Snabbhet hos islandshäst (Utbruten från Köpa häst)

Nja, jag tycker att dom kan röra sig rätt luftig men inte med "schwunget" man får på typ en ridponny/halvblod. Jag tror att det är därför jag upplevt dom som kortare i steget. Sen så har jag ju inte ridit speciellt dyra och snorfina islänningar, så där kanske man får gunget.
Är islandshästen ens avlad för att ha schwung? Trodde dom var avlade för raka motsatsen. Tycker det blir lite konstigt att påstå att islandshästen kan mäta sig med en dressyravlad häst, islänningen ska ju snarare vara en arbetsmyra som tål mycket och är bekväm att sitta på längre sträckor.
 
Visst är det märkligt? Har faktiskt aldrig sett en islandshäst med speciellt luftiga gångarter. Tycker dom har rätt markbundna och korta steg, men allting är ju relativt. 😇
Och då kan jag med stor säkerhet att du inte tittat på rätt tränade hästar med gångarter på plats som rids ändamålsenligt.
Sätt dig och titta på hur eliten tränar sina tävlingshästar till vardags. Däremot är inte många fritidshästar rätt ridna pga okunskapen hos majoriteten av fritidsryttarna......
 
Om du jämför med dressyavlade hästar av halvblodstyp och ponnyer som tävlar internationellt i dressyr så förstår jag att du upplever att Islandshästar har kort steg, det torde flertalet hästar ha med den jämförelsen.
Halvbloden var väl vanliga dressyrhalvblod, ofta unghästar. Tycker fortfarande att dom rör sig med större steg och mer gung.

Sen red jag dressyrponnyer som tävlade på internationell nivå åt några kunder.
 
Och då kan jag med stor säkerhet att du inte tittat på rätt tränade hästar med gångarter på plats som rids ändamålsenligt.
Sätt dig och titta på hur eliten tränar sina tävlingshästar till vardags. Däremot är inte många fritidshästar rätt ridna pga okunskapen hos majoriteten av fritidsryttarna......
Du får gärna länka en video, nej majoriteten av islandsfolket här kring är mest skogsmullemänniskor. Tonårstjejer och äldre hobbyryttare, sen finns det ju några som tävlar med sina, har ej koll på vad då vi inte delar stall.
 
Visst är det märkligt? Har faktiskt aldrig sett en islandshäst med speciellt luftiga gångarter. Tycker dom har rätt markbundna och korta steg, men allting är ju relativt. 😇
Jaha, så allting är relativt men stora bruna är fortfarande normen som allt annat blir en avvikelse från. Höga hästar har verkligen en dubbel betydelse när storhästryttare pratar om islandshästar.
 
Och då kan jag med stor säkerhet att du inte tittat på rätt tränade hästar med gångarter på plats som rids ändamålsenligt.
Sätt dig och titta på hur eliten tränar sina tävlingshästar till vardags. Däremot är inte många fritidshästar rätt ridna pga okunskapen hos majoriteten av fritidsryttarna......
Det är ingen idé. Vad som är luftigt definieras utifrån dressyravlade hästar, därför skulle aldrig en islandshästs gång bedömas som det dressyrfolket menar med luftig.
 
Alltså jag upplever dom inte som luftigare och längre i gången än de dressyrponnyer/dressyrhästar jag utbildat/ridit. Däremot så dömmer jag inte ut islandshästar bara för att jag tycker att deras steg känns kort i jämförelse med de andra raser jag ridit.
Jag antar att det gäller i stort sett alla hästar att de har mindre steg än de som är specifikt avlade på det. I synnerhet om man inte jämför hästar med samma utbildning och potential.
 
Är islandshästen ens avlad för att ha schwung? Trodde dom var avlade för raka motsatsen. Tycker det blir lite konstigt att påstå att islandshästen kan mäta sig med en dressyravlad häst, islänningen ska ju snarare vara en arbetsmyra som tål mycket och är bekväm att sitta på längre sträckor.
Avlen inriktar sig inte på att få fram bra turhästar. Det är mot tävling man avlat och swung är definitivt önskvärt.
 
Är islandshästen ens avlad för att ha schwung? Trodde dom var avlade för raka motsatsen. Tycker det blir lite konstigt att påstå att islandshästen kan mäta sig med en dressyravlad häst, islänningen ska ju snarare vara en arbetsmyra som tål mycket och är bekväm att sitta på längre sträckor.

Det har ju hänt väldigt mkt med islandsaveln, på gott och ont.
Man har fått fram ädlare och rörligare hästar. Och jag kan uppleva att det blir tveksamt att sätta fullvuxna män på många av dem.
Men de rör sig ju helt annorlunda än förr.
Sambon jobbar främst med ekipage på elitnivå inom både hopp/dressyr/storabruna och en del islandshästar. Genom det får vi se en hel del riktigt flotta individer(islandshästar) och även duktiga ryttare.

Jag upplever dock inte att de är avlade eller rids för att få häng/kadens i trav ex som en dressyrhäst.

Här vet jag att en del islandsryttare inte håller med mig. Jag jobbar ju främst med halvblod. Men även en del islandshästar och haft en 4-gångare själv.
Jag upplever ju att man i tölt och pass låser ryggen. Och att det inte är helt lösgjort. För kadens måste ryggen röra sig mer och hästen vara lösgjord.
Om man rider islänningarna som man skulle med en dressyrhäst med sikte svårklass upplever jag de moderna islänningarna kunna röra sig likt en dressyrponny. Men man måste med dem också sätta ihop hästen och sätta takten mer än man gör på halvblod.
PRE kan ju bli lite samma med taktkänslighet och överrörlighet om än lättare för samling etc. De behöver ju också hjälp att bli luftiga. Man måste lära dem sänka takten och länga mer än på en del andra raser.
 
Är islandshästen ens avlad för att ha schwung? Trodde dom var avlade för raka motsatsen. Tycker det blir lite konstigt att påstå att islandshästen kan mäta sig med en dressyravlad häst, islänningen ska ju snarare vara en arbetsmyra som tål mycket och är bekväm att sitta på längre sträckor.
Islandshästar avlas idag för att ha gångarter med stort temporegister, hög aktion, hög ridbarhet samt luftiga och lätta gångarter. Mer schwung på fyrgångare än femgångare på grund av passen, men avelsmålet är det samma. Islandshästen ska även vara smäcker och högbent, lättbyggd och kvadratisk i formen.
 
Du får gärna länka en video, nej majoriteten av islandsfolket här kring är mest skogsmullemänniskor. Tonårstjejer och äldre hobbyryttare, sen finns det ju några som tävlar med sina, har ej koll på vad då vi inte delar stall.
Inte många som lägger ut videor på sin vardagsträning när hästarna rids på den nivån, jag har däremot själv bevittnat det i många fall samt tränat för dessa ryttare. Det bästa, om du vill uppleva den ”riktiga” islandshästen är att se om det finns någon erfaren tränare/ryttare runtomkring dig och besöka denne.
Att dom enbart tävlar betyder inte per automatik att hästarna tränas rätt tyvärr.
Det är just skogsmullarna och fritidsryttarna som leder till att islandshästen får det rykte den har.. Det är dock långt ifrån sanningen
 
Visst är det märkligt? Har faktiskt aldrig sett en islandshäst med speciellt luftiga gångarter. Tycker dom har rätt markbundna och korta steg, men allting är ju relativt. 😇
Beror kanske också på vart man tittar. :)

http://ishestnews.se/wp/wp-content/uploads/DSC_6234.jpg

https://www.vb.is/media/cache/9c/4d/9c4d359b8bc020d6f45cd10e9841aed4.jpg

https://www.horsesoficeland.is/images/gallery/gallery5/img_0037-2.jpg

Jag har haft både och och jobbar med både och.

Vad är luftigt för dig?
För mig, som dressyrkärring, är luftigt då man får kadens. Som ska komma av samling.

Japp, det är samma hos islandshäst, även om tempot i regel är högre än på en dressyrbana. Men du får ju inget luftigt steg utan bakben.
 
Men vadå i skogen? En av er Islandsfantaster la in en film på en islandshäst just på raksträcka !!!!

Det var jag som la in den filmen, och jag är på intet sätt en islandsfantast. Men ibland så kan en ju skaffa sig en uppfattning ändå och vilja visa när den hittar något som motsäger det någon annan envisas med att påstå.
 
Men vad är kadens för dig?
Inget ord jag personligen använder mig av, men det jag fått förklarat av dressyrfolk så är det väl i princip fjädring och "gung". Men det kanske inte är korrekt? :) Inget ord som används inom islandshäst i nån större utsträckning (aldrig hört det från annat än dressyrfolk), så det är fullt möjligt att jag har fel uppfattning, men det är vad jag syftar på i alla fall.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 101
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 103
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp