Snabbhet hos islandshäst (Utbruten från Köpa häst)

Ja nä fy, nästan ingen fart alls i de små rackarna 😏

Alltså sitter dom extremt långt bak på ryggen ? Ser otroligt konstigt ut.
Tycker inte det ser direkt fartfyllt ut, mer att dom pinnar på. Har ridit med duktiga islandstränare på rundbana och dom hinner inte ikapp min häst när dom tränar sina gångarter och jag låter hästen länga lite på steget. Och då har min häst haft två växlar till.
 
Senast ändrad:
Nu vet jag inte vad som är rätt riden osv hos islandshäst,men hon jag ridut hos åker till tränare regelbundet med sina och det är enligt henne bra hästar hon har, men återigen så nej jag tycker ändå inte att det går undan på dom. Det ni har gemensamt är att hon också tycker att hennes hästar har så mycket power och att hon inte gillar att rida vanliga bruna:) Korta steg tar dom väl visst?
Korta steg jämfört med vad? Som vanligt är det stora bruna som är norm och allt annat betraktas som avvikelser. ;)
 
Alltså sitter dom extremt långt bak på ryggen ? Ser otroligt konstigt ut.
Tycker inte det ser direkt fartfyllt ut, mer att dom pinnar på. Har ridit med duktiga islandstränare på rundbana och dom hinner inte ikapp min häst när dom tränar sina gångarter och jag låter hästen länga lite på steget. Och då har min häst haft två växlar till.

Tycker också det ser lite lustigt ut, har dock fått förklarat för mig att det är pga att islandshästar har väldigt stora bogblad och front. Och sen särskilt i tävlingssammanhang så vill man ha fram mycket rörelse i just fronten varav man sadlar så. Detta påstående får dock tas med en liten nypa salt då jag är total novis när det kommer till detta och endast haft en stallkompis som har isisar och försökt förklara detta för mig 😅
 
Alltså sitter dom extremt långt bak på ryggen ? Ser otroligt konstigt ut.
Tycker inte det ser direkt fartfyllt ut, mer att dom pinnar på. Har ridit med duktiga islandstränare på rundbana och dom hinner inte ikapp min häst när dom tränar sina gångarter och jag låter hästen länga lite på steget. Och då har min häst haft två växlar till.
Man sadlar så att bogbladen ska vara fria, så hästen kan röra sig maximalt utan att bli störd av sadeln. Hastigheterna är uppemot 50 km/h, vilket rimligtvis bör räknas som rätt hög fart, oavsett hur man tycker att det "ser ut". Ska man jämföra får man ju jämföra på ett vettigt sätt, varför skulle någon vara intresserad av att "hinna med" någon annan när man tränar på hästens gångarter? En person som tränar dressyrrörelser lär knappast hinna med nån som ökar på sin häst heller, det är ju helt irrelevant?

Jag har jobbat i många år med islandshästarna, "tanthästarna" var i många fall långsammare än våra verksamhetshästar, och de red regelbundet för tränare, så det har noll med saken att göra. Ska ni utgå från såna islandshästar får ni ju jämföra med sega halvblod på en ridskola typ, det är i regel inte de hästarna som är representativa för rasen.
 
jösses då undrar jag vad ni rider för storhästar? Brukshästar? Inte en chans att någon av alla dom islandshästar jag provat ens skulle ha en chans,hälften har inte ens kunnat hålla en ren galopp.

Jasså? Sällan jag har svårt att få islandshästarna i ren galopp, men det är kanske hur man rider.. Lite flackare galopp kanske, men annars ren galopp.
 
Man sadlar så att bogbladen ska vara fria, så hästen kan röra sig maximalt utan att bli störd av sadeln. Hastigheterna är uppemot 50 km/h, vilket rimligtvis bör räknas som rätt hög fart, oavsett hur man tycker att det "ser ut". Ska man jämföra får man ju jämföra på ett vettigt sätt, varför skulle någon vara intresserad av att "hinna med" någon annan när man tränar på hästens gångarter? En person som tränar dressyrrörelser lär knappast hinna med nån som ökar på sin häst heller, det är ju helt irrelevant?

Jag har jobbat i många år med islandshästarna, "tanthästarna" var i många fall långsammare än våra verksamhetshästar, och de red regelbundet för tränare, så det har noll med saken att göra. Ska ni utgå från såna islandshästar får ni ju jämföra med sega halvblod på en ridskola typ, det är i regel inte de hästarna som är representativa för rasen.

Precis! Innan jag köpte storhäst tyckte jag att alla stora var så jäääkla sega och tunga och tråååkigaaa :angel: Det berodde ju såklart inte på att alla "vanliga storhästar" är sådana, utan att det var såna jag (med bara erfarenhet av ponnyer) hade ridit.
Lika som jag kan tänka mig att om man bara ridit "tantridna" islandshästar (och kanske såna som gått många år på turridning) så har man inte riktigt samma bild av dem som om man ridit vältränade tävlingshästar.

De islandshästar jag ridit har tillhört den senare kategorin och har varit populära att rida ut med för "storhästfolket" i stallet, eftersom de 1) varit coola och går fram överallt och 2) håller bra tempo så man inte behöver vänta in. "Dressyrtanterna" har dock ridit för sig själva - de andra med storhäst och islandshästarna orkar inte vänta :D
 
Alltså sitter dom extremt långt bak på ryggen ? Ser otroligt konstigt ut.
Tycker inte det ser direkt fartfyllt ut, mer att dom pinnar på. Har ridit med duktiga islandstränare på rundbana och dom hinner inte ikapp min häst när dom tränar sina gångarter och jag låter hästen länga lite på steget. Och då har min häst haft två växlar till.
Lägg din häst i pass så kan du på riktigt jämföra vem som pinnar snabbast :)
 
jösses då undrar jag vad ni rider för storhästar? Brukshästar? Inte en chans att någon av alla dom islandshästar jag provat ens skulle ha en chans,hälften har inte ens kunnat hålla en ren galopp.
Det här visar att kvalitén på hästarna du provat, alternativt din ridning inte varit optimal. Det kan vara svårt för ryttaren ( i synnerhet om den saknar erfarenhet) att hålla en 3-taktig galopp på många femgångare och en del kräver mycket träning av hästen ska klara det. Med 4/5 gångarter blir det knepigare att få allt rätt och många storhästryttare har problem, ett annat problem är att man måste hålla balansen själv på ett annat vis (åtminstone om man har långa ben) då man endast har kontakt med hästen med säte och överben.
 
Oj vilket klassiskt citat 😁😁det tror jag inte utan mer att vi alla tycker olika. Jag personligen tycker inte islandshästar är varken snabba eller roliga att rida oavsett hur mycket du påpekar att dom visst är snabba:)

Och inte desto mindre oftast sant. Du kanske anser att 50 km i timmen är långsamt, drygt den hastigheten är uppmätt i flygande pass och det är inte ens den snabbaste gångarten ;). Rolig är subjektiv, men mäter man hastigheten är den absolut.
 
Hittade att pass kan komma upp i 50km/h.
B-ponnytravare kan komma upp i 40km/h.
B-ponnygaloppörer kan komma upp i 50 km/h.

Passlöp för Islandshästar är 250m eller kortare. trav och galopplöp betydligt längre så trav och galopp kan inte sprinta så som i passlöp.
 
Alltså sitter dom extremt långt bak på ryggen ? Ser otroligt konstigt ut.
Tycker inte det ser direkt fartfyllt ut, mer att dom pinnar på. Har ridit med duktiga islandstränare på rundbana och dom hinner inte ikapp min häst när dom tränar sina gångarter och jag låter hästen länga lite på steget. Och då har min häst haft två växlar till.
Vanligen är det inte hastighetsridning man tränar på på ovalbanan. Man använder rakbana för speedpass, vilket är den enda grenen där man tränar hastighet.
 
Hittade att pass kan komma upp i 50km/h.
B-ponnytravare kan komma upp i 40km/h.
B-ponnygaloppörer kan komma upp i 50 km/h.

Passlöp för Islandshästar är 250m eller kortare. trav och galopplöp betydligt längre så trav och galopp kan inte sprinta så som i passlöp.
Galopp är en snabbare gångart än pass så det går inte riktigt att jämföra med galopp heller.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 247
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 121
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 141
Senast: AbCdE
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp