
Jag önskar tips på något som får glittrig ögonskugga att stanna där den ska vara. Jag har ögonskuggsprimer och setting spray, men glittret hinner flytta på sig ändå. Finns det någon extra klistrig primer eller liknande?
Den där skuggan är så himla fin, så jag vill gärna använda den. Däremot är jag inte lika förtjust i att ha glitter i hela fejset.
 
Jag önskar tips på något som får glittrig ögonskugga att stanna där den ska vara. Jag har ögonskuggsprimer och setting spray, men glittret hinner flytta på sig ändå. Finns det någon extra klistrig primer eller liknande?
Den där skuggan är så himla fin, så jag vill gärna använda den. Däremot är jag inte lika förtjust i att ha glitter i hela fejset.

Om man inte är känslig mot latex så kan man faktiskt använda ögonfranslim. Dutta det på ögonlocket och sedan glittret. Fungerar skitbra på mig.
 
Någon som har tips på en bra lip stain/lip tint? Skulle vilja ha något som sitter några timmar i alla fall och är lite sådär lagom pigmenterad.
 
Ja, så kan det kanske vara för jag är för snål för att köpa dyrt smink 😅 Men den hade bra recensioner om hur bra pigmenterad den är så kanske har jag fått ett måndagsexemplar. Det är också svårt att få loss skuggan från paletten tycker jag. Vet inte om man kan lägga till lite vatten eller något för att se om det blir bättre om den inte är lika hård 🤔
Jag har en Mixing Liquid från Makeup Store som jag köpte för att kunna mixa ögonskugga med den till Eyeliner. Men den går att ha för att ”förstärka” pigment också genom att göra dem greppigare. Man kan skrapa av lite av ögonskuggan på ett platt plastyta tex och blanda för att få pigment att fästa bättre och bli intensivare resultat. Den är inte så dyr.
 
Någon som har tips på en bra lip stain/lip tint? Skulle vilja ha något som sitter några timmar i alla fall och är lite sådär lagom pigmenterad.
Lite sen på bollen, men jag har flera från olika koreanska märken (Etude, Romand, Peripera) och de är alla bra. Jag köper mina på yesstyle.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 610
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 785
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 010
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 152
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp