Snabbhet hos islandshäst (Utbruten från Köpa häst)

Du missade även att galopp och travlöp är längre.
En 400m löpare kan inte springa 400m i 100m tempo.

Så vidhåller att islandshästar är normalsnabba för sin storlek, annars hade ju islandshästar krossat andra raser på c och d ponny galoppen👍
Ja din jämförelse är rätt hopplös då du jämför olika storlek på hästar i olika gångarter, olika sträckor och dessutom på galopp/trav/rakbana och inte i skogen som är det som diskussionen rör. Du behöver inte poängtera det mer att jämförelsen är hopplöst dålig.
 
Det som gör att jag upplever att islandshästen kan hänga med storhästar bra och ofta är snabbare är att de har tölten. Tölt är en potentiellt snabbare gångart än trav (travare givetvis undantaget även om jag sett godkänd trav på travbanan jag skulle kallat tölt) men man använder det i samma situationer som trav men med hela omfånget från knappt snabbare än skritt till betydligt snabbare än trav. Ökad trav rider man vanligen inte i några längre sträckor vid uteritt vad jag vet, däremot kan man tölta i många km i snabb tölt även om man i det läget inte maximerar hastigheten.

Om islandshästen bara får använda trav eller inte klarar snabb tölt (alla är inte tränade på det eller har förmågan och de flesta människor behöver lära sig rida tölt/ökad tölt)), så är islandshästen säkert ungefär så snabb som motsvarande ponny. Det gör den knappast till en kandidat för långsamma raser dock finns det ens sådana? (Om det inte rör sig om långsamma pga sin storlek?) Man kan hitta mindre energiska individer inom alla raser och ryttare som rider långsamt men vad jag vet finns ingen ras med avelsmålet slöa hästar som inte vill/kan röra sig snabbt.
 
Nu är det nog dags för utbrytning. 🤣
När hastighet för olika raser börjar jämföras...
Det känns ju lite skevt dessutom. ”Snabbast vinner” brukar ju inte vara ngt avgörande kriterie när man pratar ridhästar (dvs ej trav/galopp).
Däremot kan man ju uppleva olika typer sv gångarter på olika sätt och man kan ju uppskatta luftiga/stora/vägvinnande gångarter utan att det egentligen handlar om hastigheten.
 
Det känns ju lite skevt dessutom. ”Snabbast vinner” brukar ju inte vara ngt avgörande kriterie när man pratar ridhästar (dvs ej trav/galopp).
Däremot kan man ju uppleva olika typer sv gångarter på olika sätt och man kan ju uppskatta luftiga/stora/vägvinnande gångarter utan att det egentligen handlar om hastigheten.
Det är väl just luftigheten jag tänkt på när jag menat på att islandshästen inte har korta steg och är långsam..
Jag har då suttit på betydligt luftigare och rörligare islandshästar än många andra hästar.

MEN, detta hör inte alls till tråden..
 
Jag skrittade ifrån ett stort fullblod, tjejen kunde inte förstå hur vi kunde skritta så fort. Då drev jag inte ens utan det var normal skritt för oss.
 
Ja din jämförelse är rätt hopplös då du jämför olika storlek på hästar i olika gångarter, olika sträckor och dessutom på galopp/trav/rakbana och inte i skogen som är det som diskussionen rör. Du behöver inte poängtera det mer att jämförelsen är hopplöst dålig.
Men vadå i skogen? En av er Islandsfantaster la in en film på en islandshäst just på raksträcka !!!!
 
Men vadå i skogen? En av er Islandsfantaster la in en film på en islandshäst just på raksträcka !!!!

Mig veterligt har jag inte lagt ut en sådan film. I och för sig ar jag inte avstånd från den men jag tar inte ansvar för vad andra gör och jag valde inte att lägga ut filmen. Jag diskuterar utifrån ditt påstående, som är både okunnigt och fördomsfullt. Det har jag gjort hela tiden.

Jag rider nästan bara i skogen och vill inte rida fjording eller islandshästar för det, tycker dom har så skumma korta steg, man kommer ingenstans.

Menar du att du inte menade vad du skrev eller?
 
Jag upplever Islandshästarna som långsammare för att dom gärna rör sig med kortare steg än andra raser. Däremot så är dom ju inte långsamma, det bara känns som det. Men det är väl inget fel med det? Alla gillar olika. Jag tycker inte om att rida storhästar/storhästraser, utan föredrar ponnyer/övervuxna ponnyer. Oavsett vad de nu har för hastighet.
 
Jag upplever Islandshästarna som långsammare för att dom gärna rör sig med kortare steg än andra raser. Däremot så är dom ju inte långsamma, det bara känns som det. Men det är väl inget fel med det? Alla gillar olika. Jag tycker inte om att rida storhästar/storhästraser, utan föredrar ponnyer/övervuxna ponnyer. Oavsett vad de nu har för hastighet.
Kortare steg än vilka raser? Och i vilken / vilka gångarter? Hur stor erfarenhet av islandshästar har du?
 
Jag upplever Islandshästarna som långsammare för att dom gärna rör sig med kortare steg än andra raser. Däremot så är dom ju inte långsamma, det bara känns som det. Men det är väl inget fel med det? Alla gillar olika. Jag tycker inte om att rida storhästar/storhästraser, utan föredrar ponnyer/övervuxna ponnyer. Oavsett vad de nu har för hastighet.
Nä, jag tror inte att nån har nåt emot att man gillar vissa saker hos hästar, det gäller ju alla. Problemet här är ju att man dömer en hel ras utifrån några enstaka individer, som troligtvis inte ens är rastypiska, och hävdar att rasen är så. Det är väl främst vad folk protesterar mot... Sen vad gäller kortare steg tror jag snarare de har större och luftigare steg än många raser i samma storlek, eftersom det är vad man avlar för (utgår givetvis från bra avel, inte hästar som avlats fram "för att mitt sto är sött och snällt").
 
Kortare steg än vilka raser? Och i vilken / vilka gångarter? Hur stor erfarenhet av islandshästar har du?

Jag red mycket islandshäst som ung, upplevde alltid att dom rör sig med kortare steg. Men förstår inte varför folk blir så upprörda över att man upplever islandshästar på det viset. Sen har jag arbetat med att rida in och utbilda dressyravlade halvblod och typ ponnyer som tävlar på internationell nivå i dressyr.
 
Nä, jag tror inte att nån har nåt emot att man gillar vissa saker hos hästar, det gäller ju alla. Problemet här är ju att man dömer en hel ras utifrån några enstaka individer, som troligtvis inte ens är rastypiska, och hävdar att rasen är så. Det är väl främst vad folk protesterar mot... Sen vad gäller kortare steg tror jag snarare de har större och luftigare steg än många raser i samma storlek, eftersom det är vad man avlar för (utgår givetvis från bra avel, inte hästar som avlats fram "för att mitt sto är sött och snällt").

Alltså jag upplever dom inte som luftigare och längre i gången än de dressyrponnyer/dressyrhästar jag utbildat/ridit. Däremot så dömmer jag inte ut islandshästar bara för att jag tycker att deras steg känns kort i jämförelse med de andra raser jag ridit.
 
Och då pratar jag inte om när man är ute på rundbana/i skog och mark och kör full fart. Utan när man rider dressyr och skolar hästen. Det är inte samma känsla. Och det är inte något fel på kortare steg eller längre steg. Det är bara en upplevelse.
 
Jag red mycket islandshäst som ung, upplevde alltid att dom rör sig med kortare steg. Men förstår inte varför folk blir så upprörda över att man upplever islandshästar på det viset. Sen har jag arbetat med att rida in och utbilda dressyravlade halvblod och typ ponnyer som tävlar på internationell nivå i dressyr.
Visst är det märkligt? Har faktiskt aldrig sett en islandshäst med speciellt luftiga gångarter. Tycker dom har rätt markbundna och korta steg, men allting är ju relativt. 😇
 
Visst är det märkligt? Har faktiskt aldrig sett en islandshäst med speciellt luftiga gångarter. Tycker dom har rätt markbundna och korta steg, men allting är ju relativt. 😇

Nja, jag tycker att dom kan röra sig rätt luftig men inte med "schwunget" man får på typ en ridponny/halvblod. Jag tror att det är därför jag upplevt dom som kortare i steget. Sen så har jag ju inte ridit speciellt dyra och snorfina islänningar, så där kanske man får gunget.
 
Alltså jag upplever dom inte som luftigare och längre i gången än de dressyrponnyer/dressyrhästar jag utbildat/ridit. Däremot så dömmer jag inte ut islandshästar bara för att jag tycker att deras steg känns kort i jämförelse med de andra raser jag ridit.
Nä, och det köper jag såklart, men en rättvis bedömning får ju då vara välutbildade och tävlingsavlade islandshästar om du jämför med hästar/ponnyer avlade för dressyr på internationell nivå. Jag har jobbat med islandshästar som tävlats på VM-nivå och bl.a hört kommentarer från dressyrryttare enligt "sån galopp vill man ju ha på en dressyrhäst!". Även dressyrryttare som ridit betydligt sämre hästar och sagt "det känns som en storhäst". Så det beror ju helt på vilka hästar man jämför. Tar du dressyrhästar som tävlar på internationell nivå får du rimligtvis jämföra islandshästar som tävlar internationell nivå i en gren mer lik dressyr (dvs inte hastighetsgrenar).
 
Jag red mycket islandshäst som ung, upplevde alltid att dom rör sig med kortare steg. Men förstår inte varför folk blir så upprörda över att man upplever islandshästar på det viset. Sen har jag arbetat med att rida in och utbilda dressyravlade halvblod och typ ponnyer som tävlar på internationell nivå i dressyr.
Om du jämför med dressyavlade hästar av halvblodstyp och ponnyer som tävlar internationellt i dressyr så förstår jag att du upplever att Islandshästar har kort steg, det torde flertalet hästar ha med den jämförelsen. Jag antar att du inte red elithästar som barn. Avlen har dessutom gått framåt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 296
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 127
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 141
Senast: AbCdE
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp