Sminktråden

Inte smink, men tänker att det kanske passar här ändå?

Någon som har tips på bra kräm som funkar mot både mörka ringar, gropar, påsar och rynkor under och runt ögonen eller behöver jag flera olika i så fall? Jag använder nu Eucerin hyaluron-filler + volume-lift så ofta jag kommer ihåg den, men jag tycker inte att jag ser någon skillnad. Groparna under ögonen beror mycket troligt på långvarigt användande av ögonfransserum så det kommer förhoppningsvis bli bättre utan serum, men det kan tydligen ta mycket lång tid innan det blir bättre, om det blir bättre överhuvudtaget 😓 hade ingen aning om det när jag började med ögonfransserum, men nu är det ju som det är tyvärr. Det mörka är troligen en kombination av sköldkörtelstrul och genetiskt så bara jag får ordning på sköldkörteln så blir det kanske lite bättre, men även det kommer att ta lång tid.
Jag har hittat en kräm som heter Eucerin Anti-Pigment Dark Circle Illuminating Eye Care som låter bra och inte är svindyr. Är det någon som har provat den? Om inte, tips på någon annan med rimligt pris?

Och concealer under ögonen? Vad bör jag använda för någon sort och hur applicerar jag den? Jag har någon billig variant hemma (minns inte märke) och den täcker inte alls bra plus att det syns att jag har något på huden och det tycker jag inte om. Jag använder extremt sällan mer smink än lite eyeliner och mascara så det måste vara någon som är osynlig även utan en massa foundation och grejer ovanpå plus billig.

Nu ligger skuggorna lite osmickrande, men det ser såhär illa ut även i bra ljus
Visa bifogad fil 136828
Jag har testat ett gäng olika concealers och för mig funkar concealer som är både hudvård och smink i ett allra bäst.
Gillar exempelvis Nyx Bare with me concealer serum. Billig och finns lite överallt.
Viktigt att ta väldigt lite och vänta ungefär 1 minut innan du blandar ut den med pensel eller svamp. Sedan avslutar jag med ett tunt lager translucent setting powder (älskar det från KimChi Chic) för att minska att det sätter sig i fina linjer samt ge en blurrande effekt.

Om jag inte ska ha smink men ändå vill få bort mörka ringar använder jag en color corrector istället. Kör på Catrice Under Eye Brightener som kostar 45kr på exempelvis Lyko. Man tar lite på fingret och duttar in. Viktigt med tunt lager. Det är en dupe på Smashbox dyrare variant.
 
Jag har testat ett gäng olika concealers och för mig funkar concealer som är både hudvård och smink i ett allra bäst.
Gillar exempelvis Nyx Bare with me concealer serum. Billig och finns lite överallt.
Viktigt att ta väldigt lite och vänta ungefär 1 minut innan du blandar ut den med pensel eller svamp. Sedan avslutar jag med ett tunt lager translucent setting powder (älskar det från KimChi Chic) för att minska att det sätter sig i fina linjer samt ge en blurrande effekt.

Om jag inte ska ha smink men ändå vill få bort mörka ringar använder jag en color corrector istället. Kör på Catrice Under Eye Brightener som kostar 45kr på exempelvis Lyko. Man tar lite på fingret och duttar in. Viktigt med tunt lager. Det är en dupe på Smashbox dyrare variant.
Tycker också att Nyx Bare With Me är riktigt bra! Sedan har jag i stort sett slutat applicera med pensel eller svamp, utan använder fingrarna till just concealer för att dutta in så lite som möjligt.
 
Ja fingrarna är verkligen underskattade!
Sedan har jag nog insett att det framstår som det bästa alternativet ju äldre jag blivit, vilket nog egentligen speglar att hyn under ögonen blir lite knepigare att jobba med med åren. Så värmen fingrarna ger liksom fördelar, och det inbjuder också till att ta mindre produkt att jobba med tycker jag - vilket ger fördelar om man inte vill att concealern ska sätta sig i de fina linjerna. Ibland har jag bara concealer, då pudrar jag inte över, men annars är det ju som du skriver bra. Egentligen bättre än en primer under - för en sådan ger ju mer produkt som kan sätta sig där man inte vill.
 
Jag var på Kicks i helgen och fick en kurs i att lägga en bra bas. Då blev jag sminkad samtidigt som vi gick igenom vad som passar min hudtyp och ton, hur produkterna ska användas etc. Sen fick jag 20% rabatt på de fem dyraste produkterna jag valde att köpa. Jag hann inte testa själv, men jag tycker att jag fick en bra grund och att jag med hjälp av bra produkter (som jag nu vet passar mig) kan öva själv genom att kika på Youtube-klipp och steg-för-steg-sminkningar.

Enligt tjejen som hjälpte mig, kan man boka in flera tillfällen för att t ex ha en gång med fokus på bas och en annan med bara fokus på ögon.
Jag har inte bestämt mig för om jag ska ta en till kurs eller bara experimentera på egen hand med ögon, då jag ändå har en del skuggor etc sedan innan.


Okej för min del tror jag jag vill hitta någon längre kurs där jag får testa själv med stöd av någon. Jag är dålig på att ta till mig youtubeklipp och tycker det är svårt att hitta bra videos. Jag hittade en fyratimmars kurs på studieförbund men det datumet fungerade inte för mig. Men ska fortsätta leta lite. Härligt att du blev nöjd iallafall 🙂
 
Jag kastade bort min med halva kvar, tycker applikatorn blir en sanitär olägenhet varenda gång. :D Den här gången började ögonen vätska i yttre ögonvrån efter applicering med den så det var definitivt dags att säga adjö. Slutade direkt jag bytte. Tycker att det är ett helgerån att jämföra med YSL Touche Eclat, men så älskar jag YSL. :love:

Men det är bra att du gillar den, @Mineur ! Den är ju väldigt prisvärd om man klickar med den. :D
Ja, jag brukar bara använda Touche Eclat. Tror jag haft den i 28 år. Helt galet att den funnits så länge. 😲
Varvade ibland med Dior Skinflash när den fanns. Tycker de var himla lika.
Har nu köpt Elf Flawless Brightening Concealer IOM att jag tänkt att under 28 års tid måste väl något någon gång mäta sig med Touche Eclat. Den är ändå helt ok tycker jag. Och för priset är den ju kanon!

Jag rev bort den där äckliga applikatorn på Maybelline och använde makeupsvamp istället. Gillar man produkten är väl det värt att göra.
 
Sedan har jag nog insett att det framstår som det bästa alternativet ju äldre jag blivit, vilket nog egentligen speglar att hyn under ögonen blir lite knepigare att jobba med med åren. Så värmen fingrarna ger liksom fördelar, och det inbjuder också till att ta mindre produkt att jobba med tycker jag - vilket ger fördelar om man inte vill att concealern ska sätta sig i de fina linjerna. Ibland har jag bara concealer, då pudrar jag inte över, men annars är det ju som du skriver bra. Egentligen bättre än en primer under - för en sådan ger ju mer produkt som kan sätta sig där man inte vill.
Jag kör alltid fingrarna för foundation och concealer i stort sett. Jag vill ha lite täckning och tycker det är så snabbt och lätt med fingrarna.
Om man kollar typ tiktok eller andra smink-klipp är det rätt långt från hur jag föredrar att applicera. Och även att många föredrar betydligt mer täckning. Enormt mycket mer!
Jag känner mig som någon gammal fossil som fortfarande använder fingrarna främst. 😅
 
Ja, jag brukar bara använda Touche Eclat. Tror jag haft den i 28 år. Helt galet att den funnits så länge. 😲
Varvade ibland med Dior Skinflash när den fanns. Tycker de var himla lika.
Har nu köpt Elf Flawless Brightening Concealer IOM att jag tänkt att under 28 års tid måste väl något någon gång mäta sig med Touche Eclat. Den är ändå helt ok tycker jag. Och för priset är den ju kanon!

Jag rev bort den där äckliga applikatorn på Maybelline och använde makeupsvamp istället. Gillar man produkten är väl det värt att göra.

Jag har haft lite olika beroende på vad som kommit upp på skärmen/framför mig i butik när jag behövt något. Innan jag skaffade Maybelline denna gång hade jag Tarte Shape Tape, nu har jag en från Too Faced. Så jag har inte varit någon trogen direkt. :D

Riva bort applikatorn blir det nog nästa gång om jag köper en Maybelline igen. Hatar den verkligen! :crazy:
 
Söker tips på BB cream eller möjligen CC cream för en blekfis som lätt blir torr av flytande produkter, annars rätt normal hy. Är naturligt likblek med kalla toner vintertid.

Har rätt begränsad erfarenhet men tex It cosmetics och Lumene går bort pga väldigt för mörka/gula även i ljusaste varianterna. Som referens kan jag använda Face Stockholm picture perfect foundation i white utan att det ser särskilt märkligt ut på vintern 😋

Prisklass oklar - har någon ett dundertips är jag villig att lägga en del på en utjämnande kräm som inte är lika täckande som en foundation.
 
Jag kör alltid fingrarna för foundation och concealer i stort sett. Jag vill ha lite täckning och tycker det är så snabbt och lätt med fingrarna.
Om man kollar typ tiktok eller andra smink-klipp är det rätt långt från hur jag föredrar att applicera. Och även att många föredrar betydligt mer täckning. Enormt mycket mer!
Jag känner mig som någon gammal fossil som fortfarande använder fingrarna främst. 😅
Jag kollar inte på tiktok, men på youtube tycker jag absolut att det finns mängder med videos med "no makeup makeup" som iaf gällande basen är mer vad jag vill ha (sedan använder jag av gammal vana puderfoundation, skulle vara helt lost med flytande!). Fick nåt slags uppenbarelse bara för några månader sedan när jag såg en tjej, som främst använder asiatiskt smink, vad gällande att applicera concealer. :D

Utöver det, gällande just bas, så är det ju verkligen att rekommendera influencers som är minst 35+ för tips. Är det typ ögonskugga känner jag att det funkar bra med ynglingar som inspiration.
 
Jag använder fingrarna för concealern under ögonen men svamp för foundation. Tycker att det blir bäst så för mig med de produkter jag använder.
 
Söker tips på BB cream eller möjligen CC cream för en blekfis som lätt blir torr av flytande produkter, annars rätt normal hy. Är naturligt likblek med kalla toner vintertid.

Har rätt begränsad erfarenhet men tex It cosmetics och Lumene går bort pga väldigt för mörka/gula även i ljusaste varianterna. Som referens kan jag använda Face Stockholm picture perfect foundation i white utan att det ser särskilt märkligt ut på vintern 😋

Prisklass oklar - har någon ett dundertips är jag villig att lägga en del på en utjämnande kräm som inte är lika täckande som en foundation.
Har du kollat på tinted serum istället? Jag upplever att det finns i fler nyanser än CC resp BB cream.
Exempelvis både den från Loreal och den från Maybelline är populära. Har från maybelline och gillar den mycket.
 
Om jag inte ska ha smink men ändå vill få bort mörka ringar använder jag en color corrector istället. Kör på Catrice Under Eye Brightener som kostar 45kr på exempelvis Lyko. Man tar lite på fingret och duttar in. Viktigt med tunt lager. Det är en dupe på Smashbox dyrare variant.
@Lyan Jag tänkte tipsa om denna från catrice jag också, förvånansvärt pigmenterad för att vara så billig.
 
Jag har testat ett gäng olika concealers och för mig funkar concealer som är både hudvård och smink i ett allra bäst.
Gillar exempelvis Nyx Bare with me concealer serum. Billig och finns lite överallt.
Viktigt att ta väldigt lite och vänta ungefär 1 minut innan du blandar ut den med pensel eller svamp. Sedan avslutar jag med ett tunt lager translucent setting powder (älskar det från KimChi Chic) för att minska att det sätter sig i fina linjer samt ge en blurrande effekt.

Om jag inte ska ha smink men ändå vill få bort mörka ringar använder jag en color corrector istället. Kör på Catrice Under Eye Brightener som kostar 45kr på exempelvis Lyko. Man tar lite på fingret och duttar in. Viktigt med tunt lager. Det är en dupe på Smashbox dyrare variant.

Tycker också att Nyx Bare With Me är riktigt bra! Sedan har jag i stort sett slutat applicera med pensel eller svamp, utan använder fingrarna till just concealer för att dutta in så lite som möjligt.

@Lyan Jag tänkte tipsa om denna från catrice jag också, förvånansvärt pigmenterad för att vara så billig.
Tack för tipsen! Jag har beställt någon retinolkräm också som jag ska prova. Jag har haft typ ett par fina linjer runt ögonen länge, men på bara 1-2 månader så har det exploderat med nya och djupa och helt blå under ögonen 😞
 
Jag kollar inte på tiktok, men på youtube tycker jag absolut att det finns mängder med videos med "no makeup makeup" som iaf gällande basen är mer vad jag vill ha (sedan använder jag av gammal vana puderfoundation, skulle vara helt lost med flytande!). Fick nåt slags uppenbarelse bara för några månader sedan när jag såg en tjej, som främst använder asiatiskt smink, vad gällande att applicera concealer. :D

Utöver det, gällande just bas, så är det ju verkligen att rekommendera influencers som är minst 35+ för tips. Är det typ ögonskugga känner jag att det funkar bra med ynglingar som inspiration.
Ja, det är no makeup makeup-videos som jag känner passar mig bäst vad gäller basen. Sen kan jag köra mer eller mindre tex ögon-smink på en sån bas.
Och när jag kollar smink-klipp så försöker jag främst ta tips av folk som börjat få textur i huden. Jag är ju ändå 43 år och har inte riktigt samma "canvas" som 20-åriga smink-influencers som ev också gör "tyngre" looks som ser bättre ut med starkt ljus vid inspelningen inne än i IRL/i uteljus.
Det finns lite tanter i min ålder som ger bra tips. 😅
 
Hallåj. Jag tänkte precis starta en tråd om en sminkfundering men jag hoppar in här istället.
Jag läser lite i tråden men allting är för komplicerat för mig 😅
Jag sminkar mig aldrig. Jag har i hela mitt liv haft som mest mascara och duttat concealer på lite röda fläckar.
Men nu har mitt ansikte blivit så "flammigt" jag är röd på kinderna och vit i tinningen och så lite fläckig i resten av ansiktet, samt ofta väldigt trött blå under ögonen.
Jag skulle verkligen vilja ha en eller max två produkter för att jämna ut hudtonen liksom. Inget övrigt fix och dutt och gärna inte dyrt. 😊
Har ni några tips?

Jag funderar också på att bara gå in i en butik och fråga, men vilken ska jag välja av kicks och lyko som jag har i närheten?
 
Hallåj. Jag tänkte precis starta en tråd om en sminkfundering men jag hoppar in här istället.
Jag läser lite i tråden men allting är för komplicerat för mig 😅
Jag sminkar mig aldrig. Jag har i hela mitt liv haft som mest mascara och duttat concealer på lite röda fläckar.
Men nu har mitt ansikte blivit så "flammigt" jag är röd på kinderna och vit i tinningen och så lite fläckig i resten av ansiktet, samt ofta väldigt trött blå under ögonen.
Jag skulle verkligen vilja ha en eller max två produkter för att jämna ut hudtonen liksom. Inget övrigt fix och dutt och gärna inte dyrt. 😊
Har ni några tips?

Jag funderar också på att bara gå in i en butik och fråga, men vilken ska jag välja av kicks och lyko som jag har i närheten?
Jag är ungefär lika oerfaren och obrydd som du och rekommenderar varmt en CC-kräm. Det beskrivs nog bäst som en väldigt, väldigt lätt foundation och bidrar främst med att jämna ut hudtonen. Jag blir också lite rödfläckig ganska lätt, men CC-kräm döljer det jättefint! Brukar köpa antingen Lumenes eller L'Oreals (i det senare fallet har jag köpt deras "anti redness"-variant) och tycker att det funkar toppen båda två. Det + eventuellt lite concealer räcker gott som bas för mig de dagar jag sminkar mig, och sedan lägger jag till mascara och lite färg på läpparna.

Vill du ha mer täckande än så kan du testa en BB-kräm istället, det är ytterligare ett snäpp närmare foundation.
 
Hallåj. Jag tänkte precis starta en tråd om en sminkfundering men jag hoppar in här istället.
Jag läser lite i tråden men allting är för komplicerat för mig 😅
Jag sminkar mig aldrig. Jag har i hela mitt liv haft som mest mascara och duttat concealer på lite röda fläckar.
Men nu har mitt ansikte blivit så "flammigt" jag är röd på kinderna och vit i tinningen och så lite fläckig i resten av ansiktet, samt ofta väldigt trött blå under ögonen.
Jag skulle verkligen vilja ha en eller max två produkter för att jämna ut hudtonen liksom. Inget övrigt fix och dutt och gärna inte dyrt. 😊
Har ni några tips?

Jag funderar också på att bara gå in i en butik och fråga, men vilken ska jag välja av kicks och lyko som jag har i närheten?

Kicks eller Lyko har jag inte någon åsikt om, men produktmässigt kan jag rekommendera Smashbox Halo, från en rödflammig till en annan. :D Använder den dagar då jag inte orkar eller hinner med att göra ett full face med foundation och dylikt.

Ska du satsa på en till produkt, kolla efter en grön primer. Dels håller sminket bättre under dagen, och dels hjälper grönt att dämpa det röda.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 626
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 793
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 136
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 181
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp