Smittar hö?

ylvalill

Trådstartare
Konstig fråga kanske men den är allvarligt menad. Jag har aldrig haft egen gård eller odlat grovfoder så jag utgår ifrån att det är mycket jag inte kan, men jag vill gärna förstå. Ägarna till stallet där jag än så länge har mina hästar är vansinniga för att jag tagit med eget hö till stallet. Deras hö ingår i stallhyran men tyvärr har det blivit dåligt under den fuktiga ”vintern” vi haft. Eftersom jag inte vill ge mina hästar dåligt hö har jag fixat annat till mina hästar. Jag kräver inte att de ska göra plats för mitt foder, tar med mig det som behövs för 1-2 dagar, packat i påsar så det tar inte mer plats än om jag packat deras hö, men trots det är det inte ok och stämningen har blivit fruktansvärt dålig. Har försökt fråga vad problemet är men får inget svar och viljan att hitta en lösning är obefintlig. Uppenbarligen missar jag någonting så jag tänkte att kanske någon erfaren gårdsägare här skulle kunna förklara för mig vad det är för dödssynd jag begått. Blir så mycket lättare att hitta en lösning om man förstår problemet.
 
Konstig fråga kanske men den är allvarligt menad. Jag har aldrig haft egen gård eller odlat grovfoder så jag utgår ifrån att det är mycket jag inte kan, men jag vill gärna förstå. Ägarna till stallet där jag än så länge har mina hästar är vansinniga för att jag tagit med eget hö till stallet. Deras hö ingår i stallhyran men tyvärr har det blivit dåligt under den fuktiga ”vintern” vi haft. Eftersom jag inte vill ge mina hästar dåligt hö har jag fixat annat till mina hästar. Jag kräver inte att de ska göra plats för mitt foder, tar med mig det som behövs för 1-2 dagar, packat i påsar så det tar inte mer plats än om jag packat deras hö, men trots det är det inte ok och stämningen har blivit fruktansvärt dålig. Har försökt fråga vad problemet är men får inget svar och viljan att hitta en lösning är obefintlig. Uppenbarligen missar jag någonting så jag tänkte att kanske någon erfaren gårdsägare här skulle kunna förklara för mig vad det är för dödssynd jag begått. Blir så mycket lättare att hitta en lösning om man förstår problemet.
Om inte ditt hö kommer från en anläggning med kvarka eller något liknande kan inte jag se någon som helst risk. Att ge dåligt hö däremot leder väldigt ofta till allvarliga hälsoproblem.
 
Hade givetvis aldrig hämtat hö från ett stall där någon form av smitta finns så jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara anledningen till stallägarnas reaktion.
Nej jag förstod det, menade bara att det behövs något sådant extremt för att ditt hö skulle kunna vara en risk för de andra hästarna.
 
Låter jättekonstigt. Du måste väl få ge dina hästar vilket foder du vill så länge du själv betalar för det, kan man tycka. De tjänar ju snarare på att du inte tar av deras hö. Om jag vore du, hade jag frågat vad problemet är.
Hur vet du att deras hö är dåligt? Äter alla andra hästar i stallet dåligt hö då alltså?
 
Låter jättekonstigt. Du måste väl få ge dina hästar vilket foder du vill så länge du själv betalar för det, kan man tycka. De tjänar ju snarare på att du inte tar av deras hö. Om jag vore du, hade jag frågat vad problemet är.
Hur vet du att deras hö är dåligt? Äter alla andra hästar i stallet dåligt hö då alltså?
Ja, det var så jag tänkte också, att det borde ju snarare vara positivt att jag inte tar av deras hö trots att jag betalar för det (via stallhyran).
Jag har frågat vad problemet är men jag får inget svar mer än att ”de vill inte att deras hö ska blandas med annat hö”, och ”de har inte plats” men så som jag hanterar det så blandas det ju inte och tar inte mer plats än annars.

Deras hö dammar och luktar mögel (inte bara lite), fick förslaget att jag skulle använda andningsmask när jag hanterade det... Deras hästar får detta höet, och hostar rätt illa allihop.
 
Planen är att flytta i maj,
Jag hade försökt flytta tidigare om det gick..
Min ena häst är rätt känslig för just mögel, han hostar om tex ströet (inte maten) har minsta mögel inslag.
Beroende på hur det mögliga höet hanteras i stallet och eventuellt förvaras kan det ju fara omkring en del sporer i luften tänker jag?

Jag fattar inte varför de klagar på att du tar med hö.
Eller jo, de kanske är rädda för att andra inackorderingar ska börja klaga så de är tvungna att köpa in nytt hö och det kostar pengar...
Men då borde man inte ha stall.
Sjuka hästar kostar mer än lite hö..
 
Hö i sig smittar inte och är det inte hämtat från anläggning som har smitta finns det inget som hö´t kan föra med sig. Jag tror som @Cattis_E att de är rädda för att övriga mindre kunniga hästägare som inte redan har reagerat på det dåliga hö´t ska kräva nytt hö när de ser att du inte ger av deras och att orsaken är att deras är undermåligt foder. Det kan också vara så att stallägaren känner sig kränkt av att du inte vill ge deras hö. Märkligt nog så blir vissa kränkta om man inte vill ge det de anser att man ska ge. Då kan de ju inte förklara vad problemet är eftersom det är en känsla. Du är inte den första som råkar illa ut pga sådant och det behöver inte ens vara undermåligt foder utan kan vara så enkelt som att hästen behöver ett hö som är mer eller mindre energi i eller att hästen inte klarar ensilage eller torrhö, vilket det nu är som erbjuds.

Nu vet jag inte om hästarna är inne om natten men är de det skulle jag försöka snabba på flytten om det går. Att stå i ett stall där övriga hästar äter dåligt hö kan vara illa även för de som inte får dåligt hö. Damm och mögelsporer sprider sig även om det såklart inte är lika illa som om dina hästar också hade fått dåligt hö.
 
Det enda som jag kan se som problem är att om det är en riktigt seriös stallägare som följer alla regler är att man inte kan uppfylla kravet på journalföring av ursprunget på fodret.
Många som har hästar har missat att hästar räknas som livsmedelsproducerande djur och det finns krav på att man har dokumentation på allt foder inklusive att anläggningen är registrerad.
Det går att läsa mer om det på Jordbruksverkets hemsida om foder, foderproducenter och livsmedelsproducerande djur. Det är krångligt men är till för att kunna spåra bl a smittor som kan spridas med foder. Har stått en förra året om att dom som säljer kaninhö i sina affärer måste ha tillstånd m m.

Om stallägaren följer dom reglerna blir det problem när inavkorderingar kommer med eget foder.
 
Förutom det masse skrev här ovan, så hade jag endast reagerat negativt på att ngn ville ha eget hö, om det var så att jag hade storbal som krävde den extra hästen för att hinna göras slut på innan den blev dålig.
Eller om den inaccorderades hö var proppfull av skröppor eller giftiga växter. Då jag såklart inte vill ha ut sånna fröer i mina hagar via bajset och lunch hö.

Men då det är dåligt hö som stallägaren erbjuder så hade jag gjort precis som ts.

Jag har flera gånger köpt hö i ikeasäckar av grannen, när det var för varmt för att öppna hösilagebalen i egna stallet (hade bara 2 ponnyer). Och som tillfälligt inaccorderad har jag även kört ut eget hö och halm då det inte ingick i hyran.

Dvs ts stallägare är nog mest grinig bara för att vara grinig.
 
Det enda som jag kan se som problem är att om det är en riktigt seriös stallägare som följer alla regler är att man inte kan uppfylla kravet på journalföring av ursprunget på fodret.
Många som har hästar har missat att hästar räknas som livsmedelsproducerande djur och det finns krav på att man har dokumentation på allt foder inklusive att anläggningen är registrerad.
Det går att läsa mer om det på Jordbruksverkets hemsida om foder, foderproducenter och livsmedelsproducerande djur. Det är krångligt men är till för att kunna spåra bl a smittor som kan spridas med foder. Har stått en förra året om att dom som säljer kaninhö i sina affärer måste ha tillstånd m m.

Om stallägaren följer dom reglerna blir det problem när inavkorderingar kommer med eget foder.
Om det hade varit orsaken hade det varit enkelt att säga. Därför tror jag inte att det är orsaken i det här fallet. Regeln har ju funnits sålänge nu och är så lätt att komma runt (man kryssar hästens pass så att hen inte får gå i livsmedelskonsumtion) att ingen väl har kunnat missa den?
 
Det enda som jag kan se som problem är att om det är en riktigt seriös stallägare som följer alla regler är att man inte kan uppfylla kravet på journalföring av ursprunget på fodret.
Många som har hästar har missat att hästar räknas som livsmedelsproducerande djur och det finns krav på att man har dokumentation på allt foder inklusive att anläggningen är registrerad.
Det går att läsa mer om det på Jordbruksverkets hemsida om foder, foderproducenter och livsmedelsproducerande djur. Det är krångligt men är till för att kunna spåra bl a smittor som kan spridas med foder. Har stått en förra året om att dom som säljer kaninhö i sina affärer måste ha tillstånd m m.

Om stallägaren följer dom reglerna blir det problem när inavkorderingar kommer med eget foder.
Tack! Det var precis sånt här som jag undrade över. Men samtidigt, om det hade varit så här så borde de ju kunnat förklara just detta för mig. Då hade jag ju kunnat förstå vad det handlar om.
 
Jag har varit med om liknande när de har haft mögligt hö. Jag gav då min häst lusern och halm istället. Jag blev uppsagd med omedelbar verkan, var tvungen att flytta därifrån inom 2 veckor :rofl:
Mitt kontrakt ger mig betydligt längre uppsägningstid än så, på gott och ont. Inte så trevligt att stå kvar i ett stall där man känner att man inte är välkommen, men samtidigt inte helller trevligt att betala dubbla stallhyror för flera hästar i flera månader.
 
Hö i sig smittar inte och är det inte hämtat från anläggning som har smitta finns det inget som hö´t kan föra med sig. Jag tror som @Cattis_E att de är rädda för att övriga mindre kunniga hästägare som inte redan har reagerat på det dåliga hö´t ska kräva nytt hö när de ser att du inte ger av deras och att orsaken är att deras är undermåligt foder. Det kan också vara så att stallägaren känner sig kränkt av att du inte vill ge deras hö. Märkligt nog så blir vissa kränkta om man inte vill ge det de anser att man ska ge. Då kan de ju inte förklara vad problemet är eftersom det är en känsla. Du är inte den första som råkar illa ut pga sådant och det behöver inte ens vara undermåligt foder utan kan vara så enkelt som att hästen behöver ett hö som är mer eller mindre energi i eller att hästen inte klarar ensilage eller torrhö, vilket det nu är som erbjuds.

Nu vet jag inte om hästarna är inne om natten men är de det skulle jag försöka snabba på flytten om det går. Att stå i ett stall där övriga hästar äter dåligt hö kan vara illa även för de som inte får dåligt hö. Damm och mögelsporer sprider sig även om det såklart inte är lika illa som om dina hästar också hade fått dåligt hö.
Det är bara vi och stallägarna så inga andra som kan ha synpunkter.
 
Jag tänker såhär: dom VET egentligen att deras hö inte är bra. Men dom har inte lust/ork/råd att fixa problemet. Att du löser det på egen hand bekräftar vad dom redan vet och dom blir irriterade över det, för dom vet att dom inte borde göra med sitt hö.. (försök få in ordet "dom" fler gånger om ni kan! :laugh:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
906
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 140
Senast: Sirap
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 193
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp