Smittar hö?

Jag tänker såhär: dom VET egentligen att deras hö inte är bra. Men dom har inte lust/ork/råd att fixa problemet. Att du löser det på egen hand bekräftar vad dom redan vet och dom blir irriterade över det, för dom vet att dom inte borde göra med sitt hö.. (försök få in ordet "dom" fler gånger om ni kan! :laugh:)
Ja, jag tror nog att det är så det ligger till, men hade hoppats på att det kanske fanns en mer rationell förklaring. En sådan här anledning gör det så mycket svårare att hitta en lösning på situationen. :cry:
 
Det är bara vi och stallägarna så inga andra som kan ha synpunkter.
Då måtte det väl vara som någon skrev att de känner sig kränkta för att deras inte duger då.
Jisses vad skönt det är att ha mina hemma även om jag aldrig haft så illa problem om foder.. 😊
Eller att de vet atg fodret inte är Br men inte vill fixa det, men jag förstår inte att någon med vilje utsätter sina hästar för den risken..
 
Var har du ditt hö annars? Jag hade kanske inte varit jätteglad att någon hade samma kläder på sig i andra stall som i mitt eget. Tänker om det kan vara så?
 
Var har du ditt hö annars? Jag hade kanske inte varit jätteglad att någon hade samma kläder på sig i andra stall som i mitt eget. Tänker om det kan vara så?
Fast då skulle det ju vara betydligt större problem att vi åker iväg och tränar med jämna mellanrum, och det har aldrig varit några problem. Byter ju inte kläder för träning heller, och då besöker vi betydligt större stall än det där vi hämtar hö (litet privatstall med ett fåtal hästar, vi är dessutom aldrig inne i själva stallet när vi hämtar hö utan bara på logen).
 
Om det hade varit orsaken hade det varit enkelt att säga. Därför tror jag inte att det är orsaken i det här fallet. Regeln har ju funnits sålänge nu och är så lätt att komma runt (man kryssar hästens pass så att hen inte får gå i livsmedelskonsumtion) att ingen väl har kunnat missa den?
Stämmer inte längre, det har blivit mycket hårdare regler som infördes förra året.
 
Det har jag missat :o Var hittar jag info om det?
Det verkar ju konstigt om det är borttaget att följande information finns att finna på jordbruksverkets sida?
Tolkar någon av er detta annorlunda än jag?
@Masse @TinyWiny

Hästhållare - hobbyverksamhet
Sedan tidigare är det klart att enskilda hästar som är bortkryssade från livsmedelskedjan i hästpasset inte omfattas av registreringskravet.

För att minimera registreringskravet för hästhållare har Jordbruksverket granskat kriterierna för det aktuella kravet och kommit fram till följande:

  • Hästhållare i företagsform till exempel stuterier är foderföretagare.
  • Enskilda hästhållare som producerar eget foder till exempel hö är foderföretagare.
  • Hästhållare som inte har ett företag och enbart köper in foder till de egna djuren är inte foderföretagare.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...terarfoder.4.207049b811dd8a513dc80004232.html
 
Det verkar ju konstigt om det är borttaget att följande information finns att finna på jordbruksverkets sida?
Tolkar någon av er detta annorlunda än jag?
@Masse @TinyWiny

Hästhållare - hobbyverksamhet
Sedan tidigare är det klart att enskilda hästar som är bortkryssade från livsmedelskedjan i hästpasset inte omfattas av registreringskravet.

För att minimera registreringskravet för hästhållare har Jordbruksverket granskat kriterierna för det aktuella kravet och kommit fram till följande:

  • Hästhållare i företagsform till exempel stuterier är foderföretagare.
  • Enskilda hästhållare som producerar eget foder till exempel hö är foderföretagare.
  • Hästhållare som inte har ett företag och enbart köper in foder till de egna djuren är inte foderföretagare.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...terarfoder.4.207049b811dd8a513dc80004232.html
Ja precis! Det är det enda jag har sett och jag blev därför väldigt förvånad över det @Masse skrev. Så som det står ovan har det ju varit under en längre tid för hästägare som inte har företag iallafall och det är det som är aktuellt för min del och är därför det jag har haft koll på.
 
Det verkar ju konstigt om det är borttaget att följande information finns att finna på jordbruksverkets sida?
Tolkar någon av er detta annorlunda än jag?
@Masse @TinyWiny

Hästhållare - hobbyverksamhet
Sedan tidigare är det klart att enskilda hästar som är bortkryssade från livsmedelskedjan i hästpasset inte omfattas av registreringskravet.

För att minimera registreringskravet för hästhållare har Jordbruksverket granskat kriterierna för det aktuella kravet och kommit fram till följande:

  • Hästhållare i företagsform till exempel stuterier är foderföretagare.
  • Enskilda hästhållare som producerar eget foder till exempel hö är foderföretagare.
  • Hästhållare som inte har ett företag och enbart köper in foder till de egna djuren är inte foderföretagare.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...terarfoder.4.207049b811dd8a513dc80004232.html
Läs om foderföretagare plus att ett inavkorderingsstall kanske inte lyder under enskild hobbyverksamhet.
 
Det låter som om du har större skäl att oroa dig för att DITT hö ska bli smittad - av mögelsporer.

När vi hade tvärvillkorskontroll för gårdsstöd var kontrollanten intresserad av var stallet gjorde sina gemensamma inköp av grovfoder. Enskilda småpartier brydde de sig inte om. De fattade att man inte kan gå ner på den nivån i inackorderingsstall.
 
Det verkar ju konstigt om det är borttaget att följande information finns att finna på jordbruksverkets sida?
Tolkar någon av er detta annorlunda än jag?
@Masse @TinyWiny

Hästhållare - hobbyverksamhet
Sedan tidigare är det klart att enskilda hästar som är bortkryssade från livsmedelskedjan i hästpasset inte omfattas av registreringskravet.

För att minimera registreringskravet för hästhållare har Jordbruksverket granskat kriterierna för det aktuella kravet och kommit fram till följande:

  • Hästhållare i företagsform till exempel stuterier är foderföretagare.
  • Enskilda hästhållare som producerar eget foder till exempel hö är foderföretagare.
  • Hästhållare som inte har ett företag och enbart köper in foder till de egna djuren är inte foderföretagare.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...terarfoder.4.207049b811dd8a513dc80004232.html
Hmm... Ägarna av stallet där jag står bedriver företag och både producerar eget foder, driver inackorderingsverksamhet och säljer foder och strö till andra, ändå hittar jag inte dem listade bland godkända foderföretagare. Borde de inte stå listade där?
 
Konstig fråga kanske men den är allvarligt menad. Jag har aldrig haft egen gård eller odlat grovfoder så jag utgår ifrån att det är mycket jag inte kan, men jag vill gärna förstå. Ägarna till stallet där jag än så länge har mina hästar är vansinniga för att jag tagit med eget hö till stallet. Deras hö ingår i stallhyran men tyvärr har det blivit dåligt under den fuktiga ”vintern” vi haft. Eftersom jag inte vill ge mina hästar dåligt hö har jag fixat annat till mina hästar. Jag kräver inte att de ska göra plats för mitt foder, tar med mig det som behövs för 1-2 dagar, packat i påsar så det tar inte mer plats än om jag packat deras hö, men trots det är det inte ok och stämningen har blivit fruktansvärt dålig. Har försökt fråga vad problemet är men får inget svar och viljan att hitta en lösning är obefintlig. Uppenbarligen missar jag någonting så jag tänkte att kanske någon erfaren gårdsägare här skulle kunna förklara för mig vad det är för dödssynd jag begått. Blir så mycket lättare att hitta en lösning om man förstår problemet.
Varför frågade du inte först om det var ok att ta med eget?
 
Fast då skulle det ju vara betydligt större problem att vi åker iväg och tränar med jämna mellanrum, och det har aldrig varit några problem. Byter ju inte kläder för träning heller, och då besöker vi betydligt större stall än det där vi hämtar hö (litet privatstall med ett fåtal hästar, vi är dessutom aldrig inne i själva stallet när vi hämtar hö utan bara på logen).
Det borde du verkligen göra! Inte ha samma kläder i olika stall utan att tvätta de först!!
 
Det borde du verkligen göra! Inte ha samma kläder i olika stall utan att tvätta de först!!

Jag måste ha missuppfattat något. Jag trodde att @ylvalill menade att träning innebar att hon körde iväg med sin egen häst till en ridklubb/ryttarförening/tränare och tränade. Inte att hon åkte till ett annat stall och red en häst som står i det andra stallet. Åker man iväg med sin egen häst går man ju inte ens in i det andra stallet. Man håller sig i ridhuset/ridbanan där träningen hålls och undviker att gå in i stallet.
 
Jag måste ha missuppfattat något. Jag trodde att @ylvalill menade att träning innebar att hon körde iväg med sin egen häst till en ridklubb/ryttarförening/tränare och tränade. Inte att hon åkte till ett annat stall och red en häst som står i det andra stallet. Åker man iväg med sin egen häst går man ju inte ens in i det andra stallet. Man håller sig i ridhuset/ridbanan där träningen hålls och undviker att gå in i stallet.
Ja, vi åker iväg med egna hästar och tränar. Självklart hanterar man inte hästar som står i andra stall utan att byta kläder emellan.
 
Jag har bytt om i bilen flertalet gånger alternativt på plats vid tävling/träning.
Tycker att ditt förhållningssätt är beklagligt och att du bara tar förgivet att ta med eget grovfoder mm :(

Du menar alltså att du gör i ordning din häst, lastar in den i transporten, går byter kläder och skor, kör iväg till träningsplatsen där du lastar ut din häst med de nya "rena" kläderna och sen tränar du. Efter träningen byter du igen om till de kläder du ska ha i ditt eget stall (de gamla eller nya rena?) och sen kör hem med hästen? Det låter faktiskt inte riktigt klokt!

När jag red i två olika stall: medryttare i ett stall och ridlektioner på ridskolans hästar på ett annat så hade jag två helt olika uppsättningar kläder, skor, hjälm osv. Jag var inte ens i båda stallen samma dag utan att ha duschat mellan.

Men när jag med medryttarhästen åkte iväg på träning på en närliggande ryttarförening (gruppträning) så inte tusan bytte jag om. Däremot gick jag inte runt och klappade de andra hästarna, gick in i stallet på ryttarföreningen (om det hade funnits ett stall) osv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
906
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 145
Senast: Sirap
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 193
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp