Sminktråden

Hoppas det är okej att jag hoppar in såhär i tråden! Jag ska nämligen på ett bröllop om ett par veckor och då är det dags för war paint (jag och en kompis kallar det just för war paint för att vi båda är newbies på det och vill inte ta det allt för seriöst, haha!).
Det blir min cc-cream som vanligt, lite ifyllda ögonbryn, antagligen ingen ögonskugga och maskara. Alltså väldigt neutralt men piffat eftersom det är ett bröllop. Mitt "problem" är dock munnen. Jag har mina två favoritläppstift från Mac varav ett som jag känner är okej men skulle nästan vilja ha något annat än läppstift.. Inget läppglans för det tycker jag bara blir kladdigt.. Vad är er erfarenhet av "tinted lip balm" eller liknande? Annars tar jag gärna emot tips på hur man får Macs mini-versioner av läppstift att vara lite mer... Hångelvänligt :angel:

Jag har sådana läppar att läppstift inte håller ens några minuter, vilka metoder som än används. Jag brukar få använda de som kommer i läppglandbehållare och aplikator som sedan torkar på läpparna. Ibland håller inte ens det.

Eftersom du har neutral sminkning kan man alltid lägga lite extra ompf på läpparna tycker jag (som har antingen starka läppar eller starka ögon. Båda samtidigt fungerar inte på mig). Då är jag inne på samma sak som du, ett läpptint som man kan bygga på lite i omgångar som liksom sjunker in. Det kladdar ju inte heller när det "åker av".
 
Essence gör grymma produkter för den prisklassen. Har använt det i många, många år då det funnits i Tyskland väldigt länge (bodde där i 6 år).
Även Catrice är ett bra budgetmärke som också finns på Lyko.
Hur är deras ögonskuggspaletter? Skulle vilja uppdatera min resenecessär och känner är att jag inte vill lägga supermycket pengar på något som bara används ibland, men vill ändå att det ska vara okej/bra produkter.
Har sett att de har flera paletter som lockar mig nyansmässigt åtminstone :)
 
Hur är deras ögonskuggspaletter? Skulle vilja uppdatera min resenecessär och känner är att jag inte vill lägga supermycket pengar på något som bara används ibland, men vill ändå att det ska vara okej/bra produkter.
Har sett att de har flera paletter som lockar mig nyansmässigt åtminstone :)
Jag har två som jag gillar väldigt mycket och använder nästan dagligen. Mycket pigment och inte så mycket fallout. Senaste jag köpte och som blivit en favorit är deras The Nude Edition som finns i två versioner (båda finns på Lyko).
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Visa bifogad fil 119637
Och jag vill ha en tunn linje ovanför fransarna hur. Måste pröva fram det
Just den eyelinern brukar jag ofta ha. Även om jag kör mörkbrun färg på den. Jag ser så elak ut annars. 😅
Den ger ju mycket och skarp färg så att säga. Så man ser misstagen lättare med sådan än om du typ kör en kajalpenna i gel eller stift av ngt slag.
Jag brukar vara noga med att vara väldigt lätt på handen och bara låta en liten del av spetsen nudda huden om jag vill ha tunn linje. Man kan hålla den i en vinkel så att själva delen man håller i etc nästan kan ligga mot huden och liksom sikta lite mot ögonfransarna och vara så nära att man hellre stryker ett lager eyeliner över fransarna än att det blir för brett/darrigt på huden.
Du kan också testa att markera med en mörkare ögonskugga med smal pensel eller en penna med gel/stift etc.
Och antingen låta räcka med ögonskuggan eller pennan eller så kan du ha skuggan/pennan som guide/karta av var du ska måla eyelinern och måla den i nästa steg.
Om man har lite mörkare skugga runt där eyelinern ska vara så kan det också lite grann maskera om linjen inte blir helt bra.

Sen kan man ju skita i att ha en tunn linje och bara äga den breda linjen man får till.
Jag kan medvetet göra en fet linje. Jag tycker om att ha eyeliner med "vinge" liksom. Och den kan jag göra rätt markant ibland.

Testa och se vad du gillar!
 
Jag har två som jag gillar väldigt mycket och använder nästan dagligen. Mycket pigment och inte så mycket fallout. Senaste jag köpte och som blivit en favorit är deras The Nude Edition som finns i två versioner (båda finns på Lyko).
Tackar, ska kolla in dem då :)
 
Jag kan absolut inte ha eyeliner. Har provat, kollat diverse tutorials mm. Jag har totalt fel form på ögon och ögonlock och ser enbart ut som en deprimerad tvättbjörn. :laugh:
Jag tycker det brukar gå att få till på de flesta ögonformer ändå. Men man får ha rätt olika teknik.
Jag har ofta sminkat andra. Och jag sminkar sällan dem som jag gör mig själv. Speciellt inte vad gäller eyeliner!
 
Jag tycker det brukar gå att få till på de flesta ögonformer ändå. Men man får ha rätt olika teknik.
Jag har ofta sminkat andra. Och jag sminkar sällan dem som jag gör mig själv. Speciellt inte vad gäller eyeliner!
Ja de flesta brukar ju kunna klä i det om det görs bra, men jag får verkligen inte till det! Har rätt djupt liggande ögon med ett ögonlocksveck som går nedanför yttre ögonvrån, så om jag blundar hamnar vingen ofelbart nedanför ögat när jag öppnar ögat. Och drar jag istället linjen på öppet öga blir den hackig när jag blundar/blinkar. :bag:
 
Ja de flesta brukar ju kunna klä i det om det görs bra, men jag får verkligen inte till det! Har rätt djupt liggande ögon med ett ögonlocksveck som går nedanför yttre ögonvrån, så om jag blundar hamnar vingen ofelbart nedanför ögat när jag öppnar ögat. Och drar jag istället linjen på öppet öga blir den hackig när jag blundar/blinkar. :bag:
Kan ju outa mig och visa vad jag menar. Att såväl eye liner som mascara nog passerade sitt bäst-före-datum för ett antal år sedan och är hackigt/klumpigt/smuligt får ni tänka bort, formproblemet är densamma..

Övre bildparet är det typiska "blunda-och-rita", där vingen liksom bara störtdyker så fort jag öppnar ögat.
Nedre bildparet är ett "hack" för hooded eyes där man helt enkelt drar vingen med öppet öga, och sedan fyller i det som saknas. Ser ju okej ut ända tills man blinkar.. :laugh:
sketch-1684866070370.jpg
 
Kan ju outa mig och visa vad jag menar. Att såväl eye liner som mascara nog passerade sitt bäst-före-datum för ett antal år sedan och är hackigt/klumpigt/smuligt får ni tänka bort, formproblemet är densamma..

Övre bildparet är det typiska "blunda-och-rita", där vingen liksom bara störtdyker så fort jag öppnar ögat.
Nedre bildparet är ett "hack" för hooded eyes där man helt enkelt drar vingen med öppet öga, och sedan fyller i det som saknas. Ser ju okej ut ända tills man blinkar.. :laugh: Visa bifogad fil 119697
Fattar dilemmat. Vi har ju olika ögonform. Men jag får som lite hooded eyes/veck lite över yttre ögonvrå. Så jag kan inte ha sådan eyeliner som är inne nu där man liksom ska kunna dra linjen från mitten eller lite utåt av ögat och bara dra ihop det som en liten trekant typ. Då skulle jag få måla som du gjort på nedre bilden. Jag känner mig inte riktigt bekväm i den looken. Jag går ner en del först och drar sedan en linje utåt/uppåt. Jag kan variera hur mkt jag vinklar den uppåt en del och hur tjock jag gör den linjen. Och jag kan måla lite över/genom mina veck. Tror jag hade en mörkare grön eyeliner just där. Vill jag ha mer foxeyes så tar jag oftast en mörkbrun eyeliner och vinklar upp linjen mer och gör den lite tjockare där jag börjar dra ut den från ögonvrån.
Tua Aspa (2).JPG


En kompis har samma ögonform som dig. När jag sminkat eyeliner på henne gör jag lite som på mig att jag börjar vingen längre ned/ut. Och ibland målar lite med kajal i inre ögonvrån och lite nedåt där för att "balansera om" ögat lite. Men så klart blir det lite annat än på mig, med andra ögonlock/ögonform. På mig går ju att dra andra linjer.
 
Hur sminkar ni er nu under sommaren?
Minskar ni ner på sminket eller har ni lika som resten av året? Hur gör ni med solkrämen?
 
Hur sminkar ni er nu under sommaren?
Minskar ni ner på sminket eller har ni lika som resten av året? Hur gör ni med solkrämen?
Eftersom jag precis börjat använda mer smink igen sedan några månader så vet jag inte hur jag kommer att göra. Men har redan nu dagar på jobbet då jag bara har lite concealer och rouge och ingen mer bas än så. Har inga problem heller att gå osminkad, hyn ser fin ut ändå så dagar i sommar då jag är ledig och det ska badas lär jag inte ha något smink alls.
Solskydd har jag varje dag, året runt. Om jag har smink så har jag solskyddet under. Har även nyligen köpt en SPF50 i sprayform som är tänkt att använda som sista steg, över makeup och den fungerar väldigt bra. Superenkelt att bättra på under dagen innan utevistelse.
 
Är det någon som har någon erfarenhet av märket Barry M? Såg flera saker som skulle intressera mig, och det är ju inte skämd med priset heller.
 
Är det någon som har någon erfarenhet av märket Barry M? Såg flera saker som skulle intressera mig, och det är ju inte skämd med priset heller.
Jag har en cheek & lip tint som är jätte bra iallafall! Men det är ganska så stark färg så det kan vara liiite svårt att blanda ut den och men be höver bara ha pytte lite så den räcker ju länge.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Hur sminkar ni er nu under sommaren?
Minskar ni ner på sminket eller har ni lika som resten av året? Hur gör ni med solkrämen?
Jag tänkte fråga samma sak så jag undrar också det.
Jag har inte haft smink alls nu men om jag skulle vilja så vet jag inte hur. Tillexempel så blir jag jätte blank på näsan när det är varmt och om jag har concealer under ögonen så klumpar den hop sig så det ser helt rynkigt ut. Så skulle väldigt gärna ha lite tips om smink som funkar på sommaren!
Med sol kräm så jag har en ansikts kräm som har spf 30 som jag brukar ha varje morgon om jag kommer håg det.
 
Hur sminkar ni er nu under sommaren?
Minskar ni ner på sminket eller har ni lika som resten av året? Hur gör ni med solkrämen?
Just nu använder jag Ceraves dagkräm och tar en klutt bb kräm och blandar ihop innan jag tar det in ansiktet. Ibland tar jag pyttelite concealer under ögonen/ runt näsan och lite rouge. Men jag tycker att på sommaren kommer man långt med att bara bb kräm, då kan jag dessutom använda solkräm ovanpå om jag behöver.
Fixar alltid ögonbrynen om jag ändå använder bb kräm.
 
Jag har en cheek & lip tint som är jätte bra iallafall! Men det är ganska så stark färg så det kan vara liiite svårt att blanda ut den och men be höver bara ha pytte lite så den räcker ju länge.
Okej, låter ju bra om det är pigmentrikt. Tror jag ska ta och prova någon av deras ögonskuggspaletter någongång :)
 
Är det någon här som testat Colorescience face shield glow , gärna även deras blush i form av sticks?

Lite info, är ett märke som gör spf produkter med färg, så det ska fungera både som foundation och solskydd och deras sticks som blush, highlighter och säkert som ögonskugga mm. Tycker det verkar intressant men ville kolla om någon annan har testat innan jag kanske slår till och beställer hem till mig själv 😄👌
 
Väcker liv i en roligt tråd med en fråga om någon använder magnetiska lösögonfransar? Tänker inte dem man målar eyeliner och sedan magnetiskt utan en rad över och under fransen som klämmer fast mot de riktiga.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 564
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 684
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 596
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp