Sminktråden

Lämpligt att den här tråden dök upp just ikväll när det var dags att rengöra sminkborstarna. :laugh:

1000005179.jpg
 
Hallåj. Jag tänkte precis starta en tråd om en sminkfundering men jag hoppar in här istället.
Jag läser lite i tråden men allting är för komplicerat för mig 😅
Jag sminkar mig aldrig. Jag har i hela mitt liv haft som mest mascara och duttat concealer på lite röda fläckar.
Men nu har mitt ansikte blivit så "flammigt" jag är röd på kinderna och vit i tinningen och så lite fläckig i resten av ansiktet, samt ofta väldigt trött blå under ögonen.
Jag skulle verkligen vilja ha en eller max två produkter för att jämna ut hudtonen liksom. Inget övrigt fix och dutt och gärna inte dyrt. 😊
Har ni några tips?

Jag funderar också på att bara gå in i en butik och fråga, men vilken ska jag välja av kicks och lyko som jag har i närheten?
Jag tänker också CC, BB eller skintint. Jag har inte provat dem själv. Men vet att många är förtjusta i Maybellines skintint. Den är ju billig med. De jämnar ut lite lagom.
Jag har Smashbox Halo som nämns. Tycker den är ok, inget wow. Använder den sällan.
Men om du testar Maybelline Skintint först kan du ju se om den funkar för dig. Kostar väl en tredjedel.
 
Jag tänker också CC, BB eller skintint. Jag har inte provat dem själv. Men vet att många är förtjusta i Maybellines skintint. Den är ju billig med. De jämnar ut lite lagom.
Jag har Smashbox Halo som nämns. Tycker den är ok, inget wow. Använder den sällan.
Men om du testar Maybelline Skintint först kan du ju se om den funkar för dig. Kostar väl en tredjedel.
Billigt låter bra 😁
 
Jag fick hem Maybellines skin tint igår och tycker att den är förvillande lik deras Fit me foundation, både i konsistens, känsla på huden och pigmentering. Vet inte varför men var inte beredd på att formulan skulle vara flytande, den är helt klart mer vattnig än vad jag är van vid 😅 ska jämföra foundation och skin tint ikväll för att se hur stor skillnad det faktiskt är i täckning.

Däremot är jag nog torrare än vad jag trodde och upplevde att resultatet på huden nog blev därefter, snabbt uttorkad känsla på kinderna. Får återfukta ordentligt och se om det har effekt.

Färgmässigt är det ett gränsfall till för varmt/gult på mig, trots att det är den ljusaste och kallaste varianten. Fit me foundation är klart mer rosa i tonen när jag jämför produkterna bredvid varandra men den är egentligen också för mörk nu på vintern...

Passade på att köpa Maybelline Fit me concealer och den verkar hittills väldigt prisvärd! Behöver främst något till huden under ögonen och där är den lättjobbad och creasar inte vid applicering. Ska bli spännande att se hur det ser ut i kråksparkarna efter en arbetsdag!

Väntar även på L'Oréals skin tint, borde komma idag 😃
 
Senast ändrad:
Hallåj. Jag tänkte precis starta en tråd om en sminkfundering men jag hoppar in här istället.
Jag läser lite i tråden men allting är för komplicerat för mig 😅
Jag sminkar mig aldrig. Jag har i hela mitt liv haft som mest mascara och duttat concealer på lite röda fläckar.
Men nu har mitt ansikte blivit så "flammigt" jag är röd på kinderna och vit i tinningen och så lite fläckig i resten av ansiktet, samt ofta väldigt trött blå under ögonen.
Jag skulle verkligen vilja ha en eller max två produkter för att jämna ut hudtonen liksom. Inget övrigt fix och dutt och gärna inte dyrt. 😊
Har ni några tips?

Jag funderar också på att bara gå in i en butik och fråga, men vilken ska jag välja av kicks och lyko som jag har i närheten?
Titta på Cicapair Tiger Grass Color Correcting Treatment, den är gjord för att neutralisera rött, det kanske är nåt för dig?
 
Jag var in på en sminkbutik där personalen inte hade en aning om konceptet totalt okunnig om smink och hade verkligen ingen lust alls att hjälpa mig heller. Dessutom stod det inga priser på hyllorna.
Knatade vidare till en klädbutik där jag hittade Maybelline skintint som var bekant efter tips från @tuaphua så det fick bli den.
Tittade även på en grön primer som tipsats av @Fruentimber , facinerad av att den bytte färg på huden 😁 men den blev typ för mörk. Kanske. Idk.

Nu har jag inte provat i hela ansiktet men kan man tänka sig att det räcker med skintint?

Titta på Cicapair Tiger Grass Color Correcting Treatment, den är gjord för att neutralisera rött, det kanske är nåt för dig?
Herregud vilket namn 😅
Läste lite om den, det lät ju intressant, men då stod det att man skulle lägga en toner på före. Vad sjutton är det då?


Herregud varför gav jag mig in i det här på äldre dar 😁😄🙈
 
Har glömt bort den här tråden lite, men vad använder ni för primer? Behöver man det?
 
Har glömt bort den här tråden lite, men vad använder ni för primer? Behöver man det?

Man gör väl egentligen det men jag har bara ögonskuggsprimer (från LH Cosmetics) de få gånger jag använder ögonskugga. Men jag sminkar mig inte varje dag och är ingen expert.
 
Har glömt bort den här tråden lite, men vad använder ni för primer? Behöver man det?

Ja. Det ger sminket ett "fäste" och får det att hålla längre under dagen. Jag har ett gäng olika, från Smashbox, Estée Lauder, LH Cosmetics, Anastasia och Nyx.
 
Har glömt bort den här tråden lite, men vad använder ni för primer? Behöver man det?
Jag använder Clarins beauty Flash balm, har försökt med annat men kommer alltid tillbaka till den. Min torra hud gillar den och tycker sminket håller längre och lägger sig finare på huden med den, har iof det sista året lr så börjat med setting spray också..lr iaf dom dagar jag vill sminken ska hålla extra bra, glömt vad jag hade (den tog slut) men funderar på att pröva den från Mac , fix it tror jag den heter :)
 
Jag var in på en sminkbutik där personalen inte hade en aning om konceptet totalt okunnig om smink och hade verkligen ingen lust alls att hjälpa mig heller. Dessutom stod det inga priser på hyllorna.
Knatade vidare till en klädbutik där jag hittade Maybelline skintint som var bekant efter tips från @tuaphua så det fick bli den.
Tittade även på en grön primer som tipsats av @Fruentimber , facinerad av att den bytte färg på huden 😁 men den blev typ för mörk. Kanske. Idk.

Nu har jag inte provat i hela ansiktet men kan man tänka sig att det räcker med skintint?


Herregud vilket namn 😅
Läste lite om den, det lät ju intressant, men då stod det att man skulle lägga en toner på före. Vad sjutton är det då?


Herregud varför gav jag mig in i det här på äldre dar 😁😄🙈
Primer är lite som en hudkräm men gjord för att ge sminket bättre fäste, jag gillar smashbox primers!
 
Jag försökte få på lite ögonskugga häromdagen, men det fäste inte ett dugg trots chockrosa så jag får nog också investera i en primer. Om jag pallar för jag har nog haft denna ögonskuggan i ett år utan att använda den 😅

Är det någon som har tips på bra ögonfransserum som inte smälter fett runt ögonen? Jag har använt Xlash i många år men dels tycker jag inte att den funkar längre och dels visade det sig att den hör till de som smälter fett. Jag har provat en från H&M men märkte ingenting på den. Budgeten är inte gigantisk, men för någon riktigt bra kan jag tänka mig att slösa en del för mina ögonfransar är viktiga för mig.
Översta såg mina fransar ut med Xlash tidigare. Nu ser de inte ens ut i närheten av det ens med lashlift (ingen lashlift på översta bilden)

Söker fortfarande bra liptint också
IMG_2746.jpeg
 
Jag försökte få på lite ögonskugga häromdagen, men det fäste inte ett dugg trots chockrosa så jag får nog också investera i en primer. Om jag pallar för jag har nog haft denna ögonskuggan i ett år utan att använda den 😅

Är det någon som har tips på bra ögonfransserum som inte smälter fett runt ögonen? Jag har använt Xlash i många år men dels tycker jag inte att den funkar längre och dels visade det sig att den hör till de som smälter fett. Jag har provat en från H&M men märkte ingenting på den. Budgeten är inte gigantisk, men för någon riktigt bra kan jag tänka mig att slösa en del för mina ögonfransar är viktiga för mig.
Översta såg mina fransar ut med Xlash tidigare. Nu ser de inte ens ut i närheten av det ens med lashlift (ingen lashlift på översta bilden)

Söker fortfarande bra liptint också
Visa bifogad fil 137675
Vissa skuggor har dålig pigmentering och färgen ”fastnar inte”. Kan ju vara det med. 😊
 
Har glömt bort den här tråden lite, men vad använder ni för primer? Behöver man det?
Jag har typ aldrig primer. Tycker sminket sitter ändå. Men det berör väl också på hudtyp och vad man i övrigt har på huden och vilket smink.
Har också från Smashbox. Och den är väl bra. Men jag använder den typ aldrig IOM att jag tycker det sitter bra ändå. Men de hudprodukter jag använder ger en lite ”greppig” känsla.
Så man behöver inte ha det bara för att. Men upplever man att sminket håller dåligt eller man inte gillar hur det sitter på huden riktigt vid applicering kan rätt primer hjälpa.
 
Jag kör ögonskuggsprimer (Urban Decay) varje gång och märker skillnad direkt jag glömt applicera den. Men då har jag oftast ganska tung makeup runt ögonen. :angel: Trodde verkligen att det bara var en gimmick först.
 
Jag kör ögonskuggsprimer (Urban Decay) varje gång och märker skillnad direkt jag glömt applicera den. Men då har jag oftast ganska tung makeup runt ögonen. :angel: Trodde verkligen att det bara var en gimmick först.
Till ögonen är ett måste för mig med om jag vill ha ögonskugga som sitter. Tror jag har feta ögonbryn (alltså fet hud där) för allt lägger sig i ett veck liksom.
 
Angående primer så tycker jag att det går åt mindre foundation om man använder primer jämfört med att ej använda. Jag har väldigt torr hud och använder gärna en fuktgivande primer 😊
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 625
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 793
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 127
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 174
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp